G
Volg een keer een VRO o.i.d. dan hoor je er alles overMisschien ben ik wat kort door de bocht (hoe toepasselijk) maar:
Wat komt er kijken bij het goed rijden van bochten op een motor (supersport) (jaja ver vooruit door de bocht kijken dat weet iedereen die 1 motorles heeft gehad) ik bedoel vooral hard door een bocht. Is een kneedown dan noodzakelijk (waarom wel of waarom niet) er zijn al 10-tallen discussies over te vinden maar NERGENS wordt echt DUIDELIJKHEID geschept.
Ik hoop dat er mensen zijn die weten hoe het zit en weten waarover ze praten en het hier willen vertellen.
Even puur hypothetisch:
Ik wil een snelwegafrit zo hard mogelijk nemen (270 graden bocht met goed en droog asfalt) Hoe moet ik dan te werk gaan? En ga ik dan (ruim) sneller dan een beetje stug afgeveerde auto? (met bijvoorbeeld sportonderstel)
Mwa, vind mezelf niet als een malloot rijden, maar regelmatig dat ik m'n knie op het asfalt zet bij een onbekende bocht hoor. Als ik bijv. een mooie afrit zie. Die zijn er zat langs de Autobahn in DuitslandZelfde bocht, -tig keer. Inkopper: onbekende bochtniet doen, eerst verkennen. Zelfs een Rossi gaat niet als een malloot over een onbekend stuk weg.
Mwa, vind mezelf niet als een malloot rijden, maar regelmatig dat ik m'n knie op het asfalt zet bij een onbekende bocht hoor. Als ik bijv. een mooie afrit zie. Die zijn er zat langs de Autobahn in DuitslandAls de bocht gewoon overzichtelijk is er niet zo'n probleem. Maar idd wat je zegt verder, rustig opbouwen.
Ja, nogal ja.Misschien ben ik wat kort door de bocht (hoe toepasselijk) maar:
..
Er is niet echt een recept dat je kunt gebruiken. Niet op de weg.er zijn al 10-tallen discussies over te vinden maar NERGENS wordt echt DUIDELIJKHEID geschept.
..
Een paar pointers kan ik je wel geven, maar ik ben ook geen Rossi, dus dit is puur uit eigen ervaring.Ik hoop dat er mensen zijn die weten hoe het zit en weten waarover ze praten en het hier willen vertellen.
..
VRO gaat niet over hard rijden, maar over veilig rijden. Dat is iets anders. sterker nog, dat bijt elkaar bijna altijd.Volg een keer een VRO o.i.d. dan hoor je er alles over
Het gaat erom dat je iets leert over de ideale lijn rijden, zithouding, etc. Ik dacht dat je dat bij een VRO ook leerde, maar weet dat niet zelf uit ervaring. Ik heb 2x een VTM training gevolgd van een KLPD-er uit Steenwijk die dit als bijbaan doet.VRO gaat niet over hard rijden, maar over veilig rijden. Dat is iets anders. sterker nog, dat bijt elkaar bijna altijd.
De kneedown wordt door heel wat Rossi's in spé vooral gezien als doel. Dat is het dus absoluut niet.
Waarom dan die knie? Die knie is een "voeler", waarmee een ervaren rijder de hoek bepaalt die hij en de motor met het wegdek maken. Je voelt dan wanneer je de hoek ff te groot of te klein hebt gemaakt. Een hele goede rijder kan met z'n knie zelfs een lichte wegglijder corrigeren, maar dat is voor maar weinigen weggelegd.
Het is dus een hulpmiddel, al zullen heel wat posers dat nooit door hebben.
Eerst leer je dus de techniek van bochten rijden, de houding, de lijn door de bocht, de kijktechniek, de snelheid, de hoek. Daarna kun je die knie leren gebruiken als "voeler", meer niet.
Dat is Top Gear (Clarckson houdt niet van motoren), dit is wat anders en realistischer:Harder als een auto-met-sport-onderstel-en-ervaren-rijder kun je vergeten. Vier stuks rubber op de weg en geen risico op vallen dat maak je echt niet goed. Hier zijn filmpjes genoeg over te vinden, bijvoorbeeld deze.
het kan 1000 keer goed gaan en steeds harder, maar blijf er rekening mee houden dat de openbare weg vol verassingen kan zitten, hou dus altijd marge!
[afbeelding]
De kneedown wordt door heel wat Rossi's in spé vooral gezien als doel. Dat is het dus absoluut niet.
Waarom dan die knie? Die knie is een "voeler", waarmee een ervaren rijder de hoek bepaalt die hij en de motor met het wegdek maken. Je voelt dan wanneer je de hoek ff te groot of te klein hebt gemaakt.
Yep, en bij echt slecht natte omstandigheden doen ze er dan een dubbele kneeslider op zodat ze vanzelf iets verder rechtop blijven met hetzelfde gevoel.
Mijn tip om goed bochten te leren rijden; doe die SS weg en koop een simpele allroad.
Jeps om te voelen, maar nu wil ik wel graag uitleg hoe je in godsnaam een lichte glijer kan corrigeren met je knie?De kneedown wordt door heel wat Rossi's in spé vooral gezien als doel. Dat is het dus absoluut niet.
Waarom dan die knie? Die knie is een "voeler", Je voelt dan wanneer je de hoek ff te groot of te klein hebt gemaakt. Een hele goede rijder kan met z'n knie zelfs een lichte wegglijder corrigeren,
Jeps om te voelen, maar nu wil ik wel graag uitleg hoe je in godsnaam een lichte glijer kan corrigeren met je knie?
Kan me er niks bij voorstellen.