ThunderSTreak
MF veteraan
- 9 feb 2003
- 1.312
- 1
Deze situatie komt mij helaas zeer bekend voor. Dit is een groot gevaar op alle (secundaire) wegen met bomen of aangesloten bebouwing er langs Een kleine drie jaar terug heb ik als passant eerstehulp verleend aan een motorrijder die onder vrijwel gelijke omstandigheden een afslaande auto na een bocht tegenkwam. Een naar een links van de weg gelegen erf afslaande bestuurder van een Chrysler Voyager in gesloten bestelwagen uitvoering zag de motorrijder volledig over het hoofd. Reconstructie van het ongeval toonde aan dat deze motorrijder met 105 km/h gereden moet hebben op een weg waar 80 km was toegestaan. De bestuurder van de Chrysler heeft de motorrijder helmaal niet kunne zien, enerzijds vanwege de bomen die langs deze weg stonden, anderzijds omdat zijn zicht naar recht belemmerd was door het ontbreken van een ruit in de schuifdeur aan de rechterzijkant(dat moest toen om op grijs kenteken te mogen rijden). Omgekeerd is het zeer aannemelijk dat ook de motorrijder de afslaande auto totaal niet heeft opgemerkt door de bomen langs de weg. Hij boorde zich achter de schuifdeur et voor het achterwiel van debestelwagen in de flank. De motorrijder heeft het helaas niet kunnen navertellen. In afwachting van de ambulance gleed de man zeer snel weg in een schock en is overleden op weg naar het ziekenhuis tengevolge van inwendige bloedingen. Als hulpverlener een meer dan vervelende situatie!
Was dit ongeluk te voorkomen geweest? In voortgezette rijopleidingen, en je hebt er een gehad las ik, wordt hier zeker aandacht aan besteed. Tijdens mijn rijopleiding die ik een groot aantal jaren terug van een marechaussee-instructeur heb gehad, werd mij al snel duidelijk gemaakt dat je in dit soort situaties zoveel als mogelijk door de bocht heen moet kijken. Per definitie houdt dat in dat je van de ideale lijn afwijkt en de buitenkant van de bocht zoekt en deze zo lang als mogelijk blijft volgen tot je de weg achter de bocht weer volledig kan doorzien. Pas dan kan je weer op de ideale lijn terugkomen. Voordeel van deze wijze van bochten rijden: je kunt zelf ver vooruit kijken, je wordt door tegenliggers eerder gezien en je dwingt jezelf weg te gaan van de gevaarlijk zone op en over het midden van de weg. Is het een scherpe bocht met zeer weinig zicht op wat erachter gebeurt, dan gaat de snelheid automatisch omlaag! Een ander punt dat deze wijze instructeur mij bijbracht was dat je er altijd vanuit moet gaan dat er iets aan de hand is op punten die je niet kunt overzien. Ga er vanuit dat achter een bocht een auto gewoon stil staat, er een obstakel op de weg ligt ed.
Rest me je te feliciteren: kerel je hebt ontzettend veel geluk gehad dat het bij deze schade is gebleven. En wees zuinig op die 'engeltjes' die op je schouder mee rijden.