Ik rij al jaren met Eurol Sport Touring 10w-40. Nooit eerder problemen gehad. Die olie zit trouwens ook in mijn andere Honda's (CBX-1000 CB250N). Als het aan de olie zou liggen, moest ik het daar ook merken.
Ik begrijp dus dat dit abnormaal is. Stap 1 zal zijn om de bougies nog eens te gaan controleren, al verwacht ik daar niks abnormaals te vinden. Hij rookt ook niet blauw of zo en dat zou je dan toch ook moeten zien.
Het zou zo maar door de overschakeling naar 98 kunnen komen,die benzine is
duurder en daar proppen ze ook meer reinigende dopes in,nadeel daarvan is
dat veel kool word weggespoeld,kool die onder de olieschraapveren zit geeft
die veren ook wat extra steun, verdwijnt dat dan ga je een hoger tot zelfs veel hoger
verbruik krijgen.Maar meestal komt dat verschijnsel voor bij oudere hoge km stand
motoren,zo had ik het heldere idee om ook super te gaan tanken met mijn FZR1000,
verbruik was ongeveer 1 liter op 3500km,na het tanken van Shell V power steeg het
verbruik binnen een paar 1000km naar 1 op 1600.
Een andere oorzaak kan ook benzine in de olie zijn,rij je langere tijd rustig dan merk je
daar weinig van,maar ga je daarna een keer flink doorrijden met hogere snelheid dan normaal dan verdamp die benzine en daalt je oliepijl flink,oplossing is de olie verversen.
Laatste punt is inderdaad de klepseals ,het kan zijn dat deze weer aan vervanging toe zijn.
Vroeger kwam het wel vaker voor dat die bij relatief lage km standen vervangen moesten
worden.
Overigens zegt geen blauwe rook niet alles,mijn ex Bol verbruikte 1 op 800 en daar
zag je ook niets bijzonders aan de bougies en hij rookte ook niet.