Waarom zo vaak vervangen? Ze zijn dan nog lang niet versleten.Ik trek een bougie aan op 11-12nm en die vervang ik dan elke 1-2 jaar (max 4000km) en die zitten nooit muurvast.
JanL en TruusK trekken ze aan op lompe handkracht ,gaan er vervolgens 30.000km mee rondrijden.Tja en dan zitten ze wel muurvast gelast.
Hier de handleiding van NGK.
Ik zie nergens dat er vet of iets dergelijks gebruikt moet worden...
NGK-NTK Website: [Translate to Benelux:] Home
En nog een stukje over aanhaalmomenten.
NGK-NTK Website: [Translate to Benelux:] Home
Waarom zo vaak vervangen? Ze zijn dan nog lang niet versleten.
Ik wil niet weten hoe jij daaraan komt.
Als je gewoon Iridium bougies neemt van een goed merk dan mag je probleemloos 40-50k km rijden. (Zelfs op het circuit)Ik rij ermee op de circuits vandaar wat vaker vervangen.Telkens loshalen om ze te controleren ben ik geen fan van.Dan sluit die afdichting ook niet echt goed meer.En wil ook een beetje weten hoe de verbranding is en of er geen olie aan kleeft.
Is dat geen verenstaal, De afdichting?
Omdat het Willem isWaarom zo vaak vervangen? Ze zijn dan nog lang niet versleten.
Als je gewoon Iridium bougies neemt van een goed merk dan mag je probleemloos 40-50k km rijden. (Zelfs op het circuit)
Das geen veer, das een gasafdichting...Geen idee maar ik zie dat als ze eenmaal aangedraaid waren deze dichtingsring niet echt open meer stond.Dat de verende werking veel minder was ?
[afbeelding]
Ik rij ermee op de circuits vandaar wat vaker vervangen.Telkens loshalen om ze te controleren ben ik geen fan van.Dan sluit die afdichting ook niet echt goed meer.En wil ook een beetje weten hoe de verbranding is en of er geen olie aan kleeft.
@ ts, goed dat t toch nog gelukt is.
Veel wijsheden hier hoor maar ik wil toch ff mijn bijdrage leveren hier. Als ik bougies vervang en ze komen er met uitdraaien netjes uit maw ze lopen mooi uit de draad dan draai ik de nieuwe er ook weer zo in en zet ze handvast en dan een kwartslag aandraaien.
Lopen ze stroef/hakerig uit de draad dan doe ik een klein likje molykote aan de eerste windingen en zet ze er dan in, dat beetje molykote verdeelt zich wel en eveeneens een kwart slag aantrekken.
bij gebruikte bougies gaat die kwartslag natuurlijk niet meer op maar dat doe ik dan op "fingerspitzengefuhl" en is niet uit te leggen maar moet je een keer gedaan hebben.[ 45 jaar ervaring in de automotive]
en voor t overige nog een paar fijne kerstdagen aan ieder en nu ga ik me te goed doen aan..,
;-)
Met BERU-bougies is het dankzij een nikkellaag
op het schroefdraad van de bougie niet nodig om de bougie
te smeren.
Bron --> http://beru.federalmogul.com/sites/...ll_about_spark_plugs_prmbu1434_-_nl_lores.pdf
Nu weet ik niet of dit ook door de andere fabrikanten van bougies wordt toegepast, maar ik neem aan......
Dat schreef ik ook niet.
Volgens mij heb je daar weinig aan, als je van het circuit af komt rijd je toch weer rustig en in dat toerengebied kan je motor qua afstelling wel goed zijn terwijl deze in een hoger toerengebied alsnog niet goed staat afgesteld. Dit kan je dan dus niet meer aflezen omdat je rustig teruggereden bent het paddock op...
Verder is het natuurlijk een beetje zonde van het geld om de bougies zó vaak preventief te vervangen, dat geld kan je beter apart leggen voor nieuwe remblokken
Jij schreef ook niet dat het geen veer was
Sterker, in het vak met de aanhaalmomenten....en juist daar, dat zal geen toeval zijn....staat dat er GEEN vet mag worden gebruikt
Het is wel een smeermiddel.Loctite 8023 is geen vet, kan dus gerust bij montage vd bougie gebruikt worden.
Loctite 8023 is geen vet, kan dus gerust bij montage vd bougie gebruikt worden.
Waar komt dit plaatje vandaan? Dit ziet er niet uit of een bougie, of motorfabrikant dit gemaakt heeft.
Nu kan ik wel zeggen dat ik onderstaand plaatje er bij had willen posten, maar dat gelooft toch niemand, dus dat doe ik dan maar niet
[afbeelding]