Bougie vraag

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Ik lees dat je bougie het beste kan vervangen als je 5000 of meer ohm meet.
Wat is jullie ervaring, bij hoeveel ohm krijg je problemen en, wanneer vervangen jullie ze?

Ik heb 3 bougies die zitten rond de 4350 ohm en, 1 op 4500 ohm.
Alles werk nog goed maar de 5000. Ohm grens komt wel in de buurt.
 
Ik bedoel echt de bougie.
Ik weet niks van wat ohm waarde horen te zijn van een bougie , ik kwam dit plaatje tegen:
aavfbr.jpg


Ik vind het intressant om daar meer over te weten, zo kan je van te voren al zien in welke staat je bougie inwendig is.
Je kan natuurlijk ook net zo lang doorrijden tot die het niet meer doet maar, dat gebeurd altijd op een moment dat het niet goed uitkomt.
 
Ik rij al 42 jaar motor maar van deze hoax heb ik nog nooit gehoord. Een bougie (van NGK) met een R in de naam heeft een weerstand ingebouwd van 5 k-Ohm en die hoef je never nooit niet te meten want als zou die weerstand er helemaal uitblazen heb je nog staads zoveel overslag dat je motor niet eens een klappie vergeet.
Weg met die meter bij die bougie. Die weerstand is om det "stroom te begrenzen" zodat de vonk 0,0001 % langer duurt. Die 5 K is voor ie 10.000den volts helemaal nix, sommigen hebben per ongeluk jaren gereden met een kap en een bougie met ingebouwde weerstand, maakt niks uit. Het is zelfs zo dat de meeste bobines twee bougies aansturen en dat er dan ook 2 weerstanden in serie staan, dus het hele circuit 10K is.
Tuurlijk mag je meten en vinden dat je bougie niet meer dan 5 K mag zijn, en vervangen bij 5100 ohm. Als die dat al ooit wordt...
Ik rij met de tweetakt met kappen met een R erin, en die gaat na 3000 km slechter starten, met nieuwe bougies start die dan weer voorbeeldig, maar de weerstand zit in de kappen, dus het slechtere starten komt echt niet door een veranderende weerstand
 
Er kan een weerstand in een bougiedop of bougie zitten maar, dan nog kan de weerstand hoger worden, ik denk ook dat de meeste problemen na de weerstand onstaan door slijtage, breuk, corrosie, waardoor de vonk zo zwak word dat je start/verbrandingsproblemen kan krijgen, ook al ziet de bougie er nog zo mooi uit.

Om dezelfde reden meten ze toch ook kabels door?

Ik rij al 42 jaar motor maar van deze hoax heb ik nog nooit gehoord. Een bougie (van NGK) met een R in de naam heeft een weerstand ingebouwd van 5 k-Ohm en die hoef je never nooit niet te meten want als zou die weerstand er helemaal uitblazen heb je nog staads zoveel overslag dat je motor niet eens een klappie vergeet.
Weg met die meter bij die bougie. Die weerstand is om det "stroom te begrenzen" zodat de vonk 0,0001 % langer duurt. Die 5 K is voor ie 10.000den volts helemaal nix, sommigen hebben per ongeluk jaren gereden met een kap en een bougie met ingebouwde weerstand, maakt niks uit. Het is zelfs zo dat de meeste bobines twee bougies aansturen en dat er dan ook 2 weerstanden in serie staan, dus het hele circuit 10K is.
Tuurlijk mag je meten en vinden dat je bougie niet meer dan 5 K mag zijn, en vervangen bij 5100 ohm. Als die dat al ooit wordt...
Ik rij met de tweetakt met kappen met een R erin, en die gaat na 3000 km slechter starten, met nieuwe bougies start die dan weer voorbeeldig, maar de weerstand zit in de kappen, dus het slechtere starten komt echt niet door een veranderende weerstand
 
Ik bedoel echt de bougie.
Ik weet niks van wat ohm waarde horen te zijn van een bougie , ik kwam dit plaatje tegen:
aavfbr.jpg


Ik vind het intressant om daar meer over te weten, zo kan je van te voren al zien in welke staat je bougie inwendig is.
Je kan natuurlijk ook net zo lang doorrijden tot die het niet meer doet maar, dat gebeurd altijd op een moment dat het niet goed uitkomt.

kan je beter eerst inspecteren of de centrale,- en massa elektrode nog de juiste vorm hebben.
tevens zijn er bougies met een standaard interne weerstand (soms aangeduid met een R in de type aanduiding)
maw dit plaatje hierboven is onzin.
de bougies vervangen volgens fabrieks opgave (tenzij je de iridium toepast, deze gaan VEEL langer mee.) is een must
 
Als je de zoekfunctie zou gebruiken, dan zul je er waarschijnlijk niets of heel weinig over vinden, over bougie's natuurlijk wel, maar niets over de weerstand...
Op de eerste plaats moet dat een teken zijn van hoe onbelangrijk dat is
Dan wordt er al een advies gegeven daar nooit meer naar te kijken, en dan nog wil je de discussie aangaan...
Wat verwacht je daar van , dat er eentje hier op het forum roept dat je gelijk hebt, dan gelijk weggooien en nieuwe er in...
als je op de discussie wacht, dan terug er in en doorrijden en nooit meer meten
 
Soms is iets zo nieuw of onbekend dat andere daar nog niks van weten.
Dus dat het niet in de zoekfunctie staat wil niet zeggen dat het niet nuttig kan zijn

Wat verwacht je nu??? geef daar eerst antwoord op....
De verbrandingsmotor bestaat al 100 jaar, en de bougie is een van de weinige dingen die niet specifiek is veranderd, en jij denkt dat er hier nog kennis ontbreekt over de bougie?????
er zit voor 10000 jaar kennis op dit forum
 
  • Leuk
Waarderingen: Zot
Bougies zijn wel zo ingeburgerd en universeel, dat weerstand meten een nieuwe methode is om de levensduur te bepalen, niet erg geloofwaardig is.
Dan hadden ze dat wel eerder verzonnen.


Ps: dacht dat ik dit al een kwartier geleden had gepost, dus niet.
Edit: onee, het was al zeker 20 min geleden.
 
Wat verwacht je nu??? geef daar eerst antwoord op....
De verbrandingsmotor bestaat al 100 jaar, en de bougie is een van de weinige dingen die niet specifiek is veranderd, en jij denkt dat er hier nog kennis ontbreekt over de bougie?????
er zit voor 10000 jaar kennis op dit forum

Het blijkt dat toch een hoop mensen niks weten van deze manier van meten dus, ook in die 10000 jaar kennis zoals jij het noemt, zit deze wetenschap niet verwerkt.

De tijd staat niet stil, ook nu worden nog nieuwe dingen uitgevonden.

Ook uit het YouTube filmpje blijkt dat mensen die manier zinvol vinden en, gebruiken.

Ik verwacht helemaal niks ik stel gewoon een vraag, als mensen het niet weten geen probleem kijk ik verder.

En wat verwacht jij te bereiken met je commentaar?
 
Het blijkt dat toch een hoop mensen niks weten van deze manier van meten dus

ik kan zo nog wel wat dingen bedenken die je kan meten, maar daarom zijn ze nog niet nuttig. Redneck-science is geen wetenschap.

weerstand van olie meten om te bepalen of deze ververst moet worden
weersten tussen min en asfalt meten om te zien of het nog geen tijd is om je banden te vervangen
weesrtand tussen je oren meten of je nog wel de capaciteten hebt om ...
 
ik kan zo nog wel wat dingen bedenken die je kan meten, maar daarom zijn ze nog niet nuttig. Redneck-science is geen wetenschap.

weerstand van olie meten om te bepalen of deze ververst moet worden
weersten tussen min en asfalt meten om te zien of het nog geen tijd is om je banden te vervangen
weesrtand tussen je oren meten of je nog wel de capaciteten hebt om ...

Dat zijn leuke verhaaltjes die je verzint maar, de sterkte van een vonk en, de invloed die weerstand daar op heeft zijn wetenschappelijk te onderbouwen.
Hoe meer weerstand hoe meer verlies.
Is daar niet een natuurkundige formule voor gemaakt, de wet van ohm ( I = U/R ).

Als iemand heeft berekent-getest dat een bougie problemen gaat geven als de weerstand bv rond 7000 ohm zit en, je meet 6800 ohm
Dan kan je daar heel veel mee, je kunt dus al bougies gaan kopen-vervangen voordat ze kapot gaan, plus dat je niet onnodig bougies gaat vervangen die nog lang niet op zijn.
Win win dus
 
Ik rij al 42 jaar motor maar van deze hoax heb ik nog nooit gehoord. Een bougie (van NGK) met een R in de naam heeft een weerstand ingebouwd van 5 k-Ohm en die hoef je never nooit niet te meten want als zou die weerstand er helemaal uitblazen heb je nog staads zoveel overslag dat je motor niet eens een klappie vergeet.
Weg met die meter bij die bougie. Die weerstand is om det "stroom te begrenzen" zodat de vonk 0,0001 % langer duurt. Die 5 K is voor ie 10.000den volts helemaal nix, sommigen hebben per ongeluk jaren gereden met een kap en een bougie met ingebouwde weerstand, maakt niks uit. Het is zelfs zo dat de meeste bobines twee bougies aansturen en dat er dan ook 2 weerstanden in serie staan, dus het hele circuit 10K is.
Tuurlijk mag je meten en vinden dat je bougie niet meer dan 5 K mag zijn, en vervangen bij 5100 ohm. Als die dat al ooit wordt...
Ik rij met de tweetakt met kappen met een R erin, en die gaat na 3000 km slechter starten, met nieuwe bougies start die dan weer voorbeeldig, maar de weerstand zit in de kappen, dus het slechtere starten komt echt niet door een veranderende weerstand

Ik had startproblemen met de oude Norton met magneetontsteking, waar bougies op zitten zonder weerstand, kappen zonder weerstand en bougiekabel zonder weerstand, dus totaal ongeveer 0 Ohm.

Op de 50 jaar oude Jaguar had ik een nieuwe bougiekabels gemonteerd, waar hij geweldig goed mee loopt en start, maar die kabels hebben wel weerstand, iets van 5 K. Dus ik dacht, als ik nou een rol nieuwe weerstandloze kabel koop en zelf kabels maak, dan loopt hij mogelijk nog beter, want je denkt natuurlijk dat die weerstand een minder felle vonk oplevert.

We hadden er een hele discussie over op het Jaguar forum en daar was iemand die er kennelijk veel verstand van heeft en die zegt dat de weerstandkabel je ongeveer 9 volt kost van de 20.000. Dus die vonk wordt niets minder.

Ik ken de wet van Ohm wel, maar waarom die weerstand belangrijk is ontgaat me, maar als je een kabel met weerstand hebt, een bougiekap met weerstand en een bougie met weerstand, wordt het dan niet wat veel?
 
@ B07: Je hebt dus duidelijk over het feit heengelezen van de twee bougies in serie..
Het meten van de kabel is ook een dingetje dat je aanhaalt: Sommige kabels zijn niet eens van koper maar van grafiet... met zijn eigen natuurlijke weerstand. Daarbij haal je de wet van ohm aan, die ik al ontzenuwd heb door aan te geven dat de spanning zo waanzinnig hoog is dat er door een kilo-ohm meer of minder absoluut geen verschil in stroom zal zijn.

Waar denk je trouwens dat de grootste weerstand zit??? Die zit tussen de electroden: Die weerstand is namelijk oneindig hoog en als je dan de wet van ohm daar op loslaat zal je zien dat bij het toepassen daarvan de volledige ontsteekspanning over de elektrodes staat, door de oneindigheid van die weerstand maakt het dus niet uit of er een weerstand van 5, 7 of 10 K voor zit. Er zijn zelfs bougiekapjes met een neonlampje er in, als je daarvan de weerstand meet is die oneindig. (Technisch detail is dat tijdens ionisatie de weerstand van het ioniserende gas 0 is. daar doet de Bliksem ook zijn voordeel mee, anders komt-ie nooit bij jou in die lantarrnpaal terecht), en God behoede je voor die 4 meter dat je er vanaf staat. Op dat moment maakt het ook niet meer uit of jij 10K-Ohm of 220 k-Ohm bent...
 
Ik ken de wet van Ohm wel, maar waarom die weerstand belangrijk is ontgaat me, maar als je een kabel met weerstand hebt, een bougiekap met weerstand en een bougie met weerstand, wordt het dan niet wat veel?
Kijk, er is natuurlijk een grens. Anders zou je op enig moment de kabel weg kunne laten.In theorie kan dat ook, een stukje.
Die weerstand is er voor om de inductie wat af te remmen en de vonk 0,000001% langer te laten duren. Het heeft een kleine invloed omdat het een 100% inductie is, en die kan je feitelijk niet verlengen met een weerstand. Om een inductie verlengen heb je capaciteit nodig. Die zit wel in de CDI maar heeft door de 100% inductie maar zò weinig invloed. Die C in CDI heeft trouwens alles met die Capaciteit te maken.

Ik kan me de nieuwsgierigheid van B07 wel voorstellen hoor, want die hoax heeft hem aan het denken gezet. En dan wordt het ineens interessante materie
 
Laatst bewerkt:
Bij de oudere automotor met verdeler draait de rotor langs de contacten waar de bougiekabels op zijn aangesloten en tussen die rotor en die contacten zit ook vaak een ruimte die groter is dan de electrode afstand van de bougie. Je hebt transparante verdeelkappen zodat je die vonkenregen kunt zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan