Bougiekappen 1Kohm-5kohm

Henk67

MF'er
7 okt 2004
70
0
Assen
Ik las op een site dat ze i.p.v. 5kohm 1kohm bougie kappen op dikke een cilders hadden gemonteerd.
Zelfs NGK "doppen"werden opengesneden en vorzien van een 1kohm weerstand :?

De reacties waren soms positief(soepeler lopen van de motor) maar soms ook negatief.
Heeft iemand zoiets al geprobeerd?

Henk
 
We gaan de topic opwaarderen :
Voor de echte specialisten :

Voor een Bobine hebben we te maken met het vol lopen van de primaire spoel.
Door het super-razendsnel onderbreken (alleen mogelijk door elektronica)
kreeren we in de secundaire spoel een induktie spanning.
Deze willen we zo graag zo groot mogelijk.
Dat kan ondermeer alleen maar als er een hele hoge weerstand is in het secundaire
deel van de stroomkring.
Je hebt deels gelijk als je de dop weerstand weghaald weghaald tijdens het lopen van de stroom in de secundaire loop.
Zo weer iets om over na te denken. Ik reageer wel weer.

N.B. Bougie (elektrode afstand) zomaar te vergroten zou ik niet doen.
Bougies worden heden geleverd met de juiste elektrode afstand waar je niet aan mag veranderen. Wel kontroleren voor montage i.v.m. val of transport schade.

Wil je een iets veranderen, kies dan voor een ander type bougie.
Eentje die ook door de motor fabrikant wordt geacepteerd.
Let op een andere bougie kan kan wel eens in je nadeel gaan werken.
I.v.m. warmte graad of b.v. andere vonk brug. en dus andere verbrandings eigenschappen.
In het verleden heb ik al meerdere motorschades gezien door de foute keuze van een bougietje.

:Z zeg ik.
 
Voor een Bobine hebben we te maken met het vol lopen van de primaire spoel.
Door het super-razendsnel onderbreken (alleen mogelijk door elektronica)
kreeren we in de secundaire spoel een induktie spanning.

Of door zo iets banaals als contactpuntjes...

Dat kan ondermeer alleen maar als er een hele hoge weerstand is in het secundaire
deel van de stroomkring.

De hoge weerstand waar jij het over hebt heeft niets, en dan ook helemaal niets te maken met de weerstand in je bougiekap, maar alles met de weerstand van de secundaire spoel.
Als je hetgene dat jij hierboven beweert doortrekt zou je dus een nog betere vonk krijgen met 10K, of 100K, of waarom niet gelijk 1 meg voor de echte waaghals?
|(

gevalletje klok-klepel...
 
We gaan de topic opwaarderen :
Voor de echte specialisten :

Voor een Bobine hebben we te maken met het vol lopen van de primaire spoel.
Door het super-razendsnel onderbreken (alleen mogelijk door elektronica)
kreeren we in de secundaire spoel een induktie spanning.
Deze willen we zo graag zo groot mogelijk.
Dat kan ondermeer alleen maar als er een hele hoge weerstand is in het secundaire
deel van de stroomkring.
Je hebt deels gelijk als je de dop weerstand weghaald weghaald tijdens het lopen van de stroom in de secundaire loop.
Zo weer iets om over na te denken. Ik reageer wel weer.

N.B. Bougie (elektrode afstand) zomaar te vergroten zou ik niet doen.
Bougies worden heden geleverd met de juiste elektrode afstand waar je niet aan mag veranderen. Wel kontroleren voor montage i.v.m. val of transport schade.

Wil je een iets veranderen, kies dan voor een ander type bougie.
Eentje die ook door de motor fabrikant wordt geacepteerd.
Let op een andere bougie kan kan wel eens in je nadeel gaan werken.
I.v.m. warmte graad of b.v. andere vonk brug. en dus andere verbrandings eigenschappen.
In het verleden heb ik al meerdere motorschades gezien door de foute keuze van een bougietje.
En hoe hoog is volgens jou de weerstand van een bougie :? :?
 
Nu iets voor de simplisten onder ons.

Een bobine is niets anders een trafo met 2 spoelen,de verhouding aantal windingen prim/sec geeft aan hoe hoog de spanning er uitkomt en met welke amperage.
kortom vermogen primair = vermogen secundair (zogoed als)

De vroegere contactpuntjes zijn nu vervangen goede transistors.
Door de goede ontstekingsunits en goede bobines van tegenwoordig zijn groter electrodenafstanden mogelijk.


Henk
 
Volgens mij zien jullie iets over het hoofd: (zal ik me d'r ook 's mee gaan bemoeien. :) )

De weerstand die een vonk ondervindt om over te slaan is recht evenredig met de druk. Dus een bougie eruit halen en laten vonken tegen je cilinder bewijst niet dat je bobine's goed zijn, of je bougiekappen in orde.

Om bij een compressiedruk van ca 10 bar een vonk te laten overslaan kost 10* zoveel moeite als om diezelfde vonk bij atmosferische druk te laten knallen.

Daarom zijn er ook apparaatjes die je tussen de bougiekabels kan monteren waarvan de elektrodeafstand in te stellen is. Men stelt dus voor de meeste motoren: indien er een mooie blauwe vonk overslaat bij atmosferische druk over een afstand van ongeveer 7 a 8 mm, geeft dit ook diezelfde krachtige vonk bij 10 bar compressiedruk en rara,.....0.7 a 0.8 mm elektrodeafstand!

Slechte bougiekappen kunnen buiten je blok een mooie vonk geven, maar zodra de druk oploopt (compressie) zoekt de stroom de weg van de minste weerstand en als er dan een scheurtje in de kap zit kan dit via die weg ontsnappen en niet via de bougie. Oftewel je motor loopt kut terwijl de bougie's uitstekend vonken (maar dan wel bij atmosferische druk '( )

En kom nou maar op met die emmers met stront........ B|
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zien jullie iets over het hoofd: (zal ik me d'r ook 's mee gaan bemoeien. :) )

De weerstand die een vonk ondervindt om over te slaan is recht evenredig met de druk. Dus een bougie eruit halen en laten vonken tegen je cilinder bewijst niet dat je bobine's goed zijn, of je bougiekappen in orde.

Om bij een compressiedruk van ca 10 bar een vonk te laten overslaan kost 10* zoveel moeite als om diezelfde vonk bij atmosferische druk te laten knallen.

Daarom zijn er ook apparaatjes die je tussen de bougiekabels kan monteren waarvan de elektrodeafstand in te stellen is. Men stelt dus voor de meeste motoren: indien er een mooie blauwe vonk overslaat bij atmosferische druk over een afstand van ongeveer 7 a 8 mm, geeft dit ook diezelfde krachtige vonk bij 10 bar compressiedruk en rara,.....0.7 a 0.8 mm elektrodeafstand!

Slechte bougiekappen kunnen buiten je blok een mooie vonk geven, maar zodra de druk oploopt (compressie) zoekt de stroom de weg van de minste weerstand en als er dan een scheurtje in de kap zit kan dit via die weg ontsnappen en niet via de bougie. Oftewel je motor loopt kut terwijl de bougie's uitstekend vonken (maar dan wel bij atmosferische druk '( )

En kom nou maar op met die emmers met stront........ B|
Niet dat je verhaal niet klopt, maar wat heeft dit met die weerstand in de bougiekap te maken :?
 
Nu iets voor de simplisten onder ons.

Een bobine is niets anders een trafo met 2 spoelen,de verhouding aantal windingen prim/sec geeft aan hoe hoog de spanning er uitkomt en met welke amperage.
kortom vermogen primair = vermogen secundair (zogoed als)

De vroegere contactpuntjes zijn nu vervangen goede transistors.
Door de goede ontstekingsunits en goede bobines van tegenwoordig zijn groter electrodenafstanden mogelijk.


Henk
Ik ben het met je eens dat een bobine gewoon een transformator is. Aleen is hget zo dat een trafo alleen op wisselspanning werkt.
Een bobine wordt met gelijkspanning gevoed. pas als je de spanning onderbreekt komt er een spanning aan de secundaire kant.
 
Als je het bovenstaande verhaal 's zou lezen (zoals ik dus net gedaan heb) kom je nogal wat misverstanden tegen die het vinden van een correct antwoord op de vraag van de topicstarter nogal in de weg staat.

Zo wordt er o.a. beweerd dat een benzine/luchtmengsel een andere weerstand heeft, en dat je een betere vonk kan krijgen door de elektrode afstand te verkleinen.

Aangezien dit volkomen onzin is brengt dat de boel alleen maar in verwarring, en menigeen ziet het verband tussen druk en electrode afstand volkomen over het hoofd.

Maar vooruit, laat mijn theorie vooral niet in de weg komen van de af en toe ronduit lachwekkende praktijk wat ik hierboven lees. Stel je voor dat het voor iedereen makkelijker wordt om veel voorkomende problemen met hun motor zelf te leren begrijpen en op te lossen :Z .

Ik zal me er niet meer mee bemoeien en ga het vermakelijke vervolg van dit topic wel van afstand volgen.
 
nou het staater heel duidelijk hoor *D
slechte weerstand in de kap betekend vaak lekstroom naar andere dingen dan de bougie
dus weerstand is wel degelijk nodig om de vond via de bougie in de verbrandingskamer te krijgen
Wat is een slechte weerstand?
En waarom is volgens jou weerstand nodig?
Er gaan geen vonken door je bougiekabel en bougie. Er gaat een hoge spanning door die doorslaat naar massa, dit resulteerd in een vonk. aangezien de bougie al in de verbrandingskamer zit komt dit heel mooi uit.
 
Weet je wat ik denk?

Dat je een compromis tussen beide moet hebben, niet te hoge weerstand en niet te lage weerstand. En ik heb zomaar een vermoeden dat 5kohm het juiste compromis is. ;)

het lijkt me logisch dat als de weerstand in het secundaire circuit te hoog is dat er dan te weinig stroom loopt, en daardoor geen goede vonk onstaat. Als de weerstand te laag wordt, vonkt ie wel goed waarschijnlijk, maar gaat er wel een grotere stroom lopen door je secundaire circuit, waardoor je bougie of je bobine gemakkelijk stuk kunnen gaan.
 

Dat je bougie daar van suk gaat valt wel mee denk ik je bougie zal wel eerder inbranden en verslijten.
Er zijn van Excotische bougiekabels die condensator bevatten die alle energie in
sneller ontladen als een gewone bougiekabel,dit syteem is niet erg onderhouds vriendelijk voor je bougie en de meningen zijn erg verdeelt betreft of dit een verbetering is voor prestatie en verbruik.

Waar ik eerder bang voor ben is dat er een reststroom terug gaat lopen naar de CDI unit en deze in der loop van de tijd vernielen.
Ik geloof dat er tegenwoordig een weerstand tussen de primaire en secundaire zit, omdit probleem op te lossen.

Henk
 
Laatst bewerkt:
Je spanning zal niet afnemen door zo'n weerstand daar.. alleen in het geval van een vonk zal het voltage afnemen... Dit is ook juist de demping waarvoor deze ingebouwt is :)
Als er geen spanning over de weerstand zou staan, wat is dan de funktie van de weeerstand?
Als er stroom loopt door een weerstand dan valt er spanning over. alle spanning die over de weerstand staat is verlies voor de bougie
Jij leert toch elektrotechniek :?
 
@ zot,
Betreft die weerstand tussen pri/sec had ik ergens gelezen, klinkt ook wel een beetje aannemelijk de ene kant ben je niet meer afhankelijk wat je in je bougiekabel stopt.
Misschien lag het wel aan dat lekkere Belgische bier :)
 
Als er geen spanning over de weerstand zou staan, wat is dan de funktie van de weeerstand?
Als er stroom loopt door een weerstand dan valt er spanning over. alle spanning die over de weerstand staat is verlies voor de bougie
Jij leert toch elektrotechniek :?
deed ik ja :) doe nu AI op de rug :)

Maar je zegt wat ik bedoel.. er loopt voor de vonk overslaat geen stroom, tot je de spanningsdrempel overschreden hebt waardoor de vonk overslaat.. tijdens het overslaan van de vonk zal er dus wel een stroom lopen door de weerstand, en zal de spanning dalen (Echter hoeveel valt niet te zeggen, aangezien in verhouding tot de open lucht je het haast als verwaarloosbaar kunt zien)
Echter is het volgensmij zo dat wanneer de vonkboog eenmaal bestaat de spanning om deze te behouden onder de drempelspanning zal liggen.
 
De verhouding pri/sec spoel is ca 1/200

Pri. 12.5 Volt.
Sec 200 x 12.5 is 2.5 Kv.

Werkelijk ? Gelukkig bestaat zo iets als inductie Hoera 15 - 26 KV !!!!

Wet van Ohm. Soms. Wissel stroom techniek is ook mooi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan