Bout toch verrotdraaien ondanks moment sleutel

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.250
75
Soest
Gisteren draaide ik bijna een bout verrot ondanks gebruik van moment sleutel. Waren twee gelijke bouten de eerste geen probleem de tweede. kon ik blijven aandraaien. Vornt het verdacht dus er uitgehaald. Schroefdraad was niet verrot maar de bout was in het midden smaller geworden. M.a.w. bijn kapot.

Hoe kan dat. Slecht bout?
 

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.250
75
Soest
momentsleutel-van-de-aldi?
Nee, een goeie kope van louis.

Maar ik heb hem handmatig geijkt. Door hem vast te zetten in de werkbank met de aansluiting en een emmer water aan de arm. Ok, is een grove methode maar klopte redelijk. Ander bout gaf geen probleem en ik gebruik deze sleutel al een paar jaar zonder problemen.
 

seba$

MF veteraan
5 jan 2005
5.509
2
Assendelft
was het een inwendige bout uit je blok? kans dat het een rekbout is die je dus eenmalig kan gebruiken.

ik blijf erbij: beetje vet op de boutjes en gewoon op het gevoel vastdraaien, is tot nu toe altijd goed gegaan en je voelt zelf of een bout oprekt of doordraait (mocht het draad verrot zijn)
 
Laatst bewerkt:

Syhoro

MF veteraan
8 okt 2004
2.272
2
Was het een bout ingesmeerd met vet? Aanhaalmomenten staan meestal vermeld voor 'droog' aanhalen.
 

seba$

MF veteraan
5 jan 2005
5.509
2
Assendelft
WTF is een rekbout?
een rekbout is een bout die je aandraait onder spanning, en welke dan een beetje uitrekt.
Als je de trekkromme bekijkt van staal komt het er op neer dat als de bout een beetje 'inslinkt' deze een grotere kracht kan dragen en dus sterker is, draai je deze echter te ver door dan dondert de treksterkte ineen en breekt deze
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Een rekbout herken je wel, anders ben je een pannekoek.

Genuanceerder: kopbouten van het type rekbout hebben een middenstuk dat je opvalt.
 

Deha

MF'er
24 apr 2007
147
0
35
De Lier
Niet per ongeluk je momentsleutel op het 0 moment gezet... kan ook wel is een oorzaak zijn, want dan kan je draaien wat je wil, maar dan klikt ie niet. (spreek uit ervaring overigens)
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
44
Luttenberg
Niet per ongeluk je momentsleutel op het 0 moment gezet... kan ook wel is een oorzaak zijn, want dan kan je draaien wat je wil, maar dan klikt ie niet. (spreek uit ervaring overigens)
Dan klikt ie wel, echter direct zodra je kracht zet waardoor je het waarschijnlijk niet merkt ;)
 

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.440
1
*schop oma*

Ik heb hier dezelfde ervaring met bouten gehad. Alle vier 6mm bouten in de cylinderkop precies op de plek van de koppakking door midden gedraaid.
Nu is deze bout 50mm lang en het geheel wat ie vast moet draaien 49 tot 50mm.

Mijn vraag is of het mogelijk is om een bout kapot te draaien wanneer deze langer is dan het gat waar hij in gedraaid wordt?
 

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.080
15
Den Haag
Het is al gezegd, maar pas op met smeren en op moment aandraaien!
Normaal gesproken worden aanhaalmomenten altijd voor "droge"montage opgegeven.
Als er gesmeerd moet worden staat dat in het WPH aangegeven.

Als de bout langer is dat het gat diep is, kan je hem breken, ook al gebruik je een momentsleutel.
 

Testa-Rossa

MF veteraan
19 dec 2006
7.585
0
31
Achterhoek!
Bij kwaliteitsbouten is het verplicht dat op de kop van de bout vermeld staat; de fabrikantnaam en coderingen over de sterkte (bv. 6.8 of 8.8), heb je een 'kale bout' is dat de oorzaak.
 

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.440
1
er staat 10 op of wat er op moet lijken. Voor de grote bouten in de kop moeten deze juist gesmeerd worden (staat explicitiet vermeld in het wphb). Is er een percentage hoeveel strakker een geoliede bout wordt aangedraaid wanneer je de "droge" montage aanhoudt?

Klopt 't dat wanneer de bout langer is dan het gat diep, de kracht op een klein stukje van de bout komt te staan? Want dat zou dan de oorzaak kunnen zijn.
 

vroembert

MF veteraan
24 mrt 2003
17.303
358
57
Bezoek site
er staat 10 op of wat er op moet lijken. Voor de grote bouten in de kop moeten deze juist gesmeerd worden (staat explicitiet vermeld in het wphb). Is er een percentage hoeveel strakker een geoliede bout wordt aangedraaid wanneer je de "droge" montage aanhoudt?

Klopt 't dat wanneer de bout langer is dan het gat diep, de kracht op een klein stukje van de bout komt te staan? Want dat zou dan de oorzaak kunnen zijn.

Als de bout te lang is komt de kracht op het dunste gedeelte te staan. Normaal als de kop strak komt te staan geeft die ook flink weerstand.