Bout toch verrotdraaien ondanks moment sleutel

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Gisteren draaide ik bijna een bout verrot ondanks gebruik van moment sleutel. Waren twee gelijke bouten de eerste geen probleem de tweede. kon ik blijven aandraaien. Vornt het verdacht dus er uitgehaald. Schroefdraad was niet verrot maar de bout was in het midden smaller geworden. M.a.w. bijn kapot.

Hoe kan dat. Slecht bout?
 
er staat 10 op of wat er op moet lijken. Voor de grote bouten in de kop moeten deze juist gesmeerd worden (staat explicitiet vermeld in het wphb). Is er een percentage hoeveel strakker een geoliede bout wordt aangedraaid wanneer je de "droge" montage aanhoudt?

Klopt 't dat wanneer de bout langer is dan het gat diep, de kracht op een klein stukje van de bout komt te staan? Want dat zou dan de oorzaak kunnen zijn.

Er moeten twee getallen op staan met een punt ertussen, die 10 is niet de sterkte van de bout.

(wikipedia)
High-strength steel bolts usually have a hexagonal head with an ISO strength rating (called property class) stamped on the head. The property classes most often used are 5.8, 8.8, and 10.9. The number before the point is the tensile ultimate strength in MPa divided by 100. The number after the point is 10 times the ratio of tensile yield strength to tensile ultimate strength. For example, a property class 5.8 bolt has a nominal (minimum) tensile ultimate strength of 500 MPa, and a tensile yield strength of 0.8 times tensile ultimate strength or 0.8(500) = 400 MPa
En het maakt niet uit of een bout gesmeerd is of niet, het aandraaimoment blijft hetzelfde, die namelijk niet gebaseerd op wrijving...
 
Laatst bewerkt:
Als er vloestof ,vet,olie noem maar op in het gat gelopen is dan kan het zijn dat de bout in ene te lang is ;) en kan je je blok aan puin helpen door de opgebouwde druk bij het indraaien van de bout |(
 
Begrijp het nog steeds niet dat mensen denken dat 't geen kwaad kan om gesmeerde bouten te gebruiken. De wrijving is nou eenmaal lager. Moment blijft misschien wel hetzelfde, maar de bout wordt er verder ingedraaid waardoor de draad meer op zn flikker krijgt.

Anyway, de bouten waar ik het over had, waren eenmaal verrot... ze passen er echter maar precies in wat betreft de lengte, dus ik zie morgen wel wanneer ik de nieuwe bouten binnen krijg.
 
hee oma..

nog even een vraagje over bouten in het algemeen:

Als ik een bout uit het blok of een ander belangrijk punt (bijv. voetsteunen) wil vervangen, waar kan ik die kopen? Kan me niet herinneren dat ik die bij de gamma ooit heb zien liggen.. waar wel? motorboer?
 
Er moeten twee getallen op staan met een punt ertussen, die 10 is niet de sterkte van de bout.En het maakt niet uit of een bout gesmeerd is of niet, het aandraaimoment blijft hetzelfde, die namelijk niet gebaseerd op wrijving...

Ik weet niet hoe je aan deze wijsheid komt, maar er klopt niets van!
Het veranderen van de standaard wrijving heeft wel degelijk invloed op de torquewaarde (prevailing-torque). Normaalgesproken wordt een torque waarde gegeven voor een "droge" schone schroefdraad, tenzij anders vermeld.
Bij het verhogen van de wrijving, bijv door het toepassen van een zelfborgende moer, dient deze "extra torque"(run-on torque) bij de opgegeven waarde worden opgeteld.

Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben als vliegtuigmonteur ;)
 
Hoe vast iets zit is dus wel afhankelijk van of de bout gesmeerd is of niet. Het moment waarmee je bout aandraaid blijft hetzelfde, bijvoorbeeld 50 nm.

Maar let op het volgende:
Moment [nm]= kracht [n] x arm [m]

Als de bout gesmeerd is hoef je met het aandraaien minder wrijving (=kracht) te overwinnen met dezelfde sleutellengte (de arm).

Probeer maar eerst een bout aan te draaien met een bepaald aantal nm, smeer deze daarna en draai hem aan met hetzelfde aantal nm. Je zal zien dat de bout de tweede keer verder "doordraaid"
Dit komt simpelweg doordat je in het eerste geval een groter deel van de beschikbare kracht (zeg 50 nm) gebruikt om de wrijving te overwinnen.
Zie het maar als een gulden, die kan je ook maar een keer uitgeven, wat je daarvan hebt gebruikt is ook weg.


Erg jip en janneke zo maar hopelijk wel duidelijk voor degene die het niet precies weten. :)
 
Laatst bewerkt:
ja poe hee, een vliegtuigmonteur, die mogen nooit ff testen of het echt wel zo is, die moeten gewoon doen wat er in de voorschriften staat en het dan door juf af laten tekenen :P
Oppassen: je bent in de minderheid :P

Anyhow, over het smeren verhaal:

Een bout is een elastiek:het moment wat je voelt is omdat je de bout uit elkaar aan het trekken bent (tussen kop en schroefdraad). Door smering kun je met dezelfde kracht de bout véél meer uitrekken, en daardoor gaan ze kapot als je ze met hetzelfde moment vastzet.

Koper of synthetische vetten aanbrengen heeft als nut het vastvreten van een metalen schroef in een aluminium achterbrug tegen te gaan, het moet er niet voor zorgen dat je de bout "vaster" kan draaien.
 
Laatst bewerkt:
En laten we dan gemakshalve maar aannemen dat die voorschriften correct zijn... :P

Ik zie het zo voor me dat de ene vliegtuigmonteur tegen de andere zegt:
"Nee joh, maakt niets uit, je kunt gerust kopervet gebruiken en die motoren op de waarde van de droge verbinding vastzetten!'

(paar uurtjes later ligt het lreng in de Hudson)
 
Terug
Bovenaan Onderaan