Brandstof

Barn

MF veteraan
5 aug 2005
2.187
16
Rotterdam
Bij deze ben ik benieuwd wat men voor brandstof in de Racer gooit :P

Zelf tank ik eigenlijk altijd Super 98 , en als ik toevallig in duitsland ben tank ik mn jerycans wel eens vol met Ron 100.

Wellicht is zelfs 95 voldoende.

Of misschien gooit iemand er zelfs van die dure racebenzine er in ..

Echter vandaag kwam de vrouw thuis met een folder van Blue one 95
Home - Blue One 95

Deze brandstof schijnt betere prestaties te hebben daar hij een verkoelend effect heeft.
Zelfs in de formule 1 wordt het gebruikt

Door het gebruik van natte ethanol bevat Blue One 95 een verhoogd percentage water. Uit onderzoeken van TNO, TU Delft en SGS blijkt dat een klein percentage water opgelost in de brandstof leidt tot betere motorprestaties. In de racesport (Formule 1) is de toepassing van waterinjectie hierdoor al langer een bekend fenomeen.

Kom maar op *D
 
Laatst bewerkt:
als ik water en benzine hoor krijg ik al buikpijn..


mja, ben wel benieuwd of er mensen met ervaring zijn
 
het ron/mon gehalte heeft te maken met de compressie in de verbrandings ruimte.
bij een hoge compressie heb je ook een hoger octaan benzine nodig, anders gaat je motor detoneren(zelf ontbranding) en als ie heftig detoneert loopt in enkele seconden de soep in.
 
Bij standaard blok gewoon erin gooien wat de fabrikant voorschrijft. In mijn geval 95 :)
 
Laatst bewerkt:
als je met een hoger octaan nummer rijd dan nodig is zal t uiteraard geen problemen geven maar t zal eerder minder vermogen geven als meer.
 
Laatst bewerkt:
Ethanol doet ook gekke dingen met plastic, kan het aardig van vervormen. Volgens mij kan je bij Argos in Alkmaar Ethano gemixt met euro 95 tanken.
 
er word al aangelengd in alle benzines, dat is wettelijk zo geregeld
 
de goedkoopste manier is je kop laten afstellen op 102 octaan en Aral 102 bij de pomp in duitsland opslaan.
werkt mnet zo goed als Elf race benzine die bijna 3x zo duur is.
 
Ik heb er ooit een onderzoekje over gezien voor formula student (reden destijds met een gekieteld gsxr600 blok). Ik zal even kijken of ik nog wat kan vinden, maar wat ik me kan herinneren kwamen ze tot dezelfde conclusie als TZ250. Nog duurdere benzine heeft wel zin, maar de kosten staan dan niet meer in verhouding tot de baten.

Ethanol heeft sowieso wel zin omdat meer zuurstof altijd wel handig is voor een betere verbranding (bij max vermogen dan), gezien ethanol zuurstof bevat kun je dan meer vermogen uit je blok halen. Je hebt wel meer liters ethanol dan benzine nodig omdat ethanol minder energie per liter bevat (maar die energie is er dus makkelijker uit te halen) dus je moet je injectie/sproeierbezetting wel aanpassen voor een goed resultaat.
 
Dus eigenlijk tank ik voor niets "dure"benzine en is het eigenlijk niet nodig een hoger octaangehalte te tanken dan 95.
In ieder geval niet als je boven de 1.40 op assen rijd O-)
Want het is toch zo hoe oger het octaan hoe meer vermogen je eruit haalt :?

maargoed nu hebben we het over het nut van Blue 95.

Hierdoor tank je 95 met 10% meer ethanol dan gewone 95 koelt beter en juist daardoor een hoger vermogen.
 
Dus eigenlijk tank ik voor niets "dure"benzine en is het eigenlijk niet nodig een hoger octaangehalte te tanken dan 95.
In ieder geval niet als je boven de 1.40 op assen rijd O-)
Want het is toch zo hoe oger het octaan hoe meer vermogen je eruit haalt :?

maargoed nu hebben we het over het nut van Blue 95.

Hierdoor tank je 95 met 10% meer ethanol dan gewone 95 koelt beter en juist daardoor een hoger vermogen.
je snapt t niet, als je hoger als 95 tankt kan je met meer compressie rijden.
dan heb je dr pas voordeel van.
 
als je met een hoger octaan nummer rijd dan nodig is zal t uiteraard geen problemen geven maar t zal eerder minder vermogen geven als meer.

:^

Dus eigenlijk tank ik voor niets "dure"benzine en is het eigenlijk niet nodig een hoger octaangehalte te tanken dan 95.
In ieder geval niet als je boven de 1.40 op assen rijd O-)
Want het is toch zo hoe oger het octaan hoe meer vermogen je eruit haalt :?

Niet persé 95, maar wat de fabrikant van je fiets aanbeveelt. BMW beveelt bijv. wel 98 aan. Kan ook 95 in, maar dan kan het zijn dat je door de pingelsensoren iets minder vermogen hebt. Voor de Japanners geldt over het algemeen dat er 95 wordt opgegeven.

Hoger octaangetal betekent zeker niet per definitie meer vermogen!
 
Laatst bewerkt:
je snapt t niet, als je hoger als 95 tankt kan je met meer compressie rijden.
dan heb je dr pas voordeel van.

:^

En dan nog geeft de brandstof an sich geen voordeel (buiten de boel heel houden door de hogere klopvastheid), maar is het de hogere compressie die tot meer vermogen/koppel leidt...

Wellicht ten overvloede, maar toch :P
 
:^

En dan nog geeft de brandstof an sich geen voordeel (buiten de boel heel houden door de hogere klopvastheid), maar is het de hogere compressie die tot meer vermogen/koppel leidt...

Wellicht ten overvloede, maar toch :P

naaimachineolie door je brandstof gooien, door de koolafzetting in je cilinderruimte heb je binnen de kortste keren een hogere compressie :+
 
Kan niets wetenschappelijk onderbouwen, maar heb wel aardig geëxperimenteerd met hogere octaan gehaltes toen ik ooit door een meetfoutje bij het uitliteren en motor met veel te hoge compressie had gebouwd. Die deed het idd zeer slecht op Euro 95... :+

Het nut van een hoger octaangehalte is eigenlijk geheel afhankelijk van het motorblok ontwerp en de compressie, je kan niet zeggen dat Euro 98 "beter is", want dat hangt maar net van je motorblok af. En daarom slaat dit verhaal eigenlijk nergens op:

Uit onderzoeken van TNO, TU Delft en SGS blijkt dat een klein percentage water opgelost in de brandstof leidt tot betere motorprestaties. In de racesport (Formule 1) is de toepassing van waterinjectie hierdoor al langer een bekend fenomeen.

Natuurlijk heeft waterinjectie (en dat is toch wat anders dan het bijmengen van H2O in de brandstof) zin bij ultra high-performance motoren. Een "gekietelde" straatmotor en een F1 blok zijn echter zo verschillend dat die gegevens helemaal niks zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan