Brandstof

In die aspen zit toch ook een toevoeging voor 2 takt kettingzagen.
kan dat dan zo in die motor van ons?
of zijn er meerdere soorten aspen

Als ik op de site van Aspen Benelux kijk, zie ik dat de volgende het meest geschikt is voor circuit motoren, Aspen R:
User Log In

Hebben jullie ervaring met Aspen R?
 
Laatst bewerkt:
even van de aspen site geplukt
===================

Technische voordelen
Hoog octaangetal
Hoge verbrandingssnelheid ( gaat eigenlijk niet goed samen met bovenstaande)
Altijd dezelfde hoge kwaliteit ( wanneer, als je het koopt of als je het bewaart in je can)
Vermindert het risico van 'pingelen' in de motor (door het hogere octaangetal)
Vermindert slijtage van de motor en zorgt voor een langere levensduur ( ??? is het een olie?)
Zorgt voor een schonere motor met minder koolvorming
Verandert niet bij lang bewaren ( ja, maar dan wel bewaren in je can en niet in je tank)
Vermindert het risico op een vapour lock ? verderop geven ze aan dat de dampspanning lager ligt

Een vergelijk met gewone benzine
Gewone hoogoctaan benzine is op een andere wijze geraffineerd dan Aspen alkylaatbenzine. Door de speciale raffinage van Aspen alkylaatbenzine zijn veel schadelijke stoffen weggelaten die wel in gewone benzine zitten. Kijk voor details in onderstaand overzicht.

Bestanddeel Aspen R Super 98 benzine Invloed op gezondheid, milieu en machine
Octaangetal RON 102 98 Ontstekingseigenschappen bij lage toeren van de motor
Octaangetal MON 90 88 Ontstekingseigenschappen bij hoge toeren van de motor
Zwavel ppm 1 10 Verzuring van rivieren en meren.
Gehalte benzeen vol% <0,1 1 Veroorzaakt de kankersoort leukemie.
Dampspanning kPa 60 70-95 De mate waarin damp wordt gevormd
Testgegevens
Onderstaande Dynoplot geeft het vermogen (pK's) en het koppel weer van een Audi RS6 auto. Deze auto heeft een 4,2 liter V8 motor met turbo. De rode lijn geeft de gegevens weer wanneer de auto loopt op een pompbenzine met hoog octaangetal (RON 100). De blauwe lijn geeft de gegevens weer wanneer de auto loopt op Aspen R (octaangetal RON 102). Aspen R geeft een significante verbetering ten opzichte van de 100-octaan pompbrandstof en heeft met name voordeel bij motoren met turbo.
 
Laatst bewerkt:
@The Screaming Chief
Qui custodiet ipsos custodes?

Ik ben niet gullible genoeg om te aan te nemen dat wat Aspen aangeeft, waarheid is ;). Ik was benieuwd of er mensen hier waren die Aspen R hadden gebruikt en wat de ervaringen waren ten opzichte van 95. Je maakt overigens een paar goede punten hierboven.
 
Laatst bewerkt:
ik heb de duurste aspen gebruikt, aspen race 102, bijna 5 euro per liter.
Aral 102 aan de pomp in duitsland 1,70 per liter gaf betere prestaties.
 
nogmaals, het compressie gehalte bepaald welke octaan brandstof je nodig hebt.
dus compressie bereken welke je wilt gebruiken en dan met een formule kan je berekenen welke brandstof daar voor nodig is.
ff van ik gooi dr gewoon dit in want hij is ge tuned valt in de categorie beunen.


jaja dude ik rij met een getuned blok met een hogere compressie als ik daar 95 ingooi is me blok zo kaput. Ik rij met 98
 
jaja dude ik rij met een getuned blok met een hogere compressie als ik daar 95 ingooi is me blok zo kaput. Ik rij met 98

en hoe hoog is die compressie dan?

Overgens mag iedereen van mij zelf bepalen wat hij/zij er ingooit.....tis net als met banden, olie en vering.... als jij je er lekker bij voelt en denkt dat het je gebrek aan talent kan verbloemen....lekker gaan gebruiken !!!
 
t beste is om er de benzine in te gooien die past bij je compressie.
doe je er een bezine in met een te laag octaan nummer voor je compressie dan vreet ie op een gegeven moment je zuiger op.
doe je er benzine in met een octaan nummer dat hoger is dan nodig voor je compressie dan presteerd ie minder.
 
en hoe hoog is die compressie dan?

Overgens mag iedereen van mij zelf bepalen wat hij/zij er ingooit.....tis net als met banden, olie en vering.... als jij je er lekker bij voelt en denkt dat het je gebrek aan talent kan verbloemen....lekker gaan gebruiken !!!


gebrek aan talent..... feit is in elk geval dat de tuner vh blok 98 adviseert. Hij heeft het blok opgebouwd en afgesteld. Ik denk dat hij wel weet hoe het werkt denk je niet?

Verder vering,banden en andere zaken verbloemen niet alleen je talent maar dragen ook bij aan een stukje veiligheid ( vertrouwen ). Denk maar aan de bandenspanning, het rijden zonder bandenwarmers etc. Allemaal niet nodig als je af en toe eens een circuitdagje rijdt. Echter wel als je een beetje competitief aan motorracen doet.
 
Dan kun jij afslag elten pakken en dan onderaan links, daar zit er ook één. Scheeld toch weer 25 km heen en 25 km terug :')
daar haal ik t ook.
wat zullen zewel niet denken daar.
na 150 liter stopt de pomp en moet je die eerst afrekenen, toen ik verder ging tot 200 liter ende resterende 50 liter afrekende keek ze me gek aan :+
 
Dan kun jij afslag elten pakken en dan onderaan links, daar zit er ook één. Scheeld toch weer 25 km heen en 25 km terug :')

Is dat 25km. verder? Dat is wel veel.
Ik wist dat bij Elten ook een pomp zit maar had dacht ik geen 102.
Is dat een Aral? Nee toch?
Bedankt voor de tip in ieder geval.
 
eerste afslag als je bij arnhem de grens over gaat.
benden links en dan nog iets van 200 meter.
 
gebrek aan talent..... feit is in elk geval dat de tuner vh blok 98 adviseert. Hij heeft het blok opgebouwd en afgesteld. Ik denk dat hij wel weet hoe het werkt denk je niet?

Verder vering,banden en andere zaken verbloemen niet alleen je talent maar dragen ook bij aan een stukje veiligheid ( vertrouwen ). Denk maar aan de bandenspanning, het rijden zonder bandenwarmers etc. Allemaal niet nodig als je af en toe eens een circuitdagje rijdt. Echter wel als je een beetje competitief aan motorracen doet.

was niet specifiek m.b.t. jouw geval geschreven..... als de tuner het voorschrijft moet je daar niet aan twijfelen, in vergelijk wat je in een seizoen verstookt heb je waarschijnlijk niet een nieuw getuned blok.
 
Een gewone EURO 95 zou overigens bij 5.000 Rpm al 92 RON worden en bij nog hogere toerentallen 85. :?
 
Het is onnodig en zelfs schadelijk voor je (onaangepaste) wegmotor, als je daarin racebenzine gooit die je in duisland kan kopen. dat is gemaakt voor de beste prestaties. daarin zitten geen additieven die er voor zorgen dat je blok schoonblijft.
Dus gewoon 95 of 98 (98 is wel beter dan 95 door toegevoerde additieven) in je tank gooien, ook al rij je op het circuit :Y
 
Heb eens aspen 4takt in mijn saab ( auto dus ) gehad en merkte zeker verschil kwa vermogen, gek genoeg bij een zelfde rijstijl ging het verbruik wel iets omhoog..
 
Terug
Bovenaan Onderaan