Brandstof

Heb eens aspen 4takt in mijn saab ( auto dus ) gehad en merkte zeker verschil kwa vermogen, gek genoeg bij een zelfde rijstijl ging het verbruik wel iets omhoog..
sorry hoor, maar zulke kleine verschillen meet je op een testbank.
dat voel je echt niet ff door de stoel heen of zo. ;)
 
Het is onnodig en zelfs schadelijk voor je (onaangepaste) wegmotor, als je daarin racebenzine gooit die je in duisland kan kopen. dat is gemaakt voor de beste prestaties. daarin zitten geen additieven die er voor zorgen dat je blok schoonblijft.
Dus gewoon 95 of 98 (98 is wel beter dan 95 door toegevoerde additieven) in je tank gooien, ook al rij je op het circuit :Y

de genoemde 102 is een normaal aan de pomp verkrijgbare benzine, met alle consumenten additieven.

98 beter door de toegevoegde additieven? jij gaat er voor het gemak er vanuit da het allemaal de premiums zijn?
 
de genoemde 102 is een normaal aan de pomp verkrijgbare benzine, met alle consumenten additieven.

98 beter door de toegevoegde additieven? jij gaat er voor het gemak er vanuit da het allemaal de premiums zijn?
alle 98 aan de pomp in nederland zijn het type ultimate, excellium, supreme enzo.....
 
nogmaals, deze verschillen test je op een testbank met verschillende kopvolumes om te zien hoeveel t opbrengt.
 
Laatst bewerkt:
In de Motorplus staat een interessant artikel / reclame over zuivere benzine die niet verdampt
Dat zou knap zijn bij een kookpunt van +/- 40 graden.
zoals de huidige troep. En geen alcohol bevat (laat staan de rest :X ) dus water aantrekt.
Alcohol trekt geen water aan. Koolwaterstoffen trekken geen water aan.
Je kan het los kopen in winkels die aan hoveniers verkopen of grasmaaiers leveren.
De huidige benzine mogen ze arbotechnisch niet eens meer mee werken. _O- |(

Die van vroeger ook niet, met al die aromatische koolwaterstoffen destijds.
 
nogmaals, het compressie gehalte bepaald welke octaan brandstof je nodig hebt.
dus compressie bereken welke je wilt gebruiken en dan met een formule kan je berekenen welke brandstof daar voor nodig is.
ff van ik gooi dr gewoon dit in want hij is ge tuned valt in de categorie beunen.

Ok. Mijn motor heeft een compressie van 11,1:1 met octaan 95.

Nu wil ik compressie 12:1 hebben (geen berekening, maar een schatting lijkt me wel voldoende). Welke octaan benzine moet ik hebben om de compressie zo hoog te krijgen?

:P

Ik maak maar een geintje. Maar je schreef het wel zo dat ik het zo had begrepen als ik niet wist waar het over ging.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Mijn motor heeft een compressie van 11,1:1 met octaan 95.

Nu wil ik compressie 12:1 hebben (geen berekening, maar een schatting lijkt me wel voldoende). Welke octaan benzine moet ik hebben om de compressie zo hoog te krijgen?

:P

Ik maak maar een geintje. Maar je schreef het wel zo dat ik het zo had begrepen als ik niet wist waar het over ging.
volgens mij begrijp je t nog niet ;)
het octaannummer veranderd niet je compressie.
het octaannummer bepaald welke compressie je kunt hanteren.
de compressie veranderen is een mechanische handeling.
 
Ik rij overigens zelf met octaan 98 op het circuit. Niet persee nodig, maar op hete dagen doe ik het liever wel. En op de minder hete andere dagen dus ook omdat ik geen zin heb om bij te houden wat er ook al weer in de tank zat.
 
Laatst bewerkt:
Overigens kun je met een hoge compressie ook best met 95 rijden. Moet je alleen je ontsteking vervroegen. En dan verlies je pk's en heb je dus niks aan je tuning. ;)
 
Overigens kun je met een hoge compressie ook best met 95 rijden. Moet je alleen je ontsteking vervroegen. En dan verlies je pk's en heb je dus niks aan je tuning. ;)
je snapt er duidelijk geen bal van ;)
een te hoge compressie met een te laag octaannummer kan je niet compenseren met de ontsteking.
hij gaat zelf ontbranden door de te hoge compressie.
een hoog octaannummer gaat deze zelf ontbranding tegen.
 
Overigens kun je met een hoge compressie ook best met 95 rijden. Moet je alleen je ontsteking vervroegen. En dan verlies je pk's en heb je dus niks aan je tuning. ;)

als je de contact puntjes meer open zet pingelt hij ook niet meer en heb je je volle vermogen . ik tank benzine met een octaan van 102 en heb nu een compressie van 16:1 en een vermogens winst van 9 pk op het achterwiel. Dus vertel ik dit normaal nooit maar voor deze keer vertel ik mijn geheim !doe je voordeel ermee . met deze benzine rijd ik nu op zandvoort 2:35 :+ _O-
 
als je de contact puntjes meer open zet pingelt hij ook niet meer en heb je je volle vermogen . ik tank benzine met een octaan van 102 en heb nu een compressie van 16:1 en een vermogens winst van 9 pk op het achterwiel. Dus vertel ik dit normaal nooit maar voor deze keer vertel ik mijn geheim !doe je voordeel ermee . met deze benzine rijd ik nu op zandvoort 2:35 :+ _O-

2:35...... dan ben je echt één van de toppers .... :} :} :}
 
je snapt er duidelijk geen bal van ;)
een te hoge compressie met een te laag octaannummer kan je niet compenseren met de ontsteking.
hij gaat zelf ontbranden door de te hoge compressie.
een hoog octaannummer gaat deze zelf ontbranding tegen.

Maar als je het eerder afsteekt, dan kan het niet zelfontbranden, hé. :)
 
Heel handig als je zuiger nog met de weg omhoog bezig is :Y .

dat is hij altijd als je vonk al ontstoken is...... anders is het zo zonde dat je zuiger alweer bijna beneden is als er eindelijk een BANG plaatsvindt.

bij 3000 tpm duurt een hele cyclus 0.04 seconden
bij 6000 0.02 seconden
bij 9000 0,0133 seconden.

je hebt in de omhooggaande compressieslag slechts 0.01, 0.005 of 0.0033 seconden......je moet dus altijd een vonk geven en de ontbranding beginnen in de opgaande slag.


en in geval van detonatie kost het je wel iets aan vermogen, maar beter dat dan een diesel onder je komt
 
Maar als je het eerder afsteekt, dan kan het niet zelfontbranden, hé. :)
geloof me, als ie detoneert dan ontsteekt ie echt veel eerder als dat je em vroeger zet.
de verbranding van zelf ontsteking is ook veel heter, daarom gaat je alu zuiger ook kapot, hij laat bij elke detonatie een microscopisch stukje zuiger los. resultaat is dat je zuiger aan gort gaat.
je ontsteking t'e vroeg zetten is ook niet goed voor je zuiger.
 
Het ging hier om brandstof toch?

Hoe is jullie ervaring met de kwaliteit van de verschillende merken brandstof in Nederland? Een maatje van mij werkt als Laborant bij Inspectorate en die gaf aan dat Shell een van de slechtste brandstof van NL verkoopt. BP en Total de kwalitatief betere. Octaan metingen zijn bijv bij Euro 95 altijd rond de 93 / 94 bij metingen.

Ik had begrepen dat dat kwam omdat Shell veel verschillende ladingen blend om de productiekosten laag te houden?? Kan iemand dit bevestigen?
 
Het ging hier om brandstof toch?

Hoe is jullie ervaring met de kwaliteit van de verschillende merken brandstof in Nederland? Een maatje van mij werkt als Laborant bij Inspectorate en die gaf aan dat Shell een van de slechtste brandstof van NL verkoopt. BP en Total de kwalitatief betere. Octaan metingen zijn bijv bij Euro 95 altijd rond de 93 / 94 bij metingen.

Ik had begrepen dat dat kwam omdat Shell veel verschillende ladingen blend om de productiekosten laag te houden?? Kan iemand dit bevestigen?

Grootste probleem in NL is het ontbreken van toezicht vanuit de overheid, hierdoor kunnen ze lekker klooien om de winstmarges zo groot mogelijk te krijgen.

in bijv. Dld is er controle vanuit de overheid en dan laat je het wel om brandstoffen te leveren die zwaar onder de maat zijn.

Maar hoe weet die kennis van jou dat? zijn dat monsters die genomen zijn bij de plants of bij de tankstations?
 
Laatst bewerkt:
bp ultimate is de beste kwaliteit benzine als t om klopvastheid gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan