bromscooter vs auto

theridingman

Die hard MF'er
27 mrt 2011
658
1
Belgie
Ik weet dat dit een topic is voor motorscooters, als een moderator hier een probleem mee heeft dan begrijp ik volkomen dat dit verwijderd wordt.
Maar ik wil toch eens even op jullie meningen een beroep doen, geen idee waar ik het beter kan vragen dan waar alle scooterfanaten bij elkaar zijn...

Situatie is als volgt. Wij hebben 2 auto's waarvan één een oude ford fiesta met al een flinke kilometerstand, hij start en rijdt nog steeds zonder problemen, nog nooit (buiten normale onderhouds en slijtagekosten) zijn daar kosten aan geweest en net daarom valt het heel zwaar om hem weg te doen. Dit is mijn winterauto om mee te gaan werken + reservewagen maar staat grootste deel van het jaar gewoon voor de deur en kost me dus wel geld zonder hij eigenlijk echt nodig is. Behalve in de winter dus om 30km/dag woon/werk en 2x/week 30km sportclub te doen, ook tijdens andere seizoenen in het jaar wanneer het echt slecht weer is (storm, regen, hevige wind,...) dient hij hetzelfde doel, niet meer, niet minder.

2de auto is een recente gezinswagen waar mijn vrouw mee gaat werken, kinderen vervoert, boodschappen, vakantie,... deze is onmisbaar.

Dan mijn motor is mijn prioritair vervoermiddel gedurende heel het jaar wanneer het door weersomstandigheden leuk en veilig is om te rijden (op een regenbuitje kijk ik echt niet, ik rij omzeggens heel het jaar door). En uiteraard ook plezierkilometers.

Nu denken we er (al lang) aan om de oudere wagen te verkopen omdat die dus eigenlijk zoals gezegd niet veel gebruikt wordt. Bij navraag bij enkele 2dehands opkopers blijkt dat ik er een bedrag voor krijg waarvoor ik maar net een nieuwe bromscooter zou kunnen voor kopen. Nog nooit kosten aan geweest, maar gezien de kilometerstand zou het niet onlogisch zijn als dit binnenkort wel het geval gaat zijn, en we willen dat een beetje voor zijn. Een nieuwe wagen zou er financieel niet afkunnen, maar dat is ook helemaal niet nodig want hij wordt toch niet veel gebruikt. Een 2de vervoermiddel naast de moto is wel nodig als reserve voor zowel mijn vrouw als mezelf.

vraag: wat doe ik best. Gewoon de auto verder oprijden met de kans binnenkort voor kosten te staan, dit terwijl deze wagen enkel in de winter gebruikt wordt. Of nemen we voor hetgene de wagen zou opbrengen een bromscootertje in huis als reserve en eventueel zelfs in de winter met winterbandjes eronder en zo wat besparen op verzekering, wegentax,...

Ik weet dat deze beslissing uiteindelijk ligt bij wat mijn prioriteiten zijn. Maar gedachten en ideeën uitwisselen kan nooit kwaad. Dus laat maar horen...
 
Vraag: Hoe oud is de Ford en wat heeft hij aan kilometers gedaan, maw, wat noem jij veel?
 
Waarom een bromscooter en geen kleine motorscooter?
Al dan niet tweedehands.
wegenbelasting 100,-
WA: 22,- per jaar
 
Laatst bewerkt:
TS is net zo oud als ik. Heb dezelfde auto en is wegenbelasing €288 p.jr. & WA €240 p.jr Dus das wel sund om (ongebruikt) voor de deur te hebben staan.
 
TS is net zo oud als ik. Heb dezelfde auto en is wegenbelasing €288 p.jr. & WA €240 p.jr Dus das wel sund om (ongebruikt) voor de deur te hebben staan.

ja, die auto eruit natuurlijk.
Ik vermoed alleen dat het een brommer moet zijn omdat z'n vrouw/vriendin geen motorrijbewijs heeft.
 
ja, die auto eruit natuurlijk.
Ik vermoed alleen dat het een brommer moet zijn omdat z'n vrouw/vriendin geen motorrijbewijs heeft.
Das mijn vermoeden ook ja!

Maar blijft een vreemde vraag natuurlijk;
2de auto is een recente gezinswagen waar mijn vrouw mee gaat werken, kinderen vervoert, boodschappen, vakantie,... deze is onmisbaar.

Een 2de vervoermiddel naast de moto is wel nodig als reserve voor zowel mijn vrouw als mezelf.

een bromscootertje in huis als reserve
Hoe gaat je vrouw kinderen vervoeren, boodschappen en op vakantie met een scootertje? :?
 
4 jaar geleden de 2e auto de deur uit gedaan en een motorscooter gekocht; nooit spijt van gehad.
Als het echt slecht weer is (lees "glad"), pak ik de trein.
Nieuwe motorscooters heb je trouwens al voor zo'n € 2000,-
Voor de afstand kun je een bromscooter overwegen, is ook niet verkeerd.
Hangt alleen af van de route; over fietspaden met veel scholieren is niet fijn (spreek uit ervaring).
 
Daar hebben ze honkbalknuppels voor.

Maar ik zou ook voor de motorscooter gaan ipv de bromscooter. Voornamelijk het fietspad/weg verhaal op en af, op en af. Voor 2000 euro koop je een leuke motorscooter en verzekeringtechnisch kunnen die wel eens goedkoper zijn dan een brom scooter plus als je toch een helm op moet.
 
Hoe gaat je vrouw kinderen vervoeren, boodschappen en op vakantie met een scootertje? :?

Hier wordt het knelpunt aangehaald. Dit gaat inderdaad niet met een scootertje. En dan volgt de volgende vraag: is het te verantwoorden om een heel jaar voor een auto te betalen, die vervolgens te laten verkommeren voor de voordeur, voor ALS mijn vrouw misschien ooit eens een reserve nodig heeft als haar wagen niet meer start of op onderhoud is? Voor het onderhoud kunnen we dan indien nodig zelfs nog een wagen van de garage huren voor een dag in noodgevallen als ik erover nadenk... Het gebeurt echter wel dat mijn vrouw naar een vakbeurs moet, of op opleiding, dan moet ze een uur vroeger naar de werkvloer om samen te vertrekken met andere collega's en dan kan ze de kinderen niet in de buitenschoolse kinderopvang gaan afzetten. Op zo een dagen (toch enkele keren per jaar) zal ik de wagen moeten nemen om de kinderen af te zetten, en zal zij moeten gebruik maken van het "reserve vervoer" een motorrijbewijs heeft ze niet en op een motorscooter wil ze absoluut niet op, een bromscooter eventueel wel heeft ze me halvelings laten weten, als het echt niet anders kan.

Een motorscooter is op de koop toe ook wel iets duurder in verzekering + inschrijvingskost. voor de nummerplaat (geen idee wat WA is, hier in belgie kennen we dat niet, of het noemt anders?) en het is net de bedoeling, om als de auto zou weggaan, geen nutteloze kosten meer te maken. Een motorscooter is ook iets hoger in onderhoud en verbruik, allemaal wel heel miniem maar het telt wel door. Dit terwijl de afstand slechts 15km is (zelfs iets minder) en allemaal mooie fietspaden waar je enkel op mooie zomerdagen af en toe een fietser tegenkomt, is eigenlijk zonde van zo een mooi fietspad dat amper gebruikt wordt en je bent nog sneller met een bromscooter dan met de wagen in de file gaan te staan, hoef ik zelfs nog niet eens meer parkeerplek te gaan zoeken op het werk en stap ik eraf vlak aan de ingang.

Dus het blijft voorlopig bromscooter vs auto.
 
Zo moeilijk is het niet... Tadaa...;

BROMBAKFIETS+01+-+MOORCYCLE+74+BLOGSPOT+COM+%281%29.jpg


Maar serieus;
Denk dat je voor jezelf moet afwegen wat dat blikkie kost. Ik schat zo'n 500-600 p.jr. om 'm als "reserve" te hebben. Is dat het je waard??? Dan houden! Zo niet, dan weg met da hok! Krijg je nog 500-1000€ voor.
Voor je vrouw een bloemetje kopen, voor jezelf een nieuwe demper? *O* en elk jaar hou je dik €600 over. Als er iets iets kan je heus wel een auto lenen/huren of eventueel zelfs kopen!

Ik hoorde laatst dat er gezinnen zijn die niet eens een auto hebben :Y
 
Auto heb je ook niet nodig ik heb tot mijn 35 zonder gedaan hield bakken met geld over en als ik dan op vakantie wilde dan huurde ik er een.

Maar ja toen kwam mijn vechtgenote en die is minimaal 22 graden gewend en was de eerste winter zo bevroren dat ze stijf van de fiets viel en schreeuwde iek wiel een auto _O-
 
Mij lijkt een 2e hands bromscooter dé optie. Ben je van de vaste kosten van de auto af en hebt ook de devaluering niet van een weinig gebruikte nieuwe bromscooter. Een Piaggio Zip of een Vespa'tje zien te vinden. Hippe potjes helm erbij voor je vrouw, alle twee blij. Als haar haar een probleem is, dan natuurlijk een snording nemen ;) .
 
Laatst bewerkt:
Gooi die auto buiten voor er (serieuze) kosten aankomen.
Koop je een niet te duur (nieuw) bromscootertje.
Moet je vrouw (of jij) eens ècht een keertje per auto vervoerd worden, neem een taxi.
Maak effe de rekening :
Al je kosten van de huidige auto min de kosten van een bromscoot = saldo dat je jaarlijks hep om eventueel eens een taxi te nemen. Wedden dat je overhoudt aan het einde van het jaar ?
 
Ik ken twee collega-motorrijders die voor woonwerk een bromscooter gebruiken. Spotgoedkoop, en doordat ze legaal een fietspad (buiten de bebouwde kom) kunnen gebruiken, zijn ze ook nog eens net zo snel als met de motor. Maar dat laatste gaat natuurlijk niet overal op.
 
Maar ja toen kwam mijn vechtgenote en die is minimaal 22 graden gewend en was de eerste winter zo bevroren dat ze stijf van de fiets viel en schreeuwde iek wiel een auto _O-
Prachtig verwoord :)

Verder...

@deNederlanders: in België moet je ook op een snor een helm op. Een snor kopen heeft eigenlijk dus geen zin als de vrouw toch haar autorijbewijs heeft, want het heeft enkel nadelen.

nog eens @deNederlanders: z'n vrouw mag ook op een motorscooter tot 125cc rijden, want dat mag ook met datzelfde autorijbewijs dat je nodig hebt voor auto/snor/brom/125cc

@ts: waarom geen 125cc ipv een bromscooter? (al is dat je vraag niet)

en nog eens @ts Mijn raad stemt overeen met die van Dracx, ik doe het zelf namelijk ook zo. We hebben een auto en een motorscooter 125cc. Mijn vrouw zou dus in principe ook op de 125cc mogen rijden, al doet ze dat voor geen geld ter wereld. 1 auto en een motorscooter dus. Af en toe, héél af en toe, denk ik "een tweede auto zou vandaag handig zijn". Dat is mij echter geen €1000 euro per jaar waard. Die keer dat er iets onverwachts gebeurt of dat we echt alle twee een auto nodig hebben, kan er altijd wel eentje geleend worden bij familie, kan er worden gecarpoold, wordt de onthaalmoeder een middagje extra ingezet of wat dan ook.

De kosten van die oude fiësta zijn toch hoog. Ik heb ook al overwogen om zoiets erbij te kopen voor als het sneeuwt maar ik vind het nog steeds uit verhouding en heb het dus ook niet gedaan en ik moet zeggen, het gaat goed. Ik woon slechts 12 km van m'n werk af en ga ongeveer 7 dagen op 10 met de fiets werken, enkel bij nat weer (op de scoot blijf ik droger dan op de fiets) of bij tijdsgebrek ga ik met de motorscooter. Boodschappen en zo doe ik ook vaak met dat ding al moet ik zeggen dat ik, sinds ik een dochtertje heb, vaker de auto neem omdat ze dan gezellig mee kan. Als er binnen een half jaartje nog eentje komt zal dat nog wel wat vermeerderen, maar een tweede auto zullen we, zoals het er nu uitziet, niet kopen. Zo lang het enigszins kan, doe ik het zonder. 't Is weggegooid geld, die paar keer dat je je moet aanpassen zijn dat geld niet waard, mijns inziens. Daarom vind ik persoonlijk dat een bromscooter OF de fiësta allebei niet nodig zijn, al ken ik je situatie niet voor 100% natuurlijk. Als het moet moet het en dan blijf je met die keuze zitten.. Dan zou ik misschien toch de fiësta rijden tot hij uiteen valt, je krijgt er toch niks meer voor. (Best zet je hem op de export op de dag VOOR dat hij uiteen valt, maar da's moeilijk timen natuurlijk.) De dag dat hij het begeeft, idd een goedkoop bromscootertje of, nog beter, een compact, goedkoop 125cc'tje kopen voor de vrouw, in het genre Mio of zo.

En tenslotte

Ik weet dat dit een topic is voor motorscooters, als een moderator hier een probleem mee heeft dan begrijp ik volkomen dat dit verwijderd wordt.
Maar ik wil toch eens even op jullie meningen een beroep doen, geen idee waar ik het beter kan vragen dan waar alle scooterfanaten bij elkaar zijn...

Als je een nieuweling was, was je bericht waarschijnlijk al lang verwijderd. Vaste klanten mogen hier volgens mij zelfs over wasverzachter praten, dus zeker over bromscooters. Da's het voordeel als je hier al lang bent en overal fatsoenlijk en behulpzaam op reageert, dan mag dat allemaal. Moet kunnen. :)

Succes met de beslissing, hou ons op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
In NL zou ik zeggen, Fiesta eruit, klassieke auto erbij. Wegenbelastingvrij, gastank erin, klassiekerverzekering, voila.

Je moet jezelf afvragen of je jezelf kan redden met een scooter op de momenten dat je die Fiesta toch gebruikt. Ja? Scootertje. Nee? Auto houden.
 
Koop een 45 KM wagentje, in de winter WEL 4 wielen en droog, staat misschien lullig voor een jonge vent maar wat kan jouw dat schelen, gaat om je gemak tenslotte...
 
Koop een 45 KM wagentje, in de winter WEL 4 wielen en droog, staat misschien lullig voor een jonge vent maar wat kan jouw dat schelen, gaat om je gemak tenslotte...

nahja, als het echt goedkoop moet schaft TS een nieuwere C1/Aygo/107 aan voor z'n vrouw en gaat TS voor een 125 - 150cc motorscooter.

Dat is mijn "wagen-park". :+
In totaal betaal ik jaarlijks 100,- wegenbelasting en 128,- WA-verzekeringen.
 
Laatst bewerkt:
auto eruit, scootertje erin.

ik vind het zonde om een auto voor de deur te hebben die zelden gebruikt wordt, en er is vast wel een behulpzame schoonmoeder/buurman whatever in de buurt voor het geval je echt in nood zit, desnoods een auto huren of taxi regelen. kosten hiervan zullen altijd minder zijn dan het behoud van je auto met de benodigde (onderhouds) kosten
 
...maar ik heb het idee dat verzekeren daar weer een stuk duurder is.
(Al zijn ze hier nu ook aan het stijgen)
Betaal hier ergens in de 400 euro/jaar voor WA, diefstal+brand en rechtsbijstand plus.

Het is meestal wel goedkoper als je al een wagen verzekerd hebt bij dezelfde maatschappij.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan