BSA WM20 1941

Zorg dat je er eentje koopt die afgesteld is en de juiste sproeierbezetting heeft voor een 350.

Ik heb destijds de sproeiers via www.Ost2rad.de of www.motorradmeistermilz.de geregeld (van een CZ 250), en hem zo op de AWO geschroefd.
Ik heb nog nooit een vergelijkbare goeie gasrespons van z'n OEM carb (IFA) gehad, dus die meteen verkocht..;)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer wezen sleutelen. Had een tool gekocht om de koppeling er af te halen .... maar daar is iemand lomp geweest, dus al het draad was weg. Niet zo handig, maar een pullietrekker bood een oplossing. Hij zat niet heel erg vast. Tandwiel op de kruk was versleten ... een beetje :+ De spline bus waar die torsiedemper over heen glijdt lijkt me ook wat versleten. Toen ik het kettingtandwiel van de bak er afhaalde kwam de keerring mee. Met gastape ... ok. Niet echt handig. Daarna de bak uit het frame gehaald en ff schoon gemaakt. De kickstarter lijkt op de as gelast te zijn ... misschien. Verder kon ik het niet laten om ff in de bak te kijken via het luikje ... in de versnellingsbak zit oli ..... uhhhh vet? :?:+ Geen roest iig. Bak heeft een zwaar leven gehad zo te zien.

20220612_134650k.jpg

20220612_141814k.jpg

20220612_142105k.jpg

20220612_143303k.jpg

20220612_150944k.jpg

20220612_151118k.jpg

20220612_154859k.jpg
 
Klopt, olie loopt er uit in de woestijn, vet gaat beter.. Je gaat nog wel meer dit soort eh, creativiteit tegenkomen..
 
Gezien de speling op de assen en een keering die niet echt lekker zat kan ik me voorstellen dat ze er vet in gegooid hebben. Alles lijkt nog wel netjes van binnen en ik hoop dat het alleen een gevalletje lagers is :)

ketting is er ook een keer afgelopen. Primary kast was gerepareerd :)
 
Alles in en op de motor is tot op aan de draad versleten.. Voordeel is dat je 'm strax wel helemaal van voor naar achter kent.
 
Hoe zijn de diverse voorvork gewrichten..?
Ben bang voor je dat het beestje tot op de laatste bout uit elkaar moet..

In Egypte zat geen BSA dealer, dus achtergelaten oorlogsbuit werd rijdend gehouden met óf oude legervoorraad of whatever Ali liggen had en gebruiken wou.
 
Ik was er vanuit gegaan dan ik lekker bezig moest. ik ga ut allemaal uit elkaar halen en kijken wat de status is. vervangen, fixen, of andere onderdelen zoeken :) ik ben best handig, dus een bak uitelkaar trekken en lagers/onderdelen vervangen is geen probleem. Zelfde met het blok.

Frame is best netjes en goed onderhouden. Hier en daar wat verf schade van "verhuizen en opslag" denk ik. Wielen verdienen wel wat aandacht. Sommige spaken zijn los en iets wat dunnetjes maar alles is wel geverft. Wielen en het frame zitting in een soort van poedercoating. De groene delen zijn zeker van later. Misschien na oorlogs leger kleur. De bak is van na 1948 dus zeker later.
 
Hoe zijn de diverse voorvork gewrichten..?
Ben bang voor je dat het beestje tot op de laatste bout uit elkaar moet..

In Egypte zat geen BSA dealer, dus achtergelaten oorlogsbuit werd rijdend gehouden met óf oude legervoorraad of whatever Ali liggen had en gebruiken wou.
Ik mis 1 van de parallel dingen. (en het is een m33 vork geloof ik). Nu heb ik nog wel ergens andere, maar doe moet ik ff vinden. Langg geleden gekocht :+ Opzich is die best netjes, en de bronzen bussen kan je vervangen had ik al gezien. Alles is wel onder het vet dus het heeft aandachht gehad. Zal later nog wel ff foto's maken :)
 
Ik heb toevallig ook weer een bsa aangeschaft, ook tot op het bot versleten. De cilinder is verbust en is nu weer de laatste overmaat en versleten. Klepgeleiders waar meer uitlaat gassen doorheen gaan dan de uitlaat. etc... Zo blijf je lekker bezig ;) succes!
 
Ik heb toevallig ook weer een bsa aangeschaft, ook tot op het bot versleten. De cilinder is verbust en is nu weer de laatste overmaat en versleten. Klepgeleiders waar meer uitlaat gassen doorheen gaan dan de uitlaat. etc... Zo blijf je lekker bezig ;) succes!

Mijn cilinderwand is zo hobbeling dat je er een skatepark van kan maken. Denk dat ie wel wat olie luste. Gek genoeg zijn mijn kleppen en klepveren enzo nieuw.
 
Voor je eigen gemoedsrust; haal hem helemaal uit elkaar..
Je zult rare zaken tegenkomen, zoals metrische boutjes in een gat met BSF of Whitworth draad...geloof me.
 
Mijn cilinderwand is zo hobbeling dat je er een skatepark van kan maken. Denk dat ie wel wat olie luste. Gek genoeg zijn mijn kleppen en klepveren enzo nieuw.
'lijken'nieuw.. hey is nieuw en vooral leerzaam avontuur.. wij zijn er voor je!
 
:+ ja vindt het wel leuk en ben inderdaad al metrisch tegen gekomen. Tis vooral een "welke steeksleutel past hier op" spelletje.
 
Afh. van welk type bak je hebt (Burman?) zit er een armpje met 2 scharnieren naar het schakelmechanisme, deze is doorgaans versleten. Ik heb nog zo'n armpje liggen in goede staat-ergens-..
 
Onderdelen zal wel niet zo'n probleem zijn denk met Bram motoren vlak bij je in de beurt
en vlakbij zit nog een grote jongen met classicparts .
Zie dit project als een leuke puzzel tot een goed einde komen :t
 
Laatst bewerkt:
Afh. van welk type bak je hebt (Burman?) zit er een armpje met 2 scharnieren naar het schakelmechanisme, deze is doorgaans versleten. Ik heb nog zo'n armpje liggen in goede staat-ergens-..
66-3141. Een 1948 en later model.

20220612_153513k.jpg


Weet je toevallig hoe die kickstarter vast op die as zit. Is dat schroefdraaid of een pen?
 
Gebout.. dus bij jou is er wat afgebroken...

> uitboren, klein beginnen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan