Ik ben, sinds een paar dagen, de vrolijke eigenaar van een BSA WM20 uit 1943. Volgens de verkoper zou het hier gaan om een oude restauratie. Dat zou kunnen kloppen echter was het geen hele goede...
In het kort:
- Koplamp zat vol met kit. (anders blijft dat moderne LED lampje niet zitten.
- Teller en Ampere meter gemonteerd met kit
- Tank... i.p.v. de originele rubbers te monteren gebruiken we kit, (ook voor de knierubbers)
- Carburateur dichten we af met kit.
- Gat in primaire kast, dichten we gewoon met kit.
- Kabelboom is een zooitje.
- Motor is compleet geverfd met de kwast en de kleur is incorrect.
Hier moeten we het mee doen:
Aan de hand van het frame nummer heb ik het originele contractnummer van de motor kunnen achterhalen. Deze BSA is gebouwd onder contract C13290 - 33, voor dit contract gebruikten ze tanknummers van C4860801 t/m C4865800. Deze BSA had tanknummer C4862704 toen hij in 1943 de fabriek verliet. In 1943 is het war department ook overgestapt op een andere camouflage kleur, namelijk SSC2 Service brown. Dit zal ook de kleur van de motor moeten worden. Ik heb een aantal foto's met daarop BSA's uit hetzelfde contract. Dit geeft een beeld hoe mijn motor eruit gezien moet hebben.
Dit moet er allemaal gebeuren.
- Alle onderdelen laten stralen en opnieuw spuiten
- Na-oorlogs B33 blok verkopen en vervangen voor een WM20 blok. Of een na-oorlogs blok met WM20 carters.
- M21 krukas plaatsen met een vroeg type B33 zuiger. Cilinder op laten boren. Dan kom je op 635cc.
- Motorblok compleet reviseren.
- Na-oorlogse versnellingsbak vervangen voor het juiste type. Of alleen de deksel, maar ik weet niet of dit past.
- Na-oorlogse carburateur vervangen voor de correcte AMAL.
- Voorwiel vervangen voor een origineel.
- 90% van alle bouten was metrisch, Alles vervangen voor de correcte bouten en moeren. (In RVS).
- Missende onderdelen vinden/ zelf maken. O.a. accubak, koplampglas, voetsteunen, onderste kettingkast, bevestiging pannier frame etc.
- Kabelboom en andere kabels vervangen.
- Alle lagers en remvoering vervangen.
Deze week ben ik begonnen met de motor uit elkaar te halen en alle onderdelen naar de straler te brengen. Stralen word gedaan op mijn werk. Daar hebben ze een grote straalcabine voor vrachtwagens. Hopelijk is aan het einde van de week alles gestraald, dan kan ik weer verder.
In het kort:
- Koplamp zat vol met kit. (anders blijft dat moderne LED lampje niet zitten.
- Teller en Ampere meter gemonteerd met kit
- Tank... i.p.v. de originele rubbers te monteren gebruiken we kit, (ook voor de knierubbers)
- Carburateur dichten we af met kit.
- Gat in primaire kast, dichten we gewoon met kit.
- Kabelboom is een zooitje.
- Motor is compleet geverfd met de kwast en de kleur is incorrect.
Hier moeten we het mee doen:
Aan de hand van het frame nummer heb ik het originele contractnummer van de motor kunnen achterhalen. Deze BSA is gebouwd onder contract C13290 - 33, voor dit contract gebruikten ze tanknummers van C4860801 t/m C4865800. Deze BSA had tanknummer C4862704 toen hij in 1943 de fabriek verliet. In 1943 is het war department ook overgestapt op een andere camouflage kleur, namelijk SSC2 Service brown. Dit zal ook de kleur van de motor moeten worden. Ik heb een aantal foto's met daarop BSA's uit hetzelfde contract. Dit geeft een beeld hoe mijn motor eruit gezien moet hebben.
Dit moet er allemaal gebeuren.
- Alle onderdelen laten stralen en opnieuw spuiten
- Na-oorlogs B33 blok verkopen en vervangen voor een WM20 blok. Of een na-oorlogs blok met WM20 carters.
- M21 krukas plaatsen met een vroeg type B33 zuiger. Cilinder op laten boren. Dan kom je op 635cc.
- Motorblok compleet reviseren.
- Na-oorlogse versnellingsbak vervangen voor het juiste type. Of alleen de deksel, maar ik weet niet of dit past.
- Na-oorlogse carburateur vervangen voor de correcte AMAL.
- Voorwiel vervangen voor een origineel.
- 90% van alle bouten was metrisch, Alles vervangen voor de correcte bouten en moeren. (In RVS).
- Missende onderdelen vinden/ zelf maken. O.a. accubak, koplampglas, voetsteunen, onderste kettingkast, bevestiging pannier frame etc.
- Kabelboom en andere kabels vervangen.
- Alle lagers en remvoering vervangen.
Deze week ben ik begonnen met de motor uit elkaar te halen en alle onderdelen naar de straler te brengen. Stralen word gedaan op mijn werk. Daar hebben ze een grote straalcabine voor vrachtwagens. Hopelijk is aan het einde van de week alles gestraald, dan kan ik weer verder.