Burgman 400 of 650 ? Help!

Ik heb afgelopen week ook navraag gedaan bij motoport hengelo enzij gaven aan dat de Burgman 650 een stuk zwaarder is dan de 400. Dat zou ik vooral kunnen merken bij het verplaatsen van de motor. Ik heb er zelf nog geen ervaring. Ook dit hoop ik dinsdag te testen met de 400.
In ieder geval alvast dank voor de reacties en meedenken. Het wordt erg gewaardeerd.
wat is zwaarder? 40kg meer is dat onhandelbaar? :)
Suzuki Burgman - Wikipedia

Dat gezegd zijnde, als je een Burgman 400 op de verkeerde manier verplaatst ga je daar evenzeer bij zweten als bij een 650.

Het is allemaal een kwestie van techniek, weet hoe je uw motorfiets verplaatst, neem de juiste houding aan, en neem het vast op de juiste plaatst en dan is het ook voor een 650 gemakkelijk te verplaatsen.

Dus mits de juiste techniek is het gewichtsverschil van 40kg eigenlijk irrelevant.


Nogmaals, met jouw wensen raad ik je toch een 650 aan.
 
Ik heb afgelopen week ook navraag gedaan bij motoport hengelo enzij gaven aan dat de Burgman 650 een stuk zwaarder is dan de 400. Dat zou ik vooral kunnen merken bij het verplaatsen van de motor. Ik heb er zelf nog geen ervaring. Ook dit hoop ik dinsdag te testen met de 400.
In ieder geval alvast dank voor de reacties en meedenken. Het wordt erg gewaardeerd.

Wat je vooral gegewoon moet doen is op beide proefrijden
 
Hou rekening met olie aspiratie bij de 400 modellen tussen de 2003 en 2007. Ik ben er zelf slachtoffer van geworden, oliepeilen voor elke rit is een must. Nu, 900 euro verder ben ik de nieuwe cylinder aan het inrijden en heb een fix laten uitvoeren om het olie aspiratie probleem de baas te blijven.
 
Hallo allemaal,

Ben sinds een paar dagen trotse bezitter van een hagelnieuwe burgman 650.
Heb hier voor een aprillia atlantic 500sprint gehad., wat een wereld van verschil zeg.
Al moet ik wel zeggen dat als alles waar is wat ik lees in deze topic ik me zelf een beetje achter mijn oren krab want danstaat me nog wat te wachten.
Heb voor de bm650 gekozen omdat ik zelf niet de kleinste ben en elke dag ongeveer 140 woonwerk kilometers maak en zo nu en dan met mijn vrouw er op uit ga.

Hoop dat ik met de bm650 nrt zoveel plezier heb als met mijn aprilia
 
van welk jaar is uw burgman en hoeveel km heeft die (ik veronderstel dat je hem 2e hands had gekocht?)

en jij doet dus elke dag 70km op je burgman? :) respect :)
 
Hallo,

Heb hem afgelopen zaterdag opgehaald en er staat nu 400 kilometer op de teller, heb hem dus nieuw aangeschaft.
Hij is trouwens mat grijs (vind ik erg mooi)
 
ah het is een 2013 model laatste generatie :) dikke proficiat


wat ik mij wel afvroeg, wat is nu het rijklaar gewicht van die nieuwe 650?
soms lees ik reviews en spec overzichten die gelijkaardig gewicht tonen als de voorganger
en andere lees ik dat het nieuwe model zo'n 40 kg lichter is gemaakt....
 
Ik lees op de officiële website van suzuki nog steeds rijklaar 280 kg.
wat dus hetzelfde is als voorheen.
Al hebben ze wel de bagageruimte 2l verkleint.
 
rijklaar 280kg, moet wel zeggen dat je het eigelijk niet merkt dat hij 280kg weegt.
stuurt stukken beter dan mijn oude scooter (aprillia atlantic sprint), wat ik wel vreemd vond dat er standaard geen alarm op zit wat wel het geval was op mijn oude scooter en die koste nieuw maar de helft.
tot nu toe geen klachten, rijd echt super, de handvat verwarming is ook wel lekker, zeker vanochten was 5 gr, de stoel verwarming is ook wel lekker maar met je zo nu en dan uitzetten want deze is niet teregelen het is aan of uit.
ben wel benieuwd wat het verbruik is, ga er van uit hij meer verbruikt dan mijn oude.
 
Dat klopt gevoels matig voelt hij veel lichter omdat hij zo goed uitgebalanceerd is.
ik vond een bev 250 al zwaarder sturen.
En ja hij verbruikt meer dan de at 500 maar verbruikt helemaal niet extreem veel voor een motorscooter die tot voor kort nog de krachtigste ter wereld was.
 
Nu je toch de 650 heb zou je dan niet op de burgman650 topic verder gaan?
daar staat ook alke info die je nodig hebt.
Zoals het verbruik en zo.
 
Hallo allemaal,

Ben sinds een paar dagen trotse bezitter van een hagelnieuwe burgman 650.
Heb hier voor een aprillia atlantic 500sprint gehad., wat een wereld van verschil zeg.
Al moet ik wel zeggen dat als alles waar is wat ik lees in deze topic ik me zelf een beetje achter mijn oren krab want danstaat me nog wat te wachten.
Heb voor de bm650 gekozen omdat ik zelf niet de kleinste ben en elke dag ongeveer 140 woonwerk kilometers maak en zo nu en dan met mijn vrouw er op uit ga.

Hoop dat ik met de bm650 nrt zoveel plezier heb als met mijn aprilia
Proficiat!

Wees gerust als het goed is heb je 3 jaar garantie (onbeperkte kilometrage).
 
rijklaar 280kg, moet wel zeggen dat je het eigelijk niet merkt dat hij 280kg weegt.
stuurt stukken beter dan mijn oude scooter (aprillia atlantic sprint), wat ik wel vreemd vond dat er standaard geen alarm op zit wat wel het geval was op mijn oude scooter en die koste nieuw maar de helft.
tot nu toe geen klachten, rijd echt super, de handvat verwarming is ook wel lekker, zeker vanochten was 5 gr, de stoel verwarming is ook wel lekker maar met je zo nu en dan uitzetten want deze is niet teregelen het is aan of uit.
ben wel benieuwd wat het verbruik is, ga er van uit hij meer verbruikt dan mijn oude.
foutje

alarm is bij mijn weten nergens standaard op?...

trouwens, maak je lid van het BE/NL burgman forum, daar vind je enkel collega rijders en dus veel ervaringen en veel info
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week met het mooie weer 2 testritten gemaakt.

Rit 1 met Burgman 400 abs z bj 2011, 7000 km
Rit 2 met Burgman 650 abs bj 2004, 34000 km
Met beide motoren ongeveer een uur gereden. 45 minuten buitenaf en 15 minuten op de snelweg.

Rit 1.
Aangezien ik voor de eerste keer op een motorscooter reed, was het bochtenwerk bij het wegrijden een beetje onwennig. Daarna liep de 400 als een trein. Sturen zonder enig probleem en totaal geen last van mijn reuma. Snelheid heeft hij genoeg. Ook voor de stukken op de snelweg. Op de snelweg had ik bij tegenwind last van de wind. Bij wind mee kon ik met open vizier rijden.
Bij de dealer aangekomen had ik maar 3 opmerkingen, ik wilde nog een uur testrijden, voor op de snelweg miste ik de cruisecontrole en de wens voor een iets verhoogde voorruit.
Ik heb erg genoten van het rijden en geen lichamelijke klachten gehad.

Rit 2.
De burgman heeft een onderhoudsboekje en heeft altijd zijn beurten bij een erkende dealer gehad.
Ook nu merkte ik weer hoe ontspannen je met een motorscooter kunt rijden. Sturen kost mij geen enkele moeite en weer geen lichamelijke klachten na het rijden. Het grootste verschil met de 400 is wel dat de 650 een 2 cilinder is en de 400 een 1 cilinder. Daarnaast is de burgman 650 een stuk krachtiger. Het voordeel merkte ik alleen echt op de snelweg. Het grootste nadeel van de rit met de 650 was de niet verstelbare ruit. Vanaf 50 km per uur had ik last van de wind. Helaas had ik mijn oordoppen niet bij me, maar deze waren eigenlijk de gehele rit nodig.
Ivm reuma heb ik de motorscooter verplaats. Waar het met de 400 zonder veel problemen, was het verplaatsen van de 650 een heel stuk zwaarder. Ik heb nu nog een diversion900, maar deze is hanteerbaarder.
Hoe nu verder?
Ik laat het weten.
 
geen verstelbare ruit op de 650? ik dacht dat die allemaal elektrisch verstelbaar waren, moet zijn dat niet zo is bij de niet Executive versies, waar jij dan wss mee gereden hebt?
 
Rij eens op de luxer versie van de burgman 650.
wat jij nu gemist hebt is abs electriche verstelbare ruit had je je oordoppen bespaart.
Inklapbare spiegels electirich.
Vaak zadel en handvat verwarming.
verder vermoed ik dat je lekker op de 650 ben gaan zitten en genoten hebt van de rit.
mijn vermoeden is dus dat je het handmatig schakelen hebt overgeslagen reageert de motor met meer motorrem zoals me dat op je eigen motor gewend bent.
die grijze of oranje powerknop heb je ook vast gemist.
had je weer net wat meer vermogen met weer een sterke motorrem zoals je dat van je diversion gewend ben.
heb ik gelijk dat je deze dingen niet gedaan hebt?
succes.
 
geen verstelbare ruit op de 650? ik dacht dat die allemaal elektrisch verstelbaar waren, moet zijn dat niet zo is bij de niet Executive versies, waar jij dan wss mee gereden hebt?

Je hebt de an versie bijna 1500 euro nieuw goedkoper dus ook 2de hands goedkoper. Daar heeft hij dus op gereden.
En dan heb je de escutief met alle punten die ik net opnoemde 10 kg zwaadoor alle extra s en de abs uiteraard.
Dat is dan ook degene waar hij dus eigenlijke alsnog zou moeten proefrijden
En dan alle mogelijkheden uitproberen en dan pas kan je een goede overweging doen.
anders doe je de 650 echt te kort.
 
Laatst bewerkt:
De 650 was een k4 executive zonder verstelbare ruit en de bovengenoemde luxe. Te koop bij bmw broekhuis te enschede.
Uiteraard heb ik de handschakeling en de powerknop uitgeprobeerd. Niet super lang ivm 1 uurs testrit. Ik heb inderdaad ook lekker van de rit genoten.
Helaas is mijn budget beperkt. Ongeveer € 3500 + de verkoop van de diversion.
Graag zou ik nog een keer een rit willen maken met de luxere uitvoeringen.

Wat is de houding op beide machines heerlijk ontspannen.
 
Rij eens op de luxer versie van de burgman 650.
wat jij nu gemist hebt is abs electriche verstelbare ruit had je je oordoppen bespaart.
Inklapbare spiegels electirich.
hij typte net dat hij met de abs versie reed

en welke punten heeft de gewone versie niet tov de excutive?
toch enkel de verwarmbare zetels en handvaten en elektrisch inklapbare spiegels?

elktr verstelbare ruit weet ik niet of dat al dan niet standaard is of tot het excl pakket hoort


feit is dat de man. auto versnelling standaard is, evenals de powerknop


jouw budget is wel heel laag, waardoor je automatisch een 650 van de probleemjaren zal tegenkomen

om miserie te vermijden, krik je budget op of je moet tevreden zijn met een 400
 
Laatst bewerkt:
Je hebt verchilende versies.
Het begon met de an650 geen abs geen verstelbare ruit of spiegels.prijs nl 8500.
270 kg.
toen kwamen ze met de eerste excutieve abs 280kg 1000 euro duurder beide nog 5 versnellingen.
Toen kwam de excutief met electriche verstelbare ruit en spiegels.
Toen was hij uiteraard ineens 10.000 euro.
daarna kwam de excutiev met al het genoemde naast de bestaande excutiev
Maar met standaard zadelverwarming en handvat verwarming als extra toevoeging.
die koste uiteraard gelijk over de 11.000 euro en er kwam een overdrive bij dus 6 versnelling ipv 5.
de an650 van 8500 verdween uit de lijst en was en is dus niet meer verkrijgbaar.
De keuze bleef toen beperkt tussen de gewone excutiev met electriche spiegels en ruit rond de 11.000 euro en de overtertreffende trap de zad3lverwarming etc die ondertussen richting de 12.000euro ging.
2013 dus weer aangepast andere kont en neus, plus de bagageruimte 2l kleiner.
andere dashboard en blok en koppeling wat bijgeschaaft voor nog soepelere loop minder verbruik.
en minder rolweerstand.
ik ben misschien wat vergeten want dit doe ik even snel zo uit mijn hoofd.
 
Hierbij mijn nieuwe aanwinst. het is de Burgman 400 geworden bj 2009.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan