Burgman 400 of 650 ? Help!

De doorslag was het gewicht. Hij is veel beter te handelen. De 650 kon ik niet of nauwelijks verplaatsen. Ivm pijnlijke polsen. Ook de prijs was voor mij belangrijk. Daarnaast was de km stand 7200 toen ik deze vorige week kocht. Ik ben nu ruim 500 km verder.
 
Ondanks dat dit topic wat ouder is en het goed doorgelezen heb, heb ik een vraag.

Waardoor gaan de CVT kapot van de 650 serie?
Is dit te voorkomen? Zo ja, hoe?
 
nee dat is niet te voorkomen, alleen door voortijdig te vervangen maar wanneer is vroegtijdig?
daar de fabrikant daas zelf geen tijd schema voor geeft.
Suzuki beweert dat de cvt een leven lang mee gaat.
ondanks meerdere berichten van hier en het buitenland van mensen die
met een kapotte cvt zitten.
tussen de 50.000 en 100.000 km knapt hij dus ergen.
daar kan natuurlijk rijstijl en al dan niet zwaar beladen een hoop mee te maken hebben.
in mijn geval reed ik 40.000 km per jaar dus werd hij veel gebruikt en zwaar beladen.
met vrouw lief vobeladen met toploffer en zij koffers om dan 5000 km in een vakantie te rijden.
verder nog 2x per jaar weg voor een weekje van 3000 km per week en nog eens met mijn werk een weekendje weg van tussen de 250 en 400 km per dag.
tel daarbij op dat ik elke winter doorreed dan kun je wel raden dat ik nog van geluk mag spreken dat hij bij 73.000 km pas knapte.
grapje kost dan wel gelijk 300 euro voor de snaar en 400 a 500 euro arbeids loon.
succes.
 
2 weken mijn 650cc binnengestoken voor onderhoud, op 12.000km (de intervallen zijn om de 6000km, dus redelijk hoge intervallen)

prijs was nog te doen, 388 euro ongeveer (standaard onderhoud + nieuwe achterband)

En heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om te vragen aan hem hoe het zit met die CVT bak.
En mijn dealer zegt dat die in principe niet mogen verslijten en dus niet vervangen hoeven te worden, maar dat hij dat preventief wél aanraadt.
Hij doet dit rond de 70.000-90.000 km!
Kostprijs: 2000 euro ongeveer. (bovenstaande zegt 400-500 euro, lijkt mij een koopje!)
Niet de riem op zich die veel geld kost, maar het werk, want om aan die riem te geraken moet quasi heel de moto uiteen gehaald worden.
Die zit echt in het hart van het geheel.

Op zich is dit wel slecht nieuws, maar je kan er je wel op voorbereiden natuurlijk.
Ofwel spaar je daar ondertss voor, ofwel verkoop je hem tegen dat je zoveel kilometers heb (maar heb je wel geen moto natuurlijk).

Wat ik ook nog las op het benelux burgman forum is dat hoe zachter je ermee rijdt, hoe beter dat is voor die riem.
Dus veel in turbo mode, veel met de versnellingen, zwaar beladen, hard en bruut acceleren is niet goed voor de levensduur ervan.

Gelukkig doe ik niet van dit alles, behalve het accelereren, ik sprint wel graag en hard tussen de lichtjes en bij groen :)
Maar dat is alles (geen turbo en geen versnellingen, tenzij manueel in OD-stand zetten op autosnelwegen)

Manier van rijden, groter risico's bij hoge aantal kilometers, het blijft voor mij toch allemaal wat insinuatie.
Daar ben je nooit zeker van. Dus hecht ik daar minder belang aan.
Behalve dan aan het feit dat mijn eigen officiële Suzuki dealer zelf toegeeft dat hij de riem preventief al vervangt op 90.000 km...dat is het enige feit wat ik meeneem en waar ik toch van geschrokken ben.
Als je dealer al zoiets zegt, is dat toch wel toegeven dat de 650 (op dat vlak) niet betrouwbaar is.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de Burgman 650 nog steeds een zalige rijdende moto-scoot, het is de meest luxueuze scoot die er is en veruit 1 van de snelste scoots (buiten misschien de Aprilia).
Maar ik was door dat nieuws toch wel wat teleurgesteld om eerlijk te zijn.

En als je het risico zou nemen om te blijven rijden met dezelfde riem neem je het risico dat je andere onderdelen in de ingewikkelde cvt bak naar de vaantjes helpt en dan is het al gauw gemakkelijk +3000 euro...


Persoonlijk weet ik niet wat ik zal doen als ik over ongeveer 12 jaar (ik heb na 1 jaar en 4 maand 6000km gereden en er staan er nu al 12500 op) ga doen als ik aan de 70.000km kom.
- 2000 euro uitgeven om riem te vervangen
of
- verkopen voor misschien iets meer dan het dubbele van die prijs? (dat is wat ik schat dat men er nog voor zou kunnen krijgen, denk ik...)

Sowieso wil ik allang sparen voor een échte moto (CB1100 of Hypermotard) en wil ik daarnaast ook blijven rijden met iets praktisch à la een Burgman 650.
Ik hoop dat Suzuki misschien tegen dan iets gevonden heeft om het riemsysteem bulletproof te maken voor hun 650.
Ofwel ben ik gedwongen te kijken richting de grote BMW scoot, of de iets minder praktische maar wel mooiere Tmax Yamaha scoot als opvolger.

Heb wel nog tijd, dus is momenteel een meer een luxeprobleem en intussentijd ga ik er wel nog steeds vandoor als een speer op mijn 650 :)
 
Laatst bewerkt:
de bmw c600 en gt650 en de gilera gp800 en de aprilia srv850 en de kymco myroad honda integra 700 en 750 zijn sneller dan de burgman.
maar qua comfor is allen de bmw gt650 die in de buurt van de burgman komen.
het klopt dat het blok uit elkaar moet maar bij mij was hij al reeds gedeeltelijk uit elkaar omdat ik op dat moment ook weer een andere dure reparatie achter de rug had die inderdaad ook 1l rond de 1500 euro lag.
goed bezig he.
vervolg is dat ik maar gewoon een andere cvt bak en blok heb gekocht bij camma motor en die eronder heb laten zetten met de nieuwe riem.
daar heb ik nog 25.000 km mee gereden een jongere blok uit 2005 met toen 12.000 km erop.
die zit er nu dus nog steeds onder en staat oh jawel te koop voor bijna gratis haha.
ik heb nu tenslote toch de gp800.
 
sosa, hoe zit het met zitcomfort op die GP800?
is er een verschil met de SRV850?

Las op een review ergens dat zitcomfort op de SRV verbeterd is tav vroeger, beter zadel.

Verder, kan je optioneel verwarmde handvaten hebben?
En de opslagcapaciteit onder het zadel, groot genoeg voor 1 full face?

mss moet ik na een burgman ook een Aprilia/Gilera overwegen...


Wel raar dat bij een Franse review men zowel de Aprilia met een C600 als een Tmax als de Honda scooter met elkaar vergeleek en daaruit bleek dat de 0-100 cijfers nauwelijks van elkaar verschilden.
Allemaal rond de 6,5 seconden, ook de Aprilia.

Ik dacht dat die toch gemakkelijk onder de 6 seconden zou duiken.
Zal de link hier posten van de review als ik ze terugvind, maar wou toch nagaan wat nu de officiele cijfers zijn daarvan.
 
Ja ik ken die review en dat kan redelijk kloppen.
De aprilia is de snelste maar het scheeld gewoon niet zoveel.
dit komt door een paar dingen.
De yamaha van die test heeft een akrapovik uitlaat en volgens mij ook de integra of de bmw.
dus dan zijn ze al iets sneller dan de originele uitlaat.
Punt 2 de aprilia is net iets langzamer dan de gilera gp800, ze hebben de mapping verandert om hem wat gebruikers vriendelijker te maken en de scherpe randen er dus af gehaald.
Punt 3 is 280 kg aprilia 249 opgegeven gewicht voor de bmw wat gelogen is want op de weegschaal weegt hij 258 kg.
238kg voor de honda en 217 kg voor de yamaha.
tel erbij op dat de akra ook nog eens minstens 7kg van het gewicht af haalt tegenover het orgineel dan zit de yamaha al op 210kg.
boven de 100 worden de verschillen groter en gaat de aprilia ervandoor met grote stappen.
dan de bmw en dan de yamaha en op de hielen de honda.
trouwens de 750 is wel sneller dan de tmax.

van die zadel van de aprilia kan wel kloppen want de zadel van de gp800 zit namelijk perfect en mooie ronde kappen.
terwijl ze bij de aprilia hoekige kappen gebruiken en dit ook naar het zadel hebben door getrokken, gevolg jijnals bestuurder zit lekker sportief maar oncomfortabel.
De passagier zijn zit nog slechter op een puntige hoekige zadel, met de benen drukkend tegen de hoekige zijkappen.
Dus het kan best dat ze daar nu een uptdate hebben gedaan na alle klachten van gebruikers en journalisten.

ik kan mijn xl systeem helm erin kwijt met mijn slot in mijn helm gewikkeld en de zadel dicht..
tuurlijk op elke scooter kan een handvat verwarming op.
mocht je serieus een gp800 overwegen ga dan voor 2009 of liefst 2010 model.
Dan zijn alle kinderziektes eruit.
 
Laatst bewerkt:
thx

wat zijn de onderhoudsintervallen?
bij de 650 burgmannen zijn die wel extreem hoog: om de 6000km

hoeveel is dat bij de Aprilia/Gilera?
en wat kost een gemiddelde onderhoudsbeurt?



heb je toevallig fotos van jouw zware motoscoot?
Jij hebt een Aprilia of een Gilera?


Als ex 650 burgman gebruiker, hoe voelt de Italiaan aan tov de Burgman?
Qua wegligging, baanvastheid, remkracht etc.
En vooral, qua acceleratiegevoel, voel je een merkbaar verschil dat de Burgman 'trager' gaat dan de Italiaan?

thx nogmaals
 
Terug
Bovenaan Onderaan