Burgman AN 400 deel 2

Oké dank je. De 2 draadeindes kon ook gemakkelijker.
Draai er een bout in ( dacht M8) totdat de kap los komt. Gewoon doordraaien en de kap wordt er vanzelf afgedrukt door die bout.
Volgens mij werkt dat ook. Is een stuk gemakkelijker.
bedankt voor de tips.
De koplamp ga ik ook een keer doen.
Norbert
 
  • Leuk
Waarderingen: AVee
Oké dank je. De 2 draadeindes kon ook gemakkelijker.
Draai er een bout in ( dacht M8) totdat de kap los komt. Gewoon doordraaien en de kap wordt er vanzelf afgedrukt door die bout.
Volgens mij werkt dat ook. Is een stuk gemakkelijker.
bedankt voor de tips.
De koplamp ga ik ook een keer doen.
Norbert
Dat klopt, maar ik was bang binnenin iets te beschadigen.
 
Ik ben van plan om een Burgman 400 te kopen tweedehands. Mijn budget is rond de € 3000. Nu kan ik voor dat bedrag een burgman van 2007/2008 kopen met rond de 50K op de teller of ik kan een oudere kopen met minder km op de teller.
- Is er een bepaald jaar vanaf waar ik geen oudere Burgmans moet kopen? (Bijvoorbeeld beter Burgmans na 2006)
- Kan ik beter een oudere kopen met minder KM of een nieuwere met meer KM?
- Kan ik beter een goedkoper model kopen omdat een 2e hands voor dat geld toch al een risico is?

Ik hoor graag jullie advies.
 
€ 3000,- voor een van 2007-2008 vind ik best veel.
de mijne is van 2009 met 13000 km gelopen en voor minder gekocht.
Zoeken loont dus heel zeker.
Ik zou wel voor het nieuwere type gaan v.a. 2007.
te herkennen aan 1. de ovale en schuin aflopende achterkant van de uitlaat, 2. andere koplampen en 3. andere karter. kijk op google.
v.a. 2007 hebben ze wat modificaties gehad. Zoals een hardere poelie, waardoor de riem niet zo snel inslijt.
Als er alleen maar lange stukken mee gereden is, slijt de poelie sneller in.
Afwisselende stukken, stad, snelweg, N wegen enz. is beter voor die poelie.
Over het algemeen hebben ze weinig problemen. alleen die poelie.
Loopt hij goed, geen vreemde geluiden, geen overmatige slijtage / beschadegingen, is het meestal geen miskoop.
Maar als je helemaal geen verstand ervan hebt, blijft het een risico. Koop dan bij een motorzaak en koop met garantie. Is wel duurder.
Als hij bij het rustig optrekken een fluitend geluid maakt totdat de cvt vast grijpt, niet van schrikken. is meestal omdat de vorige eigenaar er heel rustig mee gereden heeft. Als je dan wat ruwer gaat rijden met optrekken gaat dat meestal vanzelf weg.
In welke provincie woon je?
Succes
 
Hoi Norbert.
De riem is een originele. Dat is de beste keuze. Ik betaalde € 150,- De sliders kosten €50,- Maat 26 / 13. 19 gram. De draadstangen doen dienst als pulley trekker. Ik draai de 2 draadeinden in de afschermkap en tik met de hamer de kap van het koppelinglager. Werkt prima. Alle handelingen zijn weer op YouTube te vinden.
Groeten Arnold.

Hallo Avee.
ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de rollers en sliders.
Ik doe er geen sliders in.

Bij mijn motorzaak waar ik vaak kom, heb ik bij mijn bekende chef werkplaats met vele jaren ervaring, geïnformeerd.

1. Als het echt beter zou zijn, Waarom bouwd de fabrikant het dan niet nieuw erin? Iedere motor fabrikant wil toch optimaal scooren.
2. De chef monteur heeft het in het verleden ook ingebouwd bij diverse motorscooters. Na enkele maanden snel weer de rollers erin gezet. Veel problemen.
Sommigen scooter merken hadden sliders vanuit de fabriek erin, maar na een terugroep actie moesten ze vervangen worden door rollers.
Bij mijn motorzaak bouwen ze de sliders, in ieder geval niet meer erin plus ze raden het af.
3. In het begin zijn de meetse rijders er tevreden over.
Maar veel kans dat je poelie na een X aantal kilometers vast blijft zitten, omdat de sliders dan niet terug glijden.
4. Rollers die versleten zijn hebben vlakke kanten. Sliders zijn nieuw al vlak????
5. De verkopers van de sliders praten er uiteraard heel positief over. Laat je niet gek maken door verkopers praatjes.

Leek mij eerst een goed plan om ze ook in te bouwen. Maar de chef monteur heeft me dat zeer afgeraden om dit te doen. Hij verkoopt mij graag dingen, maar raad het af om er sliders in te ztten.
De koplampen ga ik wel doen.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie. Ik woon in Zuid-Holland. Hij wordt vooral gebruikt voor woon-werk Rotterdam-Utrecht.

Voor de aanschaf maakt het verder niet zoveel uit hoever weg het is.

Ik zie ze niet veel goedkoper staan trouwens, of ik kan niet zoeken (dat klopt wel volgens mijn vrouw).
 
Hoi Burgman Driver.
Tot nu toe gaat het goed. Ik hou het in de gaten. Er is nu 2500 km mee gereden. Maar bedankt voor je waarschuwing. Als het problemen gaat geven zal ik dat melden.
 
Deze staat in Venlo. Wel ver weg v.a. Roterdam, maar; bj= 2009 - 2 particuliere eigenaren - 9556 km gelopen - 6 maanden garantie - vr prijs € 3990,-
Zonder inruil zeker korting.
Is dat iets?
Dat is bij mij in de buurt.
Als je het goed aanpakt, schat ik dat de prijs ergens tussen de € 3400,- tot € 3600,- zal worden. ( zonder inruil + gelijk meenemen )
Handje contantje werkt altijd het beste.

Speurders.nl: Suzuki AN400 BURGMAN ABS Z EDITION (bj 2009)

Deze in Nieuw Vennep 2009 - 1e eigenaar - 36831 km gelopen, 3 maanden garantie - vr prijs € 3490,-
3 maanden minder garantie daarom rond de € 300,- goedkoper.
Met goed handelen tussen de € 3000,- en 3200,- mogeleijk.

Suzuki Motor kopen? Motorfiets occasions van Suzuki te koop

Zoekt en ge zult vinden.
Ik heb de mijne in het najaar gekocht bij een particulier. Dat scheelt ook geld.
Succes
 
Je gaat hem vooral gebruiken voor lange ritten over de snelweg. weet dat de poelie dan eerder inslijt. Is geen ramp maar je weet het nu.
De nieuwere types van Burgman hebben daar minder last van. Hardere poelies.
 
Herstel - die in venlo heeft 3 particuliere eigenaars gehad.
Ik heb vandaag eentje uit 2008 gekocht in Noord-Holland voor €2500 met +/- 45000 op de teller.
Die in Venlo had ik gezien, maar ik dacht dat jij zei dat dat veel geld was voor de scooter.

Standaard scherm zit erop. Zou een spoiler helpen tegen de turbulentie of moet ik dan meteen zo'n givi airflow erbij kopen?
 
Hoi Nilisj.
Een opzet schermpje help zeker. Een airflow werk beter. Een airflow met schermpje werkt nog beter. Maar dat is heel persoonlijk. Ik heb sinds kort een kappa airflow gemonteerd. Zo afgesteld dat ik er net overheen kan kijken. Vooral boven 90 km/ u een verbetering. Nu wel rugwind dus altijd wind mee. 😄
 
Hoi Nilisj.
Een opzet schermpje help zeker. Een airflow werk beter. Een airflow met schermpje werkt nog beter. Maar dat is heel persoonlijk. Ik heb sinds kort een kappa airflow gemonteerd. Zo afgesteld dat ik er net overheen kan kijken. Vooral boven 90 km/ u een verbetering. Nu wel rugwind dus altijd wind mee. 😄
Dank voor je reactie. Is dat een volledig scherm of een opzetscherm?
Indien dat laatste: zit dat op je standaardscherm en gaat dat niet nog erger klapperen dan?
 
Hier een foto.
 

Bijlagen

  • 5971C30E-4169-48CF-9F8B-80DADFEBF8A7.jpeg
    5971C30E-4169-48CF-9F8B-80DADFEBF8A7.jpeg
    163,6 KB · Weergaven: 21
Hier de winddeflector op het originele scherm.
 

Bijlagen

  • D3BDB628-2214-4A87-9D64-EF1872F6F372.jpeg
    D3BDB628-2214-4A87-9D64-EF1872F6F372.jpeg
    134,3 KB · Weergaven: 15
Het airflow scherm is inderdaad stabieler dan het originele. Het gaat naar mijn idee niet meer klapperen met het opzetruitje.
 
Het is de Puig clip on opzetruit L. 325 bij 102 mm. Die heb ik al jaren. Weet niet meer waar gekocht. Wel in Nederland besteld. Ze kostte ongeveer €90,- Dat is best veel vergeleken bij een volledig airflow scherm. €170,-
 
Ik heb een helemaal nieuw groot scherm geplaatst.
voordelen zijn; zit helemaal uit de wind en bijna helemaal uit de regen ook de handen hebben veel minder last van de rij-wind en regen. Dus extra handkappen - beschermers zijn ook niet meer nodig.
Klein nadeel is, ( vind ik ) de motor geluiden worden weerkaatst via het scherm. Je hoort ze dus beter.
Weegt echter niet op tegen de voordelen.

Een ander nadeeltje is: je moet de ruit goed in de wax zetten of met RainX behandelen. De regen blijft als druppels op de ruit zitten wat het zicht beperkt.

Ik heb de ruit met Bendolit Wax behandeld. werkt perfect. Regen loopt er gewoon vanaf.
Bendolit Wax is trouwens een perfecte wax voor metaal en kunststof. ook goed te gebruiken voor het visier van de helm.
op internet te vinden waar deze te koop is.
Als je een keer Bendolit gebruikt hebt, wil je nooit geen andere meer. Motor glanst als een spiegel!!!
1551966169491.png

Het rijdt in ieder geval heerlijk. Bij lichte of matige regen, blijf je nagenoeg helemaal droog.
Het kleine schermpje heb ik ooit gehad op een andre motor. Ik vond het minimaal voordeel. Daarom heb ik er deze keer niet voor gekozen.
Die is te krijgen bij Wish voor ongeveer € 25,- incl verzenden.
De mooiere en volgens mij iets betere bij AliExpress Voor ongeveer € 35,- ( gratis verzending ) De 2e met 7 Colours.
Ze zijn univerzeel.
Ik zou bij Aliexpress eens kijken met de zoek opdracht : Windscreen Extension.

Persoonlijk ben ik meer tevreden met het grotere nieuwe scherm.
Het originele scherm van de burgman vind ik nogal slapjes.
Op internet is een perfect filmpje te vinden hoe je die erop moet zetten.




Is wel een aanrader, omdat eerst te bekijken.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Goeie dag heren ik ben Giel en heb een burgman 400 uit 2001 probleem is dat ik een overmaat zuiger moet hebben en dat de cilinder gehoond/uitgeboord moet worden . Kom uit de buurt van Tilburg en zoek een betaalbaar adresje iemand een idee gr giel
 
Hoi Nilisj.
Een opzet schermpje help zeker. Een airflow werk beter. Een airflow met schermpje werkt nog beter. Maar dat is heel persoonlijk. Ik heb sinds kort een kappa airflow gemonteerd. Zo afgesteld dat ik er net overheen kan kijken. Vooral boven 90 km/ u een verbetering. Nu wel rugwind dus altijd wind mee. 😄

Hier de mijne met winddeflector. Nu moet ik zeggen dat ik nog steeds wel turbulentie heb.... Dus op te lossen met een airflow of gewoon een heel nieuw, wat hoger tourscherm?
 

Bijlagen

  • IMG_0991.JPG
    IMG_0991.JPG
    417,3 KB · Weergaven: 13
Ik heb beide mogen ervaren.
De verhoging dan wel op een andere motor, maar toch. Daarvan was de meerwaarde ( vind ik ) minimaal.
Ook ik heb toen de turbulentie ervaren. Vond ik zeer iritant.
Nu op de Burgman heb ik een heel nieuw groter scherm geplaatst.
Meerwaarde is enorm. Wind vrij, bijna 100% droog tijdens het rijden.

Mogelijke nadelen. ( ik vind ze niet opwegen tegen de voordelen)

1. De motor geluiden beter hoorbaar ( door geluid reflextie van het hoger scherm),
2. (mot) regen belemerd het zicht. Ik heb het scherm behandeld met wax. Hierdoor neemt die belemering een stuk af.
3. Wind in de rug. Tijdens het rijden heb je constant de wind in de rug.
4. Bij laag staande zon, iets minder zicht door schittering. ( soms is dat matig storend)

Dit zijn voor sommige rijders misschien nadelen. Ikzelf heb daar geen moeite mee.
Alleen punt 1 vind ik het meest, jammer.

Een belangrijk voordeel vind ik, doordat het scherm breder is, heb je de handen meer beschermd tegen de weers elementen.
Dus heb je ook geen extra handbeschermers nodig. De wind ( en regen) waait langs je handen. Dus minder koud en minder nat die handen.
Nog een voordeel = Ook geen last meer van insecten op je helm.
 
Hallo mijn naam is John ben 52 en sinds kort in bezit van een Suzuki burgman 400 uit 2009
er zit nog de orginele uitlaat op de scooter maar de db killer is weg kan ik deze ergens vervangen heb al gegoogeld maar kan zelf zo niets vinden.
of moet ik dan meteen een nieuwe uitlaat kopen
en heeft iemand tips welke uitlaat dan het beste is
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan