Burgman AN 400 K7

Status
Niet open voor verdere reacties.
ja ik zie wat vlekken, moet ik dat nu gaan wegschuren ofzo???
Wegschuren is wel erg rigoureus.

Krijg je het niet gewoon weggepoetst? Ik heb vrij goede ervaringen met Nev'rdull-poetswatten (verkrijgbaar bij bijna alle motorzaken) bij het "ophalen" van de metaaldelen van de Honda CBF250 van mijn zoon (had veel te lijden gehad van het zilte klimaat in IJmuiden). Voor de buizen moet je wellicht met lakcleaner werken? Hoewel die Nevrdull daarvoor ook niet zoveel kwaad kan volgens mij, omdat het toch niet in het zicht is. Volgens mij kan de roestvorming nog niet door-en-door zijn. En alleen bij door-en-door roest zou schuren nodig zijn IMO.

Dat Nevrdull-spul is trouwens ook wel handig voor het bijhouden van je velgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap trouwens niet goed waarom Suzuki het frame niet gewoon standaard tectyleert en/of verzinkt. Nu krijg echt zo'n "roest al in de folder"-gevoel.
Is sommige type's Suzuki auto's ook zo. Ik kruip er ook ieder jaar met een busje Tektyl onder. De dealer was onder de indruk, hij zei dat ie nog niet zo'n mooie Suzuki van onder gezien had. Voor roest ben ik niet meer bang!.

Al denk ik dat de Honda scooter het niet zo veel beter doet, denk ik zo.
 
hi all
even een update naar aanleiding van de valschade...
scooter is weer terug van motorhuis seppe , suzuki dealer ..
looks like new again ..eindelijk weer een scooter , toch veel makkelijker dan die auto in de stad ook..
alle reparaties van het plaatwerk etc . is prima gegaan en alleen maar lof voor de dealer, hij heeft de zaak goed en coulant gedaan allemaal, ikzelf ook in opstelling ..
had zo'n schade geval nog niet eerder meegemaakt en keek er een beetje wantrouwend , huiverig tegenaan ...onterecht dus..
het orginele scherm zit er op , het givi airflow scherm was nog niet binnen , dat is wel jammer ..maar goed komt ook wel weer ...
sorry foto is een beetje overbelicht ..

groet smokey :W
full
 
Laatst bewerkt:
Is sommige type's Suzuki auto's ook zo. Ik kruip er ook ieder jaar met een busje Tektyl onder. De dealer was onder de indruk, hij zei dat ie nog niet zo'n mooie Suzuki van onder gezien had. Voor roest ben ik niet meer bang!.

Al denk ik dat de Honda scooter het niet zo veel beter doet, denk ik zo.

kan me nog die c50 van honda herineren , was een prachtige bromfiets zondermeer , maar het plaatwerk was best wel gevoelig voor roest toen , dat was wel jammer ..
en mmm die burgman ben ik niet zo heel bang voor , het framewerk zit voornamelijk achter plastic all..

groet smokey :W
 
Smokey: hij ziet weer pico bello uit!! :Y Veel plezier bij het opnieuw in gebruiknemen! :W
 
Top, Smokey!

Hopelijk kun je naar Rotterdam komen. Het wordt daar echt druk heb ik zo de indruk ,zekers als het weer gaat meewerken en daar ziet het wel naar uit(zou zelfs heel mooi worden, althans in het zuiden).
Groetjes VoX
full
 
Top, Smokey!

Hopelijk kun je naar Rotterdam komen. Het wordt daar echt druk heb ik zo de indruk ,zekers als het weer gaat meewerken en daar ziet het wel naar uit(zou zelfs heel mooi worden, althans in het zuiden).
Groetjes VoX[afbeelding]

yep ga ook even in rotterdam kijken leuk elkaar even te zien ook, daarna ga ik even door naar mijn zoon die woont daar ook ...
well meet again :)
bedankt voor de reacties...

groet smokey :W
 
Nou Smokey die ziet er weer snaarstrak uit.
Gefeliciteerd!

Veel plezier met je vernieuwde scoot en hopelijk
veel schadevrije kilometers.

Gr Peter.
 
Sinds een half jaar ook een tevreden Burgman 400 rijder (K8), en al veel nuttige tips van dit topic kunnen gebruiken, dus tijd om mijn ervaringen te delen:

Minder goed vind ik de vering: vooral korte "knippen" worden matig opgevangen en op hobbelig wegdek is de wegligging niet geweldig.
Traagheid bij wegrijden is mij ook opgevallen, maar vind ik niet onoverkomelijk. Een JCosta vario zal er ooit wel komen, maar niet eerder dan wanneer de riem versleten is.

Ik ga de rugsteun wat verder naar achteren/omhoog zetten om wat meer zitruimte te creeren.

Al met al: de "Burg"" is mijn eerste scooter in mijn 35-jarige motorcarriere en ik ben erg bijzonder content mee.

Welkom Jozef, leuk dat je je burg-ervaring hier wil delen. Zo te lezen heb je e.e.a. zelf gedaan, denk dat velen zeer benieuwd zijn naar hoe je de (duo)rugsteun gaat modificeren.

Over de vering, bedoel je de voorpoten, mss een dikkere olie gebruiken?
 
bally
Nou Smokey die ziet er weer snaarstrak uit.
Gefeliciteerd!

Veel plezier met je vernieuwde scoot en hopelijk
veel schadevrije kilometers.
Gr Peter.


thanks bally , hoop ik ook ..schadevrij nu ...het was gewoon een heel lullig iets die val ..dingen gebeuren ..
bij jou was het wel heel heftig met allemachtig veel geluk..ben blij voor je dat je het er zo goed afgebracht hebt ..

lyonel
je de 'bok' verwijderd Smokey?


hi lyonel ..
nope de bok zit er nog gewoon op , is wel vernieuwd met de zijstandaard ook..

gr smokey :W
 
Beste,
Ik moet olie bijvullen bij mijn Burgman 400 uit 2004.
Ik lees nu in de handleiding dat ik deze moet zien te vinden: SAE 10W-40
Klopt dat helemaal zo?
Kan iemand nog iets toelichten? Is dit synthetische olie of die andere variant waar ik de naam zo even niet meer van weet.
Dit is toch aparte motorolie of kan er autoolie in?

Ik wil de olie eigenlijk niet zo duur kopen, weet iemand een adres/tip?
 
Laatst bewerkt:
De Burgman 400 heeft de bouw van een conventionele scooter, hij heeft dus een droge koppeling zodat je geen speciale olie nodig hebt. Je kunt er dus gewoon de olie in doen die je ook voor een auto gebruikt.

De voorgeschreven specificatie zal in je gebruikershandleiding staan; de cijfers zeggen iets over de viscositeit, dus over de dikvloeibaarheid van de olie en hoe die zich gedraagt bij verschillende temperaturen.
Meestal is dat soort olie half-synthetisch; dat heeft te maken met de manier van produceren. Het is dus een soort tussenvorm tussen mineraal (bereid uit aardolie) en vol-synthetisch (kunstmatig gemaakt).
Laat je niet gekmaken over vol-synthetisch; dat heb je voor een vloeistofgekoelde scooter echt niet nodig.

In mijn scooters gaat precies zulke olie en daarvoor hoef je echt niet naar de dure dealer; ik haal het bij de plaatselijke bouwmarkt in 4 liter jerrycan verpakking.
Zelf geloof ik niet dat er grote verschillen zijn tussen de merken (al denken sommigen er anders over). Mocht je toch een merknaam willen horen; ik gebruik vaak Valvoline Dura-Blend 10-W40. Dat kost (meen ik) iets van € 26,- per jerrycan van vier liter.
 
Hybride bedankt voor het antwoord.
Ik heb op internet even gezocht op Valvoline Dura-Blend 10-W40 en nu blijkt dat hier auto- maar ook motorolie van is. Je hebt dus inderdaad de autovariant?
Je geeft aan dat dit prima kan, dus ik neem aan van wel?
 
BikerT, Hybride schreef;
De Burgman 400 heeft de bouw van een conventionele scooter, hij heeft dus een droge koppeling zodat je geen speciale olie nodig hebt. Je kunt er dus gewoon de olie in doen die je ook voor een auto gebruikt.

In mijn scooters gaat precies zulke olie en daarvoor hoef je echt niet naar de dure dealer; ik haal het bij de plaatselijke bouwmarkt in 4 liter jerrycan verpakking.
Zelf geloof ik niet dat er grote verschillen zijn tussen de merken (al denken sommigen er anders over). Mocht je toch een merknaam willen horen; ik gebruik vaak Valvoline Dura-Blend 10-W40. Dat kost (meen ik) iets van € 26,- per jerrycan van vier liter.

Je hebt dus geen speciale olie voor motorfietsen nodig, de speciale motorfiets oliën hebben oa minder anti-wrijvingstoevoegingen, omdat de olie ook in contact komt met de koppelingsplaten.

De Lidl had vorige week een 5-liter Ecotech motorolie 10w/40 voor €15, deze voldoet aan de (laatste) specificaties van API: SL/CE, ACEA: A3/B3 & A3/B4, MB 229.1, VW 505.00 en BMW (VW) 501.01
 
Laatst bewerkt:
Wat een leuk verslag Jozef! Welkom op het forum en tussen de burgmennekes. Het zou leuk zijn als je regelmatig wat van je laat horen! Welke kleur heb je? In welk deel van het land woon je?

Ik wil binnenkort de hele body verwijderen om het hele frame er mee te bewerken. In dat kader heb ik nog een vraagje aan jou Jozef: ik weet al hoe ik de zijkanten moet verwijderen. Als ik dan ook het frontdeel wil verwijderen zijn er dan aandachtspunten/instinkers?
...

Dank voor het warme welkom. Ik scharrel al een aantal jaren op het forum rond, voornamelijk in de zijspanhoek. Als import-brabander is de term "burgmenneke" mij natuurlijk niet vreemd.
Mijn Burgman is zilvergrijs, niet de mooiste kleur, maar als kleurenblinde kan ik er mee leven :)

Het plaatwerk verwijderen is inderdaad een heel gepuzzel, voor je het weet sta je aan iets te trekken terwijl het nog ergens met een verborgen schroefje vastzit. Ik heb een digitaal werkplaatsboek (in het italiaans, maar met veel foto's) wat erg helpt (ook voor mijn talenkennis :) ).


Lyonel, ik maak de vorkpoten (en ander chroomwerk) schoon met fijne staalwol. Niet te hard duwen, gewoon licht wrijven en de pootjes zijn weer als nieuw. Dat bevordert ook de levensduur van de voorvorkkeerringen.
 
Ik wil binnenkort de hele body verwijderen om het hele frame er mee te bewerken. In dat kader heb ik nog een vraagje aan jou Jozef: ik weet al hoe ik de zijkanten moet verwijderen. Als ik dan ook het frontdeel wil verwijderen zijn er dan aandachtspunten/instinkers?

Heel misschien kan chopper_cooper iets van zijn onvolprezen documentatiemateriaal plaatsen?
:} :} :}
Doet het graag, maar de video materiaal van MicBergsma is top, maar ben toch benieuwd hoe e.e.a. is vastgelgd in de wphb.
Heb je de youtube account van micbergsma al bekeken Strad: http://www.youtube.com/user/micbergsma#p/search/21/CEX3Vmc53Ek
 
Welkom Jozef, leuk dat je je burg-ervaring hier wil delen. Zo te lezen heb je e.e.a. zelf gedaan, denk dat velen zeer benieuwd zijn naar hoe je de (duo)rugsteun gaat modificeren.

Over de vering, bedoel je de voorpoten, mss een dikkere olie gebruiken?

Ik vond een artikel op het Burgman USA forum waar iemand een paar strips heeft gebruikt om de bestuurdersleuning verder naar achteren en omhoog te zetten. Dat lijkt me wel een praktische start.
Ik heb ook nog het "kussentje" over van de duorugsteun, dat is ook een mogelijkheid (op de bestaande rugsteun monteren).

Van het weekend maar eens een begin maken, ik zal de vorderingen rapporteren.

Experimenteren met de voorvorkolie is een optie, misschien dat dat samen met een setje progressieve veren verbetering geeft.
 
hi all

net even gezocht in het b400 topic naar banden , er is al wel overgeschreven en lovend over de bridgestone band van de b400 maar toch ..

die scoot van mij heeft nu 10.000 op de teller en de band vertoont ook veel scheuren net in de randen van de groeven ...is ook al wel is een foto van gepost , ik dacht haringkje ...
band is beslist niet versleten qua rubber, de nokken in de groeven liggen nog diep in de groef...
is hier nu sprake van een onveilige situatie ?

een banden man zal banden willen verkopen , dus dat antwoord ligt voor de hand ...
voor mezelf denk ik ergens mmmm misschien toch vervangen maar , we spelen op safe denk ik dan maar , zeker met een tweewieler....het gaat over de achterband , de voorband lijkt op het eerste gezicht goed ...

kan toch niet zeggen dat ik nu die bridgstone hoop geweldig vindt is mijn eerste gedachte bij het zien van al die scheuren ...vorig jaar wel gezien een enkel scheurtje maar toen was het duidelijk niet zoveel als dat nu het geval is ...
rijst automatisch de vraag , ja wat voor band dan wel voor vervanging ? en welke band vertoont dit soort scheuren niet na 10.000 km ..en is toch een goede all weather band ?
een onmogelijke vraagstelling wellicht ?...

gr smokey :W
 
Laatst bewerkt:
hier een fotootje met een van de scheuren zoals ze voorkomen ..
overgens bij beter kijken zie ik ze in de voorband ook voorkomen alleen niet zo erg ...
vraag ik me eigenlijk af ook, is die band wel berekend voor het gewicht en gebruik van de b400 k8 ?

heb zojuist ook het luchtfilter maar weer is schoongemaakt , is kijken of dat helpt voor het verbruik..

gr smokey :W
full
 
ook het luchtfilter zoals gezegd ...heb het vorig jaar al is schoongemaakt bij 6000 km , nu dus weer vanwege het verbruik 1:17.9 op het moment ..yep ben zuinig dus met wat perslucht , eerst van binnen naar buiten , daarna de vettigheid op de lamellen ..

gr smokey :W
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan