Camera stabilisator kapot door motorrijden

TimoMT10

Rookie
11 jun 2018
9
10
Arnhem
Motorliefhebbers,

Heeft iemand hier ervaring met het kapotgaan van de camera stabilisator door het gebruik van de telefoon op de motor, door middel van een telefoonhouder ( quad lock ).

Vriend van mij heeft nu 2 keer toe zijn camera kapot ( iphone xs ) en ik weet nu niet meer of ik de mijne wel moet gebruiken op de motor omdat dit dus schadelijk schijnt te zijn...
Iemand ervaring?
 
Jep, iPhone XR. Stabilisatie vd camera kaduk.
Gelukkig werd het vergoed door de garantie maar anders heb je gewoon pech.

Mijn advies: koop een fatsoenlijke motor navi. Kan tegen een stootje, te bedienen met handschoenen aan en houdt een goede restwaarde.
 
Bekend probleem, dat helaas nogal eens onderschat wordt. Lijkt vooral de wat nieuwere iPhones te treffen, maar in principe iedere telefoon met een stabilisator/focuslens is hier vatbaar voor. Ik denk dat het type houder ook wel invloed heeft. Keihard op je stuur monteren met zo’n CNC alusteuntje van Ali zal slechter zijn dan een kunststof houder op een pootje met rubber dopjes.
 
Hier ook ervaring. HTC 10 camera stabilisatie was zeer snel kapot. Nu een rugged phone puur voor navigatie. Kost weinig, kan tegen een stootje en is waterdicht.
Ik had een rugged phone (de Cat s61) waarvan de camera het meteen al niet deed. Dat, i.c.m. de slechte specs/prijs verhouding heeft mij snel genezen van de ruggedphone-wens.
Nu gewoon een iphone xr met otterbox defender, even sterk als een toughphone, goedkoper en betere specs.
Ook veel offroad mee gereden in een ram mount, alles werkt nog:Y
 
De (belabberde) camera van de rugged phone gebruik ik niet want hij zit altijd op de motor en is puur voor navigatie. Ik heb dus een 'gewone' telefoon in de binnenzak met goede camera. Bluetooth tethering voor de verkeersinfo. Er zijn vele oplossingen, je moet alleen de juiste voor jouw situatie zien te vinden.
Een phone in een otterbox is ook een goed idee.
 
@EuroLoodvrij hoe heb je dan interweb op die tweede telefoon?
Via bluetooth tethering, dat je aan zet op je telefoon met simkaart en data abonnement. Eigenlijk is dit hetzelfde als Hotspot, maar dan bluetooth in plaats van Wifi. Het is een gewone bluetoothverbinding waarbij je gebruik maakt van de internetverbinding van je normale telefoon. Hotspot kun je ook prima gebruiken trouwens, vraagt alleen wat meer energie. De navigatietelefoon hoeft geen simkaart in te zitten en alle overbodige apps gooi je eraf. Zo kun je elke navigatie app gebruiken die je wilt. Heb je een beetje grote accu dan gaat die makkelijk een dag mee, omdat er geen andere apps op de achtergrond draaien. Ik heb wel een usb voeding, maar is meestal niet nodig.
 
Wat je ook kan doen, is een tweede simkaart aanvragen voor je mobiele nummer en die in de navigatie telefoon stoppen. Op het moment dat je de extra telefoon gaat gebruiken, schakel je op je normale telefoon de vliegtuig stand in en vervolgens schakel je dat op de navigatie telefoon uit. Zo doe ik het iig.
Het enige wat dan wat lastiger wordt is Whatsapp (registratie kan maar op 1 telefoon tegelijk), maar je kan er wel gewoon op gebeld worden/bellen enzo.
 
@orangektm Persoonlijk zou ik niet zozeer met de kosten zitten, maar ik vind die dingen een beetje achterhaald. Updates via een snoertje naar je PC. Of gedoe met een SD kaartje, zoals in mijn auto. Zelfs de nieuwste kaarten zijn vaak niet up to date.

Met een online navigatiesysteem (Google maps, Waze) heb je er geen omkijken naar en als je Flitsmeister ook op de achtergrond draait, weet je ook waar je even extra moet uitkijken.
Nadeel is dan weer dat veel telefoons niet blij zijn om in de buitenlucht op een trillend stuur gemonteerd te worden en ook de bediening is vaak lastig.
 
Ik gebruik beiden, maar soms vind ik een offline Garmin of TomTom fijner omdat er minder vaak vertragingen zijn in het besturingssysteem.
Op mij komt het net wat betrouwbaarder over als ik naar een belangrijke afspraak moet of een leuke motorroute ga rijden.
Zeker als er eventueel regen op komt is. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan