Carbs schoonmaken, wie heeft er tips?

Kcir

MF'er
8 jun 2009
103
11
Delft
Hallo allemaal,

Een maandje geleden ben ik geopereerd aan mijn enkel en kan daarom niet op de motor rijden. Sinds ongeveer een weekje kan ik echter weer lekker rijden op de motor. Ik heb al een paar keer gereden, maar gister had de ZZR-600 uit 94 er weinig zin in. Stationair liep hij eigenlijk prima, maar zodra ik een beetje gas gaf (tegen de 4.000 toeren aan), viel de motor telkens (bijna) uit. Ik heb hem een tijdje warm laten draaien en het leek erop alsof hij er weer zin in had.

Echter, na 100 meter rijden rijden, viel de machine weer stil. Hij sloeg ook met geen mogelijkheid meer aan. Ik ben teruggelopen naar huis en zo lui als ik ben even mijn vrienden van de ANWB gebeld.

Hij heeft gekeken naar de brandstofpomp (werkt), ontsteking (getest met een testbougie uit zijn auto. Deze gaf niet een heel overtuigende vonk, maar het werkte wel) en tot slot hebben we de vlotterkamertjes afgetapt.

En toen dachten we het probleem gevonden te hebben, want de vlotterkamertjes zaten helemaal vol met met een mengsel van benzine en water oid. De beste oplossing volgens de ANWB was de tank leeg laten lopen en verse benzine erin gooien.

Ik heb aangeboden om dat zelf even te doen, zodat hij weer door kon naar de volgende klant. Zo gezegd, zo gedaan. Ouwe peut eruit, verse erin. Even aan de startkabels (want de accu was leeggestart) en hij liep weer als een zonnetje. Aangezien ik weg moest naar het theater, heb ik er niet een stuk op gereden.

Gisteravond wilde ik rijden, ik start hem en hij slaat meteen aan. Echter, ik had dezelfde problemen als de middag ervoor. Inhouden en afslaan. Kwam niet boven de 5.000 toeren.

Ik ben even langs een garage gegaan en dit probleem uitgelegd. Deze meneer vertelde mij dat waarschijnlijk de carburateurs schoongemaakt moeten worden. Nu ben ik niet onhandig, maar ik vind het zelf wel een risico om dit in m'n eentje te doen.

Dus: kunnen jullie tips geven wat ik schoon moet maken, waarmee, etc. Heb ik nog nieuwe pakkingen of iets dergelijks nodig? Of is er iemand in de omgeving van Haarlem die mij hiermee wil helpen, uiteraard voor een kleine vergoeding. Shit, ik wil rijden, met deze mooie herfstdagen :)

Bedankt allemaal!
 
al eens forte erin gegooid :?

je kan je carb's ook ultrasoon laten reinigen,bij een bedrijf.

en misschien ook handig om even je slangetjes te laten nalopen,zitten misschien ook zooi in.
 
Ik weet niet wat de mensen hier altijd met carb's schoonmaken en "lang" stilstaan hebben....
Ik rijd pas +/- 30 jaar motoren van allerlei soort, en heb nu al jaren een kawa ZX9R uit 95, en die gaat in september-oktober de garage in, niet verwarmd of wat dan ook, geen accu aan de lader.....
En in maart -april gaat de motor op contact, motor in de 1e versnelling, startknop drukken zodat de pomp de carb's volpompt, motor uit de versnelling, en starten, en loopt altijd binnen 4-5 slagen met de choke vol uit....
Nog nooit carbs afgetapt, of nieuwe benzine erin, gewoon zo wegzetten......
Wel geleerd nooit aan het gas te komen bij de eerste keer starten
 
Terug
Bovenaan Onderaan