Carbs syncen membraan vraag

virusje

MF'er
4 mei 2007
209
0
Hey

Ik heb onlangs een gasschuif incl membraanrubber vervangen van me gsx600f ''91.
Had er een 2dehandsje ingezet van een gs500, op het oog zijn deze exact hetzelfde.
En ook op webshops staan deze modellen bij hetzelfde artikel, hier bijv:
CARBURATEUR MEMBRAAM SUZUKI GS/GSX VCC-301 [NI81007301/MAT724 13 83] - €16.50 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Nu voelde dat membraan toch wat dikker en stroever aan(minder uitgerekt dan die op mijn gsx).
De motor loopt wel, maar niet zoals het hoort, er zit een roffel in en hij jankt niet zoals het hoort, mis merkbaar vermogen.

Gaat carbs syncen dit probleem oplossen? of heeft dit geen werking op dat membraan?
 
Geen idee eigenlijk.
Wat ik weet is dat de carbs gelijkzetten vooral merkbaar is in het stationaire gebied. En de gasnaald word pas gelift in de iets hogere toeren. (Maar synchroon zetten zal denk ik ook wel invloed hebben op de hogere toeren)

Het lijkt me niet handig om er verschillende membramen in te zetten, waarbij de ene soepelder is dan de andere.
Denk ook dat het officieel aangeraden word ze als set te vervangen.
 
Bedankt voor je antwoord.
Stationair loopt ie gewoon goed, pas wanneer ik me gas ga gebruiken merk ik dat ie niet zuiver loopt, denk dus dat 1 cilinder niet lekker meeloopt, omdat die een ander mengsel krijgt door dat andere membraan.

Vraag me dus af of syncen invloed heeft op dat membraan, wacht nog even wat reacties af, anders moet ik idd alles maar vervangen.
 
Vraag me dus af of syncen invloed heeft op dat membraan, wacht nog even wat reacties af, anders moet ik idd alles maar vervangen.

Waarom zou je het synchroniseren niet gewoon proberen?
Als je het zelf doet kost het je niets, anders een paar tientjes, en weet je het zeker. Ik vind het altijd een goed idee om je carbs te synchroniseren na demontage/montage, kleine moeite.
 
Problem solved.
Heb dat membraan overgezet op de gasschuif die er al in zat.
Gs500 en Gsx600f hebben dus blijkbaar verschillende gasschuiven, op het oog was niks te zien.
Wist niet dat dat membraan er zo makkelijk op en af ging, lol beginnersfoutje thnx allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Is volgens mij wel hetzelfde membraan, maar hij voelde wat dikker stugger idd.
Zal em op de testbank moeten zetten, om te zien of het iets uitmaakt.
 
Het lijkt me hetzelfde idee als carbs die niet synchroon staan, en die je gelijk moet stellen.
Er valt alleen niets te stellen.

Maar ik ben geen raketgeleerde, maar ik heb ook zoiets van, mij lijkt het....
 
ik ben ook geen geleerde vakman wat dit betreft, maar heb wel enige ervaring met vervangen van membranen en het op die manier weer goed krijgen van een setje carburateurs.

Mijn idee is dat een klein gaatje in een membraan een grotere invloed heeft dan een iets stugger of iets soepeler rubber. Als de lucht weg kan zal het vacuum boven het membraan heel makkelijk weglekken en blijft de schuif dus te laag hangen. Met een iets stugger rubber komt ie uiteindelijk wel maar duurt het iets langer voor hij op zn goeie plek is.

Ik heb destijds membranen gekocht via motorradbay.de (die dingen heten "librane" en zijn los te vervangen op je bestaande gasschuiven. Maakte bij mijn motor vrij veel uit voor het vermogen bovenin. 2 membranen hadden kleine gaatjes/slijtplekjes. Deze vervangen en het was weer goed.
 
Oh het topic loopt nog steeds. haha
Ik heb op aanraden van een monteur het membraan ingesmeerd met vaseline, hierdoor is ie een stuk soepeler geworden.
Heb dit gelijk bij alle membranen gedaan, ook makkelijker met monteren, dan valt ie ook makkelijker in de rand.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me hetzelfde idee als carbs die niet synchroon staan, en die je gelijk moet stellen.
Er valt alleen niets te stellen.

Maar ik ben geen raketgeleerde, maar ik heb ook zoiets van, mij lijkt het....


Ik ben ook geen raketgeleerde, maar alle membramen moeten natuurlijk wel gelijk bewegen. Als de 1 soepeler is dan de andere zal je motor niet synchroon lopen zodra je gas geeft. De ene gasschuif gaat tenslotte minder ver open dan een andere waardoor die cilinder minder lucht aan kan zuigen en dus een ander mengsel krijgt.

Je kunt het met een setje vacuummeters eenvoudig controleren. :
Zet de boel synchroon bij ongeveer stationair toerental.
Laat de meters er nog aan zitten en geef gas. Als je membramen allemaal gelijk zijn bewegen je meters allemaal gelijktijdig en met dezelfde uitslag. Als je verschil in je membramen hebt zie je dit gelijk in je meteruitslag terug.
 
Ik ben ook geen raketgeleerde, maar alle membramen moeten natuurlijk wel gelijk bewegen. Als de 1 soepeler is dan de andere zal je motor niet synchroon lopen zodra je gas geeft. De ene gasschuif gaat tenslotte minder ver open dan een andere waardoor die cilinder minder lucht aan kan zuigen en dus een ander mengsel krijgt.

Je kunt het met een setje vacuummeters eenvoudig controleren. :
Zet de boel synchroon bij ongeveer stationair toerental.
Laat de meters er nog aan zitten en geef gas. Als je membramen allemaal gelijk zijn bewegen je meters allemaal gelijktijdig en met dezelfde uitslag. Als je verschil in je membramen hebt zie je dit gelijk in je meteruitslag terug.

Wel of niet soepel gaan, is niet hetzelfde als 'even hoog kunnen gaan'.

Er zit natuurlijk ook nog een veer achter, die voor tegendruk zorgt.

Zolang de gasschuiven in gelijk tempo even hoog komen, en weer terug, is er verders niks aan de hand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan