Carburateur mooier geluid

xi0n

Die hard MF'er
5 mei 2019
256
65
Bergeijk
Beste forumleden,

Al een aantal keer heb ik motorfanaten horen zeggen dat een motor met carburateur beter klinkt. Als ik echter vraag wat ze dan precies bedoelen krijg ik geen antwoord. Wat klinkt er nu anders met carburateur dan met injectie? Is er verschil?
 
Buiten een 6 of meer cilinder met carbs is er niet veel verschil,wel is het zo dat door geluidseisen luchfilters ook stiller zijn geworden,
een oudere motor met carbs zal je daarom beter horen.
 
Een motor met carburateur loopt wat minder “netjes”.
Met injectie is hij zo perfect afgesteld, dat hij netter loopt.

Ik hou juist van dat wat minder nette lopen!
 
dat is gewoon nostalgie. vroeger was alles beter. ook het geluid van motoren en auto's. de wetgeving was een stuk minder restrictief en de technische ontwikkeling een stuk minder ver waardoor elke verbrandingsmotor anders klonk en je al van verre verschillende modellen uit elkaar kon halen.
tegenwoordig is de techniek een stuk meer geoptimaliseerd (ook door de milieu wetgeving) en klinken alle motor bijna gelijk en veel minder hard. en omdat in die zelfde ontwikkeling ook de carbs verdwenen zijn koppelt men het meer herkenbare geluid aan de carb terwijl het daar feitelijks niks mee te maken heeft. ook een oude Harley-Davidson kon je een stuk beter laten rijden door de enkele carb te vervangen door 2 carbs maar dan was je wel meteen dat petatopetato geluid kwijt en op het herkenbare geluid kwamen veel klanten af dus dat doe je dan natuurlijk niet als fabriek. heeft weinig te maken met de carb of injectie. je kan met een andere aansturing van de injectie en een ouderwetse uitlaat prima dat geluid van vroeger terug halen maar het mag van de wet niet meer. er schijnt tegenwoordig een katalysator in te moeten zitten en die dempt en verandert het geluid. en ja dat ding kwam ook in de buurt van de tijd waarvoor het nodig werd om de carbs te vervangen door injectie om aan de milieu te kunnen voldoen maar een causaal verband tussen geluid en carbs bestaat alleen tussen de oren.
 
Zoals gezegd, een motor met carburateurs loopt tot op zekere hoogte altijd wat "rommelig". Dat heeft zo z'n charme... Verder hoor je het niet concreet. Het is niet alsof je de vlinderkleppen of zelfs de gasschuiven echt hoort.
 
Voor mij vele malen liever het geluid van een Ducati of Moto Guzzi met carbs:P
Goed voorbeeld: Een Guzzi 1100 sport met carbs klinkt echt geen steek beter of slechter dan een 1100i of V11. Vrijwel dezelfde throttlebodies, zelfde inlaatdiameter, zelfde gasklep, zelfde motorblok. Enige verschil is dat ie met injectie zonder te pruttelen terug valt naar stationair toerental.
 
Dus... Een goed afgestelde motor loopt goed.
Maar dat is dan ongeacht of hij injectie of carburateurs heeft? ;)
Het ging er om dat een carburateur fiets niet zo goed zou lopen als
een injectie fiets,iets wat niet zo hoeft te zijn,zeker niet vergeleken met sommige periodes waarin
fabrikanten moeite hadden om aan de milieu eisen te voldoen en de motoren zo afstelde dat ze onderin bijna
onrijdbaar werden,met name 2 cilinders hadden daar veel last van.
 
Weleens een rijtje Flatslides gehoord bij stationair?
Da’s een goed punt, ik had het over CV's natuurlijk.
Het ging er om dat een carburateur fiets niet zo goed zou lopen als
een injectie fiets,iets wat niet zo hoeft te zijn,zeker niet vergeleken met sommige periodes waarin
fabrikanten moeite hadden om aan de milieu eisen te voldoen en de motoren zo afstelde dat ze onderin bijna
onrijdbaar werden,met name 2 cilinders hadden daar veel last van.
Zeker waar, de vroege KTM LC8 990's lopen veel minder mooi dan de 950's (die hadden nog carbs). Later kregen ze dat wel weer door, en met een tune krijg je het grootste probleem er ook wel uit maar dan voldoe je natuurlijk niet meer aan milieu eisen dan de carb versie dat doet.
 
Er zijn heel veel mensen die een motor hadden en daar zeer tevreden over waren totdat ze de nieuwe versie van het zelfde model kochten
en schrokken van hoe slecht die liep,gelukkig is dat wel weer te corrigeren,maar die lieden die de regels verzinnen moeten eens bij zichzelf te raden
gaan wat ze aanrichten door te hoge eisen te stellen aan de uitstoot,en dan vinden ze het gek dat fabrikanten gaan sjoemelen met de software
om het geheel nog enigszins rijdbaar te houden.
 
Het ging er om dat een carburateur fiets niet zo goed zou lopen als
een injectie fiets,iets wat niet zo hoeft te zijn,zeker niet vergeleken met sommige periodes waarin
fabrikanten moeite hadden om aan de milieu eisen te voldoen en de motoren zo afstelde dat ze onderin bijna
onrijdbaar werden,met name 2 cilinders hadden daar veel last van.
Daar heb je zeker gelijk in, de generatie (1978>) leanburn carburateurtjes waren af fabriek veel te arm verzonnen en 't liep dus ook voor geen meter.
 
Er zijn heel veel mensen die een motor hadden en daar zeer tevreden over waren totdat ze de nieuwe versie van het zelfde model kochten
en schrokken van hoe slecht die liep,gelukkig is dat wel weer te corrigeren,maar die lieden die de regels verzinnen moeten eens bij zichzelf te raden
gaan wat ze aanrichten door te hoge eisen te stellen aan de uitstoot,en dan vinden ze het gek dat fabrikanten gaan sjoemelen met de software
om het geheel nog enigszins rijdbaar te houden.
Met dieselgate als grootste voorbeeld natuurlijk, en genoeg bewijs dat andere fabrikanten het in mindere mate ook gewoon gedaan hebben (de regels zijn niet zwart-wit, maar omdat de praktijk anders uit kan vallen hebben ze een marge van factor 4 oid |( ). De grap is wel dat in mijn auto zo'n 2.0 EA189 sjoemelding ligt, en mooi niet dat ik hem laat "fixen". Gaat er nooit beter van worden. Vriend van me heeft de 1.2 versie ervan, die heeft het wel laten doen. Toch jammer, is niet alsof het ding pit over had of zo :')
 
Er zijn heel veel mensen die een motor hadden en daar zeer tevreden over waren totdat ze de nieuwe versie van het zelfde model kochten
en schrokken van hoe slecht die liep,gelukkig is dat wel weer te corrigeren,maar die lieden die de regels verzinnen moeten eens bij zichzelf te raden
gaan wat ze aanrichten door te hoge eisen te stellen aan de uitstoot,en dan vinden ze het gek dat fabrikanten gaan sjoemelen met de software
om het geheel nog enigszins rijdbaar te houden.

je kan de bal evengoed terug kaatsen naar de fabrikanten : dat ze gewoon toegeven dat je het met wat minder vermogen zal moeten doen uit eenzelfde cylinderinhoud om aan de milieu-eisen te kunnen voldoen.

maar neen, zo'n gezichtsverlies, sel je voor ... -O-
 
Al een aantal keer heb ik motorfanaten horen zeggen dat een motor met carburateur beter klinkt. Als ik echter vraag wat ze dan precies bedoelen krijg ik geen antwoord. Wat klinkt er nu anders met carburateur dan met injectie? Is er verschil?
Mee eens, tenminste wat betreft de laatste generatie 4 cilinder Kawasaki's met ram air.
Stationair stonden die raar te pruttelen maar vanaf 4000 t/min was het feest *D

En niet alleen het geluid is mooier, ook loopt het blok smeuïger. Minder vermogen dat wel.
Maar als ik mijn ZX-9R vergelijk met mijn ZX-10R merk ik het duidelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan