Carburateurs schoonmaken

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.210
3.479
Utrecht
Goedemiddag,

Mijn motor: een Yamaha Diversion 600 uit 1999.

Een paar weken geleden kwam ik stil te staan langs de snelweg. De ANWB kon me niet helpen, en vermoedde (net als als ik) dat mijn carburateurs verstopt waren: stationair liep hij goed, zodra ik aan de gashandel draaide sloeg hij bijna af.

Daarom de carburateurs eraf gehaald, gesplitst en aan het schoonmaken.
Alle onderdelen eruit gehaald, alleen heb ik een vraag:
Bij het demonteren van de "heater assy" nr 32, zat er om de draad (van alle 4 de carbs) witte meuk, ik denk een soort van pakking? Ik kan hier niets over terug vinden in wph.

IMG20230105142956.jpg IMG20230105143034.jpg
 
O-ringen altijd vervangen. Heel lichtjes insmeren met datzelfde keramisch vet, blijven ze soepel van en 'zetten' zich beter. Zijn vrijwel altijd standaard maten, te koop bij beetje geassortimenteerde gereedschapshandel. Blaas alles goed door met perslucht vóór montage. Succes!
de o ringen van de stationair naalden insmeren met vet ? dat vind ik vreemd , en het zijn trouwens ook geen standaard o ringetjes , lang niet al het rubber kan tegen brandstof
 
de o ringen van de stationair naalden insmeren met vet ? dat vind ik vreemd , en het zijn trouwens ook geen standaard o ringetjes , lang niet al het rubber kan tegen brandstof
Volgens mij heeft ie het over de O-ringetjes van de luchtschroeven/pilotscrews.
Dan maakt het denk ik niet zoveel uit dat je deze insmeert met vet. Voordeel is dat ze lekker blijven plakken tijdens het monteren.
VVallen ze niet op de vloer hahahaha. Oeps, sorry. Het is mij ook overkomen.

In elk geval, ik smeer ook altijd de O-ringen in met vet, maar dan lagervet. Bijvoorbeeld de O-ringen van de koelwaterpijpjes. En pakkingen smeer ik trouwens ook lichtjes in.
Behalve dan die in de carburateurs, ik wil geen plakkerig vet daarin, bij die op vacuum bewegende delen.
 
Volgens mij heeft ie het over de O-ringetjes van de luchtschroeven/pilotscrews.
Dan maakt het denk ik niet zoveel uit dat je deze insmeert met vet. Voordeel is dat ze lekker blijven plakken tijdens het monteren.
VVallen ze niet op de vloer hahahaha. Oeps, sorry. Het is mij ook overkomen.


In elk geval, ik smeer ook altijd de O-ringen in met vet, maar dan lagervet. Bijvoorbeeld de O-ringen van de koelwaterpijpjes. En pakkingen smeer ik trouwens ook lichtjes in.
Behalve dan die in de carburateurs, ik wil geen plakkerig vet daarin, bij die op vacuum bewegende delen.
Die horen al strak te zitten. Als ze er af vallen, zijn ze niet meer goed :)
 
IMG20230212163612.jpg

Zo, 't hele zooitje zit weer in elkaar. Alleen bij het demonteren vergeten te tellen hoeveel slagen de pilot screw los zat. Dus heb de standaard van 3 turns uit het wph aangehouden.
Nu weer op de motor zetten en dan kijken of het afstellen een beetje gaat lukken... 🙄
 
Wat is eigenlijk de juiste volgorde voor het afstellen van een XJ600 '99?

Wat ik gedaan heb:
- Carburateurs gereinigd; ultrasoon en met perslucht erna droog/schoon geblazen.
- Klep speling gecontroleerd en gesteld
- Nieuw luchtfilter/bougies/olie/filter

Nu vraag ik me af wat de juiste volgorde is om de motor weer goed af te stellen. Ik heb vandaag een proefritje gemaakt; alle cilinders worden warm en de motor rijdt niet heel verkeerd, maar het voelt dat het wel beter kan; qua oppakken met gasgeven en toeren maken.
 
Ik heb ze ook gesynchroniseerd, dat was ik even vergeten te melden en ook stationair staat hij goed.
Alleen of nu het brandstof/luchtmengsel goed staat, daar heb ik twijfels over, maar dat kan ik dus checken met de bougies...
 
Alleen of nu het brandstof/luchtmengsel goed staat, daar heb ik twijfels over, maar dat kan ik dus checken met de bougies...
waarom twijfel je ? heb je ooit met een goed rijdende diversion gereden of slecht rijdend gekocht ?
bougie zegt tegenwoordig niks meer met de huidige benzine.
wie heeft de carbu's gekuist en heb je daarna gecontroleerd of alle kanalen effectief open zijn ?
 
O-ringen altijd vervangen. Heel lichtjes insmeren met datzelfde keramisch vet, blijven ze soepel van en 'zetten' zich beter. Zijn vrijwel altijd standaard maten, te koop bij beetje geassortimenteerde gereedschapshandel. Blaas alles goed door met perslucht vóór montage. Succes!
Je moet geen keramische vet op oringen smeren. Er zitten week makers in keramisch vet en je rubber als hier door opzwellen
 
@Janbros Voor ik met pech kwam te staan, had ik het gevoel dat de Diversion beter optrok in de lage toeren.
Ik kreeg pech; de motor liep stationair normaal, zodra ik aan de handle draaide kakte hij in. ANWB meneer vermoede vuil in de sproeiers. Hij spoot mijn benzine filter door en die was ook niet helemaal fris meer.

Dus ik heb hen zelf de carburateurs schoongemaakt, gesplitst, alles in de ultrasoon, en daarna alle kanaaltjes doorgeblazen met de compressor. Het enige wat ik niet wist, is de slagen tellen van de pilotscrews.

Na het schoonmaken alles weer gemonteerd, tank schoon gemaakt, nieuw brandstoffilter, luchtfilter, benzinepomp doorgeblazen, alle benzine in de tank vervangen en de motor loopt weer op 4 pitten. Daarna dus ook nog synchroon gesteld met m'n carbtune.
Maar zoals ik dus zei; ik vind dat hij niet 'lekker' oppakt zoals hij daarvoor wel deed, voornamelijk in de lage toeren. Daarom twijfel of mijn lucht/brandstof mengsel wel goed is.
 
pilot heeft maar invloed tot +/- 1/4de gasklep open. als je bij gas meer open problemen ondervindt ligt het daar niet aan.
en carbu's zijn maar zeker proper na controle : ieder kanaal doorspuiten en kijken of het eruit komt waar het moet uitkomen, en bij alle 4 evenveel. best gebruik je daarvoor remmenreiniger ofzo en een spuitkop met zo'n lang buisje aan dat je overal in kan steken.
 
Misschien ergens valse lucht ? spuit eens remmenreiniger op de rubber inlaat (tussen carb en de cil.kop) als de motor stationair loopt. Als het toerental verhoogd , heb je valse lucht.
Daarnaast denk ik aan de bobine of bougie kabels/doppen. Als de ontsteking zwak is, heeft de onvoldoende power bij veel onderdruk/brandstof. Dus als je vermogen vraagt.
Als je twijfelt, laat dan een dynorun doen. Dan weet je meteen hoe de zaak ervoor staat. Naast het vermogen wordt de air-fuel ratio gemeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan