cb 250 vs suzuki gs500e (onderhoud)

t.de.korte

MF'er
19 jan 2007
85
0
Hallo allemaal!

Ik had even een vraag. Ik wil een motor gaan kopen, maar ik heb niet zo'n groot budget. Zeg maar gerust erg klein budget.. Ik ben net begonnen met studeren:P
Nu heb ik 2 motoren op het oog. Een heel goed onderhouden honda cb250 '93 en een suzuki gs500e uit '91.
Ik heb al een proefrit gemaakt op de cb en hij reed super. Ik ga vrijdag op de suzuki een proefrit maken. Allebei hebben ze zo'n kleine 50.000 km gelopen.
Even ter informatie, mijn oude rijinstructeur kende de eigennaar+motor van de cb250 en zei dat dat absoluut geen miskoop was.
Nu was mijn vraag, wat de onderhoudskosten ongeveer zullen zijn van deze twee motoren, mits in redelijke staat.
Schelen ze veel in kosten? Want ik heb denk ik liever een 500cc dan een 250, maar aan de andere kant is een goede motorfiets ook erg belangrijk. Ik ben redelijk handig ik denk dat ik wel wat onderhoud zelf kan doen aan de cb, de gs500e heb ik nog niet gezien en ik kan er daarom nog niet veel over zeggen.

Alvast bedankt!

Thomas
 
niet onderhoudsgerelateerd, maar meer praktisch: ga voor de 500.
Ik heb zelf ook voor weinig een 250cc gereden de eerste weken, maar heb al heel snel een 600 gekocht vanwege het comfort bij hogere snelheden (anders trillen de vullingen uit je tanden).

Ook is denk ik de 500 minder onderhoudsgevoelig (ivm het minder hoge toeren draaien).
 
Grootste voordeel van een gs500: er rijden er tallozen van rond. Als er iets stuk is, kun je op elke hoek van de straat wel 2ehands onderdelen vinden. Bij zo'n cb250 is dat tch een heel ander verhaal.
 
Ik denk dat onderhoud aan de gs 500 ook prima zelf te doen is. Ik zou zeggen: de gs, want je moet er ook een beetje op kunnen rijden. De 250 ben je denk ik heel snel zat.
 
Je onderhoud zal heel weinig zijn. Gewoon oliewissel+filter eens per jaar als je rond de 8000 km rijd p/j max. 40,- euro max.

Misschien 1 achterbandje p/j als je echt gek gaat doen, maar dat nog niet eens denk ik.

20,- euro bougies eens per 2 jaar misschien. Luchtfilter 10,- euro ofzo.

Dus onderhoud van niks eigenlijk.

Zullen nagenoeg niet schelen in de kosten van onderhoud, zijn allebei namelijk hele basic fietsen.
Maar volgens mij zijn er voor zowel de gs500 als cb250 topics aanwezig en de mensen daar die zullen het nog stukken preciezer kunnen vertellen. ;)

Oja kijk ook eens in het studententopic :Y Student op de motor! - Deel 17

Groet van een andere student. :W


Zelf zou ik ook gaan voor de GS500 als ik zou moeten kiezen :Y Maar ik hou het toch maar bij mijn gsx-r1000 k5
 
Laatst bewerkt:
De GS500 is breder inzetbaar.

De CB250 verbruikt een stuk minder brandstof en is (wat) goedkoper in onderhoud, maar alleen geschikt voor B-wegen.

Ik heb zelf de laatste gehad als woon-werk slaaf met korte stukken B-weg.
 
De cb 250's van die leeftijd.. hebben die niet dezelfde blokjes als de nx250, van die dingen die 1:30 zouden verbruiken?
 
De cb 250's van die leeftijd.. hebben die niet dezelfde blokjes als de nx250, van die dingen die 1:30 zouden verbruiken?

Zolang je niet op de snelweg... ehm... wappert, verbruikt een CB250 1:28 tot 1:30.

Waar ik wel zat van werd / ben zijn grappig bedoelde opmerkingen als je een "maar" een 250 rijdt. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer lolbroeken. (vaak zelf voorzien van motoren met meer cc's dan km's op de teller)

Het zou geen reden moeten zijn om geen 250 te kopen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle snelle reacties!

Het vervelende vind ik zelf, dat ik zo weinig verstand van motorfietsen (kopen) heb.
Ik heb het idee dat een gs500e voor zo'n 900 euro een beetje weinig is.
Hebben jullie misschient tips bij het kopen van een motor (in het bijzonder de suzuki) waar ik op moet letten? Of zijn er zelfs mensen uit de buurt van hilversum die graag helpen motoren beoordelen:p?
 
Ik zou zelf voor een gs gaan. denk niet dat je de cb250 sneller zat bent maar op de snelweg is een gs500 wat fijner.
 
Dank voor alle snelle reacties!

Het vervelende vind ik zelf, dat ik zo weinig verstand van motorfietsen (kopen) heb.
Ik heb het idee dat een gs500e voor zo'n 900 euro een beetje weinig is.
Hebben jullie misschient tips bij het kopen van een motor (in het bijzonder de suzuki) waar ik op moet letten? Of zijn er zelfs mensen uit de buurt van hilversum die graag helpen motoren beoordelen:p?


Denk dat het wel een redelijk prijs is hoor. Je moet nagaan dat dat ding in 1991 ongeveer 7000 a 8000 gulden heeft gekost, dus als je er nu nog 2000 gulden omgerekend voor betaald is dat vrij normaal. ;)
 
als je niet van de 80 wegen af komt zou ik voor de 250 kiezen.

reden? lekker licht, lekker betrouwbaar, lekker zuinig.
lees hier en daar nog wel eens dat die 500tjes naar de knoppen gaan.
 
Verbruik zal ook wel meevallen op de GS, sportief rijden 1 op 20. Rustig aan 1 op 25.
 
Grootste voordeel van een gs500: er rijden er tallozen van rond. Als er iets stuk is, kun je op elke hoek van de straat wel 2ehands onderdelen vinden.

Dat je zoveel onderdelen kunt krijgen komt omdat ze allemaal in onderdelen verkocht worden nadat het big-endlager eruit gelopen is :')
 
Maareh, waarom kijk je niet wat verder? Je hoeft je niet tot deze twee te beperken natuurlijk.

CB400's van begin jaren 80 zijn tegenwoordig ook voor een appel en een ei te krijgen, vaak nog in best aardige staat, en hebben net dat beetje meer vermogen ten opzichte van zo'n 250. Daarnaast heeft zo'n beetje elk merk z'n eigen gs500, als je een wat meer courant model wil.

Dit bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/index.php...4EvHt5%2Bdn3mRe5MfjP5991ko%3D&fta_ind=17&fs=1
 
Laatst bewerkt:
Ik vind zelf 900 euro voor een gs500 wel netjes, ik zou zelf echt geen 1500 euro meer voor zo'n ding betalen.
Niet vanwege slechte kwaliteit, maar omdat het toch al een relatief oude en "gewone" motor is, geen dure extra's etc, gewoon een frame, wielen, motorblok en rijden maar ;).
Voor rond de 1000 euro zijn er wel leuke lichte motoren te vinden, en 50.000km op de teller stelt echt weinig voor.
 
En een cb-1 niks voor je staat er nog een om mp voor 900pleuro vraagprijs!!!!!!!!!!!
Heb er zelf ook een als woon-werk fiets, ik vind het een aanrader stuurd goed is lekker vlot en het is een fool proof blok.
 
Ik rij al 4 jaar rond op een CB250. Op de snelweg rij ik meestal 100-110km/h, op dat moment heb ik een beetje spijt dat ik geen CB400N of een CB500 had gekocht (niet 25kW). Achter af na een ritje maakt het niet veel uit. Misschien was ik 3 minuten eerder aangekomen. En bij het tankstation als student is 1op28 nog duur. Ik heb deze jaar al 10000km op de CB250 gereden.
+ Goedkoop (scheelt wanneer je je eerste motorfiets voor het eerst laat vallen)
+ Bij vallen is het weer op rapen beetje recht zetten en weer rijden.
+ Makkelijk hanteerbaar
+ Zuinig
+ Weinig onderhoud (ketting stellen, olie pijl bijhouden)
- Top snelheid 110-140km/h afhankelijk van de windrichting.

Bij een lesmotor (dit zijn niet zichtbaar maar wel duur als je het onderdeel nieuw moet kopen)
- versleten schakelaars
- versleten koppeling

Kijk bij het kopen in het algemeen:
- Schuifplekken op spiegels, stuurgewichten, etc, schuifschade. Koop het liever niet.
- Schijfrem (nieuwe rem kost 150€ zonder montage)
- Kettingset (150€ zonder montage)
- lekke voorvork keering (40€ onderdelen + 100+€ werkloon)
- banden (100-150€ elk)

Succes met een motorfiets kopen. Als je al meer dan 25kW kan rijden, raad ik aan om door te sparen in de winter voor een Honda NTV650.
 
Laatst bewerkt:
GS500 *O*
Beetje handige jonge kan er haast alles zelf aandoen. En je kunt er op de snelweg ook prima mee vooruit.

Dat je zoveel onderdelen kunt krijgen komt omdat ze allemaal in onderdelen verkocht worden nadat het big-endlager eruit gelopen is :')

misschien moet je ze ook netjes warmrijden en geen (bijna) verticale wheelies trekken :') :+
 
Ha, toevallig net de motoren die ik gehad heb. Op de GS (ook een '91er) rijd ik nog steeds rond, en een Two Fifty ('94 dus een jaartje jonger) heb ik daarvoor gehad. Allebeide ook gekocht rond de 50dkm (CB 56dkm en de GS 53dkm).

De GS is opzich een hele leuke fiets fiets waarmee je net wat leuker kan rijden als een CB, CB ging mij op een gegeven moment vervelen, en die heb ik verkocht, maar ik heb sinds de dag dat ik hem verkocht heb spijt gehad dat ik hem er niet bij hield voor als de Suzuki het niet doet :X

GS rijd 1:20, de CB 1:30. Voor de Two Fifty vind je inderdaad een stuk moeilijker tweedehands onderdelen, maar is kwalitatief een klap beter afgewerkt waardoor je geen tweedehands onderdelen nodig hebt.

GSen willen nog wel eens roestten bij het frame, de uitlaat en tank rotten door, koppelingsstift wil nog wel eens breken (naar horen zeggen), big-end lagers idd.

Snelweg valt met de GS goed te doen, met de CB kom je 'over', druk maken over bekeuringen hoef je ook al niet _O-

Moet je er van op aan kunnen zeg ik de CB, wil je af en toe lekker een stukje rijden zeg ik de GS.

Edit; laatste wat ik heb gehoord van de CB is dat deze is verkocht aan een stel Polen en dat die er probleemloos mee naar het afgelopen EK zijn gereden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan