CB 550 vage problemen

Dingezz

MF'er
14 okt 2003
47
0
Vlissingen
Olla,

Ik heb een cb550 uit '78 die sinds kort wat vage problemen geeft. als hij koud is loopt hij gewoon goed. als hij warm is loopt hij onregelmatig, pakt z'n toeren slecht op en valt uit.

Ik weet niet precies waar ik de oorzaak hiervan kan vinden, er zijn een paar dingen die bij me opkomen bekabeling, brakke bobine of misschien iets met contactpunten/ condensators. wie weet waar dit zit?
 
Misschien blijft de choke hangen?

Bobine zit onder de tank (weet niet zeker hoe het bij jouwe zit, maar gewoon even de bougiekabels volgen.) Contactpunten en condensators zitten achter het chrome dekseltje aan de rechterkant van je carter verborgen.

download anders gewoon even het werkplaatshandboek...

 
Laatst bewerkt:
de puntjes zijn nog goed, die heb ik pas nog gesteld is het bovendien niet zo als die niet goed staan dat hij altijd brak loopt? en niet alleen als hij warm is?
 
Dan loopt ie inderdaad niet zo lekker, maar loopt wel. Schiet me trouwens nog iets te binnen. Op het punt waar de puntjes vast zitten aan de grondplaat horen 2 isolatie ringen te zitten. Heb ik een keer verkeerd gemonteerd en toen had ik een soort gelijk probleem. Was ook met name als ie warm was. Misschien is dat het
 
kijk na een eindje rijden het kleurtje van de bougies na,als er nog ouwe inzitten even onderling verwisselen als er een niet lekker gekleurd is,weer stukkie rijden en kijken of ie op een betere plek wel een gezonde kleur krijgt,in dat geval zijn de bougies in ieder geval okee.
 
Ik denk dat je last hebt van iets voorontsteking: ze wordt lui en reageert slecht op gas -> ze wordt te warm -> voorontsteking ;)
Kijk eens of je vervroeger wel goed werkt,deze wil wel eens blijven hangen.
(zit achter de grondplaat,dat ding met veertjes en gewichtjes) ;)
 
Hmm ik heb iets soortgelijks met mn cb550: als ie koud is of beetje warm loopt ie prima, als ie warm wordt gaat ie op 2 cylinders lopen. Bleek dat één setje van de contactpuntjes bleef openhangen. Bij nadere check leken de condensators ook stuk, want als je met het contact aan de puntjes handmatig openduwt, komt er een klein vonkje tussen de puntjes. Volgens werkplaatshandboek is dan de condensator stuk. Bij mij dus allebei. Wel vaag vind ik, want hij rijdt verder goed....
 
Yo,

na een dagje knutselen is het probleem opgelost, ik heb alle stekkertjes die iest met de ontsteking te maken hebben opgeschuurd zodat ze beter contact maken, ze waren een beetje verweerd en er zit een nieuw setje puntjes & condensators en en t is fixed!!

allemaal bedankt voor het meedenken
 
kep een vraagbaak van peters for sale voor 15 euro
full
 
als je met het contact aan de puntjes handmatig openduwt, komt er een klein vonkje tussen de puntjes. Volgens werkplaatshandboek is dan de condensator stuk.
Onzin, met nieuwe puntjes & condensators kan er nog best een klein vonkje zichtbaar zijn tussen de puntjes als die open gaan. ;)

[me]Wel mooi fietsje op dat spam boekje. 8-) [/me] :P
 
Btw, nog iemand interesse in een elektronisch ontsteking voor een honda cb 350/750? t is een boyer en bransden zoals die te vinden is op de site van Roukama.

// Dingezz
 
Btw, nog iemand interesse in een elektronisch ontsteking voor een honda cb 350/750? t is een boyer en bransden zoals die te vinden is op de site van Roukama.

// Dingezz
Misschien heb ik wel interesse. Past ie ook op een cb550? Enne, wat wil je d'r voor hebben?
 
|( 'K snap 'm al, vanaf cb350 t/m cb750.... Nevermind... Heb zelf nu net nieuwe contactpunten en condensators, kan iemand de voordelen van electronisch geven, behalve dan dat je niet meer hoeft af te stellen? Zuiniger? Meer power? Beter starten? Nog meer? Ik probeer kosten-baten af te wegen... ;)
 
|( 'K snap 'm al, vanaf cb350 t/m cb750.... Nevermind... Heb zelf nu net nieuwe contactpunten en condensators, kan iemand de voordelen van electronisch geven, behalve dan dat je niet meer hoeft af te stellen? Zuiniger? Meer power? Beter starten? Nog meer? Ik probeer kosten-baten af te wegen... ;)

ten eerste als je de motor erg lang blijft rijden spaar je in de toekomst puntjes en condensatoren uit.

ten tweede het bijbehorende werk van steeds vervangen en/of herafstellen

ten derde doordat 't niet verloopt wat minder kans op extra slijtage of schade ten gevolge van verkeerd ontstekingstijdstip


vermogen/zuinigheid zul je er niet mee winnen volgens mij. (iig niet merkbaar)
 
Terug
Bovenaan Onderaan