CB four experts: graag advies CB550K3 carburateurs

Ceebee400Tee

MF veteraan
13 jan 2003
1.229
0
Utrecht
In de afgelopen 4 jaar (want: huis verbouwd, kind gekregen, etc... ;) ) heb ik mijn cb550k3 met veel liefde opgeknapt: frame gepoedercoat, bovenblok revisie, nieuwe wielen, tank en kapjes opnieuw gespoten, etc. Kortom: alles tot in de puntjes netjes gemaakt! :)

Alleen, ik loop ontzettend te stoeien met de afstelling. Hij wil niet goed oppakken, behalve als ik de choke erop zet. Ik denk dat het ligt aan de carburateurs. Ik heb ze er nu al wel 15x af gehad om te checken en te experimenteren met sproeiers en naaldhoogtes, e.d.

Willen jullie ajb meedenken? De nodige relevante info:

- originele 4-in-4 uitlaten
- originele luchtfilterkast met nieuwe aanzuigrubbers en nieuw filterelement
- inlaatspruitstuk met nieuwe o-ringen gemonteerd
- elektronische ontsteking (staat goed), alle bougies hebben goede vonk.
- kleppen gesteld (staan goed)
- carbs gereinigd en gesynced
- alle pakkingen en o-ringen vernieuwd. Ook de vilten afdichtingen van de choke- en gasklep-asjes nieuw gemaakt en gemonteerd.
- alle sproeiers en kanalen zijn open (doorgeblazen)
- vlotterhoogte volgens specs: 14,5mm
- gasschuiven zitten er goed in (cut-away richting choke klep)
- nieuwe benzine
- carb type PD46A, hoofdsproeier 90, zowel stationair sproeiers 38 als 42 geprobeerd. Moet de stationair regelschroef in beide gevallen veel verder uitdraaien dan volgens specs: 2,5-3 slag. Loopt dan netjes stationair, alleen bij optrekken 1/2 choke of meer nodig tot 3.500-4.000tpm, daarna kan de choke eraf en wil hij wel trekken. Als ik de bougies eruit trek zijn ze bleekjes --> arm mengsel dus.
- naalden een tandje hoger gezet (van groef 2 naar 3), nog steeds arm mengsel

Ik word er redelijk depri van moet ik zeggen: heb ik een supermooie motor, maar kan ik er niet op rijden. B| Hopelijk kunnen jullie me een stapje verder helpen. Bedankt alvast!



full
 
Laatst bewerkt:
Een kleine, een afgeronde verbouwing en een prachtige motor. Inderdaad reden om redelijk depri van te worden _O-

Mag verder niet reageren, want geen expert al verwacht ik dat men gaat vragen of de carbs wel echt schoon zijn en of je geen valse lucht via de rubbers tussen carb en kop krijgt....
 
Het klinkt allemaal wel alsof je stationair circuit niet helemaal lekker is in combinatie met de naald-stand. Maar dat heb je volgens mij allemaal al gecontroleerd. Boven de 4000rpm rij je voornamelijk op de hoofdsproeier en deels de naald. Wat nu de makkelijkste stap zou zijn om de carburateurs uit te sluiten is deze tijdelijk vervangen voor een andere set waarvan je weet dat ze goed lopen. Op die manier weer je 100% zeker of je geen fout hebt gemaakt in de carburateurs
 
Laatst bewerkt:
Yep, ik heb er ook zo een (exact zo een), met de beroemde 1977>78-er carburateurs die al af fabriek beduidend te arm zijn afgesteld. Het kan dan ook helemaal geen kwaad om een stukje van de fabrieks-specs af te wijken met deze zogenaamde "lean burn" carburateurs. Hoofdsproeier 90 is vrij arm, al is de mijne knap opgefokt en dus geen lijdraad, die loopt op sproeiers 112.

Het eerste dat ik niet lees, is dat ze ultrasoon gereinigd zouden zijn. Je kan ze wel 300 keer uit elkaar halen, maar de witte bloemkool afzetting en 30 jaar oude vuiltjes die in alle minuscule doorgangen en vacuümpassages zitten komen er niet uit met met een hoop goodwill, of een blaaspistool. Dan kan je er eindeloos nieuwe onderdelen tegenaan gooien, maar zal hij nooit goed lopen.

Verder mis ik een belangrijk slijtagedeel: De gasnaalden. Die moeten ook vernieuwd worden tegelijk met de sproeiers, pakkingen, etc.

Controleer hem even op valse lucht met de "deo test". Heb er ook wel eens een onder handen genomen die op de 2 buitenste carbs valse lucht pakte, dan kan je afstellen wat je wil..

Als je het echt zat bent: Fourdeel, René Van Maanen en blauwep laat motoren (om er een paar te noemen) hebben het met een dag goed (denk ik).
 
Bedankt voor jullie snelle reacties! :} Johan van Fourdeel gebeld, adviseert grotere hoofdsproeiers (#100). Ga ik proberen. Ook gaat hij kijken of hij nog een set carbs voor me heeft liggen. For reference.

FYI: Gasnaalden zijn ook nieuw (aftermarket setje, type d376) De carbs zijn ultrasoon gereinigd en valse lucht heb ik ook gecheckt. Zou met valse lucht ook niet zo mooi stationair moeten lopen en synchroon te stellen zijn, lijkt me. Klinkt idd als fout in stationair gedeelte, misschien inwendig nog steeds verstopt??? Het is zo vreemd dat alle kanalen met perslucht erop wel open lijken.

Dit is de 3e cb550 die ik ooknap: nog nooit zo'n mooie gehad, maar ook nooit zo'n slecht lopende! ;)

@Mechanism: wat is jouw configuratie? Qua uitlaten, luchtfilter, sproeierbezetting, naaldstand, etc?
 
Laatst bewerkt:
heb je gekeken als de gasnaalden wel gelijk zijn aan de originele?
Want die aftermarket setjes zitten meestal hele andere maten van sproeiers/naalden als er origineel inzaten.

Ook 1x die fout gemaakt, liep voor geen meter tot ik de carbs er weer af had en oud met nieuwe vergeleek...
 
Ik heb idd ook wel eens op het SOHC forum gelezen dat de naalden en sproeiers van de aftermarkt ( vooral die goeiekope van 25 € voor alles )nog minder zouden lopen dan een versleten OEM set.
Ik had zo'n set in mijn CB500, met open kelken, en die heeft eigenlijk ook nooit helemaal mooi gelopen en had een enorme dip voor het oppakken.
Ik dacht altijd dat dat voornamelijk kwam door de open kelken, maar misschien dat het revisie setje ook niet heeft geholpen.

Van mijn huidige CB750, heb ik na 7 jaar stilstand alleen de carbs ultrasoon gereinigd en deze loopt perfect op de oude OEM spullen. ( door de ervaringen met de 500 heb ik nu wel het originele filterhuis en filter behouden )
 
Ha CeeBee400Tee, da's een tijd geleden! Ik heb zelf ook twee CB550K3's. Gelukkig nooit wat hoeven te vervangen aan de carbs. Beide setjes zijn nog helemaal origineel en ik prijs mij daar bijzonder gelukkig mee. Ik vermoed ook idd dat al die revisiesetjes het net niet zijn... Ik hoop voor je dat Johan een goed setje carbs voor je heeft om mee te testen.

Edit: fiets ziet er prachtig uit! Heb je nog meer fotootjes?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie snelle reacties! :} Johan van Fourdeel gebeld, adviseert grotere hoofdsproeiers (#100). Ga ik proberen. Ook gaat hij kijken of hij nog een set carbs voor me heeft liggen. For reference.

FYI: Gasnaalden zijn ook nieuw (aftermarket setje, type d376) De carbs zijn ultrasoon gereinigd en valse lucht heb ik ook gecheckt. Zou met valse lucht ook niet zo mooi stationair moeten lopen en synchroon te stellen zijn, lijkt me. Klinkt idd als fout in stationair gedeelte, misschien inwendig nog steeds verstopt??? Het is zo vreemd dat alle kanalen met perslucht erop wel open lijken.

Dit is de 3e cb550 die ik ooknap: nog nooit zo'n mooie gehad, maar ook nooit zo'n slecht lopende! ;)

@Mechanism: wat is jouw configuratie? Qua uitlaten, luchtfilter, sproeierbezetting, naaldstand, etc?

Geflowde kop, snelle nokkenas, gematcht inlaatspruitstuk, originele carburateurs met K&N filter, Marving 4>1 uitlaat. Stationair (is al jaren geleden dat ik hem opgebouwd heb) d8 ik 2 maten groter dan origineel en de stelschroef veel verder naar buiten dan in het handboek.

Gasnaalden zijn Keister (de enige acceptabele OEM vervanging) en hoofdsproeiers ergens tussen de 110 en 115. Topsnelheid is boven de 170km/h op GPS en hij heeft geen enkele "hoest" of "slik" als je op eens vol gas geeft. Je kan er ook gewoon 60 mee in zijn 5 rijden zonder gepruttel.

Denk dat de nr 90 inderdaad de "lean burn" config zijn, echt te arm.
 
Geflowde kop, snelle nokkenas, gematcht inlaatspruitstuk, originele carburateurs met K&N filter, Marving 4>1 uitlaat. Stationair (is al jaren geleden dat ik hem opgebouwd heb) d8 ik 2 maten groter dan origineel en de stelschroef veel verder naar buiten dan in het handboek.

Gasnaalden zijn Keister (de enige acceptabele OEM vervanging) en hoofdsproeiers ergens tussen de 110 en 115. Topsnelheid is boven de 170km/h op GPS en hij heeft geen enkele "hoest" of "slik" als je op eens vol gas geeft. Je kan er ook gewoon 60 mee in zijn 5 rijden zonder gepruttel.

Denk dat de nr 90 inderdaad de "lean burn" config zijn, echt te arm.

Thanks Mechanism, klinkt goed, die zal wel lekker snel zijn! :) Ik ga in elk geval met die hoofdsproeiers experimenteren. Het rare is dat ie met de huidige configuratie ooit goed gelopen heeft. Maar 112; wat een groot verschil met de originele maat! Ik heb nu #98,105 en 110 besteld, dus genoeg smaken lijkt me. Welke naaldhoogte heb jij gekozen?

@polletje: leuk van je te horen! Ik heb nog niet veel gelegenheid gehad om plaatjes te schieten. Hieronder nog eentje, tegen een niet al te interessante achtergrond. Als ie het weer goed doet volgen er zeker meer! ;)

@koendd/tetter: ik hoor wisselende verhalen over die aftermarket sets. Als het met de nieuwe sproeiers niets oplost, ga dit zeker verkennen. Heb de gasnaalden vergeleken, maar optisch zien ze er hetzelfde uit. De punt van de nieuwe mengselregelschroef had misschien een heeeeeeeel lichtjes scherpere conus, maar dat zou betekenen dat ie ietsjes rijker wordt bij uitdraaien. En hij is juist te arm...
full
 
Mooie machine hoor, die Raask set staat ook goed. Achterkantje is van een F toch?

Thanks! De buddy is een door iemand afgedankte, maar toch nu gerestaureerde giuliari (lag in de container; bodemplaat was helemaal gaar, vriend van me heeft er ca 2kg nieuw staal in gelast ;) ) met een aftermarket overtrekje van een 500. Hiervoor met wat extra schuim het kontje opnieuw gemodelleerd. Heb nog overwogen om zelf een nieuw overtrekje te maken, maar eigenlijk vind ik hem wel prima zo, misschien is het kontje iets te hoog? Hmmm... Eerst maar eens de technische problemen oplossen!
 
Laatst bewerkt:
Thanks! De buddy is een door iemand afgedankte, maar toch nu gerestaureerde giuliari (lag in de container; bodemplaat was helemaal gaar, vriend van me heeft er ca 2kg nieuw staal in gelast ;) ) met een aftermarket overtrekje van een 500. Hiervoor met wat extra schuim het kontje opnieuw gemodelleerd. Heb nog overwogen om zelf een nieuw overtrekje te maken, maar eigenlijk vind ik hem wel prima zo, misschien is het kontje iets te hoog? Hmmm... Eerst maar eens de technische problemen oplossen!

Misschien wel O-)

Maar ik bedoelde eigenlijk het achterlicht (+ verchroomde houder). Die is volgens mij afkomstig van een F en qua formaat inderdaad mooier.
 
Misschien wel O-)

Maar ik bedoelde eigenlijk het achterlicht (+ verchroomde houder). Die is volgens mij afkomstig van een F en qua formaat inderdaad mooier.

Klopt, goed gezien! Doel was een near-original restauratie te doen. Ik heb een aantal modificaties gedaan, met onderdelen o.a. geleend van andere types, die ik zelf mooier vind dan origineel. Bijv.: achterlamp en houder van een 550F, zijemblemen van een 550K1, knippers van een Dax ipv die standaard schotelantennes, rubber stofhoezen op de voorpoten van een 550F, bar end mirror, Raask set, Giuliari buddy seat, recht Tomaselli stuur (type "dragbar") etc. Als ik ooit uitgekeken ben op de caferacer look, kan alles eenvoudig teruggebouwd worden naar origineel.
 
Klopt, goed gezien! Doel was een near-original restauratie te doen. Ik heb een aantal modificaties gedaan, met onderdelen o.a. geleend van andere types, die ik zelf mooier vind dan origineel. Bijv.: achterlamp en houder van een 550F, zijemblemen van een 550K1, knippers van een Dax ipv die standaard schotelantennes, rubber stofhoezen op de voorpoten van een 550F, bar end mirror, Raask set, Giuliari buddy seat, recht Tomaselli stuur (type "dragbar") etc. Als ik ooit uitgekeken ben op de caferacer look, kan alles eenvoudig teruggebouwd worden naar origineel.

Ik heb ooit ergens eens iets gelezen over emblemen uit Australië ofzo, ging dat over deze?
Inderdaad een erg geslaagde motor zo, ik zou alleen zelf (om optische redenen) een andere voorband gekozen hebben, maar ik zou zo willen ruilen met mijn K3 :Y .
 
Ik heb ooit ergens eens iets gelezen over emblemen uit Australië ofzo, ging dat over deze?
Inderdaad een erg geslaagde motor zo, ik zou alleen zelf (om optische redenen) een andere voorband gekozen hebben, maar ik zou zo willen ruilen met mijn K3 :Y .

Yep, uit Australië. Dat was de enige aanbieder die ik destijds kon vinden. Ik heb ze jaren in een la bewaard. :)

Over die band heb ik niet heel erg nagedacht om eerlijk te zijn. Deze had ik nog, was nog goed. Maar een klassiek profiel is wel wat mooier misschien. Rijden dat soort banden net zo goed als die met modern profiel?
 
Heb via AFS motorparts (zit hier op het forum als SuperBlackbird) de nieuwe Dunlop Streetsmart banden onder de CB550 gezet. Dat tilt de rij eigenschappen wel even naar een hoger niveau hoor, holy shit je rijdt zo de stepjes tegen de grond en dan zit je nog ver van de limiet van de band. Nu is de enige beperking het papieren frame _O-
 
Heb via AFS motorparts (zit hier op het forum als SuperBlackbird) de nieuwe Dunlop Streetsmart banden onder de CB550 gezet. Dat tilt de rij eigenschappen wel even naar een hoger niveau hoor, holy shit je rijdt zo de stepjes tegen de grond en dan zit je nog ver van de limiet van de band. Nu is de enige beperking het papieren frame _O-
En de remmen..... :+
 
Mwoah, heb dubbele schijven.. Maar boven de 80 is het niet zo indrukwekkend meer!
 
De beperking bij een 550 is echt niet het frame, is stijf genoeg.
Dit kan ik roepen uit racevaring met dergelijke frames.
Pak eerst maar eens de vering/demping aan want wat er standaard op zit is prut.
Goede schokbrekers met een goed werkende voorvork doen al wonderen.
Zet er ook conische balhoofdlagers in en bronzenlagerbussen in de achtervork lagering.
Kijk maar eens hier wat je er allemaal mee kunt doen om hem goed sturend te krijgen.
http://www.motor-forum.nl/forum/lis...s]=honda,cb500,classic,racer&data[boolean]=OR
 
Laatst bewerkt:
Ik lees dat jij problemen hebt tot 3500-4000 toeren. Daarboven (het gebied waar de hoofdsproeier verantwoordelijk voor is) heb je geen probleem.

Ik kan je dus nu al wel vertellen dat die grotere hoofdsproeier je waarschijnlijk niets gaat helpen. Je moet een grotere stationair sproeier hebben, de mengselregelschroef verder uitdraaien en evt. ook nog de naalden wat omhoog zetten.
 
De beperking bij een 550 is echt niet het frame, is stijf genoeg.
Dit kan ik roepen uit racevaring met dergelijke frames.
Pak eerst maar eens de vering/demping aan want wat er standaard op zit is prut.
Goede schokbrekers met een goed werkende voorvork doen al wonderen.
Zet er ook conische balhoofdlagers in en bronzenlagerbussen in de achtervork lagering.
Kijk maar eens hier wat je er allemaal mee kunt doen om hem goed sturend te krijgen.
http://www.motor-forum.nl/forum/lis...s]=honda,cb500,classic,racer&data[boolean]=OR

Progressieve voorveren, dikkere olie, Koni's achter, bronzen bussen, konische balhoofdlagers en meer. Ja, ik kan mijn stepjes makkelijk aan de grond rijden, dus in vergelijking met andere fietsen uit die tijd doet hij het zeer verdienstelijk.

Maar vergelijken we die blikken backbone's op lichtere Honda's met bijv. een featherbed frame, dan zijn de verschillend toch erg groot. Wat dat betreft was het CB750 frame al veel slimmer dan de 350>400>500 en 550.
 
Ik lees dat jij problemen hebt tot 3500-4000 toeren. Daarboven (het gebied waar de hoofdsproeier verantwoordelijk voor is) heb je geen probleem.

Ik kan je dus nu al wel vertellen dat die grotere hoofdsproeier je waarschijnlijk niets gaat helpen. Je moet een grotere stationair sproeier hebben, de mengselregelschroef verder uitdraaien en evt. ook nog de naalden wat omhoog zetten.

Hoi Albert,

Dank voor je reactie. Dat is precies wat ik ook dacht, maar volgens Johan Spaan van Fourdeel doet de hoofdsproeier toch al wel mee in dat eerste gebied. Het blijft een lastig verhaal. Origineel hoort er in de PD46A carbs een #38 stationairsproeier te zitten, zie onderstaande specs van OHC4.net. Ik heb er nu 42 in (zat er al in toen ik de motor kocht trouwens, maar heb ook #38 geprobeerd). Die mengselregelschroeven staan al 0.5 tot 1 slag meer uit dan volgens specs zou moeten. Ook heb ik de naalden al 1 groefje omhoog gezet (dwz clip omlaag). Vreemd dus, dat ie nog steeds (veel) te arm lijkt te staan. Ik heb de nieuwe hoofdsproeiers net binnen, dus zal een dezer dagen hopelijk kunnen laten weten of het daarmee verbeterd wordt. Fingers crossed!

550carbid.jpg
 
Laatst bewerkt:
Progressieve voorveren, dikkere olie, Koni's achter, bronzen bussen, konische balhoofdlagers en meer. Ja, ik kan mijn stepjes makkelijk aan de grond rijden, dus in vergelijking met andere fietsen uit die tijd doet hij het zeer verdienstelijk.

Maar vergelijken we die blikken backbone's op lichtere Honda's met bijv. een featherbed frame, dan zijn de verschillend toch erg groot. Wat dat betreft was het CB750 frame al veel slimmer dan de 350>400>500 en 550.

De CB750 was juist de Honda met het slapste frame, de frames met geperste plaatdelen van de lichte CB,s zijn veel stijver.
Ik heb hier wel 'enige' (45jaar) ervaring mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan