Loopt hij wel op allebei de cylinders?
Hoe lang heeft-ie stilgestaan, toch niet sinds 1981?
4 MAKKELIJKE routine-checks in ieder geval (vaker) uitvoeren:
- reageert de choke soepel en komt-ie goed terug?
- tankventilatie; eenvoudige proef, bij droog weer en niet te volle tank: rijden zonder dop. Als dat helpt deugt je tankventilatie niet.
- luchtfilter moet schoon zijn
- eventueel rubber spruitstuk checken op ook maar de geringste on-dichtheid (gladde montage; poreusheid; scheurtje(s) meestal aan onderkant). Spruitstuk bij (her)montage soepe; maken door eerst in heet (NIET kokend) water leggen en/of föhnen tijdens handelingen
===
Het kan ook zijn dat het tijd is om kleppen te stellen; de eerste keer deksels goed afkijken van iemand met ervaring.
... [edit] toen hij nog perfect liep en je de choke gebruikte (wat opzich niet nodig was) dan stikte de motor (hij viel na een paar sec. uit) en het rubberen spruitstuk is niet egt veel aan te zien [edit] ...
Olie erg oud? Bekijk kleur/toestand van de olie; mayonaise-achtig kàn (zulke)ellende opleveren want duidt op ingeslagen (condens)water; mayonaise krijg je door te korte ritjes.
Olie aftappen liefst van warmGEREDEN blok.Dit laatste doet mij, als het bedienings-mechaniekje van de choke goed loopt, toch weer denken aan een sterk vervuild luchtfilter.
Als je aankomend automonteur bent dan weet je dat een motor een paar dingen nodig heeft om goed te lopen: brandstof, zuurstof, op tijd een vonk, en compressie. Kwestie van dingen uitsluiten dan en je hebt het probleem gevonden.
Ik heb wel mijn twijfels aan je opleiding omdat je bijvoorbeeld "sluts" zegt.
Als je aankomend automonteur bent dan weet je dat een motor een paar dingen nodig heeft om goed te lopen: brandstof, zuurstof, op tijd een vonk, en compressie. Kwestie van dingen uitsluiten dan en je hebt het probleem gevonden.
Ik heb wel mijn twijfels aan je opleiding omdat je bijvoorbeeld "sluts" zegt.
Toch denkt YamR dat er een behoorlijk verschil is tussen sluts en sludge.
Toch denkt YamR dat er een behoorlijk verschil is tussen sluts en sludge.
Loopt hij wel op allebei de cylinders?
ik heb niet het idee met iemand te maken te hebben die het verschil hoort/ merkt tussen een 1 en een 2 pitter.
nou ja als jij dat denkt
(gewoon aan bijde kanten luisteren) en ik kan dus zo iets wel horen (als een 4 cil. auto op 3 cil. loopt hoor ik het ook) maar ok
en aan bijde kanten heb ik de zelfd uitlaat druk (wat dus te hoog is)
Hoe heb je de uitlaat druk gemeten en wat zou de juiste waarde moeten zijn en wat is die nu
dat heb ik dus niet gedaan maar
A) dat voel ik als ik bij de demper voel (was eerst velemalen minder)
B) de motor trilt veel meer en het geluid is ook anders
C) hij valt zomaar uit als hij stationair draait omdat hij zwaarder draaid (wat hij er voor niet deed)
Hij loopt dus op 1 pit