cbr 600.... hoeveel toeren

b2xtreme

MF'er
19 nov 2005
138
0
Hoi Allemaal,

Ik heb sinds eind vorige jaar mijn 1e motor, een cbr 600 uit 96.
Na wat problemen lijkt het erop alsof hij toch eindelijk goed loopt.... Maar goed ook want het is steeds beter motor weer.

Maarja, in het weekend was ik met mijn neef aan het touren. Hij heeft gsx 400f uit 86. Het viel hem op dat ik weinig schakel.

Ik rij binnen de bebouwde kom 30/50 km uur in de 2e versnelling. Op 80 km wegen in de 3e versnelling en op de snelweg in de 4e (veel harder dan 120 km/u heb ik nog niet gereden).

Wat ik me nu eigenlijk afvroeg: wat is nominaal voor zo'n motor? In de auto rij je zo rond de 2500 toeren gemiddeld... wat is dat bij dit soort motor? 6000 ofzo (dat probeer ik nu aan te houden).

Is het benzine gebruik erg afhankelijk van je schakelgedrag (bijvoorbeeld gemiddeld 6000 toeren t.o.v. 4000)?
 
Je kunt makkelijk 50 in z'n 3 of 4 doen hoor (rond de 4.000 toeren), en 80 in z'n 6, in ieder geval als je constant rijdt. Alleen als je snel moet accelereren zorg je dat je hoog in toeren komt. Anders verstook je alleen maar extra brandstof.
 
Je kunt makkelijk 50 in z'n 3 of 4 doen hoor (rond de 4.000 toeren), en 80 in z'n 6, in ieder geval als je constant rijdt. Alleen als je snel moet accelereren zorg je dat je hoog in toeren komt. Anders verstook je alleen maar extra brandstof.
ja maar mn cbrretje rijdt niet echt lekker onder 4000 touren... ik rij m meestal wel wat hoger. kan ook komen omdattie 25kw is ;)
 
Wat fazero zegt, maar die van mij klinkt het lekkerst bij 7000 en hoger, dus het is soms wel lastig om in de lage toeren te blijven :)
 
Ja dat heb ik dus ook, beneden de 6000 toeren klinkt t niet, en loopt t niet (voor mijn gevoel) :]
 
heb ook een cbr 600 gehad en vond het een fijne motor
bij 100 deed hij 5000 toeren in zn 6 das goed te doen
mn vtr doet nu 3300 toeren bij 100 in 6
maar heb niet het idee dat hij sneller optrekt vanaf 100 in 6 dan de cbr
of moet komen dat hij zo weinig toeren loopt dat klinkt trager :)
 
Mijn GSX-600F liep prima rond de 3500-4000 toeren bij continue 'cruisen' in de stad. Snel accelereren zal ie dan niet doen maar in de stad is ie nog best vlot dan.
 
Ja, ik rij cbr600 uit '95, tot de 50/60 doe ik idd met z'n 2, bij 80 naar de 4 en bij 110 naar de 5, zo ongeveer. Als je wat vlotter wil rijden trek je hem wat verder door. Volgens mij kan hij wel meer hebben, maar dat doe ik dus alleen als ik wat "sportiever" rij :) Zeker als het zo waait en je moet over de snelweg vind ik het prettiger rijden als hij wat hoger in de toeren zit.
 
ik rij op n hornet bijna t zelfde blok als jou. als ie koud is en ik trek op schakel ik bij ong 5000 rpm en na een kilometertje of 20-30 trek ik hem pas wat verder door. als ik constant rij dan zit ik meestal zo tussen de 4000 en 6000rpm
 
Heeft dit niet met "het nieuwe rijden" te maken?

D.w.z. in een zo hoog mogelijke versnelling rijden bij een gegeven snelheid?
 
Ok!

En het benzine verbruik, is dat heel erg afhankelijk van het schakelgedrag (bijvoorbeeld 4000 tpm <-> 6000 tpm), of loopt dat pas uit de klauwen als je erg ver doortrekt.

Ik heb nog geen duidelijk beeld wat mijn motor precies verbruikt. Omdat er steeds aan gesleuteld is en de afstelling niet optimaal was weet ik steeds niet precies hoeveel km nu daadwerkelijk gereden (dagstandteller kapot) is en hoeveel benzine hiervoor gebruikt is. Ik heb een keer 60 km gereden op 4 liter ongeveer.

Ik heb hem nu volgegooid en de km stand bijgehouden. Binnenkort maar eens langs het tankstation om te kijken hoeveel hij nu precies verbruikt heeft.

Trouwens, zo'n dagstandteller, kan daar veel aan kapot gaan? Hij lijkt nu te blijven hangen als ik hem reset...
 
Ik tank met mijn CBR600 uit '94 ongeveer om de 200km. Ik kan dan +/- 14 liter tanken. Ik rijd als ik dat zo lees alleen wel redelijk hoog in de toeren, constant bij +/-6000 toeren (misschien toch eens iets vaker schakelen, kijken of ik dan zuiniger ben ;) )
 
Met mijn motortje als ik gewoon van A naar B rij of lekker rustig aan het toeren ben dan schakel ik erg vlot door. 60 in 4, lange stukken 80 in 6. Daarom heb ik ook voor een 900 gekozen, lekker beetje schakellui rijden.

Als ik echter zin heb om leuk te rijden dan is het een heel ander verhaal })
 
Ik kan als ik wil 50 in zn 6 rijden. Meestal in z'n 4. Koppel *O* . Heb dan ook 400cc meer. Is dat niet ontzettend zenuwachtig rijden als je constant zo hoog in toeren moet/wil rijden?
 
Als ik het goed begrijp kan ik dus rustig bij minder toeren rond toeren? :)

Het is mijn eerste motor, dus ik kan niet echt vergelijken. Met lessen (bijna 3 jaar geleden) had ik een of andere chopper... das sowieso niet te vergelijken met een cbr denk ik.
 
Als ik het goed begrijp kan ik dus rustig bij minder toeren rond toeren? :)

Het is mijn eerste motor, dus ik kan niet echt vergelijken. Met lessen (bijna 3 jaar geleden) had ik een of andere chopper... das sowieso niet te vergelijken met een cbr denk ik.

Met mijn vorige 600's zat ik ook zo rond de 6000 toeren. Voelt het meest natuurlijk. ( Ik zit nu op 4000 toeren met 120km/u, volgende stap, BMW... ;) )
 
Als ik het goed begrijp kan ik dus rustig bij minder toeren rond toeren? :)

Het is mijn eerste motor, dus ik kan niet echt vergelijken. Met lessen (bijna 3 jaar geleden) had ik een of andere chopper... das sowieso niet te vergelijken met een cbr denk ik.
je kan het heel simpel proberen, rij gewoon eens rustig 4000 toeren, rijdtie soepel? dan ist prima, en gewoon eens uitproberen wat er gebeurt als je bij 4000 toeren vol gas geeft, en bij 8000 toeren. Beetje spelen dan leer je je fiets wel kennen ;)

mijn cbr gaat bokken onder de 3000 toeren zeg maar, dus dan schakel ik ff terug en dan gaat t prima.
 
Ik moet mijn fiets gewoon leren kennen! :]
Hopelijk wordt het een warme, droge zomer, ik heb er zin in!
 
Vooral in de eerste 2 versnelling is de motor natuurlijk erg pittig. Als ik 50 rij, doe ik dat meestal in de 3. Mijn 1 gebruik ik uberhaupt weinig tot 30 km ofzo trek normaal op in zijn 2 gaat hard zat.

Tja soms is dat anders... in z'n 1 optrekken tot bij rood (90km)en dan naar 2 maar ja das niet al te handig in de stad.
 
T ligt er bij mij helemaal aan aan mijn rijgedrag.Zowieso in de stad/dorp kachel ik rustig door (30-50) ,ga daar niet als een onnozele zitten gassen,vind ik niet kunnen. rijd dan in zn 3 of 4.Op de 80 wegen bij rustig rijden in zn 6,bij het "lekker doorrijden" natuurlijk niet.

IK rij overigens ook een 600 (R6) :]
 
Bij niet knallen rij ik vanaf 80 km/h gewoon in z'n 6. Soepel genoeg om te accelereren en lekker zuinig.

Laatst met een 'optocht' gereden, de voorste rijder kan beter fietsen want motorrijden kan hij niet. Oa ingehaald door een Landrover Defender (type staal + popnagels) en een truck+oplegger... |( Het verbruik van die rit was 1:25.. :}

Normaal gesproken verbruikt hij 1:18-1:20 bij aardig door trekken, af en toe steeds tot het rood.

Vanaf 3000 toeren is hij soepel genoeg om op te trekken, bv in de bebouwde kom. Natuurlijk geen vol gas geven, maar rustig toeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan