CBR1000F apparaat

stefan-w

Rookie
20 jun 2003
17
0
Heb vorig jaar deze CBR1000F uit 1987 gekocht;
6984580653_c90ce86364_z.jpg


6984577101_946940aab2_z.jpg


Afgelopen seizoen op gereden, vrijwel direct een paar kleine dingen veranderd (andere koplamp ivm lichtopbrengst, LED achterlichten met geïntegreerde knippers, kleine LED knippers, kapotte hendels vervangen), maar verder gewoon zoals ie was.
Daarmee zag het er zo uit;
6838463676_9b7dc31c40_z.jpg


Dit jaar wil ik er echter wat leuks van maken, geen grote ombouw, maar opknappen en flink onderhoud geven.
Sowieso andere kleur... ik wordt knettergek van dat knalgele, plus dat ik niet echt van het poetsen ben haha ;)

Eerst maar eens het belangrijkste; de motor zelf.
Er zaten al vier open luchtfilters op, en dat klinkt affentittegeil... maar het lijkt erop dat Beun de Ombouwert vier snorfietsfilters gekocht heeft... samen met de achterlijke 'custom' uitlaat is het vermogen volgens de dyno geknepen naar 80 wiel pk, terwijl ze regelmatig 117 tot 122 aan het wiel hebben... heb je een 'dikke duizend', wordt je eruit gereden door een 600, huilsnikboehoeee.
Dus ik heb een origineel spruitstuk gekocht, 2 laser demper die ik nog in moet korten, en 4 K&N filters met de juiste binnendiameter.
Ik vervang ook meteen de frictieplaten van de koppeling, en natuurlijk alle vloeistoffen.
Ook is er ergens een klein olielek, het huidige spruitstuk is geheatwrapt en rookt na een rit verschrikkelijk; ook zakt het oliepeil langzaam, dus duidelijke zaak.
Op een later moment (ivm budget) gooi ik er nieuwe bobines met bougies en kabels op.

Verder is de lak op het frame echt SLECHT... ik wilde eerst proberen om lekker ghetto met een kwast en roller bezig te gaan, maar ik kan me niet over het abominabele resultaat heen zetten... dus de hele ellende laat ik binnenkort stralen en poedercoaten, dus moet helaas de nog goede lagers wiel en achterbrug trekken als een set rotte kiezen, en ze vervangen door nieuwe... tenminste, volgens mij krijgen de lagers een optater van het trekken zodat je ze niet weer kunt gebruiken?
Verder moet ik nog beugeltjes aan het subframe bakken zodat ik de dempers ergens aan vast kan hangen, ipv los laten bengelen.

Qua uiterlijke onzin zit ik te denken aan een rood frame, achterbrug en voorwiel, dan het achterwiel, subframe, en de tank/kuipen/spatborden zwart... misschien achterspatbord rood, maar denk toch zwart.
Zwarte velg met rode streep, rode velg met zwarte streep, rode custom Honda logo's met een boksbeugel erin verwerkt op de tank, rode letters HONDA op de onderkuip, en zitje heb ik nog niks voor bedacht.
Niet teveel poespas in ieder geval, daar houdt ik niet van; gewoon een paar kleine stickers om de grote zwarte oppervlakken wat te breken.
Het boksbeugel logo heb ik van internet geplukt;
7008473043_1b2b63e714_m.jpg

Het HONDA op de onderkuip laat ik kopiëren en uitvergroten van bovenstaand logo.

Ik ben niet erg tevreden over de LED achterlichten; bij daglicht zie je amper het verschil tussen normaal licht en rem- of knipperlicht... dit is wel de goedkope eBay variant, dus misschien dat ik dan toch eens 'de echte' moet kopen; ik denk er iig aan om de originele terug te zetten... LED knippers voor zie je ook niks van, dus ik denk er aan om die ook te vervangen door oldskool gloeilamp exemplaren.
Liever ouderwetse verlichting dan op een moderne manier een auto in m'n kont.
De koplamp geeft mooi licht, zeker in combinatie met xenon, maar de kap is zo slap als wat... ik had vroegah een steviger kapje op de Honda MT-5, dus die krijgt ook nog eens een keer een schop.

En nog wat foto's van de demontage;
6984586283_1baffb2125_z.jpg


432293_10150711955656535_604326534_11676901_483097351_n.jpg


429311_10150711955816535_604326534_11676902_655259527_n.jpg


421076_10150711955981535_604326534_11676904_1776402324_n.jpg


419284_10150711956131535_604326534_11676905_1429392168_n.jpg


427652_10150711956456535_604326534_11676908_1087180669_n.jpg


425637_10150711956941535_604326534_11676913_134430218_n.jpg


417118_10150711961226535_604326534_11676933_1171938894_n.jpg


429143_10150711962281535_604326534_11676937_2014883001_n.jpg


420571_10150711960891535_604326534_11676931_923857790_n.jpg


419929_10150711956771535_604326534_11676911_1394245606_n.jpg


430561_10150711956656535_604326534_11676910_1813422379_n.jpg


Het is de bedoeling nog dit seizoen weer te gaan rijden... LOL
 
Leuk nog maar een,met een niet makkelijk om te bouwen motorfiets,

maar er is wel wat moois van te maken,



veel succes met je project,

ik ben blij dat tie van mij zo goed als klaar is,groeten ard..
:) :) :W
 
Oei, dat is echt een hele mooie zeg!
Is dat een 900rr radiateurtje?
En ik wil mijn oliekoeler daar ook wel heen verplaatsen, hoe heb je dat met de leidingen gedaan, op maat laten maken zeker, de standaard lijken me veel te lang?

Heb je een project topic van deze fiets?
Hoop dat je het niet erg vind als ik daar eea aan inspiratie uit haal :)
 
Dank je,

Ja dat is een fireblade radiator,sc33

Het topic is ombouw cbr 1000 f van --ard--,waar ik ook nog regelmatig de vorderingen post.

Daar is ook de hele ombouw te bewonderen.

Het is juist leuk als andere mensen daar ook hun inspiratie vandaan halen,daar is het topic ook voor bedoeld.Ik zou zeggen leef je uit en maak er iets moois van

Zo heb ik zelf ook veel andere topics door gekeken en inspiratie mee opgedaan

De olieleidingen zijn op het metalen deel aan elkaar bevestigd,deze zaten bij een berg met extra onderdelen.

Dit kun je laten doen bij een hydroliek bedrijf.

De oliekoeler goed op de plaats hangen waar je hem wilt hebben beugel maken en bevestigen zodat je de juiste maten heb om de leidingen aan te passen.
(dit is trouwens een oliekoeler van een tl 1000 met losse banjo aansluitingen)

de orginaile oliekoeler kun je i.v.m de vaste aansluitingen niet gebruiken,dan komen de leidingen tegen de uitlaat.

de metalen leiding met een pijpensnijder niet te dicht bij de onderkant van het blok doorsnjiden.

Dit moet gebeuren als de leidingen van het blok zijn gedemonteerd.

Ook moet je dan een deel van de olie uit je blok laten lopen voordat je de leidingen demonteerd anders word het zo,n knoeiboel.

Daarbij moet je voorzichtig zijn het is zacht matereaal.

Alles ook weer heel goed schoonmaken.

Die kun je door verbinden met een koppelstuk die je ook bij een hydroliek bedrijf kunt halen even de oude metalen leiding meepakken voor de juiste maat.

daarna terug monteren op je blok.

Daarna de slangen op maat maken passend op de banjo,s en dan bij dat hydroliek bedrijf aan elkaar laten persen,zorg er wel voor dat de banjo goed aansluiten op de oliekoeler.

als de banjo,s gedraaid zitten t.o.v. je oliekoeler gaat dat onder spanning zitten en dat wil je niet. :/ (je zou de slang van de oliekoeler mee kunnen nemen en dan gelijk de nieuwe klem die erop geperst moet worden meenemen zodat je de banjo er niet meer af hoeft te halen.Die hoeft er dan alleen maar opgeperst te worden zonder dat de banjo verdraaid word)

De metalen ommanteling die is bevestigd op de orginaile oliekoeler kun je doorslijpen,

dit doe je met beleid in de lengte zodat je niet in de leiding slijpt,

liefst net stoppen met slijpen voordat je door de mantel heen bent,dan kun je met een flinke schroevendraaier de mantel open wrikken.

Hopelijk is het een beetje duidelijk,alles met beleid en neem je tijd ervoor,zijn er vragen dan hoor ik het wel,groeten ard.. :) :)
 
Oké, ik had al gezien dat mijn oliekoeler ook banjo's heeft, dus dat is makkelijk dan.
Nu zat ik ook te denken aan een warmtewisselaar zoals je wel ziet op andere motoren, en de CB1000F heeft gewoon afdekplaatjes ipv olieleidingen; nou is mijn CBR net zo kaal als een CB, wel meer pk's natuurlijk, maar zou de motor niet genoeg koeling krijgen met gewoon een betere radiateur?
Dat zou natuurlijk het makkelijkste en meeste simpele zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan