CBR125 vs RS125 vs 400 teruggetuned

Wiim

MF veteraan
22 mei 2004
1.264
0
Koksijde, België
Dit staat al in een ander topic, maar het past beter in een nieuw...

CBR125
+Goedkoop in aankoop
+Goedkoop in onderhoud
+Weinig verleidelijk om snel te rijden aangezien je een lang eind nodig hebt om je topsnelheid te halen
-Niet mogelijk/veilig om met 2 te rijden (wegens 9.7kW)
-Moeilijk/Gevaarlijk om op 90km banen en autosnelwegen te rijden
-Indien de wet op 25kW wordt afgeschaft word het moeilijk

RS125
+Goedkoop in aankoop
-Duur in onderhoud
-Verleidelijk om snel te rijden, 2takt is zeer fel
*Mogelijkheid om met 2 te rijden voor korte afstanden (zoals lief naar huis doen => 5 km)
+Goed haalbaar om op autosnelwegen te rijden en je snel weg te werken uit gevaarlijke situaties
+Moto waarschijnlijk nog te verkopen aan beginners zelfs al word de wet afgeschaft

Kawa ZXR 400 @ 25kW / Honda VFR 400 @ 25kW
-(onhaalbaar?) Duur in aankoop
+(relatief) Goedkoop in onderhoud
*Relatief verleidelijk om snel te rijden, 25kW maar 4takt
+Mogelijk om met 2 te rijden ==> juist of niet?
+Goed haalbaar om op autosnelwegen te rijden
--Indien de wet op 25kW wordt afgeschaft benje zwaar de pineut

Momenteel is de CBR nr1 omdat ik het niet zo breed heb en die fiets der na een jaar of 2, 3 toch weer uit moet. Maar iedereen die me op andere gedachten kan brengen is bij deze uitgedaagd :)

Wat ik ooknog moet toevoegen is dat ik absoluut geen mechanische kennis heb van motors, m.a.w. voor onderhoud moet ik naar de garagist...

Thx 4 reply's
 
Alles is haalbaar, als je de moeite ervoor over heb en het geduld.

Verder is er bijna geen één 25kw machine lekker om met z'n tweeën te rijden. Op een vfr zit je net zo k*t als op een 125. Als je toch vaak met z'n tweeën wilt gaan rijden ben het best af met een 600'tje. Verder raad ik je gewoon die cbr af. Ik rij met me brommer nog harder en dat begint ook te vervelen :P En die 2/3 jaar gaan echt niet zomaar om.
 
Geloof mij, de CBR valt af! de eerste keer dat je er op stapt denk je oh... 9.2 kw komt nog best vooruit, maar binnen een week kom absoluut vermogen tekort! Probeer maar eens in te voegen op de snelweg met zo'n ding! Ik denk dat hij alleen bruikbaar is als fiets voor woon/werk verkeer binnen de bb. Ook qua looks stalt het niets voor. Heb je zo'n ding wel eeens in het echt gezien??? dat ding is klijner dan mijn oude NSR50! Volgens mij geeft hij totaaaaal geen voldoening op welk punt dan ook! mischien de 1e week nog wel leuk omdat je niets gewend bent, maar daarna knap jer er op af! bovendien, het grootse minpunt iss dat het een nieuwe fiets is, en dus allen maar niet te koop is. Nou zal een dik PM monster als deze niet zoveel kosten, maar ik denk dat hij niet goedkoper is dan 3000,- en voor dat bedrag heb je een een leuke 400 als je een beetje zoekt! Het is echt een brommer, en geeneens een opgevoerde ;)

Een 125cc 2t vinden somigge mensen geweldig. Vraag mij niet waarom, maar sommige vinden dat. Mijn mening, Een 125cc 2T is een opgevoerde brommer. Qua vermogen en rij eigenschappen zullen ze niet zozeer onderdoen voor een wat dikkere 4T en Qua prijs zijn ze ook best interesant. Deze motoren zijn perfect als je een klein budget hebt (1000-1750) en hem alleen gebruikt voor af en toe een paar plezier KMtjes. MAAR als je wat meer kmtertjes maakt een ook de looks van een ECHT motor wil hemmen zijn ze wat minder. Wist je dat je bij een 2T elke 10.000KM de cylinders moet vervangen??? dat zou voor mij betekenen 3x per jaar een nieuwe cylinder!! om dan nog maar te zwijgen over de brommer looks en het brommer geluid!

En teruggetunde 4T? Ideaal! Dan heb je een "echte motor" mijn zxr400 is dikker dan de gemiddelde moderne 600, en met een dikke uitlaat heeft hij ook het geluid van een zware SS! En het is eigenlijk ook een ss, alleen met wat minder vermogen waardoor zeer geschikt is voor beginners! Als je hem terugtuned heeft hij nogsteeds een zeer fijne vermogensafgifte, niet zo'n "powerband" als je die met een 125cc 2t hebt! En als je 2 jaar er op zitten, dan verdubbel je het vermogen door simpelweg 4 ringetjes uit je luchtinlaten te halen en heb je voorloopig weer even genoeg vermogen. Ook is een 400cc 4t veel betrouwbaarder dan een 125cc 2t! Ik krijg liever niet midden op de snelweg een vastloper omdat mij lullige cylindertje alweer versleten is! Bovendien, een 400cc 4t kan je ook wel voor 3000,- vinden als je een beetje zoekt! Een 400cc 4T heeft alleen maar voordelen dus! Om je nog ff te overtuigen van de looks: kijk hier maar! ZXR 400tje een beetje opleuken!

Een andere optie die ik mis is een 250cc 4T, dit zijn wel niet de mooiste motoren, (bijv zzr250, vtr250) maar ze zijn wel relatief goedkoop, en wat meer motor dan een 125cc 2t!

just my 2 eurocent!
 
volgends mij was het al duidelijk uitgelegd in het andere topic B|

het beste is een 400 of 600 als 25kw.
 
Geloof mij, de CBR valt af! de eerste keer dat je er op stapt denk je oh... 9.2 kw komt nog best vooruit, maar binnen een week kom absoluut vermogen tekort! Probeer maar eens in te voegen op de snelweg met zo'n ding! Ik denk dat hij alleen bruikbaar is als fiets voor woon/werk verkeer binnen de bb. Ook qua looks stalt het niets voor. Heb je zo'n ding wel eeens in het echt gezien??? dat ding is klijner dan mijn oude NSR50! Volgens mij geeft hij totaaaaal geen voldoening op welk punt dan ook! mischien de 1e week nog wel leuk omdat je niets gewend bent, maar daarna knap jer er op af! bovendien, het grootse minpunt iss dat het een nieuwe fiets is, en dus allen maar niet te koop is. Nou zal een dik PM monster als deze niet zoveel kosten, maar ik denk dat hij niet goedkoper is dan 3000,- en voor dat bedrag heb je een een leuke 400 als je een beetje zoekt! Het is echt een brommer, en geeneens een opgevoerde ;)

Een 125cc 2t vinden somigge mensen geweldig. Vraag mij niet waarom, maar sommige vinden dat. Mijn mening, Een 125cc 2T is een opgevoerde brommer. Qua vermogen en rij eigenschappen zullen ze niet zozeer onderdoen voor een wat dikkere 4T en Qua prijs zijn ze ook best interesant. Deze motoren zijn perfect als je een klein budget hebt (1000-1750) en hem alleen gebruikt voor af en toe een paar plezier KMtjes. MAAR als je wat meer kmtertjes maakt een ook de looks van een ECHT motor wil hemmen zijn ze wat minder. Wist je dat je bij een 2T elke 10.000KM de cylinders moet vervangen??? dat zou voor mij betekenen 3x per jaar een nieuwe cylinder!! om dan nog maar te zwijgen over de brommer looks en het brommer geluid!

En teruggetunde 4T? Ideaal! Dan heb je een "echte motor" mijn zxr400 is dikker dan de gemiddelde moderne 600, en met een dikke uitlaat heeft hij ook het geluid van een zware SS! En het is eigenlijk ook een ss, alleen met wat minder vermogen waardoor zeer geschikt is voor beginners! Als je hem terugtuned heeft hij nogsteeds een zeer fijne vermogensafgifte, niet zo'n "powerband" als je die met een 125cc 2t hebt! En als je 2 jaar er op zitten, dan verdubbel je het vermogen door simpelweg 4 ringetjes uit je luchtinlaten te halen en heb je voorloopig weer even genoeg vermogen. Ook is een 400cc 4t veel betrouwbaarder dan een 125cc 2t! Ik krijg liever niet midden op de snelweg een vastloper omdat mij lullige cylindertje alweer versleten is! Bovendien, een 400cc 4t kan je ook wel voor 3000,- vinden als je een beetje zoekt! Een 400cc 4T heeft alleen maar voordelen dus! Om je nog ff te overtuigen van de looks: kijk hier maar! ZXR 400tje een beetje opleuken!

Een andere optie die ik mis is een 250cc 4T, dit zijn wel niet de mooiste motoren, (bijv zzr250, vtr250) maar ze zijn wel relatief goedkoop, en wat meer motor dan een 125cc 2t!

just my 2 eurocent!

:^

my 0,01 eurocent :+
 
Ik had ergens opgevangen dat ze die wet gingen afschaffen. Maar nu hoor ik dat het een europese richtlijn is en dat daar dus niets van aan is...

Ik wil iedereen bedanken die moeite heeft gedaan om een rookie zoals mezelf wat wijsheid bij te brengen. Ik heb heel wat aan jullie informatie gehad en ik heb dan eindelijk een beslissing genomen :+

Ik wacht gewoon lekker tot ik 21 ben. Ik heb zowiezo het geld niet om een motor te kopen. Ik ben de CBR 125 gaan bekijken en die is inderdaad nogal "brommerig", ik ga dus simpelweg sparen tot ik genoeg geld heb voor een zzr250. Daar ga ik op leren rijden en als ik het wat kan geef ik die zzr250 door aan m'n vriendin en koop ik mezelf een zxr 400 waar ik nog gelukkig tot het einde der dagen de horizon tegemoet rijdt. :]

Nogs, iedereen bedankt voor de informatie, ik heb er heel wat aan gehad! Voor een laatste keer ... :}
 
Tjonge jonge.. de europese wetgeving zou 16 jarigen tot 25kw geven en 90km/h en 18 jarigen tot 35kw, of zoiets ongeveer. Wat dat uw topic zelf betrefd dan. RS125: leuke 2takt fiets.. voor als je geen snelwegkilomters doet, ook als je botweg niet veel (max 10k) per jaar doet
400: terugtunen, mag niet in Beglië. Wat ik je trouwens al vaaaaaaaaaaaaaaaaaak heb gezegd. Als je er al eentje kan importeren dan nog zal het je te veel geld kosten om dit te doen..
zzr250: zeer goede keuze maar zo utopisch als Utopia itself (by Thomas Morus). De kans dat je een goede zzr250 vindt en die ook nog eens deftig is kwa prijs is quasie nul
de Cbr 125: waarschijnlijk toch net te vermogenloos of veilig mee te rijden, maar zeker een goede vechter tegen bvb de RS.. zeker dan qua prijs (de helft ???) En dan nog niet te spreken over wat je gaat moeten betalen voor al dan niet degelijke zzr250 (zag er eentje van '91 staan voor dezelfde prijs als ie verkocht werd op autosalon in januari :p en da's dan ook de enige dat ik gezien heb sindsdien)

Ik denk dat ik mijn keuze al weet.. de cbf250.. 15kw, 16l tankinhoud, spec's komen officieel binnen volgende week of week erna.. zeer laag verbruik staat vast en zeker een top van 130(hopelijk iets meer).
Maar ik heb nog enkele maanden tijd om te zoeken :)
 
400: terugtunen, mag niet in Beglië. Wat ik je trouwens al vaaaaaaaaaaaaaaaaaak heb gezegd. Als je er al eentje kan importeren dan nog zal het je te veel geld kosten om dit te doen..
Je mag niet laten afvoeren, maar je kunt ze wel gewoon zo kopen, DAARNA mag je er nietmeer aan prutsen, maar er zijn wel 25kW versies te koop (dat bevestigde een dealer in de buurt)

zzr250: zeer goede keuze maar zo utopisch als Utopia itself (by Thomas Morus). De kans dat je een goede zzr250 vindt en die ook nog eens deftig is kwa prijs is quasie nul
Bedoeling is om 1ste hands deze te kopen

Ik denk dat ik mijn keuze al weet.. de cbf250.. 15kw, 16l tankinhoud, spec's komen officieel binnen volgende week of week erna.. zeer laag verbruik staat vast en zeker een top van 130(hopelijk iets meer).
Maar ik heb nog enkele maanden tijd om te zoeken :)
Laat ik het dan maar op "wanneer ik genoeg geld heb, koop ik een 250cc enz enz" ipv "..., koop ik een ZZR 250"

Ik heb BTW toevallig vandaag een zxr zien voorbijrijden, klasse bak 8-)
 
Dit staat al in een ander topic, maar het past beter in een nieuw...

CBR125
+Goedkoop in aankoop
+Goedkoop in onderhoud
+Weinig verleidelijk om snel te rijden aangezien je een lang eind nodig hebt om je topsnelheid te halen
-Niet mogelijk/veilig om met 2 te rijden (wegens 9.7kW)
-Moeilijk/Gevaarlijk om op 90km banen en autosnelwegen te rijden
-Indien de wet op 25kW wordt afgeschaft word het moeilijk

RS125
+Goedkoop in aankoop
-Duur in onderhoud Oja? Niet idere 6000 km een kleine beurt en iedere 12000 km een grote beurt van zo`n 400€ als d`r nix stuk is...
-Verleidelijk om snel te rijden, 2takt is zeer fel
*Mogelijkheid om met 2 te rijden voor korte afstanden (zoals lief naar huis doen => 5 km)Vind je? Totaal geen kracht bij lage toeren een 600cc is 10 x beter
+Goed haalbaar om op autosnelwegen te rijden en je snel weg te werken uit gevaarlijke situaties totaal geen kracht in lage toeren... dus niet snel weg als je 50 a 60 rijdt in ze 4 of 5 of 6 rijdt. Geloof niet dat je constant met 8000 toeren rijdt
+Moto waarschijnlijk nog te verkopen aan beginners zelfs al word de wet afgeschaft
denk je dat echt? Aangezien dat 2-takt nog maar een paar jaar "mag"... Die regel wordt nooit meer afgeschaft...

Kawa ZXR 400 @ 25kW / Honda VFR 400 @ 25kW
-(onhaalbaar?) Duur in aankoop alle 600 en 1000cc zijn duurder... Net hoeveel je werkt en wilt betalen voor een motor
+(relatief) Goedkoop in onderhoud zie verhaal RS125
*Relatief verleidelijk om snel te rijden, 25kW maar 4takt maar 4-takt noem jij maar een tweetakt machine die sneller is als een 600 ss...
+Mogelijk om met 2 te rijden ==> juist of niet? Lukt prima, schijnt op een 2-takt minder te gaan
+Goed haalbaar om op autosnelwegen te rijden
--Indien de wet op 25kW wordt afgeschaft benje zwaar de pineut slaat ook nergens op |(

Momenteel is de CBR nr1 omdat ik het niet zo breed heb en die fiets der na een jaar of 2, 3 toch weer uit moet. Maar iedereen die me op andere gedachten kan brengen is bij deze uitgedaagd :)

Wat ik ooknog moet toevoegen is dat ik absoluut geen mechanische kennis heb van motors, m.a.w. voor onderhoud moet ik naar de garagist... Je kan aan 2-takt veel meer zelf sleutelen als een 4-takt (gemiddeld) Dit maakt 2-takt ook veel goedkoper in onderhoud.

Thx 4 reply's
 
RS125
-Duur in onderhoud Oja? Niet idere 6000 km een kleine beurt en iedere 12000 km een grote beurt van zo`n 400€ als d`r nix stuk is...
------- Schijnt zo te zijn, toch alleszins in verhouding met een cbr 125, heb ik al op verschillende topics gelezen, het tegendeel wordt echter ook contstant beweerd.
*Mogelijkheid om met 2 te rijden voor korte afstanden (zoals lief naar huis doen => 5 km)Vind je? Totaal geen kracht bij lage toeren een 600cc is 10 x beter
-- ik koop geen 600cc, zowiezo niet, daarom dat het topic niet 600cc teruggedreven is ;) . Kga niet zwaarder dan 400. En kan best zijn dat 600cc daarvoor 10x beter is, maar is het "te doen" voor 5km ofniet, kanje er 5 km opzitten of niet, dat is de vroeg, niet of het echt comfortabel zit ofzo.
+Goed haalbaar om op autosnelwegen te rijden en je snel weg te werken uit gevaarlijke situaties totaal geen kracht in lage toeren... dus niet snel weg als je 50 a 60 rijdt in ze 4 of 5 of 6 rijdt. Geloof niet dat je constant met 8000 toeren rijdt
-------- hoe zit dat nou eigenlijk, is een 2takt snel weg of niet, ene zegt ja andere zegt nee?

+Moto waarschijnlijk nog te verkopen aan beginners zelfs al word de wet afgeschaft
denk je dat echt? Aangezien dat 2-takt nog maar een paar jaar "mag"... Die regel wordt nooit meer afgeschaft...
--------- had ik ergens opgevangen, blijkbaar verkeerd begrepen, staat hierboven al....
Kawa ZXR 400 @ 25kW / Honda VFR 400 @ 25kW
-(onhaalbaar?) Duur in aankoop alle 600 en 1000cc zijn duurder... Net hoeveel je werkt en wilt betalen voor een motor
----------- aangezien ik nog studeer kan ik niet werken zoveel ik wil, zelfs met al m'n spaarcentjes kan ik deze 2 fietsen (nog) niet betalen. Daarom net dat ik de onhaalbaar tussen haakjes zet. Daarenboven is die "duur" inverhouding met de rs en cbr, aangezien ik de fietsen probeer te vergelijken (vandaar de topicnaam)

*Relatief verleidelijk om snel te rijden, 25kW maar 4takt maar 4-takt noem jij maar een tweetakt machine die sneller is als een 600 ss...
-------- Ik weet het natuurlijk niet, maar ik heb zo het vermoeden dat een teruggedreven 400 (of 600 zoals jij zegt) aan 25kW niet zoveel sneller is dan een 2takt, of op z'n minst dat een 2takt lagere topsnelheden haalt maar sneller optrekt, klopt dat?

Wat ik ooknog moet toevoegen is dat ik absoluut geen mechanische kennis heb van motors, m.a.w. voor onderhoud moet ik naar de garagist... Je kan aan 2-takt veel meer zelf sleutelen als een 4-takt (gemiddeld) Dit maakt 2-takt ook veel goedkoper in onderhoud.
----------- Dat is net wat ik zeg .. Geen mechanische kennis hebben wil zeggen dat ik net niet kan sleutelen, aan geeneen van beide

Een extra nadeel voor de RS is dat hij onbetrouwbaar(der) is, de andere 2 zijn dat niet...

Greetz :9
 
@ wolvenclaw: valt wel mee :)
Trouwens zoveel 600's kan je niet hebben in Belgie vanaf je 18e. Dus daarbij geef ik je gelijk.
Ik begrijp wel je stelling niet over cbr en rs: de cbr ziet er je te brommerig uit, maar de rs ziet er exact hetzelfde uit. (I know, ik heb een rs50 en da's exact hetzelfde model als de rs125). Dus op de vraag of het goed zit achterop ? ik neem geregeld volk mee achterop (soms voor een afstand van een 5 a 6tal k's) en ik heb nog niemad horen klagen dusja :p. Ik kan me echter wel voorstellen dat het op andere modellen véél prettiger is om achterop op te zitten (zzr250 ?).
Naar mijn mening: er zijn maar 2 echte belgische beginnersfietsen.. zzr250 of cbf250. Bij zo'n teruggetunede 500 is er na 140 de lol altijd van af en nou ja.. Dit maakt ze dan max. 10k sneller (dan de cbf, zzr haalt zelf 170) en ze kosten het dubbel.
 
bij de cbr acht ik het achterop rijden minder goed dan bij de rs vanwegen het vermogen, qua model is het waarschijnlijk even goed te doen. Maar naar ik hoor is het al redelijk lastig met een 25kW, laatstaan met een 9,7 kW. Daarmee dat ik vermoed dat met iemand achterop een cbr niet te doen is.

Ik begin ook zo het gevoel te krijgen dat die 2 fietsen die je daar noemt de zo goed als enige keuzes zijn, aangezien ik niet zo voor het uitzicht ben van die cbf250 is mijn keuze dus eerder de zzr ;)
 
haha, ik zegnie dattie lelijk is, je zegt het al zelf, tis een naked, en dan mag ie nog zo mooi zijn als ie wil, ik zie gewoon niet graag naked ;)
 
waarom moet de cbr 125 cc
zo afgebroken worden
gewoon omdat de snelle macho hem niet snel genoeg vindt
het gaat over de techniek dank en dan is de cbr
wat prijs kwaliteit betreft de beste


een tevreden cbr 125 rijder
:r ;( :) }) :] '( 8-) :+ :} ;) :9~ *D :P :( |( :z :Z :? O-) :X B| :o

Bijlage: images.jpg
 
uhm 9,7 kw hmmm als ut goed is zou dat best veel zijn als je het in scooter term er naar kijkt. je mag 0,5kw op je scoot hebben en dat haalt al rond 60km/h of zelfs meer. Uhm bijna 20 keer zo krachtig dus wat klopt er niet. Een scooter onbegrensd rijd rond zo'n 85 km/h maar als je het goed doet is kw net 0,6 of 0,55 kw krijg je geen boete.
volledig opgetuned 2,5 kw 70cc haald al zo rond 130km/h of meer.

Kwa gewicht verschill tussen een scooter en de cbr125r is niet echt zo veel. Maar de rijders misschien. Als je 100 kg weeg denk ik dat ut anders is als iemand die 60kg weeg die erop rijd. 100 kg persoon is net bijna 2 personen.

Als je een mooie nieuwe racer wil moet je Suzuki GS500f kopen die ziet echt mooi uit. Lijkt of gsxr750 this echt een mooie ding. This eigenlijk geen racer maar heeft toch een uiterlijk van een racer en this een volledige 25kw.

ZmcabucHsF.jpeg

ZmcabucHuF.jpeg

ZwcrvrcHwgB.jpeg


MOTORTYPE 4-takt, luchtgekoeld met DOHC, tweecilinder in lijn DROOGGEWICHT 180 kg
CILINDERINHOUD 487 cm3 VOORWIELOPHANGING telescopische voorvork, schroefveren, oliegevulde schokdempers
AANTAL KLEPPEN PER CIL. 2 uitgaande demping 4-voudig instelbaar
BORING X SLAG 74,0 mm x 56,6 mm
MAXIMUM VERMOGEN 35,1 kW (48 pk)/9.200 t.p.m. of 25 kW/7.800 t.p.m. ACHTERWIELOPHANGING Swingarm, schroefveer, oliegevulde schokdemper,
MAXIMUM KOPPEL 40,2 Nm/7.500 t.p.m. of 32,8 Nm/4.800 t.p.m. veervoorspanning 7-voudig instelbaar, uitgaande
BRANDSTOFTOEVOER Carburator demping 4-voudig instelbaar
STARTSYSTEEM Electrisch REMMEN VOOR/ACHTER enkele 310 mm schijf voor / 250 mm schijf achter
TRANSMISSIE 6 versnellingen VEERWEG VOOR/ACHTER 120 mm / 115 mm
TOTALE LENGTE 2.080 mm BANDEN VOOR/ACHTER 110/70 - 17 M/C 54H
TOTALE BREEDTE 820 mm 130/70 - 17 M/C 62H
TOTALE HOOGTE 1.250 mm BRANDSTOFTANKINHOUD 20 liter
WIELBASIS 1405
ZITHOOGTE 790
BODEMVRIJHEID 120 mm NIEUWE FEATURES nieuwe kleuren en graphics

minder onderhoud dan aprilia en ook nog een betrouwbare japanner.
 
hier ook een tevreden cbr125r rijder welke dus ook een neiuwe motor wilde omdat ik zelf niet wil sleutelen aan de motor.

en onveilig rijden op 80km wegen? ik rij daar gewoon 90 a 100km/u en kan makkelijk mee met het verkeer.

en snelweg? ik haal op mijn cbr125r 120km/u (ben 1,93 lang en 81 kilo zwaar) en kan dus ook goed meekomen. invoegen moet je gewoon in de gaten houden dat je hem er niet ff snel vooraccelereerd maar het is goed te doen. ook inhalen op een snelweg gaat goed al is het natuurlijk niet een motor die je ff met een peut gas er snel voorbij trekt.

dus zomaar de cbr125r afkraken is wel makkelijk maar volgens mij hebben die mensen er nog nooit op gereden. als beginnersfiets (heeeeerlijk sturen :] ) is het een uitstekende fiets!
 
ik kijk nog welke ik kies moet eerst nog rijbewijs effe zien te hale. maar keuze gaat wel uit naar cbr125r ben niet zo zwaar en niet zo groot. ben 1.70 en weeg 70 kg. in ieder geval als ik hem koop effe testen hoe ie reageert bij het rijden, ben specialist in tandwiel afstellen.
Als ie gewoon volledige toeren geeft en laatste versnelling maar de top is snelheid is laag moet je of een kleinere achter tandwiel of een grotere voortandwiel. ALs je niet eens bij de volle toeren komt met de laatste versnelling dan moet je een grotere achter of een kleinere voortanwiel kopen.

Om echt fijn af te stellen koop je achter tandwielen maar als je goedkoop wil houden en niet helemaal af wil stellen dat je volle vormogen gebruik gewoon een voortandwiel kost heel wat minder dan een achtertandwiel.

Ik denk kwa alle verhalen dat je voor de cbr een kleinere voortandwiel alleen hoef te kopen en kwa acceleratie wordt het beter en kan veel beter de top bereiken en ook de volle toeren.
 
ik heb voor rs125 gekozen omdat hij me het leukste leek.

cbr125 is alleen geschikt voor woon-werk verkeer, en ik wil een moto voor echt te rijden.

en ik wil met iets licht wendbaar beginnen, maar wat bij mij de doorslag heeft gegeven is dat ik nooit nog met iets begrensd wil rondrijden!

alleen de tijd kan vertellen of ik toch niet beter een zxr400 had gekocht.

bij een 2-takt gewoon goeie olie gebruiken, netjes laten warmdraaien, (het komt er lekker digitaal op vanaf 60° pas echt opentrekken) en om de 10 000km een nieuwe zuiger erin van 150€

er komt heus niet meer onderhoud bij kijken als bij een 4-takt.

je oliereservoir volhouden,niet constant plankgas liggen rijden,niet met koude motor 12k draaien, en dan zal hij het wel netjes volhouden.

zo'n 125cc 2-takt blok is naar mijn mening nog vrij simpel ook, eigenlijk kan je er bijna alles zelf aan doen. 2-takt geeft wel de neiging tot doortrekken, maar de topsnelheid is toch zo'n 170 dus zo extreem kan je toch niet fout gaan.
 
Wist je dat je bij een 2T elke 10.000KM de cylinders moet vervangen???
Waar haal je dat vandaan :? Dat klopt dus echt absoluut niet. Misschien staat het ergens in een boekje ofzo, maar het is niet nodig.

Verder sluit ik me voor een groot gedeelte bij het verhaal van Superkris aan.

Ik keek eerst ook voor een 400 maar die bleek mij toch te klein, kon er niet op zitten.

Nu dus een CBR600F uit '96 en ben er meer dan tevreden over. Kan ook een héél verhaal gaan vertellen maar is denk ik niet meer nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan