CBR600F4i, ratelend geluid tussen 5000-5500 toeren

RobbF

Die hard MF'er
25 okt 2009
491
0
Nieuwegein
Hallo,

Ik merk aan mijn motor dat hij een ratelend geluid maakt tussen de 5000-5500 toeren (en alleen in precies dit toerengebied), klinkt een beetje zoals hoe je vroegah een speelkaart aan een wasknijper aan je fietswiel vastmaakte als je snapt wat ik bedoel.

Ik hoor het vooral goed als ik hem rustig terug laat zakken vanaf boven de 10.000 toeren, zodra hij bij de 5500 is begint hij te ratelen en bij de 5000 houdt het ineens op.

De motor is van 2003, heeft 21.000 gelopen.. Volgens mij rijdt ie nog met de originele NAKS.

Heeft iemand een idee wat dit is? Ik zat zelf aan de NAKS te denken..
 
Zou kunnen dat de NAKS op het punt staat om een tandje te verspringen vandaar die ratel. Wat ze soms doen is de NAKS ietsjes lossen zodat deze een tandje verspringt en weer vastzetten.
 
Heeft iemand een idee hoe het kan dat ik het soms wel hoor en soms niet?

Ik heb nog ff zitten testen, het lijkt niks te maken te hebben met of de motor koud of warm is, of of ik sportief rijdt of niet.. het is gewoon totally random :? :?
 
Heeft iemand een idee hoe het kan dat ik het soms wel hoor en soms niet?

Ik heb nog ff zitten testen, het lijkt niks te maken te hebben met of de motor koud of warm is, of of ik sportief rijdt of niet.. het is gewoon totally random :? :?

Kans is groot, dat de NAKS zo goed als naar de kl*te is.
Soms kan hij de tegendruk van de ketting aan, en dan weer niet vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:
In dat geval moet ik misschien zelf maar eens er naar kijken,

Hoe makkelijk is dat te controleren door iemand met 1.5 linkerhand, zonder WPHB en met enkel boordgereedschap?

Ik vrees dat de vraag stellen hem beantwoorden is :+
 
Je kan hem denk ik niet aan met alleen boordgereedschap, je kuipwerk rechts moet eraf om erbij te kunnen.
En dat ding zelf moet nog los, zijn maar 2 boutjes maar weet zo niet of het imbus of een normale 6 kant is.
 
Je kan hem denk ik niet aan met alleen boordgereedschap, je kuipwerk rechts moet eraf om erbij te kunnen.
En dat ding zelf moet nog los, zijn maar 2 boutjes maar weet zo niet of het imbus of een normale 6 kant is.

Je mag dat ding er niet zomaar af halen. Daar heb je een tool voor nodig (een soort sleutel, makkelijk zelf te maken) om de spanner eerst terug te draaien voordat je de kettingspanner eraf haalt!
 
Als je de NAKS wil vervangen door een andere, hoef je hem niet te vergrendelen.
Ga je hem er echter uithalen, om nadien terug te gebruiken, moet je hem wel vergrendelen.
Anders gaat hij zichzelf opspannen tijdens het losdraaien, en als je hem er dan terug indraait, is je NAK veeeeeeeeeel te hard opgespannen.
Vergrendelsleutel is eenvoudig te maken uit stukje plaatijzer

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan