cbr900rr valt stil

Circuit Maniac

MF veteraan
4 apr 2006
8.000
1
Lint, antwerpen
was vanmorgend aant rijde en kreeg het gevoel dat de motor op 3-cilinder aant draaie was,
hoorde het ook, ging niet meer zo goed vooruit
ik ben gestopt langs de kant en de motor viel vanzelf stil en kreeg hem niet meer gestart

na 10 minute is het gelukt van de motor terug te starten en reed hij terug normaal
heb hem dan nog eens afgezet en terug gestart maar ging toch wat moeizamer om hem te starten

is hij stilgevallen van de warmte of denken jullie iets anders?
heb de radiator niet horen aanspringen, misschien dat hij kapot is? heb de motor nog maar net dus ik ken zijn eigenaardigheden niet

bedankt alvast :)
 
Hoe lang is niet lang? Controleer het koelwater en olie (hoewel je olie waarschijnlijk wel gedaan heb bij aankoop). voor 'tzelfde geld heeft de vorige eigenaar er iets stoms mee gedaan en doet hij hem nou maar snel weg.

Krijg eens een IR thermometer te pakken om je uitlaatbochten te meten, dan kun je al kijken welke cilinder niet meedoet.
 
Hoe lang is niet lang? Controleer het koelwater en olie (hoewel je olie waarschijnlijk wel gedaan heb bij aankoop). voor 'tzelfde geld heeft de vorige eigenaar er iets stoms mee gedaan en doet hij hem nou maar snel weg.

Krijg eens een IR thermometer te pakken om je uitlaatbochten te meten, dan kun je al kijken welke cilinder niet meedoet.

olie heb ik gecontroleerd en motor is weggedaan voor een nieuwe te kunnen kopen (cb1000r)
en niet lang hebben wilt zeggen dat het men eerste ritje is van een half uur omdat ik sinds vandaag vol vermogen mag ;)

hij doet hem dus niet snel weg omdat hij ervanaf wilt want heb hem dik onder de prijs betaald omdat hij geld nodig had voor zen nieuwe die sneller werd geleverd dan verwacht (heb al piccie's ervan gezien want zit op een ander forum)

kun je dat zo meteen meten dan want als hij koud staat draaien gewoon alle cilinders mooi mee en na een tijd houden ze er dus allemaal mee op, ik had het gevoel in het begin dat het er drie waren die nog werkten en dat er een inhield maar kan zijn dat ze gewoon allemaal sputterden want een paar minuutjes later viel hij toch volledig stil)

tis een omgebouwde fiets dus ik kan niet zien hoe warm men koelwater word maar er kwam nergens rook uit ofzo
 
Laatst bewerkt:
Tja kan van alles wezen ? spanningsregelaar die z`n werk niet goed doet waardoor de accu onder het niveau komt .(Kijk ff onder je zadel naar de stekker verbinding 3 gele draden of deze niet doorbakken is ) (PS eerst 2 schroeven losdraaien zadel leer iets omhoog trekken dan zie je ze zitten dopsleutel 10).
bekabeling onsteking ff nakijken. Slechte bougie of kabel/dop?

De radiator hoor je niet aanspringen hoor :+ maar de ventilator wel als het goed is
je kan om te checken of je fan wel draait de stekker van je thermoswitch lostrekken en deze kort te sluiten , zet je kontakt aan en je fan moet draaien. Zit er genoeg koelvloeistof in , kijk je expansietank ff na welk vloeistof niveau deze staat.

gewoon een algehele check uitvoeren ,
 
Tja kan van alles wezen ? spanningsregelaar die z`n werk niet goed doet waardoor de accu onder het niveau komt .(Kijk ff onder je zadel naar de stekker verbinding 3 gele draden of deze niet doorbakken is ) (PS eerst 2 schroeven losdraaien zadel leer iets omhoog trekken dan zie je ze zitten dopsleutel 10).
bekabeling onsteking ff nakijken. Slechte bougie of kabel/dop?

De radiator hoor je niet aanspringen hoor :+ maar de ventilator wel als het goed is
je kan om te checken of je fan wel draait de stekker van je thermoswitch lostrekken en deze kort te sluiten , zet je kontakt aan en je fan moet draaien. Zit er genoeg koelvloeistof in , kijk je expansietank ff na welk vloeistof niveau deze staat.

gewoon een algehele check uitvoeren ,

bedankt voor de tips, ga dat zeker controleren! :)
wat is een expansietank? indien dit de gewone tank met benzine is zit er zeker nog genoeg in

radiator, ventilator wat maakt het uit :+
 
Laatst bewerkt:
Meet inderdaad eerst is door hoeveel stroom je accu nog krijgt van je spanningsregelaar, en hoeveel er uit de stator komt. Evt. stekkertjes die je tegenkomt even goed bekijken of ik niks aan het smelten is geweest.
 
Je expansietank is je overloop voor je koelvloeistof deze bevind zich bij mijn blade iets schuin boven je achterbrug . Je ziet em zo zitten en kan ook snel het niveau aflezen aangezien dit tankje een doorzichtigheid betreft.
 
Laatst bewerkt:
spanningsregelaar kan zeer goed, zeker bij de oudere modellen is dit een zwak punt.
ik weet niet of de blade ook een benzinepomp heeft a la oudere modellen cbr 600. deze pompjes hadden namelijk contactpuntjes die aan elkaar blijven plakken en hierdoor werkt de benzinepomp niet meer. dit was eenvoudig op te lossen door het kapje ervanaf te slopen en met schuurpapier even tussen de contactpuntjes te schuren. maar zoals gezegd weet ik niet of de blade modellen dit ook hebben
 
ventilator is het al niet, want moest net iets wegbrengen en toen ik terug kwam en de motor afzette hoorde ik de ventilator nog net afslaan

ik heb hem net ook in gang moeten lopen (was van de eerste keer weg met lopen) maar lukt bijna niet om hem nog gewoon te starten '(

maar eenmaal aan draaide hij mooi in relantie en viel hij niet stil.
 
Laatst bewerkt:
Weet je iets van het onderhoud van de motor ? Je vertelde dat het 10 minuten duurde voordat de motor weer liep . Dat lange doorstarten is een aanslag op je accu.
Dat je motor na het afzetten moeilijker wilde starten kan komen dat je accu half leeg was gestart ervoor. Zo te horen is je accu wel in orde anders had deze na de 10 minuten poging het wel laten afweten. Het doorstarten kan ook je bougies doen verroeten waardoor ze kunnen doorslaan . Maar na een goeie rit moeten deze weer schoongebrand zijn. Gebruik in ieder geval GEEN choke dit is absoluut niet nodig met dit weer je verzuipt de motor onmiddelijk . Mocht de motor weer rottig starten dan de gashendel geheel tot de stuit draaien en dan starten.

Hier de how too topics staan erg interessante dingen bij
Het grote 'MF-How To' Topic
 
Laatst bewerkt:
Weet je iets van het onderhoud van de motor ? Je vertelde dat het 10 minuten duurde voordat de motor weer liep . Dat lange doorstarten is een aanslag op je accu.
Dat je motor na het afzetten moeilijker wilde starten kan komen dat je accu half leeg was gestart ervoor. Zo te horen is je accu wel in orde anders had deze na de 10 minuten poging het wel laten afweten. Het doorstarten kan ook je bougies doen verroeten waardoor ze kunnen doorslaan . Maar na een goeie rit moeten deze weer schoongebrand zijn. Gebruik in ieder geval GEEN choke dit is absoluut niet nodig met dit weer je verzuipt de motor onmiddelijk . Mocht de motor weer rottig starten dan de gashendel geheel tot de stuit draaien en dan starten.

Hier de how too topics staan erg interessante dingen bij
Het grote 'MF-How To' Topic

laatste heb ik ook geprobeerd en ik ben wel niet zo dom om tien minuten door te starten
ik heb hem laten afkoelen omdat ik dacht dat het lag aan de te warme motor

dan startknop ingeduwd met beetje gas en na 5 seconden sprong hij ineens aan

choke heb ik ook niet geprobeerd omdat het al zo warm was en de accu is inderdaad in orde
 
Laatst bewerkt:
die 96 modellen hebben toch een benzinepomp? ik heb het met mijn 600 ook gehad liep slecht, stopte en dan liet je hem staan en deed hij het weer gewoon. kan echt de benzinepomp zijn
 
Zoals eerder gezegd, meet de spanning over je accu is. Daarmee kan je al snel uitsluiten of het een "laad" probleem. Iets wat een erg veel voorkomend euvel is bij de oude Honda's (spreekt uit ervaring).
 
ochja je hebt in ieder geval al wat te doen:P accuspanning meten en anders benzinepomp. de zwakkere dingen van de beginnende cbr's.
als je ooit eens een rabbelend geluid uit je blok hoort is het zeer waarschijnlijk de nokkenaskettingspanner:P dan kun je boonstra motoren al bellen voor een nieuwe haha
 
ochja je hebt in ieder geval al wat te doen:P accuspanning meten en anders benzinepomp. de zwakkere dingen van de beginnende cbr's.
als je ooit eens een rabbelend geluid uit je blok hoort is het zeer waarschijnlijk de nokkenaskettingspanner:P dan kun je boonstra motoren al bellen voor een nieuwe haha

dat bestellen ok, maar boonstra motoren?
heb je al gezien waar ik woon :+
 
quote:
-----------------------------------
cbr-randy schreef op 26 juni 2009 @ 12:02:
die 96 modellen hebben toch een benzinepomp? ik heb het met mijn 600 ook gehad liep slecht, stopte en dan liet je hem staan en deed hij het weer gewoon. kan echt de benzinepomp zijn
-----------------------------------

ter info de sc28 heeft ook een pomp.

Dikke onzin. De CBR900RR Fireblade SC28 en SC33 hebben allebei GEEN benzinepomp. Beide hebben ze gewoon 4 carburateurs in lijn, en er gaat een slangetje direkt van de tank de carburateurs in. De enige twee pompen in een SC28 en SC33 zijn de waterpomp en oliepomp.
 
Accuspanning meten kan nooit kwaad.

Misschien is het benzinefilter van je tank verstopt, waardoor er te weinig benzine je carburateurs in stroomt.

Check ook even of je benzineslang lek is of niet ver genoeg over de aansluiting heen geschoven is (valse lucht in je benzineleiding, heb ik wel eens last van gehad).

Bij een SC33 heb je ook nog een extra vacuum slangetje (een dunnetje) aan je benzinekraan zitten. Als die niet luchtdicht is, dan zal er ook niet genoeg benzine stromen. Dat slangetje is om er voor te zorgen dat de benzinestroom stopt als de motor uit staat. Andersom is het dus dat als het slangetje lekt, de benzinestroom niet groot genoeg is om de motor goed te laten lopen.

Dit klinkt echt als te weinig benzine.

Misschien zit er troep in je tank.

Gooi ook eens een keer wat carburateur reiniger in je tank. Pas op dat je het wel goed doseert. Als je er te veel in doet zou je misschien rubbers en pakkingen kunnen beschadigen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan