(centraal) ik heb rijlessen!!

een aparte draad voor motorrijlessen?

  • de brutaliteit van die jongen!

    Stemmen: 16 9,2%
  • kan me geen reet schelen

    Stemmen: 30 17,2%
  • lijkt me wel wat

    Stemmen: 103 59,2%
  • echt een TOP idee!

    Stemmen: 25 14,4%

  • Totaal aantal stemmers
    174
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren weer gelest. Ging wel aardig alleen krijg ik de bochten op een of andere manier niet voor elkaar, heel af en toe gaan ze per ongeluk goed, en gister ook even fout, was even aan het spookrijden... :(
Iemand tips hoe je dit beter kan doen????
 
Mooi, maar je weet dat je de eerste examen moet halen voordat je de tweede examen mag halen?

grrpf B| dat weet ik, maar laat me potverdorie nou ff een dagje blij zijn voor ik in de zenuwen schiet over of ik het wel of niet haal B|
ik voel me al de kneus van het les-topic ;)
overigens heeft m'n instructeur er wel vertrouwen in. die deelde gewoon mee dat ie niet van plan was een 2e keer met me naar sloterdijk te rijden en dat ik het gewoon ga halen.
alle verpichten oefeningen gaan nu prima en de rest eigenlijk ook, dus ik zie het examen eigenlijk wel zitten. hopelijk heb ik dat gevoel ook nog als de examendatum bekend is....
 
grrpf B| dat weet ik, maar laat me potverdorie nou ff een dagje blij zijn voor ik in de zenuwen schiet over of ik het wel of niet haal B|
ik voel me al de kneus van het les-topic ;)
overigens heeft m'n instructeur er wel vertrouwen in. die deelde gewoon mee dat ie niet van plan was een 2e keer met me naar sloterdijk te rijden en dat ik het gewoon ga halen.
alle verpichten oefeningen gaan nu prima en de rest eigenlijk ook, dus ik zie het examen eigenlijk wel zitten. hopelijk heb ik dat gevoel ook nog als de examendatum bekend is....

Hee, das niet eerlijk. Ik was de kneus van het les topic toch? Maar zonder dollen. Als jou instructeur er vertrouwen in heeft zal het wel goed gaan. Anders laat ie je toch niet afrijden. Dus jij gaat het gewoon halen en ik ga alvast weer beginnen met duimen.

[me]ster heeft al voor verschillende mensen geduimd en die zijn tot nu toe allemaal geslaagd, dus.......[/me]
 
Gisteren weer gelest. Ging wel aardig alleen krijg ik de bochten op een of andere manier niet voor elkaar, heel af en toe gaan ze per ongeluk goed, en gister ook even fout, was even aan het spookrijden... :(
Iemand tips hoe je dit beter kan doen????
De enige manier is: kijk naar het einde van de bocht. Verder gewoon lekker oefenen, en dan komt het allemaal goed. Echt waar.
 
Gisteren weer gelest. Ging wel aardig alleen krijg ik de bochten op een of andere manier niet voor elkaar, heel af en toe gaan ze per ongeluk goed, en gister ook even fout, was even aan het spookrijden... :(
Iemand tips hoe je dit beter kan doen????

De gevleugelde woorden: kijken waar je heen wilt en kantelen.

Kijk anders hier es: http://www.gratistheorie.nl/Motor/praktijk/p14.htm

Helaas is het in theorie makkelijk gezegd. Het is een gevoel dat je moet krijgen. Ik vond het ook heel moeilijk en bakte er ook niks van. Maar volgens mijn instructeur moet "het kwartje vallen". Nu is het bij mij gevallen en het gaat gelijk een stuk beter. Dus volgens mij moet je niks forceren en gewoon blijven proberen. Neem van mij aan: als het mij is gelukt, lukt het jou ook!!
 
Gisteren weer gelest. Ging wel aardig alleen krijg ik de bochten op een of andere manier niet voor elkaar, heel af en toe gaan ze per ongeluk goed, en gister ook even fout, was even aan het spookrijden... :(
Iemand tips hoe je dit beter kan doen????
Ik doe het zelf niet (bewust), maar als je je benen tegen de motor klemt heb je meer controle in de bochten. Dat hielp bij een mede-lesser in ieder geval.
 
grrpf B| dat weet ik, maar laat me potverdorie nou ff een dagje blij zijn voor ik in de zenuwen schiet over of ik het wel of niet haal B|
ik voel me al de kneus van het les-topic ;)
overigens heeft m'n instructeur er wel vertrouwen in. die deelde gewoon mee dat ie niet van plan was een 2e keer met me naar sloterdijk te rijden en dat ik het gewoon ga halen.
alle verpichten oefeningen gaan nu prima en de rest eigenlijk ook, dus ik zie het examen eigenlijk wel zitten. hopelijk heb ik dat gevoel ook nog als de examendatum bekend is....

:P Dat heeft iedereen hoor. Maar zoals gezegd, je instructeur zal het wel weten. Ik vond zelf dat het vandaag ook veel beter kon, maar volgens de instructeur rijdt er niemand perfect. En daar heeft hij natuurlijk gelijk in :]
 
EIN-DE-LIJK. Vandaag weer een uur gelest, gelukkig zonder al te veel regen, en uit het niets gingen zowaar de halve draai, het 8je en de langzame slalom perfect! Voor 't eerst eigenlijk :)

Verder weinig te melden; alles ging eigenlijk wel o.k. dus ik ben nu een stuk zekerder van de BV's dan eerst, laat dat examen maar komen :)
 
Gisteren weer gelest. Ging wel aardig alleen krijg ik de bochten op een of andere manier niet voor elkaar, heel af en toe gaan ze per ongeluk goed, en gister ook even fout, was even aan het spookrijden... :(
Iemand tips hoe je dit beter kan doen????
Neem ook voldoende ruimte vóór de bocht. Dus bij een bocht naar rechts wat meer naar links gaan voor de bocht en bij een bocht naar links wat meer naar rechts.

En doe het lekker rustig aan. Zorg eerst dat je lekker door de bocht gaat, dan komt de snelheid vanzelf.
 
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en dacht even te melden dat ik bezig ben met rijlessen. Heb afgelopen woensdag het examen speciale verrichtingen gehaald zonder fouten. 8 september moet ik mijn theorie doen, dus ik heb nog een hoop te leren en de 22e moet ik afrijden voor deel 2 van het examen.
 
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en dacht even te melden dat ik bezig ben met rijlessen. Heb afgelopen woensdag het examen speciale verrichtingen gehaald zonder fouten. 8 september moet ik mijn theorie doen, dus ik heb nog een hoop te leren en de 22e moet ik afrijden voor deel 2 van het examen.
Hoi en welkom :) Je bent al een eind op weg dus! Mag ik vragen hoeveel lessen je al achter de rug hebt? Zelf zit ik op 16, en heb over 3-4 weken BV-examen.
 
Hoi en welkom :) Je bent al een eind op weg dus! Mag ik vragen hoeveel lessen je al achter de rug hebt? Zelf zit ik op 16, en heb over 3-4 weken BV-examen.

Ik doe een pakket bij bruinsma in utrecht. Zij hebben een eigen terrein voor de speciale verrichtingen. Daar heb ik nu 3x 4 uur les gehad, dus 12 uur in totaal. Voor het onderdeel weggebruik staat nu 16 uur ingepland. Die wil ik wel in 2 dagen proppen. Dus in totaal zo'n 28 uur les.
 
Thanks allemaal ik ga het maandagavond weer proberen, we zullen zien....

Met je knie tegen de tank aan duwen.
Bochtje naar rechts, met linkerknie duwen. Bochtje naar links, met rechterknie duwen. En het allerbelangrijkste: kijken waar je naar toe wilt!! Zo ver mogelijk.
 
Inderdaad kijken! 80% van het motorrijden bestaat uit kijken, de rest is voertuigbediening. En kijk niet alleen ver, ook dichtbij. Wissel dit af, het z.g.n. 'scannen' van de bocht. Ten eerste om te zien waar je wilt uitkomen, ten tweede om te kijken of het wegdek schoon is, putdeksels, vuil, etc... Knieen aan de tank is ook een hele belangrijke, contact met je motor. Dit is ook een voorwaarde om te kunnen sturen vanuit je heupen! Zo wordt het ook makkelijker om de motor in te kantelen. Wat ik veel zie bij leerlingen is dat ze willen sturen 'met het stuur' en dat daarbij de schouders helemaal 'op slot' gaan. Probeer het rijden van bochten voornamelijk uit je benen en gewichtsverplaatsing te laten komen, houd je armen en schouders ontspannen. Suc-6 allemaal!
 
Hoi en welkom :) Je bent al een eind op weg dus! Mag ik vragen hoeveel lessen je al achter de rug hebt? Zelf zit ik op 16, en heb over 3-4 weken BV-examen.

16 lessen of 16 uur?
ik ga over 2-4 uur lessen mijn bv aanvragen, ha ha ha, remproef, precisiestop en noodstop nog nooit 3 keer achter elkaar helemaal goed gegaan (stoppie gaat wel leuk, onnee, bijna), behalve toen mijn instructeur opeens voor de motor sprong *D , uitwijkproef en stapvoets rijden nog nooit gedaan, maar ze vonden het wel tijd worden, ik heb er 12,5 motoruren opzitten verdeeld in 7 lessen.

korte slalom 8-)
snelle slalom 8-)
aggie 8-)
halve draai 8-)
lopen 8-)
parkeren 8-)
 
Help.

Woensdagavond doe ik theorie-examen. Gewoon goed leren en halen. Zaterdag kreeg ik te horen dat ik 14 september verrichtingen moet doen.

Daar zie ik ineens enorm tegenop.

Wat gaat goed?

* halve draai (links en rechts)
* uitrijden uit parkeervak (links en rechts)
* lopend achteruit parkeren
* langzame slalom
* snelle slalom
* uitwijkoefening
* achtje
* stapvoets rijden

Lastig?

Slalom met stops
precisiestop

Kut?

Remproef
Noodstop


Iemand nog tips voor het remmen. Vooral de noodstop zie ik erg tegenop. Wanneer wordt die goedgekeurd? Hoe lang mag je remweg zijn?
Nee, dit zit er nog niet in. Heb echt geen zin om mijn examen te verkloten.
 
Help.

Woensdagavond doe ik theorie-examen. Gewoon goed leren en halen. Zaterdag kreeg ik te horen dat ik 14 september verrichtingen moet doen.

Daar zie ik ineens enorm tegenop.

Wat gaat goed?

* halve draai (links en rechts)
* uitrijden uit parkeervak (links en rechts)
* lopend achteruit parkeren
* langzame slalom
* snelle slalom
* uitwijkoefening
* achtje
* stapvoets rijden

Lastig?

Slalom met stops
precisiestop

Kut?

Remproef
Noodstop


Iemand nog tips voor het remmen. Vooral de noodstop zie ik erg tegenop. Wanneer wordt die goedgekeurd? Hoe lang mag je remweg zijn?
Nee, dit zit er nog niet in. Heb echt geen zin om mijn examen te verkloten.

Hey! Zo te horen ben je wel klaar hoor... Slalom met stops: moet je tegenaan kijken alsof je wegrijdt uit een P-vak (het is niet meer dan dat ;) ). Precissiestop: tja, dat is lastig... oefenen, oefenen en oefenen maar dat lukt je zeker! De remproef en noodstop: mja... Volgens mij is de noodstop gewoon een kwesti evan zo snel mogelijk stil staan... Weet iemand anders de details???
 
Hey! Zo te horen ben je wel klaar hoor... Slalom met stops: moet je tegenaan kijken alsof je wegrijdt uit een P-vak (het is niet meer dan dat ;) ). Precissiestop: tja, dat is lastig... oefenen, oefenen en oefenen maar dat lukt je zeker! De remproef en noodstop: mja... Volgens mij is de noodstop gewoon een kwesti evan zo snel mogelijk stil staan... Weet iemand anders de details???

precissiestop: niet te snel beginnen met hard remmen of anders zorgen dat je net ff meer rijd dan 50 zodat je toch goed uitkomt. is een rotoefening hoor, anders hopend dat het regent dan is ie makkelijker (iets met water op je remschijf)

noodstop idd zo snel mogelijk zonder controle kwijt te raken over je motor.
zorg dat je goed recht vooruit blijft kijken, dat helpt. mijn instucteur is blij vanaf een meter of 12. liefst korter.
gewoon proberen goed door te knijpen, ook al vind je het eng. een beetje je grenzen opzoeken en verleggen.
stopproef: hetzelfde maar dan iets verder stoppen ivm terugschakelen.
op de website en de examenfolder van het cbr staat overigens nergens hoe kort deze afstanden moeten zijn. staat er alleen voor de preciesiestop.
wat vind je instructeur er eigenlijk van?

o en nog even een hart onder de riem: je moet 7 oefeningen doen waarvan 5 verplicht. van die 5 weet je dat er 4 zijn die je gewoon kan, dus als die ene verplichte oefeing niet goed gaat kun je het compenceren met al die oefeningen die je wel goed kan. en je hoeft er maar 5 goed te doen om te slagen en je mag alles 2x overdoen. ;)
 
Even off topic, maar de moed zakt me toch best in de schoenen als ik al die verhalen lees op 't forum van (al dan niet dodelijke) ongelukken... Sjees... :X
 
Even off topic, maar de moed zakt me toch best in de schoenen als ik al die verhalen lees op 't forum van (al dan niet dodelijke) ongelukken... Sjees... :X
Ja, is inderdaad kut. Zit er ook vandaag weer de hele dag aan te denken, zeker op de momenten dat het werk mij geen afleiding biedt. Komt waarschijnlijk ook omdat er voor mij nu mensen bij betrokken zijn die, om het maar eens zo te zeggen, meer zijn dan alleen maar een naam op een scherm. Op zo'n moment komt het toch erg dichtbij allemaal. '(

Maar dit neemt niet weg dat ik deze week toch gewoon weer ga rijden. Lekker op de motor naar m'n werk zodat ik 's avonds op de terugweg lekker kan uitwaaien.
 
Even off topic, maar de moed zakt me toch best in de schoenen als ik al die verhalen lees op 't forum van (al dan niet dodelijke) ongelukken... Sjees... :X

snap wat je bedoelt. t is wel een beetje veel allemaal in een keer en het zet je aan het denken.
ik wil nog steeds m'n motorrijbewijs halen, maar als ik al van plan was voorzichtig te rijden, dan nu helemaal. alleen de mensen die dit weekend onderuit gingen, deden niet echt gekke dingen.
ik hou me maar een beetje vast aan het feit dat toen een van mijn ooms onderuit ging met de motor en z'n arm verbrijzelde, wij motorblaadjes mee moesten nemen naar het ziekenhuis zodat ie een nieuwe motor kon uitzoeken..... :X ;)
blijkbaar ben je als motorrijder besmet met een niet te genezen virus.
 
K*T... GEZAKT :(

Moest vandaag afrijden; nooit in de regen gelest (telkens was t droog).
en ja hoor... 5 min voor mn examen begint t te storten tot 5 min. na mn examen
grrrr... :(

Nou reed ik dus te voorzichtig door de bochten bij kruisingen, durfde niet te erg af te schuinen, waardoor ik niet altijd netjes in t midden uit de bocht kwam.

Verder reed ik prima. Laatste paar lessen was de instructeur ook overal over tevreden.

Nu moet ik dus weer 6-8 weken wachten, 206 euro herexamen betalen plus nog weer wat lessen.... en ondertussen gaat t seizoen aan mij voorbij.

Ik voel me echt klote... had gedacht t wel te halen :(
 
Ik ben vorige week maandag voor m'n BVs geslaagd en ik mag de 29e afrijden! :)

Nog 2 lesjes voor de tijd (ik ben tot 16e op vakantie) en dan maar eens kijken naar een motortje!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan