Cf moto ervaring

Er is geen enkele reden om BMW te rijden
Zeker wel. Het rijdt geweldig. Veel fijner dan mijn meest favoriete motor ooit, de MotoGuzzi die ik ooit bezat. 😁😁

Maar ff on topic:
Eens met @IJzervreter , waarom risico lopen met betrouwbaarheid, onderhoud en inruilwaarde als je voor een paar honderd euro extra een bullet proof jap koopt. Dat begrijp ik niet.
 
Eens met @IJzervreter , waarom risico lopen met betrouwbaarheid, onderhoud en inruilwaarde als je voor een paar honderd euro extra een bullet proof jap koopt. Dat begrijp ik niet.
Een ander probleem bij 'nieuwe' merken is vaak ook de onderdelen-levering.
Er zijn al weinig verkooppunten die dan ook nog niet eens alle gewenste onderdelen kunnen leveren.
Lekker, sta je wekenlang stil omdat dat ene piefje niet op voorraad is.

Voor de 'grote' Japanse merken kan je ook altijd nog terecht bij de niet-merkgebonden leveranciers.
 
Een ander probleem bij 'nieuwe' merken is vaak ook de onderdelen-levering.
Er zijn al weinig verkooppunten die dan ook nog niet eens alle gewenste onderdelen kunnen leveren.
Lekker, sta je wekenlang stil omdat dat ene piefje niet op voorraad is.

Voor de 'grote' Japanse merken kan je ook altijd nog terecht bij de niet-merkgebonden leveranciers.
Deze ervaring deel ik helaas wel, wél bij een automerk, maar absoluut chinees, het fantastische landwind. Via een algemeen grossier kwam ik niet verder dan een set ruitenwissers en een oliefilter, en als je dan de importeur tracht te bellen word er gewoon niet eens opgenomen
 
Er was als tweede laatste een CF Moto in de race, de 450SR.
Maar die werd het niet vanwege de vering en (uiteraard) gebrek aan after market onderdelen.
Lees nu toevallig de Motoplus de afgelopen week dat ook die bizar veel onderhoud nodig heeft.
Die had ik dus bijna blind gekocht. :Y

Ik had die test nog niet gelezen, nu wel even gedaan. Wel beetje zure start, waar ze inzien dat de jeugd het blad niet meer koopt en op TikTok zit en ze zien dat de gedrukte variant langzaam afsterft, net als dat de motorrijders vergrijzen.

Olie elke 5.000 km vervangen is zeker snel, maar kleppen gewoon bij 40.000 km. Dus het valt nog mee. Wel jammer dat ie langzamer is dan de Ninja 400 en ook meer drinkt. Grote voordeel is het motorgeluid. Maar als ik zag hoe lyrisch Motorfreaks er over is op het circuit, valt dat dus wel mee. Althans, volgens de Duitse rijders van MotoPlus.
 
Ik had die test nog niet gelezen, nu wel even gedaan. Wel beetje zure start, waar ze inzien dat de jeugd het blad niet meer koopt en op TikTok zit en ze zien dat de gedrukte variant langzaam afsterft, net als dat de motorrijders vergrijzen.

Olie elke 5.000 km vervangen is zeker snel, maar kleppen gewoon bij 40.000 km. Dus het valt nog mee. Wel jammer dat ie langzamer is dan de Ninja 400 en ook meer drinkt. Grote voordeel is het motorgeluid. Maar als ik zag hoe lyrisch Motorfreaks er over is op het circuit, valt dat dus wel mee. Althans, volgens de Duitse rijders van MotoPlus.
Ik vermoed dat de testers ook niet helemaal de motor willen afbreken.
Het sterkste blok, maar niet de snelste tijd.
Bij de genoemde goede afwerking zag ik alleen eenvoudige staal verzinkte zeskant boutjes op plekken waar andere merken een nette en dikkere inbus zetten.
Vorig jaar op de CF Moto 450 gezeten en de vering deed niets anders dan inveren zonder uitgaande demping.
In de test zeggen ze wel dat het ABS levensgevaarlijke neigingen heeft. :)

Er komt een luxere versie aan, met wel alles wat ik er op wil.
Instelbare vering, slipper clutch, quickshifter met blipper. :9
 
Ik vermoed dat de testers ook niet helemaal de motor willen afbreken.
Het sterkste blok, maar niet de snelste tijd.
Bij de genoemde goede afwerking zag ik alleen eenvoudige staal verzinkte zeskant boutjes op plekken waar andere merken een nette en dikkere inbus zetten.
Vorig jaar op de CF Moto 450 gezeten en de vering deed niets anders dan inveren zonder uitgaande demping.
In de test zeggen ze wel dat het ABS levensgevaarlijke neigingen heeft. :)

Er komt een luxere versie aan, met wel alles wat ik er op wil.
Instelbare vering, slipper clutch, quickshifter met blipper. :9

Het is idd het sterkste blok, als het niet de snelste tijd weet neer te zetten in combinatie met zuiniger rijden, dan is er in elk geval nog genoeg aan aan te passen. Het grote voordeel blijft gewoon dat geluid ook hoor. Het oor wil ook wat en het is niet de zoveelste 400-500cc twin met hetzelfde geluid. Dat doet CFMoto goed. ABS is alleen gevaarlijk op het circuit, op straat hebben ze geschreven dat ze het niet hebben ervaren.

Ik hoop volgend jaar mijn been over meerdere CFMoto's te kunnen gooien. Maar goed, teveel mooi spul weer komend jaar. Ik ga er ook niet alle tijd voor vinden om daar over te schrijven. Misschien dan ook gewoon korte tiktok's maken er over. :+
 
Het is idd het sterkste blok, als het niet de snelste tijd weet neer te zetten in combinatie met zuiniger rijden, dan is er in elk geval nog genoeg aan aan te passen. Het grote voordeel blijft gewoon dat geluid ook hoor. Het oor wil ook wat en het is niet de zoveelste 400-500cc twin met hetzelfde geluid. Dat doet CFMoto goed. ABS is alleen gevaarlijk op het circuit, op straat hebben ze geschreven dat ze het niet hebben ervaren.
Ik kocht mijn R3 ook niet voor het circuit afgelopen januari, maar uiteindelijk toch drie keer op Mettet geweest, vijf dagen Ecuyers en twee keer op Zandvoort.

Het was gewoon achteraf jammer dat de 450SR stilstaand al zo matig aanvoelde.
De nieuwe versie is straks zeker weer interessant.
In de R3 heb ik ook ruim €2.500,00 geïnvesteerd, maar mis dan nog een blipper, slipperclutch en vermogen natuurlijk.
Maar twaalf maanden geleden was dit de beste keuze voor mij.
Ik hoop volgend jaar mijn been over meerdere CFMoto's te kunnen gooien. Maar goed, teveel mooi spul weer komend jaar. Ik ga er ook niet alle tijd voor vinden om daar over te schrijven. Misschien dan ook gewoon korte tiktok's maken er over. :+
Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuw spul
Electrisch doen ze in China ook van zich spreken bij CF Moto.
Met vijf jaar zou de verdeling in de markt er wel eens totaal anders uit kunnen zien.

Maar Moto Morini (750 Sport) en de activiteiten van BMW met TVS India hou ik ook scherp in de gaten. :9 :t
 
Ik kocht mijn R3 ook niet voor het circuit afgelopen januari, maar uiteindelijk toch drie keer op Mettet geweest, vijf dagen Ecuyers en twee keer op Zandvoort.

Het was gewoon achteraf jammer dat de 450SR stilstaand al zo matig aanvoelde.
De nieuwe versie is straks zeker weer interessant.
In de R3 heb ik ook ruim €2.500,00 geïnvesteerd, maar mis dan nog een blipper, slipperclutch en vermogen natuurlijk.
Maar twaalf maanden geleden was dit de beste keuze voor mij.

Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuw spul
Electrisch doen ze in China ook van zich spreken bij CF Moto.
Met vijf jaar zou de verdeling in de markt er wel eens totaal anders uit kunnen zien.

Maar Moto Morini (750 Sport) en de activiteiten van BMW met TVS India hou ik ook scherp in de gaten. :9 :t

Slipperclutch heb je normaal niet nodig op lichte motoren, vind ik. Op het circuit is dat mogelijk anders.
Heb het trouwens ook niet op mijn ER-6N zitten en mis het niet. Bijna 1x overdwars komen te staan met een GSX600F (87 pk, 60 Nm) met iets te hard scheuren en iets te veel terugschakelen. Valt mee voor 23 jaar rijden.

Nog lekker geinvesteerd in die R3, maar dan moet ie nog beter bevallen!

Ik denk dat over 5 jaar de grote Chinezen hier meer aanwezig zijn. Elektrische CFMoto's, dan bedoel je Zeeho? Benieuwd wat hier komt. Maar eerlijk gezegd heb je maar weinig betaalbare elektrische motoren of het is gewoon weinig soeps voor het geld en is een ICE-motor het geld veel meer waard. De enige goedkope elektrishce motorscooter met nog snufjes als tractiecontrole, cruisecontrol en een redelijke actieradius (die uitbreidbaar is), is de Segway E300SE voor 4799 eur. De rest kost meer en kan vaak nog minder ook.

Die Moto Morini 750's zien er heel erg gelikt uit, ook de naked versie vind ik prachtig om te zien. En ook nog eens een echte V-Twin.
Ik zou van BMW eigenlijk al wel een sportieve 310 hebben verwacht, zoals TVS dat al jaren heeft. Maar goed, die 310 zou dan nu ook zwaarder moeten zijn. Teveel mooi spul in 2024, ik ga helaas niet voor alles tijd hebben.
 
Ik denk dat over 5 jaar de grote Chinezen hier meer aanwezig zijn.
Daarom laat ik de komende 5 jr (en wrs nog langer) aan me voorbij gaan.
Eerst maar eens laten zien dat motor en onderdelenvoorziening is betrouwbaar ect.
De first-adapters mogen voor mij de eerste kastanjes uit het vuur halen.
 
Een van de problemen met Chinese auto's is de naam. Hongqi, Zeikr, Always, Xbeng, het klinkt al enorm goedkoop.

Wat dat betreft doen ze dat in elk geval beter bij CF.
 
Daarom hebben de Chinezen ook veel merknamen opgekocht. Denk aan MG en Rover. Maar ook Morini en Benelli (alhoewel die beiden nog wat connecties met Italië hebben). En zo'n vertrouwde naam blijkt goed te helpen om mensen over de drempel te krijgen.

Maar het is een kwestie van wennen. In de jaren 70 kon ook bijna niemand Mitsubishi uitspreken.
 
Nee als ik vele kilometers zou gaan maken, had ik niet de motor (Mash Five Hundred) gekocht die ik nu wel heb.
Ik heb hem puur voor de fun.
Als je er bijna niet mee rijdt is het ook logisch dat hij er nog als nieuw uit ziet,dat is dan geen teken van goede kwaliteit.
En je hebt blijkbaar ook niet graag veel fun,want anders zou je er meer mee rijden.
 
Klopt maar ze leren snel en overal waar iets interessants te doen is in het westen zitten Chinezen. Ik werk op de Hightech Campus in Eindhoven en daar stikt het van de Chinezen (en Indiërs). Die lui hebben hun ogen niet in hun zak en zijn goed opgeleid. Voorzover ik begrepen heb eist de Chinese overheid ook dat ze na een bepaald aantal jaren terug komen. En nee, dat is geen spionage want ze worden maar al te graag ingehuurd door de bedrijven hier en je kunt hun geheugen niet wissen als ze terug gaan.
 
Als je er bijna niet mee rijdt is het ook logisch dat hij er nog als nieuw uit ziet,dat is dan geen teken van goede kwaliteit.
En je hebt blijkbaar ook niet graag veel fun,want anders zou je er meer mee rijden.
Er zijn ook mensen die werken...
Helaas niet altijd tijd om te rijden, maar ik geniet van elke kilometer.
En hij staat zonder problemen enkel onder een hoes...
 
Daarom laat ik de komende 5 jr (en wrs nog langer) aan me voorbij gaan.
Eerst maar eens laten zien dat motor en onderdelenvoorziening is betrouwbaar ect.
De first-adapters mogen voor mij de eerste kastanjes uit het vuur halen.

Alleen de prijzen zullen dan ook wel gestegen zijn. Maar goed, ook de betrouwbaarheid.
Maar met elektronica zie je het toch ook, als je even wacht krijg je vaak wat mooiers. Ik weet nog dat ik met een DJI Phantom 3 SE drone in een grote aluminium koffer rondliep om hier en daar wat te filmen en foto's te maken. Tegenwoordig past het in je hand en neemt het weinig plaats in in je rugtas. En met smartphones hetzelfde en zo met meer elektronica. Maar die Chinese motoren hebben wel al heel wat snufjes erop zitten die je op een duurdere motor normaal gesproken pas hebt.

Maar zelfde zie je met die goedkope elektrische Segway-Ninebot E300SE uit China. Kost maar 4799 eur en dus ruim onder bijv. BMW's CE 02. Zit gewoon tractiecontrole op, cruisecontrol, anti-diefstal optie voor je batterijen en weet ik het wat nog meer. Voor al die lichte elektrische motoren zoals van BMW en Kawasaki zit je al ruim over de 8000 eur heen en vaak presteren ze nog minder ook.
 
maar het verschil met de chinezen is dat mitsubishi al sinds de jaren dertig van de vorige eeuw al auto's maakt.
de chinese merken beginnen ´nog maar net´
Nog een verschil, de Chinezen hebben de wereld overspoeld met absolute goedkope rotzooi. Ze kunnen misschien inmiddels wel goede producten maken, maar dat imago raak je niet zomaar kwijt.
 
Een imago probleem hebben ze zeker, dat lees je in dit topic wel. En het is lastig om van een bepaald imago af te komen. Daar hebben de Italiaanse en Franse autofabrikanten nog altijd last van. Maar CF Moto is zeker geen rommel (meer). De onderdelen voorziening zou een dingetje kunnen zijn maar in mijn regio zitten binnen 50km al minstens 2 dealers. En er is op Ali ook best veel te vinden voor CF Moto. Ik kon zelfs een blanco contactsleutel voor een paar euro bestellen. De verkoper was de reserve kwijt. Dat is ook gelijk een voordeel, onderdelen en accessoires zijn goedkoop. Dat is bij bv. Honda wel anders.

De early adapters zijn waarschijnlijk de rijscholen. Die rijden zo'n ding toch op. Via de rijscholen raken de leerlingen ook bekend met de chineesjes.
 
Slipperclutch heb je normaal niet nodig op lichte motoren, vind ik. Op het circuit is dat mogelijk anders.
De R3 remt nogal hard op de motor en heeft een hele grove versnellingsbak met relatief lange schakelwegen.
Dus inderdaad moet je daar op het circuit nauwkeuring mee om gaan.
Met een slipperclutch kan je meer hakken en zagen als je geregeld twee versnellingen of meer tegelijk terug moet. :Y ;)
Als ik van de BMW naar de Yamaha overstap dan verlies ik veel tijd met schakelen, terwijl je bij een kleine motor nog meer in de flow en het moment moet blijven. :)
Op Ecuyers accepteer ik het opzij stappen voor een bepaalde bocht dan ook maar gewoon.
Nog lekker geinvesteerd in die R3, maar dan moet ie nog beter bevallen!
Exact, daarom is het ook dubbel om direct over te stappen naar een CF Moto 450RS in de nieuwe uitvoering die komt.
Vering hier al ruim voor €2.000 aangepast, raceuitlaat met tussendemper en nog e.a meer.
Rijdt nu wel bijna net zo goed als de S1000RR.
Maar een iets grotere stap naar boven met de genoemde gadgets blijft trekken (ZX-4RR of de Morini).
Ik denk dat over 5 jaar de grote Chinezen hier meer aanwezig zijn. Elektrische CFMoto's, dan bedoel je Zeeho? Benieuwd wat hier komt. Maar eerlijk gezegd heb je maar weinig betaalbare elektrische motoren of het is gewoon weinig soeps voor het geld en is een ICE-motor het geld veel meer waard. De enige goedkope elektrishce motorscooter met nog snufjes als tractiecontrole, cruisecontrol en een redelijke actieradius (die uitbreidbaar is), is de Segway E300SE voor 4799 eur. De rest kost meer en kan vaak nog minder ook.
Ja, dat is een kwestie van tijd.
CF Motor heeft hier nog niets laten zien, maar in China lopen volgens mij meerdere modellen.
Wel is alles nog voor urban city gebruik. :Y
Die Moto Morini 750's zien er heel erg gelikt uit, ook de naked versie vind ik prachtig om te zien. En ook nog eens een echte V-Twin.
Helaas komt die in 2025, dus ik denk daar maar op te wachten voor de X+1 motor. :Y
Ik zou van BMW eigenlijk al wel een sportieve 310 hebben verwacht, zoals TVS dat al jaren heeft. Maar goed, die 310 zou dan nu ook zwaarder moeten zijn. Teveel mooi spul in 2024, ik ga helaas niet voor alles tijd hebben.
Ja, die TVS Apache 310RR in BMW uitvoering had ik in eerste instantie ook al jaren (2019) verwacht en willen hebben.
Ik denk dat het blokje van de 310 te fragiel is om hogere toeren te draaien.
Zelf de nokkenas versleten bij 17k met een enkel uitstapje op Midland (verse Motul 7100). :)
 
ABS is alleen gevaarlijk op het circuit, op straat hebben ze geschreven dat ze het niet hebben ervaren.
Niet met zoveel woorden dat laatste, ze hebben ervaren hoe matig het ABS van de CF Moto 450RS werkt in zijn regelbereik.
En als het in actie moet komen dan is dat bepaald geen prettige ervaring. Althans, zo lees ik het. ;)
 
De R3 remt nogal hard op de motor en heeft een hele grove versnellingsbak met relatief lange schakelwegen.
Dus inderdaad moet je daar op het circuit nauwkeuring mee om gaan.
Met een slipperclutch kan je meer hakken en zagen als je geregeld twee versnellingen of meer tegelijk terug moet. :Y ;)
Als ik van de BMW naar de Yamaha overstap dan verlies ik veel tijd met schakelen, terwijl je bij een kleine motor nog meer in de flow en het moment moet blijven. :)
Op Ecuyers accepteer ik het opzij stappen voor een bepaalde bocht dan ook maar gewoon.

Exact, daarom is het ook dubbel om direct over te stappen naar een CF Moto 450RS in de nieuwe uitvoering die komt.
Vering hier al ruim voor €2.000 aangepast, raceuitlaat met tussendemper en nog e.a meer.
Rijdt nu wel bijna net zo goed als de S1000RR.
Maar een iets grotere stap naar boven met de genoemde gadgets blijft trekken (ZX-4RR of de Morini).

Ja, dat is een kwestie van tijd.
CF Motor heeft hier nog niets laten zien, maar in China lopen volgens mij meerdere modellen.
Wel is alles nog voor urban city gebruik. :Y

Helaas komt die in 2025, dus ik denk daar maar op te wachten voor de X+1 motor. :Y

Ja, die TVS Apache 310RR in BMW uitvoering had ik in eerste instantie ook al jaren (2019) verwacht en willen hebben.
Ik denk dat het blokje van de 310 te fragiel is om hogere toeren te draaien.
Zelf de nokkenas versleten bij 17k met een enkel uitstapje op Midland (verse Motul 7100). :)

Met een slipperclutch kan je idd wel lomper rijden.
CFMoto komt hier met Zeeho, maar ik weet niet welke modellen. Het blijft idd allemaal voor stadsgebruik en de prijs moet dan scherp zijn.
Er zijn al genoeg fabrikanten die behoorlijke bedragen vragen. Meer dan 8000 euro vragen en niet eens 100 km/u kunnen aantikken is voor mij een no-go. Dan koop ik wel gewoon een normale motor van dat bedrag en daar kan ik dan véél meer mee ook nog eens zonder samengeknepen billen. Zolang elektrisch onbetaalbaar blijft voor Jan Modaal, gaat het niets worden. Beter kunnen ze zich focussen op e-fuels etc.

Ik vond dat 310-blok al niet lekker lopen op de snelweg vanaf 115 km/u, veel te hoogtoerig idd. Hoogtoerig hoeft niet slecht te zijn,
maar het voelde gewoon niet goed om dat lange stukken vol te houden. In de praktijk zal het vast wel meevallen, maar een snelwegrit mag van mij ook wel comfortabel zijn. :+

Niet met zoveel woorden dat laatste, ze hebben ervaren hoe matig het ABS van de CF Moto 450RS werkt in zijn regelbereik.
En als het in actie moet komen dan is dat bepaald geen prettige ervaring. Althans, zo lees ik het. ;)
Ik moet het blad er weer bij pakken om te zien hoe ze het beschreven, maar ik denk dat ze de remmen op straat nog niet zo hebben hoeven te gebruiken zoals ze dat op het circuit doen. Als je op straat ABS nodig hebt, dan ben ik benieuwd hoe dat dan in de praktijk gaat. Wel een belangrijk punt.
 
Nu zag ik vorige week een berichtje dat Kawasaki de prijzen van het middensegment heeft verlaagd.
Dat wil zeggen dat een Kawasaki Z500 SE op €7049,- komt.
Dat tegenover de CFMOTO 450NK die voor €7199,- in de boeken staat.

Dan vraag ik mij toch af, nu de prijzen de andere kant op kantelen, hoe interessant zo'n chinees nog is.
Zelf heb ik ooit een uitstapje gewaagd naar Hyosung en we weten allemaal hoe dat liep.
Importeurs komen en gaan, onderdelen kun je alleen nog via de kanalen vanuit het land van herkomst krijgen.

Als ik nu voor de keuze zou staan zou ik voor de Kwaak gaan, dan weet je iig zeker dat je over 20 jaar nog steeds elk onderdeeltje gewoon in NL kunt krijgen.
En je houd €150,- benzinegeld in de zak, ook wat waard natuurlijk *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan