Checklist voor het kopen van een motor !

wannabeeFAST

MF'er
12 mrt 2003
59
0
Haarlem
Binnenkort wil ik mijn eerste motor gaan kopen. (categorie sv/fazer/diversion). Maar bij het kopen van een motor, zeker bij een 2e hands, zijn er een aantal dingen die je zeker moet controleren. Nu ben ik wel wát technisch maar niet specifiek met motoren. Ik vraag mij dus af:


====>> Waar lette jij zeker op bij het kopen van jouw motor ? <<=========


Alle tips zijn welkom, ook niet-technische aspecten.
barst los & alvast bedankt !!
Martijn
 
Laatst bewerkt:
hoppa



Vooraf      Weet van tevoren alles over de motor die je zoekt. Goed voorbereid kan je gericht vragen stellen aan de verkoper. Ook kan je dan niet in de maling worden genomen. Lees oude tests en prent technische informatie in je hoofd. Ga na wat de richtprijs is volgens de ANWB-koerslijst            
      Is het blok warm? (onderkant voelen) anders kun je niet testen hoe hij koud start.
Naar garantie informeren            
      Kijk of het olieniveau op het juiste peil staat en wat voor kleur de olie heeft. Goud is goed. Dit betekent dat de olie recent is ververst. Zwarte olie duidt op te lang gebruik of bij machines met hoge kilometerstanden op zuigerveren die niet goed meer afsluiten.            
Olie      Gebruik de zaklamp om in het oliepeilgat of kijkglas te schijnen. Olie hoort mooi vloeibaar en geel/bruin te zijn. Zwart betekent oude olie. Indien de eigenaar zegt dat hij de olie recentelijk nog heeft vervangen vraag hem dan om uitleg. Wittige verkleuringen betekenen dat er water in de olie zit. Dit kan zowel condens zijn, als een teken dat het koelsysteem lek is. Dit laatste geldt alleen als het om een vloeistof- (ook wel water-)
gekoelde motor gaat. Controleer na de proefrit of de witte verkleuringen zijn verdwenen. Is dit niet het geval dan is het koelsysteem lek en staat er een (te) dure reparatie op stapel. Ga op zoek naar een andere motor.
            
      Grijze olie of zilveren deeltjes in de olie betekenen abnormale motorslijtage. Dit houdt in dat er binnenin het motorblok zoveel slijtage is opgetreden dat er afgeschuurd metaal in de olie terecht is gekomen. Breek de inspectie af en zoek een andere motor.
            
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
Eigenaar      Blinkende fiets?
Wijst op een poetser            
      Een fiets met krassen op uitlaten, voetrusten en kuip delen wijst op een brokkenpiloot of een scheurder.            
      Hoe werd de motor gebruikt, dagelijks of op zondagen             
      Accessoires gemonteerd, waarom?            
      Zijn er nog ergens originele onderdelen            
      Rijstijl vooral korte of lange afstanden mee gereden            
                  
Voorkant      De velg. (beschadiging velgrand)            
      Vorkpoten (beschadiging? recht? Functioneerd goed?) (Als voorvork recht is, loopt spatbord evenwijdig aan wiel)            
      Werkt de voorvering soepel?            
      Staat van de remblokken            
      Draai voorwiel rond, dit moet soepel kunnen. Kijk of er geen slag in zit en controleer het profiel van de band. (minimaal 1.0 mm) Zijn de banden erg aan de zijkant afgesleten? (vaak zeer schuin, dus hard, door de bocht geweest)            
      Stuuruitslag Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op een ongeval.            
      Balhoofdlagers Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet
soepel en zonder tegenstribbelen gaan.            
      Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het
stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken            
      Binnenpoten v/d voorvork Met een vinger langs de binnenpoten bewegen. Wanneer deze niet droog zijn, kan het duiden op kapotte keerringen            
      Voorwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden            
      Voorband Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Voorrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schuifmaat.            
                  
                  
                  
Vk\sturen      (Zet de motor op de middenbok met voorwiel los van de grond)            
      Controleer of er speling zit op de voorvork of voorwiel.            
      Draait de voorvork soepel van links naar rechts?            
      Stand remvloeistof? (lage vloeistofstand kan versleten remblokken betekenen)            
      (val)schade aan het stuur?            
                  
                  
Standaard      Bok-standaard In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de
standaard verbogen of de aanslag op het frame.            
      Zij-standaard Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten
verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.            
                  
Achterkant      Kijk of het achterwiel recht in de achtervork staat (merkstreepjes op achtervork)            
      De velg (beschadiging velgrand)            
      Zit er speling op het achterwiel?            
      Controleer profiel achterband (minimaal 1.6 mm)            
      Kijk of de remhevel al op de limiet zit (versleten remmen)            
      Zet stuur recht en ga een paar meter voor de motor zitten en kijk of de wielen in één lijn staan            
      In geval van ketting aandrijving: de staat van ketting en tandwielen, en spanning van de ketting.            
      Achterbrug Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen            
      Controleer de ruimte v.d. ketting op het achterwiel
Kun je meer dan een lostrekken van het achtertandwiel dan de ketting versleten.            
      De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje
doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!            
      Achtervering Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?            
      Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het
systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.            
      Achterwiel Heeft het achterwiel speling? Het achterwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden.            
                  
Motorblok      Lekt er olie uit kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carter afdichtingen ?            
      Water lekkage?            
      Rubberen leidingen bros?            
      Hebben het frame en motorblok hetzelfde typenummer en klopt dit nummer ook met het kentekenbewijs? Kloppen frame- en bloknummer niet met elkaar dan betekent dit dat er ooit een ander motorblok gemonteerd is. Bod verlagen met 250 eur i.v.m. mogelijke reparaties,km stand is onbekend            
                  
Elektra      Staat stekkerverbindingen in orde?            
      Controleer het niveau van de accuvloeistof en kijk naar witte aanslag onderin de accu            
      Speur naar gerepareerde bedrading            
      Controleer of de bobine geen scheuren vertoont.            
                  
Frame      Zit er roest op de motor?            
      Roest bij lasnaden frame?            
      Gelast aan het frame?            
      Zijn er sporen van een ongeval?            
      Controleer frame rond het balhoofd op barsten inde lak dit kan een teken zijn dat het frame ontzet is.            
                  
Remmen      Remvloeistof Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!            
      Diepe groeven op remschijven?
(die vreten remblokken)            
                  
Diversen      Functioneert voor- en achterlicht? Remlicht? Richtingaanwijzers? Claxon.            
      Afstelling koplamp in orde?            
      Accu (Toestand polen? Stand accuzuur? Behuizing? Slangetje aan accu?) schade door accuzuur?            
      Laat de dagteller zich resetten?            
                  
      Erg beschadigde, of juist fonkelnieuwe voetsteuntjes kunnen op hard rijden of een valpartij duiden.            
      Lopen alle hendels soepel? (Afstelmogelijkheid op de maximale stand?)            
      Functioneert stuurslot?            
      Functioneertest alle sloten            
                  
Motor      Start soepel met koude motor?            
      Start de motor en laat hem een tijdje draaien. De motor moet redelijk stil klinken en mooi 'rond' lopen, dus zonder horten en stoten als de choke eraf is. Is de motor op temperatuur dan mag er geen rook uit de uitlaat(en) komen. Lichte waterdamp is bij lage buitentemperaturen normaal.            
      Stationair geluid hapert niet?            
      Stationair toerental niet te hoog?            
      Kleur rook mag niet te blauw of (te) zwart zijn            
      Rammelen, ruisen Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer
cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.            
      Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting
waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.            
      Distributieketting al eens vervangen?            
      Net doen of je vreemde geluiden hoort            
                  
Uitlaat      Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?            
      Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat?
Zo ja, zitten er schotten los!            
      Zit er roest op het systeem?            
                  
Leidingen      Hydraulische leidingen Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?            
                  
Buddy      Buddyovertrek Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek?            
                  
Tank      Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?            
      Open de tankdop of kijk naar de onderzijde van de tank, een overgespoten tank valt dan meestal door de mand.            
                  
Banden      Kijk of de banden een normaal slijtpatroon vertonen. Scheurtjes in de wangen duiden op uitgedroogde, dus oude banden. Deze moeten vervangen worden. Ook banden met minder profiel dan 1,4 mm moet je vervangen. Banden die aan de zijkanten zijn weggesleten duidt op een te lage bandenspanning, een weggesleten middenvlak kan duiden op een te hoge bandenspanning. Een vierkante achterband heeft veel snelwegen gezien. Een voorband met onregelmatig opstaande profielstukjes duidt op een slecht afgestelde voorvork in combinatie met stevig remmen.            
                  
Spuitwerk      Let op krassen en strategisch geplaatste stickers. Deze laatste kunnen krassen en scheuren verbergen. Een tankpad op de tank kan veel leed hebben voorkomen óf juist verbergen. Let ook op overspuitwerk. Zit de motor nog strak in de lak. Elke overspuitbeurt, hoe mooi en origineel ook, kan duiden op herstelde gebruikssporen maar ook op vroegere schade en dat kan een reden zijn om verder te kijkkijken. Open de tankdop of kijk naar de onderzijde van de tank, een overgespoten tank valt dan meestal door de mand. Meer waard wordt de motor nooit als deze is overgespoten.            
                  
                  
Stationair lopen      Start de motor en laat hem een tijdje draaien. De motor moet redelijk stil klinken en mooi 'rond' lopen, dus zonder horten en stoten als de choke eraf is. Is de motor op temperatuur dan mag er geen rook uit de uitlaat(en) komen. Lichte waterdamp is bij lage buitentemperaturen normaal.            
Proefrit      Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? (Versleten koppelingsplaten?)            
      Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? (Versleten koppelingsplaten            
      Knallen uit de uitlaat bij gas loslaten? (uitlaat niet in orde)            
      Maakt de transmissie zingende geluiden?            
      Rammelen of ratelen bij lage toerentallen? (distributieketting?)            
      Werken kilometerteller, snelheidsmeter, toeren teller goed?            
      Remt goed?            
      Trekt de motor één kant op, of volgt ie keurig zijn weg? (losse handen)            
       Na de proefrit nogmaals controleren op lekkages.            
      Wisselde belasting: Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting,
zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de
zuigerveren versleten.            
      Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe
rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.            
      Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat
waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten            
      Werkt de kilometerteller?            
      Werkt de toerenteller?            
      Trekt het frame naar links of rechts bij losse handen ?
Zo ja dan is het frame krom!            
                  
                  
Tot slot:      Zijn alle sleutels voorhanden?            
      Kloppen de papieren? (klopt het framenummer?)            
      Wat is de geschiedenis van de motor? (vorige eigenaar, grote reparaties, onderhoud            
      Reparaties Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is
dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)            
      Heeft hij een onderhoudsboekje? Bijgehouden zo niet vergeet het dan maar, dan weet de eigenaar niet hoe hij een motor moet onderhouden            
Koop      Koop nooit bij twijfel
Koop nooit de eerste motor die je ziet. Je ziet heus motoren die nog véél mooier en beter zijn en waar je geen vraagtekens bij hoeft te zetten. Hier geldt dus niet het motto: tijd is geld, maar tijd spaart geld!Word ook niet verliefd op een motor, de verkoper ziet dat en de kans bestaat dat hij zijn vraagprijs vasthoudt. Liefde maakt ook blind en de kans dat je een miskoop begaat groter.
 
Belangrijkste tips : Neem iemand mee die objectief is, een motor is emotie en een handige verkoper maakt daar gebruik van.
Koop de motor ook niet direct maar ga naar huis en laat alles even op je inwerken, het risico dat ie dan weg is voor lief nemen, er zijn meer motoren op deze aardbol.
 
Schijnt normaal te zijn dat een motor altijd iets naar een kant wil trekken, dus hoeft niet perse door schade te komen (tenzij die natuurlijk erg trekt...met losse handjes). Verders ff olie(peil) kijk ik altijd ff naar (geeft aan hoe de eigenaar over onderhoud denkt), en of de motor bij aankomst warm is.
Daarna is het een gevoelskwestie, bij twijfel niet doen of idd 1 nachtje erover slapen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan