Ik las dat Chinese motoren gemaakt worden voornamelijk voor Chinese wegen waar je niet veel harder dan 80 of 90 mag. Dus zij kunnen wel uit de voeten met weinig pk's en dus een lage topsnelheid.
.. niemand hier op MF vijf jaar op een Chinees heeft gereden ...
Voor wie geen zin in heeft in een lang verhaal? Scroll dan door naar 'conclusie' onderaan
Je beschrijft het eigenlijk zelf al waarom we hier geen verslagen vinden van mensen (MF'ers) die jaren op een Chinese motor/scooter hebben gereden.
Ze slaan hier niet aan omdat wij te veel verwend zijn met PK's en hoge topsnelheden, terwijl we het niet eens nodig hebben.
Willen de Chinezen meer voet aan wal krijgen met hun tweewielers in Europa, zullen ze zwaardere motorblokken moeten gaan gebruiken.
Op de Filipijnen gelijkaardig, in de steden max 30km/u, aan de buitenranden ervan 40km/u, en daarbuiten op de highways
(en dat zijn geen snelwegen, maar rijbanen met 2 tot 3 rijvakken in elke richting, zonder scheiding tussen de rijrichting - voorbeeldje - ), is het meestal 60. Duidelijk dat je daar geen Hayabusa nodig hebt, laat staan, kan gebruiken ...
Ga je verder weg, zijn er nog veel plaatsten zonder speedlimits, maar dat betekent nog niet dat je veel sneller kan. Al gaat de bouw van nieuwe wegen
(waar ze in België nog wat van kunnen leren ), er vooruit als nergens anders ter wereld. De economie op de Filipijnen behoort dan ook tot de snelst groeiende ter wereld op dit moment. De gemiddelde motor/scooter nieuw verkocht gaat er tegenwoordig dan ook tussen 150cc en 250cc
(waar dat pakweg 10 jaar geleden nog maar 85cc tot 135cc was). Maar die vinden wij hier nog steeds te min. Het A2 rbw zorgt wel dat de klasse tot 300cc een beetje opkomt, maar veel is het niet.
Op de Filipijnen zie je vooral Japanse en Koreaanse motoren en auto's, maar de Chinezen zijn ook sterk vertegenwoordigd in de motor/scooter en vrachtwagen sector, omdat die voldoen aan de noden aldaar, maar niet aan Europese.
Voorbeeldje, een tot vrachtmotor omgebouwd Chinese motor met een 175cc motor, omdat die weten dat dit een belangrijk ding is op de Filipijnen, zeker op de kleinere eilanden (en eilandengroepen):
Kijk vooral eens naar de foto met de aandrijving.
Tweewiel aangedreven, bediend door een differentieel. Dus niet eenzijdig aangedreven, of tweewiel door een starre doorlopende achteras bediend door een ketting zoals dat 30 jaar geleden nog wel was.
Ook zit er tussen de eigenlijke gearbox van de motor, en het differentieel, nog een low-high switch box, voor als je het te moeilijk krijgt met zware beladingen, off road, steile hellingen ...
En dat alles compleet voor slechts 1950€ op het moment dat ik de foto trok.
De PHP stond toen 50PHP voor 1€, nu zijn dat er ruim 60PHP, dus op dit moment koop je die daar voor 1625€.
Ik vroeg de man of het geen probleem was voor wisselstukken, waarop hij zei, dat ze voor Chinese motoren meteen ook vrachten aan wisselstukken laten overkomen
(die dan worden beheerd door firma's die meerdere motorzaken overkoepelen, soort van magazijns), maar dat die lang blijven liggen. Die motoren gaan alleen kapot bij gebrek aan onderhoud, of bij verkeerd gebruik
(lees: te wild rijden op slechte stukken, overload ... eu ja ... het grootste probleem aldaar dus).
Conclusie:
Chinese motoren/scooters zijn goedkoop, en kwalitatief (naar hun prijs), doen wat ze moeten. Maar je zal er in Europa geen langeduur verslagen van vinden omdat wij ze niet willen, wegens vooroordeel ...