IS HEEL afhankelijk van eeen aantal factoren.
1. hoe oud is de motor die je koopt?
Denk aan uitgedroogde banden/remleidingen, roest bijv. uitlaat die van binnenuit (veel jaren korte ritten rijden) of van buitenaf vanwege pekel/regenritten doorroest.
Versleten balhoofdslagers door roest, lekkende voorvork keerringen etc.
Sommige dingen daarvan zijn normaal onderhoud en andere zijn gewoon duur.
2. Wat voor een type motor koop je?
Als je een 10-15 jaar oude dragracer (magna/supermagna/v-max) neemt dan heb je mogenlijk door misbruik al veel hogere reparatie kosten dan de gemiddelde shadow etc.
3. Hoeveel ga je zelf rijden per jaar?
Rij je veel dan heb je gezien de intervallen voor beurten veel meer beurten per jaar dan een zondagsrijder en dat tikt aan
Denk ook aan banden/ketting etc.
EDIT: om banden levensuur wat toe te lichten.
Voor gaan vrijwel net zo lang mee als je wilt op een chopper (leg er dus een GOEDE op) achter kan het een heel ander verhaal zijn.
Weet nog dat ik ala SS-ers met een Metzeler ongeveer 6a7 duizend kilometer deed op een Yamaha XV700, had wel heerlijke grip, andere minder slijtende banden deden zo'n 10-12.000 km's.
Mischien dat andere mensen dit ook nog ter vergelijking toe kunnen lichten daar dit heel afhankelijk is van rijstijl en type band.
Wees ook niet te schuw om bijvoorbeeld met je vragen een lokale eerlijke simpele motorboer (niet safe en dergelijke) binnen te lopen en hun gewoon je vragen voor te leggen, die persoon heeft vaak maar een beperkt aantal vaste klanten en zal derhalve eerlijker zijn (denk ik dan in mijn beperkte geest).
4. Ga je het hele jaar door rijden alszijnde het enigste vervoermiddel?
Punten van opmerking 1 gaan hier ook op en denk daarbij dan ook nog eens aan bijv. remklauw revisie als die langzaam vastroest (hoeft niet maar kan).
5. Wat is je rijstijl?
Beul je het ding (zeker koud) af dan zal het je portemonnee zeker als je het ding langer houd wat meer aan onderhoud kosten.
Ook je benzine kosten nemen uiteraard toe.
6. Wat moet er aan gedaan worden als je hem koopt?
Kan best zijn dat er net een grote beurt nodig is die mischien door een dealer als afleverbeurt gedaan wordt, koop je particulier dan mag je die beurt zelf laten doen (prijs is er ook waarschijnlijk naar maar toch), denk aan remolie verversen (moet voor auto's elke drie jaar geloof ik, vrijwel niemand die zich eraan houdt), motorolie, kleppen stellen, carburateurs afstellen en synchroniseren bij meer dan een en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Rij je weinig en niet al te grof en je koopt een betrouwbare motor dan kost het niet veel/vrij weinig zelfs.
Denk er wel aan dat ALS je reparatie's hebt je meestal duurder uit bent dan met een soortgelijke reparatie voor een auto daar het productie aantal van een motor veel lager ligt oa.
En dat japanse merken het grootste gedeelte van hun winst uit onderdelen halen voor onderhoud, een Harley of BMW is vaak in onderhoud goedkoper dan een jap als er onderdelen vervangen moeten worden.