cilinder 2 en 4 doen niet mee !!!

ranchero

MF'er
19 jun 2003
63
0
voorburg
De 2e en 4e cilinder van mijn Bandit 400 doen niet meer mee.

Ik breek echt mijn hoofd erover wat het nou kan zijn. Hij loopt wel, -stationair zelf redelijk netjes- maar boven de 4000 toeren heeft ie het maar moeilijk, en het lijkt net of de benzine op is.

Ik heb alles wat ik kan bedenken geprobeerd. Alle stekkerverbindingen schoongemaakt en visueel gecontroleerd. Carburateurs grondig gereinigd etc.
De vlotterkamers staan vol.

Verder heb ik de luxe dat er een identieke motor naast staat die gewoon rijdt. Ik dacht dus dat het een kwestie was van systematisch deel voor deel over te zetten totdat het beessie reed… maar dat lukt dus niet!!! :(

Wat heb ik gedaan:

-      carburateurs overgezet
-      tank overgezet
-      cdi-unit en alle andere ontstekingsdelen overgezet (inclusief het linkercarterdeksel met opnemer)
-      bougies + bobines overgezet


Sommige handelingen heb ik meermalen uitgevoerd. Ik wordt helemaal temmes van dat ding… Wat is er nou mee aan de hand? :? :? :?

Na het overzetten van bobines en bougies leek hij het even goed te doen. Bij een korte proefrit kwam de motor goed op toeren, dus snel teruggereden en eerst alles even netjes gemonteerd. Hij kreeg meteen zijn eigen tank en carburateurs weer terug, want daar lag het probleem toch niet. Ook heb ik de bedrading weer netjes in de houdertjes gedaan. Met deze aanpassingen bleef het probleem immers precies hetzelfde.

Maar: de proefrit was wederom NIET succesvol. De motor had weer de grootste moeite om op toeren te komen. Andere tank weer erop (voor als het probleem in de benzinetoevoer lag, of te weinig benzine in de tank) maar dat hielp ook niet. Ook heb ik de tank op de pri stand gezet dmv het verwijderen van het borgschroefje uit de benzinekraan.
Toen ook maar weer de carburateurs van de andere motor teruggezet: nu was de motor weer in dezelfde staat als waarin hij –heel even- goed gereden had. Maar: wéér niet op toeren komen…!!!

Maar even hele nieuwe bougies gehaald, maar het probleem persisteert.

Er gaat nu wel héél veel tijd inzitten, maar juist daarom zou ik het nu eigenlijk wel graag zelf willen oplossen… Dmv het verwisselen van onderdelen kan ik immers een heleboel uitsluiten…

Het laatste dat me opviel is dat de uitlaatbochten van de cilinders 2 en 4 niet goed warm waren geworden tijdens het laatste –korte- proefritje. Ze doen dus kennelijk niet goed mee.
Wat nu het frappante is: ergens in het begin van het gehele proces heb ik op dezelfde manier vastgesteld dat de cilinders 1 en 3 niet meededen!!!!

Op de een of andere manier is het probleem dus verschoven van de cilinders 1 en 3 naar de cilinders 2 en 4!!!!

Maar daar snap ik het dus echt niet meer. Wat hebben de cilinders 2 en 4 met elkaar te maken?? Ze delen iig niet dezelfde bobine. De linker bobine voedt cilinder 1 en 4 en de rechter bobine voedt cilinder 2 en 3.

Aangezien het probleem zich heeft verschoven moet het dus wel een ontstekingsprobleem zijn. Maar waar en hoe moet ik kijken..??

Zou het kunnen dat ik de kabels van cilinders 2 en 3 moet omwisselen?
Op de kabel die nu op cilinder 2 zit staat ook een 2tje. Maar misschien zitten de stekkers verkeerd om op de bobine..?

Eigenlijk geloof ik dat ik alles al geprobeerd heb. Ik verval nu telkens in herhaling met al mijn acties, dus maar even op MF posten, misschien zijn hier nog mede MF-ers die enig licht op de zaak kunnen werpen..


Wie weet raad???




ps: Ik heb foto's gemaakt van de bedrading etc. van de fiets die ik al donor heb gebruikt. Dus die krijg ik wel weer in elkaar..
 
Onsteking lijkt me sterk: zoals je zelf al aangeeft voedt de ene bobine de 1e en 4e cylinder/bougie en de andere bobine de 2e en 3e bougie,als er een storing zou zijn zouden die paren uitvallen,niet een cylinder van het ene en een cylinder van het andere ontstekingscircuit.
Bougies kapot?? kan,die willen soms nog wel vonken en dan weer niet.
Benzineprobleem?? lijkt me ook sterk,dan zouden alle cylinders problemen geven maar....het kniestukje/verbinding tussen de tweede en derde carb kan wel problemen geven -> effe sjekken dus.\
Bougiekabels verwisselt?? dan zou ze ook niet stationair op 4 cylinders lopen.
Bougiekappen doorgeslagen?? dát kan altijd, vervang het spul eens en kijk of het nu wel goed gaat.
Carbvlotters lek/-naald blijft hangen?? meebie,doet het probleem zich ineens voor of is dit een langdurig iets?
Ik weet het verders ook niet....
Succes!
 
Volgens mij heb je het antwoordt op je vraag zelf al gegeven.
Je hebt een kapotte bobine.
Waarschijnlijk met het terug zetten gewisseld.
Bobine slaat door bij hoger toerental.

Probeer ze een voor een uit te wisselen. Probeer ze anders op de donor motor.
 
Als ik je verhaal zo lees, dan rijzen bij mij ook de vraagtekens.
Het klinkt misschien gek in je oren, maar wissel de accu eens om met die uit die andere fiets. Kleine moeite, lijkt me. Wie weet...

Sucz...
 
Vraag: hoe is het probleem in eerste instantie ontstaan? (Geleidelijk / in een keer / winterstop /wasbeurt etc.)

Groeten, Sebo.

P.S. zet je probleem anders eens op www.banditforum.de, meer dan 5000 bandit rijders met veel technische "know-how".
 
BougieKAPJES kunnen wazige storingen veroorzaken en er is lang niet altijd iets zinvol(s) aan meetbaar.
Maar 2 kapjes tegelijk ziek lijkt erg toevallig.

Zoek (ook) naar iets wat met DIE 2 cylinders samen te maken kan hebben. Hoeveel carburateurs heb je aan boord?

Kunnen er ook bougiekabels verwisseld zijn geraakt?

O, ik zie dat dat allemaal al gezegd is, vooral door TripleSX
 
Laatst bewerkt:
Het feit dat eerst cilinders 1 en 3 niet meededen, en nu 2 en 4 betekent naar mijn mening toch dat het zeker niet iets in de carburatie kan zijn... Die carburateurs kan je nl. moeilijk van plek verwisselen.
Ook blijft de vlotter niet hangen, heb de vlotterkamers afgetapt en uit alle kamers kwam genoeg benzine. Bovendien heb ik de gehele carburateurbank van de donorfiets overgezet. ook zonder resultaat.

-Bougies: heb ik ook uitgewisseld, en voor de zekerheid uiteindelijk maar splinternieuwe ingezet..

- Bougiekappen: dmv de zoekfunktie heb ik het eea over doormeten van de bougiekappen, kabels en bobines kunnen vinden. Ik heb dit toegepast en aanvankelijk kon ik niet eens iets waarnemen, na het verwijderen van de corrosie aan de binnenkant van de kappen mat ik dezelfde waardes als van de donorfiets. Ik heb alles apart doorgemeten: de bobines, de kabels, de doppen en zelfs de bougies. Ook het hele setje aan elkaar heb ik doorgemeten. Allemaal vergelijkbare waardes.
Op het moment zit de hele bobineset, kabels en kappen van de donorfiets gemonteerd. Zoals gezegd deed hij het heel eventjes goed na montage van deze delen. Na het netjeslaggen van de kabelboom etc echter niet meer.
Ik heb nu ook de kabelboom visueel geïnspecteerd. Waar verdacht de buitenmantel verwijderd, alle stekkerverbindingen nogmaals nagelopen. Wederom niet het beoogde resultaat...

Overigens hebben de bougies allemaal dezelfde kleur. Welliswaar een beetje te zwart, maar toch.. Zie de foto...


- kapotte bobine: dan begrijp ik niet waarom cilinderpaar 2-4 niet meedoet, terwijl 1 en 4 smanen op een bobine zitten...
Bovendien heb ik de bobines van de donorfiets nu gemonteerd zitten..


- Accu verwisselen: klinkt inderdaad gek in mijn oren... :? Maargoed.. is kleine moeite, en alle voor de hand liggende dingen heb ik toch al gedaan dus..

- Ontstaan van het probleem is vermoedelijk het lange stilstaan van de fiets. Ik heb hem zo gekocht. Hij stond al en jaartje buiten (wel onder een hoes)
Met verse benzine en carbs schoonmaken kreeg ik hem weer aan de praat. Alleen is dat aan de praat krijgen een verschil met goed lopen.. B|

- Banditforum Duitsland: ook al gevonden. Gezien de lengte en de technische termen in mijn verhaal leeek het me een hele klus om dat te vertalen in het Duits. En waarom ver zoeken wat je ook dichtbij kunt vinden..? Maarja, ik wil het beessie héél graag goed lopend hebben, dus ik waag denk ik toch maar een kans als ik er niet snel uitkom...

Alvast bedankt voor alle reacties!

Ik hoop dat iemand nog een geniale ingeving heeft... ergens dunkt me zo dat er iets af te leiden moet zijn uit het vreemde uitvalpatroon van eerst cilinder 1 en 3 en vervolgens 2 en 4...

full
 
Volgens mij heb je het antwoordt op je vraag zelf al gegeven.
Je hebt een kapotte bobine.
Waarschijnlijk met het terug zetten gewisseld.
Bobine slaat door bij hoger toerental.

Probeer ze een voor een uit te wisselen. Probeer ze anders op de donor motor.

Meneer groen heeft gelijk probeer de onderdelen van je "kapote" motor eens op de goede te zetten..

denk dat dan het slechte component wel er uit wordt gevist..



laat ons wel ff weten als je hebt gevonden wat het was
 
Loopt goed stationair; boven (?) 4000 rpm. eerst consequent uitval 1-3, nu 2-4; ontsteking/-gevers/carbs vervangen; heeft tussentijds even goed gelopen....Het is toch geen 1 april ?
Heb even geen idee wat het is, wordt wel verrekte nieuwsgierig !
Zal eens wat rondvragen.
Sterkte,
Groeten, Sebo.
 
...

- Accu verwisselen: klinkt inderdaad gek in mijn oren... :? Maargoed.. is kleine moeite, en alle voor de hand liggende dingen heb ik toch al gedaan dus..

- Ontstaan van het probleem is vermoedelijk het lange stilstaan van de fiets. Ik heb hem zo gekocht. Hij stond al en jaartje buiten

...

Ik hoop dat iemand nog een geniale ingeving heeft... ergens dunkt me zo dat er iets af te leiden moet zijn uit het vreemde uitvalpatroon van eerst cilinder 1 en 3 en vervolgens 2 en 4...

(Afbeelding)

Je zou ook kunnen volstaan om eerst eens de boordspanning te meten bij het toerental waarbij het probleem optreedt. Accu wisselen kan dan altijd nog.

Ik wil hieronder nog wel een balletje opgooien waarom ik heb voorgesteld om de accu te verwisselen / boordspanning te meten, al is 't misschien erg ver gezocht:

Je schreef dat de motor de eerste proefrit wel goed liep. Daarna niet meer.
Stel nu dat je accu niet meer voldoende fut heeft, waardoor de boordspanning rond een kritische waarde van (bij mij) tot rond de 10V zakt, dan krijgt je ontsteking er als eerste last van.

Hoe hoger het toerental, hoe groter het vermogen dat de ontsteking opneemt. Beurtelings worden de twee boubines (één voor cil 1 en 4 en één voor cil 2 en 3) aangestuurd. Als het beschikbare electrische vermogen nu ontoereikend is, zou ik me kunnen voorstellen dat, zeker naarmate het toerental oploopt, de boubines (of de aansturing daarvan) het snellere ritme niet meer kan bijhouden en wellicht om beurten een steekje laat vallen.

Mocht dat nu net de vonk in de uitlaatslag zijn die ontbreekt, merk je daar helemaal nix van. Ontbreekt ie tijdens de arbeidsslag, dan mis je uiteraard die cilinder(s).

Als deze theorie inderdaad opgaat, dan zou dat overigens ook een verklaring kunnen zijn voor het feit dat het andere cilinderpaar er nu ineens de brui aan geeft.

[me]Xenon leest z'n eigen reactie nog eens over en moet toegeven dat het ver gezocht is :X , maar dat zijn zes goeie in de loterij ook... :+ [/me]
 
Laatst bewerkt:
Meten aan bougiekapjes geeft SOMS een fout weer maar BEWIJST geen kwaliteit; nèt een paar keer te vaak een "raadselachtige" storing opgelost door vervangen van zo'n modern "ontstoord" kapje.
 
Zijn je bougies niet een beetje érg zwart :?
Heb je al eens ff compressie gemeten :?


Idd zijn ze behoorlijk zwart ja. Maar ze zijn wel alle 4 éven zwart.. En aangezien de carburateurset van de donorfiets gemonteerd was toen ik deze bougies eruit draaide meende ik dat dit gewoon een iets te rijk mengsel was agv die andere carbs. Maarja, aangezien het probleem me op dit moment m'n pet te boven gaat zit ik er natuurlijk érgens naast met een van mijn redeneringen..


Heb de compressie helaas niet kunnen meten. Heb wel een compressiemeter, maar deze past in alles behalve smalle schacht... '(

Ik dacht eraan een verloopje te kopen, maar toen bedacht ik me weer dat het probleem zich had verschoven van cilinders 1 en 3 naar cilinders 2 en 4. Daarmee sloot ikzelf een compressieprobleem uit...

Ik ga zo maar weer even verderpielen, als het dan allemaal weer niet lukt hoop ik nog wat suggesties op MF te kunnen vinden..

Alvast :} :} :} voor alle reacties die ik gekregen heb en ga krijgen!!
 
Nogmaals stekkers in de koplamp goed schoongemaakt, evenals de Kill Switch.
Tank van de andere motor weer gemonteerd (ivm evt water in de tank)

Probleem persisteert. Overigens werden net wel alle 4 de bochten warm!!
 
Nogmaals stekkers in de koplamp goed schoongemaakt, evenals de Kill Switch.
Tank van de andere motor weer gemonteerd (ivm evt water in de tank)

Probleem persisteert. Overigens werden net wel alle 4 de bochten warm!!

Dan moet je wel het water dat uit de andere tank is gekomen, eerst uit de carbs halen. (als dat het is)
 
Tja.. Je hebt van die dagen dat alles fout gaat.... :( :( :( :( :( :(

Ik wordt echt he-le-maal tuureluurs van die motor, probeer ik vol goede moed via het Motor-Forum wat helderheid in de zaak te krijgen, stoot ik tegen mijn koffiebeker aan. Koffie weg en toetsenbord weg ;( Vandaar die halve zin. Uiteindelijk zat ik aan een toetsenbord te sleutelen tussen de motorellende door. Proberen de zaak snel van binnen schoon te maken en met een föhn te drogen. Zit nu op een andere toetsenbord te tikken...

Maar inderdaad: heb de spanning nog niet gecontroleerd met draaiende motor.

Ik heb bij een auto weleens gezien dat iemand - om te testen - een 12v draad direct van de accu naar de bobine trok. Zou dat hier een handige testmethode zijn..?
 
Tja.. Je hebt van die dagen dat alles fout gaat.... :( :( :( :( :( :(

Ik wordt echt he-le-maal tuureluurs van die motor, probeer ik vol goede moed via het Motor-Forum wat helderheid in de zaak te krijgen, stoot ik tegen mijn koffiebeker aan. Koffie weg en toetsenbord weg ;( Vandaar die halve zin. Uiteindelijk zat ik aan een toetsenbord te sleutelen tussen de motorellende door. Proberen de zaak snel van binnen schoon te maken en met een föhn te drogen. Zit nu op een andere toetsenbord te tikken...

Maar inderdaad: heb de spanning nog niet gecontroleerd met draaiende motor.

Ik heb bij een auto weleens gezien dat iemand - om te testen - een 12v draad direct van de accu naar de bobine trok. Zou dat hier een handige testmethode zijn..?

Dat met die draad zou moeten kunnen. Maar is meten niet gewoon simpeler?

-Ja! :X

Whatever: Één kant van de boubines (Gixxerkleuren: 2x oranje/wit) hangt inderdaad direct aan de voeding. De andere kanten (1x wit voor cil 1+4 en 1x zwart/geel voor cil 2+3) wordt door de CDI naar massa geschakeld. Goede kans (=geen 100%) dat hetzelfde opgaat voor de Bandit als je dezelfde kleuren aantreft.

Neem geen (te) dunne draad.

Overigens is die oranje/witte ook de voeding van je CDI. Dus niet afkoppelen, anders ben je je CDI zeker kwijt.

Suczszsz
 
Je schrijft dat je de boel overgezet hebt en toen proef gedraaid hebt. Alles liep en toen heb je de kabels goed gelegd en de boel vastgezet. Toen liep ie niet meer zoals het bedoeld was.

Kijk eens of er ergens een kabelbreuk zit. Het is een klootklusje maar ik zou toch de kabels met een oma meter doormeten.
Als de motor stationair loopt, worden dan alle bochten warm?
\zijn de bougies zwart of zijn zijn ze nat? Nat is geen vonk. zwart kan olie zijn of een te vet mengsel.
De motor heeft lang stilgestaan, waarom was dat? Heeft de vorige eigenaar ook dit geklooi gehad of heeft die iets gedaan waardoor de motor niet meer loopt.
Als die bijv. de distributieketting vernieuwd heeft en er is per ongeluk iets verdraaid, loopt de motor wel, maar niet echt lekker. Er hoeft maar 1 tandwieltje iets verdraaid te zijn en je zoekt je de klere naar de oorzaak.

succes!
 
Dan moet je wel het water dat uit de andere tank is gekomen, eerst uit de carbs halen. (als dat het is)


Nou... we zijn er hoor...!!!

Tóch water in de vlotterkamers!!!!! |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |(

Laat ik deze nou al eerder afgetapt hebben, maar bij gebrek aan andere opties ga je alles nog maar een keer uitvoeren he.. Zeker als mede-denkers/MF-ers je erop wijzen..

Systematisch heb ik alles overgezet. Dat de benzine in de tank niet meer ok zou kunnen zijn was dan ook de reden dat ik de tank verwisseld had. Ik heb toen ook de vlotterkamers afgetapt. Deze actie bood toen echter geen soelaas.
Ik heb op dat moment de slechte benzine uitgesloten, en dat had ik overduidelijk NIET moeten doen. Het heen en weer wisselen van de tank heb ik hierna nog wel vaker gedaan, maar meer met het oog op het feit dat er in de tank van de andere Bandit wat meer benzine zat...

En het verhaal van Motorbeer leek me al een plausibele verklaring. Heb het bij auto's al vaker gehoord (oei, wat reed mijn broertjes bmw na 3 jaar ineens lekker toen de nokkenas op tijd werd gezet :P )

Achteraf denk ik dat het probleem gehuisd heeft in de benzine én in de bougiekappen. Stelselmatig overzetten van onderdelen heeft mij in dit geval slechts gedeeltelijk geholpen. De rest van de hulp moest ik toch op Motor-Forum betrekken *D *D

:} :} :} Zot en alle andere meedenkers. Jullie hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de oplossing van het probleem!

Nu moet ik alleen alles weer netjes in elkaar zetten. Hoop (en denk) dat het dit keer wél goed gaat.. :P
 
Als je toch alles zowat los hebt, bekijk dan ook onder een vergrootglas eens de tipjes op de vlotterpennetjes die tegenwoordig meestal van een soort plastic zijn. Bij vervormen/ slijten kunnen daardoor op gekke momenten storingen optreden, zowel benzine-krapte door "kleven" als verzuip-neiging door onvoldoende sluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan