Circuitbanden-Topic

klein circuit, niet te groot evenement, misschien heb je mazzel. Als er instructeurs zijn altijd gebruik van maken als je voor het eerst gaat :t Maar bandendruk hoef je je echt geen enkele zorgen over te maken.Gewoon zorgen dat je lol hebt de eerste keer en proberen zoveel mogelijk te leren en op te pikken van de aanwezige instructeures.
 
Rosso Corsa 2 is een prima band voor de eerste keer op het circuit. Rijd je op straat ook al je schaamranden weg en je knie aan de grond?

Zo ja, dan is 2,3 voor en achter een goed startpunt en kun je eventueel gedurende de dag de druk achter geleidelijk verlagen indien nodig. Zo nee, dan iets meer: bijvoorbeeld 2,5 voor en achter.

Ter referentie: ik heb afgelopen seizoen gereden met deze banden. Op het Midland-baantje een keer met koud weer met 2,5/2,9 voor/achter gereden en dat ging toen perfect, maar dat is een langzame baan. Op Assen en Zandvoort reed ik 2,3/1,9 voor/achter.
 
Schaamranden op de weg zijn er zogoed als niet, knie op de grond durf ik niet echt. Ik reed voordien met een kevlar jeans waarbij knie leggen niet echt een begrip is 🙈

Morgen voor de eerste maal op de weg met leder pak, voorlopig nog op de ''oude'' banden. Begin volgende week mag ik langsgaan voor de nieuwe. Tenminste, als de afspraak, net als de trackday, niet afgelast zal worden.
 
Ik rij een dag of 3/4 per jaar met de rosso corsa II op eht circuit tip is om met iets lagere banden spanning aan te houden dan op straat maar niet te veel.
Het is ten slotte geen supercorsa.
Ik begin altijd met 2.3 voor 2.1 achter koud gemeten.

Ik ben erg over tevreden, gaan (relatief) lekker lang mee, rij er mee op een R6 1999, geen bandenwarmers nodig en in de regen zijn ze ook erg goed.
Tot op heden 6 dagen circuit op gereden en kunnen nog wel even mee gelukkig :)(want een goed kope band is het niet).
 
Da klinkt goed! Ik kijk er alvast naar uit ☺️

Wat betreft de prijs, ik heb 280ish betaald montage inclusief. Goedkoop is het niet, maar in de klasse ''semi-slick'' vind ik het best meevallen.
 
Ik heb zeer recent een Honda CBR 600 RR PC40 circuit motor aangeschaft.
Dit jaar wil ik gaan beginnen met circuit rijden.
Welke banden kunnen jullie aanraden voor een beginner?
Zit zelf te denken aan de Metzeler racetec rr K3 of de Pirelli Diablo Rosso III
 
Ik heb zeer recent een Honda CBR 600 RR PC40 circuit motor aangeschaft.
Dit jaar wil ik gaan beginnen met circuit rijden.
Welke banden kunnen jullie aanraden voor een beginner?
Zit zelf te denken aan de Metzeler racetec rr K3 of de Pirelli Diablo Rosso III
Het zijn twee verschillende banden, maar allebei zijn ze geschikt voor jouw doel.
De Rosso III is een sportieve straatband die zich ook erg goed houdt op het circuit. Kun je evt ook nog mee in de regen rijden.

De Racetec RR K3 is een raceband met wegtoelating. Wat hardere compound en daardoor wat makkelijker te gebruiken zonder warmers etc.

Het hangt er een beetje vanaf wat je doelen zijn, maar wat mij betreft begin je met een stje Rosso III's en als je die hebt op gereden en flink progressie hebt geboekt monteer je K3's.

Misschien is de Corsa II nog een goed alternatief, zit een beetje tussen de K3 en de Rosso III in.
 
Het zijn twee verschillende banden, maar allebei zijn ze geschikt voor jouw doel.
De Rosso III is een sportieve straatband die zich ook erg goed houdt op het circuit. Kun je evt ook nog mee in de regen rijden.

De Racetec RR K3 is een raceband met wegtoelating. Wat hardere compound en daardoor wat makkelijker te gebruiken zonder warmers etc.

Het hangt er een beetje vanaf wat je doelen zijn, maar wat mij betreft begin je met een stje Rosso III's en als je die hebt op gereden en flink progressie hebt geboekt monteer je K3's.

Misschien is de Corsa II nog een goed alternatief, zit een beetje tussen de K3 en de Rosso III in.

Met de Corsa II bedoel je dan denk ik de: Diablo Rosso Corsa II ?
V.w.b. mijn doelen, het gaat me er vooral om een leuke dag te hebben wanneer ik ga. Heb een keer een circuit dag gedaan met m'n Aprilia Tuono en vond het zeker voor herhaling vatbaar, maar wilde het liever niet meer met m'n straat motor doen en voor een beginner vind ik dat zo'n Tuono eigenlijk te veel vermogen / koppel heeft voor op het circuit.
Ik heb wel een set bandenwarmers bij de motor gekregen.
 
Met de Corsa II bedoel je dan denk ik de: Diablo Rosso Corsa II ?
V.w.b. mijn doelen, het gaat me er vooral om een leuke dag te hebben wanneer ik ga. Heb een keer een circuit dag gedaan met m'n Aprilia Tuono en vond het zeker voor herhaling vatbaar, maar wilde het liever niet meer met m'n straat motor doen en voor een beginner vind ik dat zo'n Tuono eigenlijk te veel vermogen / koppel heeft voor op het circuit.
Ik heb wel een set bandenwarmers bij de motor gekregen.
Die inderdaad ;)

Voor jouw doelstelling voldoen alle drie de banden eigenlijk wel.
Hangt er vanaf of je ook regenbanden/wielen hebt. Als je op Racetecs staat en het regent is je dag weggegooid.
 
Als je bandenwarmers hebt zou ik ze gebruiken, dan kun je meteen vanaf de eerste bocht knallen en het scheelt ook bandenspijtage.

Rosso 3 kan prima meekomen op het circuit en je kunt er ook aardig goede tijden mee rijden, maar dit is eigenlijk een straatband dus niet helemaal ideaal. Als je ook van plan bent in de regen te gaan rijden, dan zou ik kijken naar de volgende banden: Pirelli Rosso Corsa 2, Dunlop Sportsmart TT, Continental RaceAttack 2 Street.

Als je niet in de regen gaat rijden of als je regenwielen hebt kun je de Metzeler K3, Metzeler Racetec TD, Pirelli Supercorsa SP, Dunlop GP Racer 212 endurance, Bridgestone R11 of RS11, Continental RaceAttack 2 Street.
 
Als je bandenwarmers hebt zou ik ze gebruiken, dan kun je meteen vanaf de eerste bocht knallen en het scheelt ook bandenspijtage.

Rosso 3 kan prima meekomen op het circuit en je kunt er ook aardig goede tijden mee rijden, maar dit is eigenlijk een straatband dus niet helemaal ideaal. Als je ook van plan bent in de regen te gaan rijden, dan zou ik kijken naar de volgende banden: Pirelli Rosso Corsa 2, Dunlop Sportsmart TT, Continental RaceAttack 2 Street.

Als je niet in de regen gaat rijden of als je regenwielen hebt kun je de Metzeler K3, Metzeler Racetec TD, Pirelli Supercorsa SP, Dunlop GP Racer 212 endurance, Bridgestone R11 of RS11, Continental RaceAttack 2 Street.
Ik heb regen wielen, maar daar moeten ook nieuwe banden op en daarvoor weet ik al helemaal niet wat ik het beste kan kiezen
 
Ik heb regen wielen, maar daar moeten ook nieuwe banden op en daarvoor weet ik al helemaal niet wat ik het beste kan kiezen
Misschien eerst een beslissing nemen of je wilt investeren in twee setjes banden of dat je het met een "all weather"-band zoals de Rosso Corsa II gaat proberen

Vervolgens hier weer vragen welke regenbanden er worden aangeraden. Ik kan me zelf niet voorstellen dat daar heel erg veel verschil zit tussen de bekende merken, maar misschien heb ik het verkeerd.
 
Misschien eerst een beslissing nemen of je wilt investeren in twee setjes banden of dat je het met een "all weather"-band zoals de Rosso Corsa II gaat proberen

Vervolgens hier weer vragen welke regenbanden er worden aangeraden. Ik kan me zelf niet voorstellen dat daar heel erg veel verschil zit tussen de bekende merken, maar misschien heb ik het verkeerd.
Ik zit er meer aan te denken om een gebruikt setje regenbanden op de kop te tikken voor op de regen wielen. Mocht het dan een keer echt slecht weer zijn (ongeacht of ik nou ga kiezen voor de K3's of de Rosso Corsa II) kan ik altijd nog uitwijken naar de regenbanden.
Worden bij de regenbanden wel dezelfde maten gebruikt?
 
Ik kwam je advertentie al tegen op fb volgens mij.. maar waarom zou je een gebruikte set kopen ? en vooral als je het als "twijfel" set wilt gebruiken zou ik juist om die extra set wielen gewoon straatbanden gooien, werkt in de regen en in de zon.
 
Ik kwam je advertentie al tegen op fb volgens mij.. maar waarom zou je een gebruikte set kopen ? en vooral als je het als "twijfel" set wilt gebruiken zou ik juist om die extra set wielen gewoon straatbanden gooien, werkt in de regen en in de zon.
Ja, heb 'm inderdaad ook even op facebook gegooid.
Van de ene kant hoor ik dat je met bijvoorbeeld de Rosso Corsa II banden ook prima kunt rijden in de regen, van de andere kant hoor ik geluiden dat het met regenbanden 10x fijner is.
Ik heb de extra set wielen toch staan, dus daarom zit ik te denken om daar dan ook een setje regenbanden op te zetten (de regenbanden die er nu op zitten zijn verouderd en al behoorlijk afgesleten). Gebruikte banden kosten uiteraard minder dan nieuwe en dan heb ik toch wat achter de hand.
 
Ik snap je gedachten hoor maar ik denk dat je behoorlijk hoog grijpt voor iemand die voor het eerste jaar de baan op gaat ;)
Regenrijden schijn je vooral gevoel voor te moeten hebben, weet niet uit eigen ervaring of dat echt zo is.
Kijk, een regenband werkt heel goed in de regen.. op een opdrogende baan is het al snel minder
een straatband werkt misschien iets minder in de volle regen maar op een opdrogende baan wel weer goed.

Qua gebruikte banden denk ik dat je hetzelfde kan kopen als wat er nu om ligt.. oud en raar gesleten, ik zie namelijk nooit banden aangeboden worden die nog 90% zijn en dan voor de helft van de nieuw prijs.

Naar mijn mening zou je prima af zijn met 1 set rosso,s of iets dergelijks en kijk je na je eerste jaar eens weer verder ( als we dit jaar de baan al op mogen.. )
 
Ik snap je gedachten hoor maar ik denk dat je behoorlijk hoog grijpt voor iemand die voor het eerste jaar de baan op gaat ;)
Regenrijden schijn je vooral gevoel voor te moeten hebben, weet niet uit eigen ervaring of dat echt zo is.
Kijk, een regenband werkt heel goed in de regen.. op een opdrogende baan is het al snel minder
een straatband werkt misschien iets minder in de volle regen maar op een opdrogende baan wel weer goed.

Qua gebruikte banden denk ik dat je hetzelfde kan kopen als wat er nu om ligt.. oud en raar gesleten, ik zie namelijk nooit banden aangeboden worden die nog 90% zijn en dan voor de helft van de nieuw prijs.

Naar mijn mening zou je prima af zijn met 1 set rosso,s of iets dergelijks en kijk je na je eerste jaar eens weer verder ( als we dit jaar de baan al op mogen.. )
Zou wel een zware domper zijn als het dit jaar helemaal niks meer wordt 😔
 
Ik zit er meer aan te denken om een gebruikt setje regenbanden op de kop te tikken voor op de regen wielen. Mocht het dan een keer echt slecht weer zijn (ongeacht of ik nou ga kiezen voor de K3's of de Rosso Corsa II) kan ik altijd nog uitwijken naar de regenbanden.
Worden bij de regenbanden wel dezelfde maten gebruikt?

Dat wisselt van merk tot merk.
Goede en verse regenbanden geven dusdanig veel grip dat je nog heel hard kunt,veel beter dan welke straatband dan ook.
Maar als het opdroogt,wordt een regenband compleet opgevreten door het zachte compound en open profiel..

Hier GP-Reifen.com - Rennreifen und Stra&szligenreifen für dein Motorrad! kun je wat ideen op doen qua maatvoering compounds etc
 
Ik snap je gedachten hoor maar ik denk dat je behoorlijk hoog grijpt voor iemand die voor het eerste jaar de baan op gaat ;)
Regenrijden schijn je vooral gevoel voor te moeten hebben, weet niet uit eigen ervaring of dat echt zo is.
Kijk, een regenband werkt heel goed in de regen.. op een opdrogende baan is het al snel minder
een straatband werkt misschien iets minder in de volle regen maar op een opdrogende baan wel weer goed.

Qua gebruikte banden denk ik dat je hetzelfde kan kopen als wat er nu om ligt.. oud en raar gesleten, ik zie namelijk nooit banden aangeboden worden die nog 90% zijn en dan voor de helft van de nieuw prijs.

Naar mijn mening zou je prima af zijn met 1 set rosso,s of iets dergelijks en kijk je na je eerste jaar eens weer verder ( als we dit jaar de baan al op mogen.. )

Verschil tussen een echte regenband en een goede straatban is een verschil van dag en nacht, het verschil is vele malen groter dan een sportieve straatband en een slick. Een oudere regenband zou ik niet aanraden aangezien deze sneller hard worden en dus minder grip bieden.
Gezien je rondetijden zou ik beginnen met een sportieve straatband, een setje slicks/ circuitbanden of regenbanden zijn zo gekocht.
 
Verschil tussen een echte regenband en een goede straatban is een verschil van dag en nacht, het verschil is vele malen groter dan een sportieve straatband en een slick. Een oudere regenband zou ik niet aanraden aangezien deze sneller hard worden en dus minder grip bieden.
Gezien je rondetijden zou ik beginnen met een sportieve straatband, een setje slicks/ circuitbanden of regenbanden zijn zo gekocht.
Volgens mij zeg jij hetzelfde alleen op een andere manier ?!
 
In de regen met straat banden rijden is vragen om ellende als je hwt mij vraagt. Op drogende baan is kut natuurlijk met regen banden. Dan blijf ik ook binnen ga niet mijn dure regen banden opstoken op een hal!/half baan. Maar in de regen kun je zovele fun hebben met regen banden 😊 FB_IMG_1578088595636.jpg
 
Zelf een prutser als mij,kan in de regen met regenbanden nog gewoon Knee downen.🤪
Reed,laatst, wel mijn regenbroek aar de klote 😏
 
Ik was vorig jaar bij een MSL dagje vergeten dat ik een regenmapping heb.
Maar mijn eigen rechterpols doet het gelukkig ook goed (sessie 1-4 tweede of derde, vierde in de race op Rosso's, tussen regenbanden). :')
 
Dat wisselt van merk tot merk.
Goede en verse regenbanden geven dusdanig veel grip dat je nog heel hard kunt,veel beter dan welke straatband dan ook.
Maar als het opdroogt,wordt een regenband compleet opgevreten door het zachte compound en open profiel..

Hier GP-Reifen.com - Rennreifen und Stra&szligenreifen für dein Motorrad! kun je wat ideen op doen qua maatvoering compounds etc

Puur uit interesse nog eens verder aan het lezen op internet over regenbanden, maar ik begrijp de afwijkende maatvoeringen nog niet goed.
Ik zie bijvoorbeeld dat de Pirelli Diablo rain achter alleen verkrijgbaar is in de maten 160/60 R17 en 190/60 R17.
Bij Bridgestone heb ik weer iets gezien met 120/600 R17 en 190/650 R17. Hier worden de hoogte maten dus anders aangegeven.
Wat is nou vergelijkbaar met wat? Klopt het dat er voor regenbanden meestal voor smallere banden wordt gekozen?
En wat ga je bijvoorbeeld kiezen wanneer je normaal met een 180/55 R17 of een 190/55 R17 rijdt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan