Circuitbanden-Topic

Ik heb de vraag of de slijtindicatoren puur bedoeld zijn voor het bepalen van straat legaliteit ook bij Metzeler neergelegd, maar nog geen reactie gehad.
Ik denk dat ik voor m'n volgende circuit dag uit voorzorg maar een extra achterband bestel, voor het geval dat ik 'm nodig heb.
Ik zit nu te denken om een Metzeler Racetec TD Slick te nemen welke ik dan ga gebruiken i.c.m. de Metzeler Racetec RR K3 voorband, totdat de voorband ook aan vervanging toe is.

Ik zit alleen nog te twijfelen of ik voor een 180/55 ZR17 of een 180/60 ZR17 ga.
Wat zijn de voor-/nadelen t.o.v. deze 2 opties? Iemand tips?
Ik rij op dezelfde banden en vroeg mezelf dat pas geleden ook al af. Ik zag toevallig vandaag dat een instructeur bij MCT dezelfde banden had met vergelijkbare slijtage. Ik heb gevraagd wanneer hij de banden vervangt. Hij reed er nog even mee door nadat het indicatienokje gelijk was met het loopvlak. Volgens hem was dat indicatienokje vooral bedoelt voor weggebruik.

Wellicht heb je ook hier wat aan:
 
Voor de opslag van m'n circuit banden zit ik even in twijfel wat handig is. De motor zelf staat in een schuur waar lichtinval is en de temperatuur nogal wisselt (niet geïsoleerd, tochtig maar wel een plat zwart dak dus zomers snel heet). Nu kan ik wel een doek over de banden heen wikkelen tegen het licht.
Of ik kan de velgen demonteren en deze binnenshuis op zolder opslaan. Daar is het altijd donker maar de temperatuur loopt zomers aardig op.

Wat zou handig hierin zijn?

Of maakt het niet zeer veel uit qua temperatuur maar gaat het meer om het licht? Want hoe slaan ze de banden bv op in warmere landen?

Bestaan er overigens iets waarmee je de banden van zonlicht kan afdekken als de nog op de motor zitten?
 
Laatst bewerkt:
Voor de opslag van m'n circuit banden zit ik even in twijfel wat handig is. De motor zelf staat in een schuur waar lichtinval is en de temperatuur nogal wisselt (niet geïsoleerd, tochtig maar wel een plat zwart dak dus zomers snel heet). Nu kan ik wel een doek over de banden heen wikkelen tegen het licht.
Of ik kan de velgen demonteren en deze binnenshuis op zolder opslaan. Daar is het altijd donker maar de temperatuur loopt zomers aardig op.

Wat zou handig hierin zijn?
Of maakt het niet zeer veel uit qua temperatuur maar gaat het meer om het licht? Want hoe slaan ze de banden bv op in warmere landen?
Tijd geleden werd hier verwezen naar een youtube filmpje van naska. Over te warm opslaan werd niets gezegd, koud is wel slecht voor circuit banden.
 
Niet te bang zijn. Je hoeft ze geen 5 jaar op te slaan.
Liggen bij mij gewoon in de schuur met simpel kanteldeurtje (nog) dus ook behoorlijk koud en warm. Ik koop mijn banden zo dat ik nu de oude banden van vorig jaar op rij en dan komend jaar weer die van dit jaar enz. Dus mijn banden zijn max 2 jaar oud.

Met kou alleen oppassen dat je er niet mee gaat gooien, schijnbaar kunnen ze dan zelfs breken.
 
Ja joh, zo’n rsv gooit er ook een beste pak pk/nm op. Ik ken mensen met een 1000 die een k1 in 2 sessies wegbranden.
Lekker een k2 achter erop, voor kan evt een k1.
Mwa, de nieuwere motoren hebben een pak meer vermogen als mijn ouwe beestje😆. Voor rijd ik een k2 en ik ga een k1 bestellen(achter) voor de 5 uren.👍
 
Meer rubber op het asfalt onder hellingshoek.
beetje 1000 met 200pk doet het op hellingshoek doet het minder goed met een 190 band dan een 200 band.
dat zal wel met die hellingshoeken van die 600 vandaag de dag niet anders zijn en ze kunnen misschien eerder of harder op het gas!

 
@Freek Willems 180/60 is een bredere en hogere band. Geeft je meer rubber. Je gebruikt vrij snel de band tot op de rand (al ruim voordat je je knie aan de grond rijdt bijv.) en je kunt dan nog verder, dus dat is niet per sé een argument om voor de 180/60 te gaan.
De hogere band verandert je geometrie. De vraag is of je dat merkt (heb ik geen ervaring mee). Het verschil is best fors: de Metzeler 180/60 is ongeveer 20mm groter in omtrek dan de 180/55. Dus de achterkant zit een centimeter hoger.

En je achterband komt dichterbij je achterbrug ;)
 
Nieuw setje banden nodig voor de 5 uur van Assen rij momenteel bridgestone r11 soft v- medium A.
maar wil de Metzeler TD wel proberen mensen ervaring mee ?
Banden doen qua grip en levensduur niet veel van elkaar onder denk ik ?
 
Ze zijn beide verschillend gepositioneerd. Ik heb nu de TD en twijfel over de R11 als opvolger.

R11 is bedoeld als race-band en is gevoelig voor omstandigheden (compoundselectie), afstelling en bandendruk.

De TD slick is bedoeld voor "de mindere goden" die onbezorgd een circuitdag willen rijden in allerlei omstandigheden (zonder van compound te moeten wisselen en zonder risico op vreetsporen) en ook op een tempo rijden waarop een echte slick niet op temperatuur komt.

De R11 is de tegenhanger van de Metzeler Racetec K1 en K2. De RS11 de tegenhanger van de K3. De Metzeler TD slick heeft geen tegenhangers van andere merken aangezien die hun trackday-banden uitrusten met een harde middencompound voor straatgebruik (bv Dunlop Sportsmart TT, Rosso Corsa 2/Supercorsa SP, Michelin Power Cup 2).
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn beide verschillend gepositioneerd. Ik heb nu de TD en twijfel over de R11 als opvolger.

R11 is bedoeld als race-band en is gevoelig voor omstandigheden (compoundselectie), afstelling en bandendruk.

De TD slick is bedoeld voor "de mindere goden" die onbezorgd een circuitdag willen rijden in allerlei omstandigheden (zonder van compound te moeten wisselen en zonder risico op vreetsporen) en ook op een tempo rijden waarop een echte slick niet op temperatuur komt.

De R11 is de tegenhanger van de Metzeler Racetec K1 en K2. De RS11 de tegenhanger van de K3. De Metzeler TD slick heeft geen tegenhangers van andere merken aangezien die hun trackday-banden uitrusten met een harde middencompound voor straatgebruik (bv Dunlop Sportsmart TT, Rosso Corsa 2/Supercorsa SP, Michelin Power Cup 2).
Waarom voldoet de TD niet meer voor jou dan?
 
Voldoet prima maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar het verschil in gevoel/feedback dat de R11 geeft.
Grappig, ik zat er juist aan te denken om mijn R11 in te ruilen voor TD. Ik heb de soft en medium variant van de R11 op velg, al is de soft nu aan vervanging toe. Ik vraag me nog steeds af of de TD niet vooral veel goede marketing is want ik hoor alleen maar voordelen: geen warmers nodig, bandendruk is minder kritisch, geen tearing, kunnen gedraaid worden etc. Er moeten toch ook nadelen aan zitten? Wat zijn jouw rondetijden met de TD?
 
Grappig, ik zat er juist aan te denken om mijn R11 in te ruilen voor TD. Ik heb de soft en medium variant van de R11 op velg, al is de soft nu aan vervanging toe. Ik vraag me nog steeds af of de TD niet vooral veel goede marketing is want ik hoor alleen maar voordelen: geen warmers nodig, bandendruk is minder kritisch, geen tearing, kunnen gedraaid worden etc. Er moeten toch ook nadelen aan zitten? Wat zijn jouw rondetijden met de TD?
Ze zijn niet geschikt om mee te racen, dus circuitdagen en niet meer.
Maar ik ben ook wel benieuwd waar dan de grens zit.
Jaren geleden reden ze in de talent cup met Pirelli straatbanden iets van 1.47 en nog wel sneller dacht ik. :)
 
Ze zijn niet geschikt om mee te racen, dus circuitdagen en niet meer.
Maar ik ben ook wel benieuwd waar dan de grens zit.
Jaren geleden reden ze in de talent cup met Pirelli straatbanden iets van 1.47 en nog wel sneller dacht ik. :)
Waarom niet dan? Slijten ze zo snel? En ''straatbanden'' is een rekbare term. R11 heeft ook DOT
 
Waarom niet dan? Slijten ze zo snel? En ''straatbanden'' is een rekbare term. R11 heeft ook DOT
Ja, daarom is het interessant om meer te weten.
Hoe verhoudt de TD slick zich met banden die nog een DOT code hebben als je hem niet mag vergelijken (en waarom) met andere slicks die wel goedgekeurd zijn voor racegebruik. :)

Ik zit nu (ook) met diverse dillema's.
Rij het liefste nog gewoon over straat naar het circuit, maar de tijden kruipen omhoog in de snelste groep.
 
Rij zelf met de R11 op straat en circuit, gevoelige band qua spanning en temp inderdaad.
Voor mij wel een band die geweldig zijn grens aangeeft en de levensduur vind ik prima.
Voor een all round rijder zou ik denk ik toch voor de Metzeler TD gaan, hoor daar heel goede verhalen over en je schijnt er zowel met lage als hoge temp te kunnen rijden etc
 
Ja, daarom is het interessant om meer te weten.
Hoe verhoudt de TD slick zich met banden die nog een DOT code hebben als je hem niet mag vergelijken (en waarom) met andere slicks die wel goedgekeurd zijn voor racegebruik. :)

Ik zit nu (ook) met diverse dillema's.
Rij het liefste nog gewoon over straat naar het circuit, maar de tijden kruipen omhoog in de snelste groep.
Omhoog? Dat is de verkeerde kant op
 
Grappig, ik zat er juist aan te denken om mijn R11 in te ruilen voor TD. Ik heb de soft en medium variant van de R11 op velg, al is de soft nu aan vervanging toe. Ik vraag me nog steeds af of de TD niet vooral veel goede marketing is want ik hoor alleen maar voordelen: geen warmers nodig, bandendruk is minder kritisch, geen tearing, kunnen gedraaid worden etc. Er moeten toch ook nadelen aan zitten? Wat zijn jouw rondetijden met de TD?
Ik heb de genoemde voordelen al kunnen ontdekken.
Bandendruk voor is 2.4 warm, 1.9bar warm achter. (190/55/17)
Ik rij momenteel onderaan de snelste groep of bovenaan groep 3.
En dat ligt niet aan de band, ik ben er zeker van dat ik met die banden in het midden van groep 4 comfortabel zou kunnen rijden.
De band waarschuwt wel tijdig als de grip bijna op is. (gaat mooi glijden)
Die grens zit momenteel nog boven mijn niveau, die grens heb ik alleen nog maar bereikt bij het testen van de grip. (lomp/vroeg op het gas gaan)
Ik heb er maandag 1.16.1 mee gereden op Mettet maar dit kan nog een stuk sneller. (mijn zithouding op m'n cbr1000rr is slecht)
Ik vermoed zeker 1.14 en waarschijnlijk 1.13 met die band.

Op folembray reed ik er 58.2 mee en had het gevoel dat het ook nog een stuk beter kon.
 
Ik heb de genoemde voordelen al kunnen ontdekken.
Bandendruk voor is 2.4 warm, 1.9bar warm achter. (190/55/17)
Ik rij momenteel onderaan de snelste groep of bovenaan groep 3.
En dat ligt niet aan de band, ik ben er zeker van dat ik met die banden in het midden van groep 4 comfortabel zou kunnen rijden.
De band waarschuwt wel tijdig als de grip bijna op is. (gaat mooi glijden)
Die grens zit momenteel nog boven mijn niveau, die grens heb ik alleen nog maar bereikt bij het testen van de grip. (lomp/vroeg op het gas gaan)
Ik heb er maandag 1.16.1 mee gereden op Mettet maar dit kan nog een stuk sneller. (mijn zithouding op m'n cbr1000rr is slecht)
Ik vermoed zeker 1.14 en waarschijnlijk 1.13 met die band.
Rond de 2 minuten op assen dan?
 
Rond de 2 minuten op assen dan?
Geen idee nog nooit gereden. Zandvoort ook niet.
Maar ik vermoed wel eerder onder de 1.55 als ik eens kijk in het rondetijden topic.
Dat zal ik met deze cbr1000rr ook niet doen, die gaat in de verkoop en ik zoek een andere motor waar ik wel goed op zit. (liefst gsxr750 of een gsxr600 of kawa zx6r)
 
Waarom niet dan? Slijten ze zo snel? En ''straatbanden'' is een rekbare term. R11 heeft ook DOT
Ik neem aan minder grip, ik heb eens rondetijden van (zogenaamd?) snelle rijders gezien van Zolder en een Spaans circuit en destijds een beetje om proberen te rekenen en kwam daarmee uit op een 1:48 voor Assen. Neem het met een korrel zout! Dat betekent dat een snelle rijder op een TD slick een paar secondes laat liggen t.o.v. een Supercorsa SC waarmee lage 40ers worden gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan