Circuitbanden-Topic

Verrassend die bandenspanning van de Pirelli DRC 2. Ik had deze altijd lager staan, maar heb voor het eerst ook aardig wat slijtage op de achterband, iets dat ik eerder nooit had (voorband ziet er wel prima uit). Volgende keer de spanning toch iets hoger laten, ben benieuwd.
Ik reed met Rosso Corsa altijd met 2.3 achter naar tevredenheid. Dat was ook de spanning uit de test van 2018. :Y
Eerder dit jaar bij de MAC - nadat jij ook had gereden - was er een langzamere rijder die gigantische sporen had op zijn twee bar achterband.
Zelfs de Marshall kwam vragen met welke spanning ik reed met de Rosso omdat er nauwelijks slijtage te zien was. :9

En hoe lager de baan temperatuur, hoe hoger de spanning voegde hij er aan toe en ging in discussie met de rijder die dus een breed spoor had. :Y

Eind juli was het wat kouder dan mei/juni.
Ik ben mij waarschijnlijk daardoor de eerste ronde rot geschrokken van de lage spanning met de Supercorsa zonder bandenwarmers. Dat was andere dagen met volle zon niet zo. :+

Er zit nu mede daarom (en diepere 'slijtage indicatie') weer een Corsa Rosso onder. Prima rond de 1.55 en lager.
Maar nog geen dagen om te rijden sinds juli. :X
 
De dag zelf was een graad of 18 en droog dus eigenlijk niks bijzonders. maar het karkas is zeker wel door en door op temperatuur geweest daar ik ze netjes in de warmers op 80-85 graden heb staan voor ik de baan op rijd. Met de bandenspanningen heb ik dus inderdaad warm gemeten en gespeeld. Tijdens het rijden voelde ik de band ook echt smeren en vervormen alsof je op een lekke band reed wat ik later ook op de paar actiefoto's die gemaakt zijn terug zag dus ik blijf erbij dat 1,2 bar "gevoelsmatig voor mij" wel erg laag is.
Bekijk bijlage 1669501

Door schade en schande wijzer geworden zullen we maar zeggen... en hij hangt inmiddels aan de wall of shame hier in de schuur 🙈
De voorband sleet overigens wel echt supernetjes af. Ik heb de Dunlops uiteindelijk dan ook maar 1 dag gebruikt en ben daarna weer terug gegaan naar Pirelli. Slijtage van de Pirelli's gaan hard maar uiteindelijk werken deze dus wel prima voor me zonder alle gekkigheid.

Niets bijzonders die vervorming heb ik soms ook. (Metzelers op 1.7-1.9 in de warmers)
 
Hey allen, vraagje tussendoor. Mijn Blade heeft volgens de specificaties een 190/50 achterband nodig. Ik twijfel of ik misschien wil overstappen van straatbanden naar slicks en was naar de Racetec TD aan het kijken maar die lijkt alleen in 190/55 geleverd te worden. Is dat een issue? die 5mm hoogte?
Hoi allen, er liggen nu dus racetec TD's onder, hebben jullie toevallig advies voor de bandenspanning? Ik kan er op internet verder weinig over vinden. Ik wil niet klakkeloos die van de RR overnemen want volgens mij is het wel echt een andere band
 
Had deze nog... staat alleen de td niet op... :+
 

Bijlagen

  • 2019_07_23_metzeler_luftdruck_flyer.pdf
    30,7 KB · Weergaven: 12
Hoi allen, er liggen nu dus racetec TD's onder, hebben jullie toevallig advies voor de bandenspanning? Ik kan er op internet verder weinig over vinden. Ik wil niet klakkeloos die van de RR overnemen want volgens mij is het wel echt een andere band
Bandenspanning Metzeler.jpg

Is wel dezelfde spanning. In het rood de samenvatting
 
Gewoon positief, wel een groot verschil in bandenspanning uit de warmers en warmgereden. Uit de warmers 1,8 bleek van de baan meer dan 2,0 en dat is mijn voorlopige verklaring voor een klein spoortje rechts.
 
Ik ben er vandaag voor het eerst mee aan het rijden op Mettet en tot nu toe ben ik positief.
Bandenspanning conform opgave Metzeler aangehouden en de slijtage is netjes.
 
Ik ben er vandaag voor het eerst mee aan het rijden op Mettet en tot nu toe ben ik positief.
Bandenspanning conform opgave Metzeler aangehouden en de slijtage is netjes.
Dit is het eindresultaat na 6 sessies Mettet vandaag. Snelste ronde 1:18.2
Morgen nog een dagje.
 

Bijlagen

  • 16300783258336794915116426466558.jpg
    16300783258336794915116426466558.jpg
    238,1 KB · Weergaven: 36
  • 16300783449231131660332254377642.jpg
    16300783449231131660332254377642.jpg
    261,9 KB · Weergaven: 36
Hier nog meer positieve ervaring met de TD slick, op Zolder en Zandvoort. Na het weekend naar Assen, voor de zekerheid een nieuwe achterband mee, maar ik denk dat hij het nog wel uithoudt.
 
Hier ook, je krijgt wel niet veel feedback van de band maar in zijn grensbereik is hij voorspelbaar.
De band is ook neutraal.
Slijtage is goed als de bandenspanning 1.8bar is direct van het circuit.
Als je die op 1.6 - 1.7 houdt slijt hij te hard. (afhankelijk van hoe snel je bent.)
 
Dit is het eindresultaat na 6 sessies Mettet vandaag. Snelste ronde 1:18.2
Morgen nog een dagje.
Ziet er netjes uit.

Ben benieuwd. Mijn eerste ervaring met slicks dus zal sowieso even wennen zijn.
A.s. vrijdag laat ik ze los op Assen. Weer ziet er goed uit dus dat is alvast een meevaller
 
Ziet er netjes uit.

Ben benieuwd. Mijn eerste ervaring met slicks dus zal sowieso even wennen zijn.
A.s. vrijdag laat ik ze los op Assen. Weer ziet er goed uit dus dat is alvast een meevaller
2e dag ging ook goed, alleen helaas de laatste 2 sessies regen.
Snelste ronde op de 2e dag 1:17.643
 
Heren, ik heb een vraag over ……bandenspanning, veel over gelezen hier maar niet echt helder nog.
ik heb laatst gereden met pirelli super Corsa sp v3, op Zolder. Toen t wat harder ging ( nog steeds rond de 2 min) ging de band vreten. Advies gevraagd bij de bandenman. Die adviseerde 1,8 bar koud, dat hielp niet echt. Dit resulteerde bij mij in 2,3 bar warm nml. Eind vd dag ging de band glijden en is nu op.
ik rij op een ktm 990superduke, 120pk.
vriend van mij zelfde probleem. ook 120pk.

welke spanning is nou fatsoenlijk voor die band ?
 

Bijlagen

  • ED956ABA-F01F-4541-9320-B0FC2DE91901.jpeg
    ED956ABA-F01F-4541-9320-B0FC2DE91901.jpeg
    262,1 KB · Weergaven: 32
Heren, ik heb een vraag over ……bandenspanning, veel over gelezen hier maar niet echt helder nog.
ik heb laatst gereden met pirelli super Corsa sp v3, op Zolder. Toen t wat harder ging ( nog steeds rond de 2 min) ging de band vreten. Advies gevraagd bij de bandenman. Die adviseerde 1,8 bar koud, dat hielp niet echt. Dit resulteerde bij mij in 2,3 bar warm nml. Eind vd dag ging de band glijden en is nu op.
ik rij op een ktm 990superduke, 120pk.
vriend van mij zelfde probleem. ook 120pk.

welke spanning is nou fatsoenlijk voor die band ?
1.8-1.9bar warm.
 
Heren, ik heb een vraag over ……bandenspanning, veel over gelezen hier maar niet echt helder nog.
ik heb laatst gereden met pirelli super Corsa sp v3, op Zolder. Toen t wat harder ging ( nog steeds rond de 2 min) ging de band vreten. Advies gevraagd bij de bandenman. Die adviseerde 1,8 bar koud, dat hielp niet echt. Dit resulteerde bij mij in 2,3 bar warm nml. Eind vd dag ging de band glijden en is nu op.
ik rij op een ktm 990superduke, 120pk.
vriend van mij zelfde probleem. ook 120pk.

welke spanning is nou fatsoenlijk voor die band ?
Hier 1.7 bar koud op een S1000RR en slijtage zo egaal als ware het babybilletjes.
Ik probeer wel de band te sparen door niet te agressief op het gas te gaan na de apex. Meer geleidelijk maar gestaag openen.
Rondetijd afgelopen mei 1.531~1.57 op CPZ.
Geen idee op Zolder, niet meer gereden sinds 2010.

Hoe kouder de omgevingstemperatuur, hoe hoger de spanning is mij gezegd.
 
Hier 1.7 bar koud op een S1000RR en slijtage zo egaal als ware het babybilletjes.
Ik probeer wel de band te sparen door niet te agressief op het gas te gaan na de apex. Meer geleidelijk maar gestaag openen.
Rondetijd afgelopen mei 1.531~1.57 op CPZ.
Geen idee op Zolder, niet meer gereden sinds 2010.

Hoe kouder de omgevingstemperatuur, hoe hoger de spanning is mij gezegd.
1,7 bar zonder bandenwarmers en voor aanvang sessie neem ik aan ?
 
Heren, ik heb een vraag over ……bandenspanning, veel over gelezen hier maar niet echt helder nog.
ik heb laatst gereden met pirelli super Corsa sp v3, op Zolder. Toen t wat harder ging ( nog steeds rond de 2 min) ging de band vreten. Advies gevraagd bij de bandenman. Die adviseerde 1,8 bar koud, dat hielp niet echt. Dit resulteerde bij mij in 2,3 bar warm nml. Eind vd dag ging de band glijden en is nu op.
ik rij op een ktm 990superduke, 120pk.
vriend van mij zelfde probleem. ook 120pk.

welke spanning is nou fatsoenlijk voor die band ?

Misschien heb je hier wat aan.
Een stijging van 1.7 koud, naar 2.3 warm is ook wel veel, een halve bar. Dat is normaliter niet zoveel.
 
Laatst bewerkt:
1,7 bar zonder bandenwarmers en voor aanvang sessie neem ik aan ?
Vaker met 1.9 bar gereden koud gemeten dan met 1.7 bar.
De laatste sessie ging ik dan pas naar de laatste waarde.
Het wordt steeds warmer op de dag, en het tempo zou ook moeten stijgen. :+

Misschien kan ik morgen voor een piccie bij de oude banden achter in de schuur.
Daar zie je ook een enorm vreetspoor op de Corsa Rosso voordat ik de achterveer heb laten vervangen bij Hyperpro.
Sindsdien heb ik een gelijkmatige slijtage bij de volgende Rosso en daarna Supercorsa.. beiden 2021 gereden.
Niks geen bandenspanningsprobleem hier. ;)
 
Super. Bedankt iedereen!
Verder iemand nog persoonlijke ervaringen met de TD?
Ben er zeer tevreden over, heb ze onder m’n sc59 van 2010. 120/70 & 200/55
Bandenspanning 2.3 en A 1.8/ 1.9.
3 dagen mee gereden (1 dag op Zandvoort en 2 dagen op Assen) en kunnen nog 1 a 2 dagen mee als ik de slijtindicator zo zie.
Reed afgelopen keer 1.54.2 (Assen) en heb het gevoel dat die band dit prima aan kan.
Zijn er al mensen die tegen de grens aan lopen van deze band?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag op assen met een rosso corsa 2 begint van de achterband de scheidingslijn tussen de twee compouns zichtbaar te worden. Ik heb achter 1.8 a 1.9 bar erin zitten. Heb ik wel de juiste druk? Dit is mij eerder op Assen geviseerd maar ik twijfel nu een beetje
 

Bijlagen

  • IMG_20210906_144236.jpg
    IMG_20210906_144236.jpg
    235,8 KB · Weergaven: 53
Terug
Bovenaan Onderaan