Circuitbanden-Topic

Die band is kut voor op circuit.
Je hebt al gemerkt waarom, als die oververhit verlies hij direct grip zonder waarschuwing.
Je bandenspanning is ook veeel te laag voor die Michelins.
Bandenwarmers maken je probleem nog erger.
Straatbanden hebben geen bandenwarmers nodig op circuit (ofwel moet je ze kunnen instellen op 40-45 graden maximum).
Straatbanden kunnen niet zo goed tegen de hitte, zonder banden warmers oververhit je ze al na enkele rondes.
Als je ze voorverwarmt gaat het nog sneller.
Super! Andere banden kopen dus. Ik heb in augustus weer een dagje. dus eens kijken wat ik er op gooi. M’n zwager raad metzeler racetec td’s aan. Nou ben ik nog niet helemaal overtuigd om nu al slicks te nemen. Maar aangezien ik dit nog wel van plan ben om een tijdje te gaan doen, dat ik er maar alvast aan wen. Bedankt in ieder geval voor de info
 
Die band op de foto is geen Michelin power 2CT, maar een nieuwer model band van Michelin. Een Power RS denk ik (maar misschien wel een Power GP of Power 5, zo goed weet ik het ook weer niet). Van de Power RS is iig bekend dat hij op een lelijke manier afslijt bij circuitgebruik, zoals te zien in je foto. Ik zou me dus niet al te druk maken over je vering en eerst eens andere banden proberen.
bedankt voor het mee denken. Ik denk ook dat ik iets fout heb gedaan met de bandenspanning. Ik probeer gewoon andere banden en dan zie ik het wel 👍🏻
 
Super! Andere banden kopen dus. Ik heb in augustus weer een dagje. dus eens kijken wat ik er op gooi. M’n zwager raad metzeler racetec td’s aan. Nou ben ik nog niet helemaal overtuigd om nu al slicks te nemen. Maar aangezien ik dit nog wel van plan ben om een tijdje te gaan doen, dat ik er maar alvast aan wen. Bedankt in ieder geval voor de info
Metzeler td slicks zijn niet te vergelijken met andere (echte) slicks.
Dit zijn gewoon zeer sportieve banden zonder profiel, geen race compound.
Maar met een Bridgestone s22 of pirelli supercorsa sp3 ben je beter af denk ik . (Of een andere hypersport band)
 
Super! Andere banden kopen dus. Ik heb in augustus weer een dagje. dus eens kijken wat ik er op gooi. M’n zwager raad metzeler racetec td’s aan. Nou ben ik nog niet helemaal overtuigd om nu al slicks te nemen. Maar aangezien ik dit nog wel van plan ben om een tijdje te gaan doen, dat ik er maar alvast aan wen. Bedankt in ieder geval voor de info

Ik heb op hetzelfde punt gestaan als jou wat die Metzeler TD slicks betreft. Met mijn huidige tijden en tempo red ik het nog 2 lichtjaren aan tijd op sportieve straatbanden (noem ze maar op..). Toch voor een setje TD slicks gegaan die ik voor het rijden op 80° in de warmers steek (hebben ze in sé niet nodig). Zelf midden April met koudere ochtend- en baantemperaturen nooit een moment gehad waarop ik grip verloor omdat ik ze niet warm genoeg zou gereden hebben op de één of andere manier.
Nodig? Nee. Noodzakelijk? Evenmin. Spijt van? Absoluut niet.
 
Metzeler td slicks zijn niet te vergelijken met andere (echte) slicks.
Dit zijn gewoon zeer sportieve banden zonder profiel, geen race compound.
Maar met een Bridgestone s22 of pirelli supercorsa sp3 ben je beter af denk ik . (Of een andere hypersport band)
S22 lijken mij ook fijne banden. Misschien dat ik die wel doe, als er dan een druppeltje valt kan ik ook gewoon mijn sessies rijden. Ik wil gewoon een band waar ik een paar racedagen mee kan rijden.
 
Ik heb op hetzelfde punt gestaan als jou wat die Metzeler TD slicks betreft. Met mijn huidige tijden en tempo red ik het nog 2 lichtjaren aan tijd op sportieve straatbanden (noem ze maar op..). Toch voor een setje TD slicks gegaan die ik voor het rijden op 80° in de warmers steek (hebben ze in sé niet nodig). Zelf midden April met koudere ochtend- en baantemperaturen nooit een moment gehad waarop ik grip verloor omdat ik ze niet warm genoeg zou gereden hebben op de één of andere manier.
Nodig? Nee. Noodzakelijk? Evenmin. Spijt van? Absoluut niet.
Ook niet op een nog beetje vochtige baan?
Leuk ook je 2 laatste zinnen. Zo sta ik er ook in. Als ik maar op het einde van de dag met plezier terug kijk, ben ik een gelukkig man
 
Ook niet op een nog beetje vochtige baan?
Leuk ook je 2 laatste zinnen. Zo sta ik er ook in. Als ik maar op het einde van de dag met plezier terug kijk, ben ik een gelukkig man
Ik heb een regenset ook, maar ik heb al veel geluk gehad met het weer dit jaar, dus nog geen ervaring met vochtige banen en de Metzelers ;-).
 
Ik heb een regenset ook, maar ik heb al veel geluk gehad met het weer dit jaar, dus nog geen ervaring met vochtige banen en de Metzelers ;-).
Ook een regenset.
Dikwijls ligt de baan er zo bij dat die te link is voor slicks en te droog voor regenbanden.
Iets te fanatiek en je rijd ze helemaal aan snot.
Plus dan nog de stress keuze.
 
Ik heb een regenset ook, maar ik heb al veel geluk gehad met het weer dit jaar, dus nog geen ervaring met vochtige banen en de Metzelers ;-).
Afgelopen maandag op Zandvoort wel wat mensen. :+
Op een gegeven moment leek het wel alsof ik alleen reed die licht vochtige sessie.
Rosso achter, Supercorsa voor.
Ik zag niemand in de verte komen en ver achter mij rijden.
Twijfelde even of de sessie soms afgevlagd was. 8)7
Dat gebeurde drie rondjes later wel i.v.m. een leuke rijder rechtop in de grindbak die al twee rode vlaggen (eentje met snelle herstart) had veroorzaakt in andere sessies. :')

In alle gevallen vond ik het met mijn ervaring op de baanpost 'code 60', maar die heb ik dus nog nooit gezien.
 
Ik heb op hetzelfde punt gestaan als jou wat die Metzeler TD slicks betreft. Met mijn huidige tijden en tempo red ik het nog 2 lichtjaren aan tijd op sportieve straatbanden (noem ze maar op..). Toch voor een setje TD slicks gegaan die ik voor het rijden op 80° in de warmers steek (hebben ze in sé niet nodig). Zelf midden April met koudere ochtend- en baantemperaturen nooit een moment gehad waarop ik grip verloor omdat ik ze niet warm genoeg zou gereden hebben op de één of andere manier.
Nodig? Nee. Noodzakelijk? Evenmin. Spijt van? Absoluut niet.
Ik gebruik geen bandenwarmers en na 2 rondes heb je gewoon altijd al maximale grip.
Zelfs bij ochtend temperaturen rond de 6 graden.
Bij de TD slicks mag je gerust de warmers op 60 graden zetten (indien mogelijk), 80 is al aan de hoge kant voor die band.
S22 lijken mij ook fijne banden. Misschien dat ik die wel doe, als er dan een druppeltje valt kan ik ook gewoon mijn sessies rijden. Ik wil gewoon een band waar ik een paar racedagen mee kan rijden.
Dat is inderdaad nog een groot voordeel van de s22.
Zolang je nog niet consistent aan de bovenkant van groep 3 (gevorderden zit) kom je met de s22 niets te kort.
Levensduur is ook lang met goede vering
 
Die band is kut voor op circuit.
Je hebt al gemerkt waarom, als die oververhit verlies hij direct grip zonder waarschuwing.
Je bandenspanning is ook veeel te laag voor die Michelins.
Bandenwarmers maken je probleem nog erger.
Straatbanden hebben geen bandenwarmers nodig op circuit (ofwel moet je ze kunnen instellen op 40-45 graden maximum).
Straatbanden kunnen niet zo goed tegen de hitte, zonder banden warmers oververhit je ze al na enkele rondes.
Als je ze voorverwarmt gaat het nog sneller.
Ik duw mijn straatbanden,M5 interact, tot nu toe op alleen mijn ZXR,wel in de warmers, en daar is niks mis mee.
Met mijn rondetijden ga ik ze dan ook niet verder, oververhitten, maar kan wel de 2 ronden die jij ze warm moet rijden vol rijden.
Gezien dat sommige organisatie 15 minuten hanteren is dat wel een voordeel....
 
Ik duw mijn straatbanden,M5 interact, tot nu toe op alleen mijn ZXR,wel in de warmers, en daar is niks mis mee.
Met mijn rondetijden ga ik ze dan ook niet verder, oververhitten, maar kan wel de 2 ronden die jij ze warm moet rijden vol rijden.
Gezien dat sommige organisatie 15 minuten hanteren is dat wel een voordeel....
Ja ik heb er ook graag bandenwarmers om. Ik denk ook dat ik ze met mijn snelheid niet gaat overhitten, de fout zal bij mij eerder verkeerde bandenspanning zijn. Ach weer een gevalletje: spelenderwijs leert men.
 
En ik las dat er ook mensen met de metzeler m9rr rijden. Waarom kiezen jullie voor deze band ten opzichte van de bridgestone s22? Voor een setje is het prijsverschil ook maar 2 a 3 tientjes zag ik zo vlug.
 
En ik las dat er ook mensen met de metzeler m9rr rijden. Waarom kiezen jullie voor deze band ten opzichte van de bridgestone s22? Voor een setje is het prijsverschil ook maar 2 a 3 tientjes zag ik zo vlug.
De M9RR was op punten testwinnaar bij Motorrad/Motoplus en een fractie beter in de regen.
En is nauw verwant aan de Rosso Corsa.
 
Ik duw mijn straatbanden,M5 interact, tot nu toe op alleen mijn ZXR,wel in de warmers, en daar is niks mis mee.
Met mijn rondetijden ga ik ze dan ook niet verder, oververhitten, maar kan wel de 2 ronden die jij ze warm moet rijden vol rijden.
Gezien dat sommige organisatie 15 minuten hanteren is dat wel een voordeel....
Zxr400?
Dat is wel enig verschil met een bmw s1000r qua vermogen/koppel ;)
En als het warmer is dan 15 graden neem ik 1 toertje als opwarming. :]
 
Ik las inderdaad dat pirelli eigenaar is van metzeler. En als die testwinnaar is dan ga ik die band ook maar overwegen.
De S22 is vorig jaar ook testwinnaar geweest.
Dus de ene en andere test .. ze zitten allemaal erg dicht bij elkaar. :)
 

Bijlagen

  • PSX_20220527_172252.jpg
    PSX_20220527_172252.jpg
    122,9 KB · Weergaven: 20
  • PSX_20220527_172223.jpg
    PSX_20220527_172223.jpg
    159,6 KB · Weergaven: 19
  • PSX_20220527_172154.jpg
    PSX_20220527_172154.jpg
    165 KB · Weergaven: 21
Kan iemand een uitspraak doen over verschil in slijtage of profieldiepte van de sportieve straatbanden zoals hierboven genoemd? Ik rijd in instructiegroepen en daar wordt minimaal 2mm gevraagd. Ik heb anderhalve maand terug M9RR's laten plaatsen, waarvan ik voor nu al op 3 mm zit. Rijd gewoon nog straatspanning.

Ze rijden echt prima, zie ook geen rare slijtsporen, en wil eigenlijk met de 650 (rijd ik geen lange afstanden mee) niet meer naar sport/toerbanden terug. Maar als er goede sportbanden bestaan die een beetje meer profiel hebben nieuw, zou dat fijn zijn.
Of moet ik deze slijtage gewoon accepteren? Denk dat ik er zo'n 2000-3000 km mee ga doen.
 
Kan iemand een uitspraak doen over verschil in slijtage of profieldiepte van de sportieve straatbanden zoals hierboven genoemd? Ik rijd in instructiegroepen en daar wordt minimaal 2mm gevraagd. Ik heb anderhalve maand terug M9RR's laten plaatsen, waarvan ik voor nu al op 3 mm zit. Rijd gewoon nog straatspanning.

Ze rijden echt prima, zie ook geen rare slijtsporen, en wil eigenlijk met de 650 (rijd ik geen lange afstanden mee) niet meer naar sport/toerbanden terug. Maar als er goede sportbanden bestaan die een beetje meer profiel hebben nieuw, zou dat fijn zijn.
Of moet ik deze slijtage gewoon accepteren? Denk dat ik er zo'n 2000-3000 km mee ga doen.
Een nieuwe voorband heeft toch maar een profieldiepte van ongeveer 4? Als je in anderhalve maand veel op het circuit bent geweest en ook op straat rijdt dan is dit gewoon wat het is. Een band met diep profiel die ook erg lekker stuurt: Continental road attack 3
 
De S22 is vorig jaar ook testwinnaar geweest.
Dus de ene en andere test .. ze zitten allemaal erg dicht bij elkaar. :)
Ik denk ook dat ik gewoon het een en ander moet beginnen. Ik gok dat het ook wat te maken heeft met rijstijl en type motor. Ik sta wel te kijken van die 2.5 bar advies (koud?) voor die m9rr en pirelli, dat is toch best hard? Toen ik met die Michelins reed met 2.5 bar koud leek het wel alsof ik op ijs reed. En met 2 bar had ik wel een hoop vertrouwen, alleen reed ik mijn band kapot. Ik heb nog een hoop te leren in ieder geval. Ach dat is de helft van het plezier
 
Ik denk ook dat ik gewoon het een en ander moet beginnen. Ik gok dat het ook wat te maken heeft met rijstijl en type motor. Ik sta wel te kijken van die 2.5 bar advies (koud?) voor die m9rr en pirelli, dat is toch best hard? Toen ik met die Michelins reed met 2.5 bar koud leek het wel alsof ik op ijs reed. En met 2 bar had ik wel een hoop vertrouwen, alleen reed ik mijn band kapot. Ik heb nog een hoop te leren in ieder geval. Ach dat is de helft van het plezier
2.3/2.3 is het later geworden, maar op een minder warme dag kan 2.5 bar ook.
Vaak hou ik iets hoger dan 2.3 bar aan de eerste koude sessie zonder zon.
En in de regen doe ik dat ook. :)
Op Zandvoort rij ik in de snelste groep.
Op Assen nog niet vaak geweest, in september groepje daar onder.
 
En ik las dat er ook mensen met de metzeler m9rr rijden. Waarom kiezen jullie voor deze band ten opzichte van de bridgestone s22? Voor een setje is het prijsverschil ook maar 2 a 3 tientjes zag ik zo vlug.
Vanwege de goede test, omdat ik de band ook wil gebruiken in de regen, omdat ik in het droog met metzeler Slicks rij en daar tevreden over ben. En ze zijn idd iets goedkoper.

Als ik jou verhaal zo hoor, zou ik een m9rr of vergelijkbaar pakken. Slicks heb je (nog) niet nodig en het scheelt je een set extra wielen + wisselen bij wisselende weersomstandigheden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan