Circuitbanden-Topic

Bedankt voor alle input alvast, leerrijk!

De bandenspanning wordt afwisselend afgesteld door 2 verschillende modellen meters type Michelin / Eurodainu. Toch stevig uit de kluiten gewassen meters volgens mij en geen gratis metertjes die je bij de aankoop van een compressor krijgt.

Maandag op Croix zal ik als uitgaanspunt de banden in de warmers eens afstellen op de onderste waarden. Indien dit geen verbetering brengt na een 2-3 tal sessies kan ik verder gaan met de compressie/rebound.
Ik heb een Wilbers 641 Competitie achtershock met een extern "vat". Daar zijn 2 stelschroeven aan. De bovenste met een "+" (kruis patroon), de onderste met een "-". Ik had gehoopt eenvoudig een manual te vinden maar helaas. Waar moet ik bij stellen? En dit per stapjes van een half toertje per keer?
De meter kunnen we dan inderdaad al uitsluiten, topmeters.

Manual toegevoegd als pdf.
Hieronder een screenshot.
Onderaan de schokdemper is 99.99% de rebound demping.
Een volledige toer in dit geval.
Bandenspanning zou ik niet zo drastisch bijregelen maximaal met 0.2bar laten zakken per sessie. (Liefst de eerste keer met 0.2bar en erna met 0.1bar)
High speed dampening zou ik als laatste bijregelen.
Eerst rebound 1 toeren minder en dan compressie 1 toer zachter.
En dan elke sessie erna maar 1 variabel per keer aanpassen.
Screenshot_2023-05-03-12-01-53-31_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg
 

Bijlagen

  • manuel_utilisateur_anglais.pdf
    416,6 KB · Weergaven: 10
Super, bedankt! Als de bandenspanning geen verbetering brengt:
Rebound = 1 toer zachter / open
Low speed compressie = 1 à 2 clicks zachter

"High speed compressie als laatste", bedoel je dan ook 1 à 2 clicks zachter?
 
Super, bedankt! Als de bandenspanning geen verbetering brengt:
Rebound = 1 toer zachter / open
Low speed compressie = 1 à 2 clicks zachter
Dat klopt.
"High speed compressie als laatste", bedoel je dan ook 1 à 2 clicks zachter?

Ik bedoel vooral: afblijven, pas als alles goed lijkt te zijn, dan kan je fijn regelen met de high speed compressie.
Meestal beïnvloedt de high speed ook je low speed compressie enigzins.
Het is vooral de low speed compressie die het grootste invloed heeft op rijgedrag/slijtage.
 
Cold tear ziet er wel helemaal anders uit.
De band van Gunther wordt warm genoeg, alle rubber is uitgesmeerd en niet opgehoopt als balletjes.
Het patroon zelf ziet er ook licht gesmolten uit ipv scheuren/ruwheid/losse lappen rubber.

Hieronder een foto van cold tear:
Het rubber is duidelijk gescheurd/zigzag/losse vlakken rubber
Balletjes rubber op de wang en een gladde wang.=> Heel duidelijk te weinig temperatuur
Cold tear ziet er natuurlijk niet altijd zo extreem uit als de foto welke jij hierbij laat zien.
De gaten worden volgens mij (het blijft maar foto's kijken...) duidelijk in het rubber getrokken, oftewel de toplaag wordt losgescheurd van de onderlaag. Ik zie blijkbaar niet hetzelfde als wat jij ziet, want ik zie niet dat alle rubber is uitgesmeerd.
Die gladde wang is trouwens ook aanwezig als je het mij vraagt.
 
Gisteren even aan de slag gegaan op Croix met de raad die hier gegeven werd.
Gisterenochtend begonnen bij de ochtendsessies.
Grijs weer, 13/14°, geen zon op de baan dus asfalt "fris". Bandendruk verlaagd naar 1.7 terwijl ze op 85°C in de warmers zaten (Pirelli geeft voor de Diablo Superbike SC2 in de 180/60 een range van 1.6 tot 1.9 aan). Inclusief 2 clicks zachter voor de rebound en de low speed compressie bij aanvang van sessie 2 werd de slijtage alleen maar erger, zie foto. Band sleet ook totaal niet meer "rond" af, er kwam echt een put in de band.

IMG_20230508_104446.jpg


Vervolgens het eens over een andere boeg beginnen gooien en de druk beginnen verhogen (band was wat mij betreft toch "verloren", en ik kon het maar proberen). Met het behoudt van de 2 clicks rebound en low speed compressie, de band eens op 1.9 op 85°C in de warmers gezet. Temperatuur buiten was toen een 16/17/18 graden, met nog steeds geen zon op de baan.

Dat begon er dan toch al iets beter uit te zien, mits je in acht neemt dat je een slecht gesleten band in 1 sessie niet oplapt.

IMG_20230508_120616.jpg


IMG_20230508_120621.jpg


Nog iets omhoog dan maar, naar 2.0. Opnieuw: Bij 85°C in de warmers, temperatuur en omstandigheden buiten onveranderd, aanpassingen aan de shock gelijk gehouden (- 2 clicks rebound / LS compressie).

Vreemd genoeg, ook al ligt dit buiten de waardes die opgegeven zijn, begon de band zich te herstellen. Ik geef nog een paar foto's mee stap per stap na 3 sessies in de namiddag genomen. Het enige wat ik begon te merken bij deze instellingen is dat de moto achteraan begon te "wippen" in een bepaalde bocht. Voor de mensen die Croix kennen, als je rechts onder het bruggetje door gaat en daar links vol op het gas insteekt naar de volgende linker, daar begon hij zich achteraan wat te "zetten". Geen idee of dit aan de band(endruk) ligt.

Foto na 2.0 namiddagsessie 1

IMG_20230508_142313.jpg


IMG_20230508_142310.jpg


2.0 na namiddagsessie 2

IMG_20230508_154931.jpg


2.0 na namiddagsessie 3 (einde vd dag)

IMG_20230508_171007.jpg


IMG_20230508_171005.jpg


Ik reed in de ochtendsessies 1.04 - 1.03 hoog. In de namiddagsessies 1.03 laag en 1.02.9 als beste. Ter indicatie. Dit is uiteraard niet supersnel, maar toch ook geen tempo waarbij je verwacht de banden niet warm genoeg te rijden?

Veel tekst om te lezen, veel foto's, maar ik wou er toch even wat moeite in steken gezien de uitgebreide comments hier :-) !
 
Top dat je dingen hebt geprobeerd en hier je feedback neer gooit.
Ik zou heel graag weten met welke temp jij terug in de box komt en of je warmers de 85 graden halen
 
Bedankt voor het verslag, leerzame ervaring. Volgens mij is het dan toch echt een cold tear. Bij lage temperaturen (lucht en/of baan) is het goed om je druk te verhogen. Dit klinkt tegenstrijdig, maar de logica is als volgt: hogere druk, kleiner contactoppervlak met de koude baan; minder contact met de koude baan, minder afkoeling.
Onder warme condities werkt het soms andersom. Hogere druk, minder vervorming in de band, minder warmteontwikkeling.

Het kan zijn dat je meter een klein beetje afwijkt, maar niet per sé raar dat je met deze koele omstandigheden boven de richtlijn van de fabrikant uitkomt.
 
Top dat je dingen hebt geprobeerd en hier je feedback neer gooit.
Ik zou heel graag weten met welke temp jij terug in de box komt en of je warmers de 85 graden halen

Bandenwarmers zijn BIHR Evo2, die zijn programmeerbaar en instelbaar, dus je leest de temperatuur af. Laat me stellen dat het hooguit 5°C zal afwijken van de 85°C waar ik het altijd over heb.

Temperatuur van de banden in eens terug in de box kan ik niet meten helaas.
 
Bedankt voor het verslag, leerzame ervaring. Volgens mij is het dan toch echt een cold tear. Bij lage temperaturen (lucht en/of baan) is het goed om je druk te verhogen. Dit klinkt tegenstrijdig, maar de logica is als volgt: hogere druk, kleiner contactoppervlak met de koude baan; minder contact met de koude baan, minder afkoeling.
Onder warme condities werkt het soms andersom. Hogere druk, minder vervorming in de band, minder warmteontwikkeling.

Het kan zijn dat je meter een klein beetje afwijkt, maar niet per sé raar dat je met deze koele omstandigheden boven de richtlijn van de fabrikant uitkomt.

Ik heb gisteren de bandenmeter ook nog eens getest door een andere meter te gebruiken van een vriend (vergelijkbare garagekwaliteit). Met veel goede wil las je een verschil van 0.05 bar af. Ik weet nu niet exact meer of die van mij (met die goede wil) lager of hoger uit kwam.

Deze band gaat er nu af, en er komt een Metzeler Racetec RR slick op in de K2 compound. Zelfde maat uiteraard. Ik ga hiermee vanaf het begin even in de hogere drukken rijden en zien wat het geeft.
 
Bandenwarmers zijn BIHR Evo2, die zijn programmeerbaar en instelbaar, dus je leest de temperatuur af. Laat me stellen dat het hooguit 5°C zal afwijken van de 85°C waar ik het altijd over heb.

Temperatuur van de banden in eens terug in de box kan ik niet meten helaas.
Je kunt gewoon je druk meten als je na een sessie van de baan af bent gekomen. Die moet wel nagenoeg gelijk zijn aan de waardes waarmee je ze in de bandenwarmers hebt voordat je de baan op gaat.
 
Dit is mijn inziens prima waarom je met gemiddelde tot zelfs redelijk snelle tijden prima met SP/K3/TD banden kunt rijden, zeker achter.
Deze banden zijn minder gevoelig voor temperatuur, spanning en afstelling. Een SC1/SC2 raceband of slick heeft meer grip maar is ook gelijk een stuk gevoeliger voor temperatuur, spanning en afstelling. Paar tienden te veel of te weinig erin of temperatuur aan de lage kant en je hebt er gelijk sporen in.
 
Kan aan mij liggen, maar als er nog zo weinig vorm in de band zit maakt het slijtagepatroon ook niet veel meer uit of wat je aan je vering/demping doet...........iig niet om een eerlijke setting te krijgen.
 
Als de buitentemperatuur zo`n 13-15 graden is en er schijnt praktisch geen zon dan heb je zo maar kans dat de asfalt temp rond de 10 tot 15 graden hangt afhankelijk van de wind en misschien een klein zonnetje.
qua bandenspanning zit je dan eerder rond de 2 bar als lager met de pirelli`s anders krijg je inderdaad dit soort slijtage patroon.

Vergelijkbaar als voor, daar rijd je met koud weer ook met een hogere druk omdat je anders je band te veel afkoelt door grotere contact vlakken.

ik heb daar een sheetje voor bij elkaar geknipt en geplakt van diverse mensen en ervaringen, tevens ook van de pirelli site gestolen.
naast deze waardes zou je het een beetje kunnen tweaken met wat je meet als je de baan afkomt en hoe je band er uit ziet.
veel mensen verklaren je ook voor gek om een slick op 2.1/2.0 te rijden achter maar met die kou trek je het gewoon kapot anders.
daarbij is je banden temp/spanning ook afhankelijk van de baan, op assen creëer je veel meer warmte op het gas in je achterband als je op een croix doet.
Schermafbeelding 2023-05-09 om 21.49.31.png
 
Als de buitentemperatuur zo`n 13-15 graden is en er schijnt praktisch geen zon dan heb je zo maar kans dat de asfalt temp rond de 10 tot 15 graden hangt afhankelijk van de wind en misschien een klein zonnetje.
qua bandenspanning zit je dan eerder rond de 2 bar als lager met de pirelli`s anders krijg je inderdaad dit soort slijtage patroon.

Vergelijkbaar als voor, daar rijd je met koud weer ook met een hogere druk omdat je anders je band te veel afkoelt door grotere contact vlakken.

ik heb daar een sheetje voor bij elkaar geknipt en geplakt van diverse mensen en ervaringen, tevens ook van de pirelli site gestolen.
naast deze waardes zou je het een beetje kunnen tweaken met wat je meet als je de baan afkomt en hoe je band er uit ziet.
veel mensen verklaren je ook voor gek om een slick op 2.1/2.0 te rijden achter maar met die kou trek je het gewoon kapot anders.
daarbij is je banden temp/spanning ook afhankelijk van de baan, op assen creëer je veel meer warmte op het gas in je achterband als je op een croix doet.
Bekijk bijlage 1877626
Hoeveel moet er dan koud bij/in?
Ik deed 2.3 bar voor en 2.1..2.0 bar achter.
Als de zon door kwam nog een tiende of twee max er af voor de laatste sessie.:)
 
Poeh, al die tiendes hier eraf en daar erbij. Clickje demping naar links of naar rechts...

Ben toch wel blij dat ik nog steeds gewoon met S22's in een groep met een voorrijder rij.

Wat jullie doen doet mij weer denken aan natuurkunde en wiskunde van de middelbare school, precies de vakken die ik het minste leuk vond 😁
 
Poeh, al die tiendes hier eraf en daar erbij. Clickje demping naar links of naar rechts...

Ben toch wel blij dat ik nog steeds gewoon met S22's in een groep met een voorrijder rij.

Wat jullie doen doet mij weer denken aan natuurkunde en wiskunde van de middelbare school, precies de vakken die ik het minste leuk vond 😁
Vaak is het zo dat hoe serieuzer het gaat worden, hoe meer geld/bandenslijtage het gaat kosten.
Je wil dan meer gaan rijden (geld) en elke groep seconden slijten de banden sneller (ook geld).
En vaak geeft het ook nog eens minder tot zelfs geen voldoening als je niet bij je pr komt of verbeterd en het eventueel ook weer eens regende (frustratie).
De evenementen gaan ook steeds meer voorbereiding vergen, je neemt steeds meer spullen mee.
En de beloning blijft vaak uit.

Toen ik voor het eerst begon snapte ik een sippe mederijder uit een snellere groep ook niet.
Kevin hoe gaat het.. gezicht op onweer.
De hele dag kon er geen lach vanaf. _O-
 
Poeh, al die tiendes hier eraf en daar erbij. Clickje demping naar links of naar rechts...

Ben toch wel blij dat ik nog steeds gewoon met S22's in een groep met een voorrijder rij.

Wat jullie doen doet mij weer denken aan natuurkunde en wiskunde van de middelbare school, precies de vakken die ik het minste leuk vond 😁
Het grootste voordeel van je demping/vering/bandenspanning goed in de gaten te houden is niet alleen meer grip/voorspelbaarheid maar ook minder slijtage van je banden.
En dat is meestal een van de duurste kosten.
Met een s22 zit je nog lang goed, daarmee kan je probleemloos mee in groep 3 en als je je best doet lukt begin van groep 4 ook net.
 
Vaak is het zo dat hoe serieuzer het gaat worden, hoe meer geld/bandenslijtage het gaat kosten.
Je wil dan meer gaan rijden (geld) en elke groep seconden slijten de banden sneller (ook geld).
En vaak geeft het ook nog eens minder tot zelfs geen voldoening als je niet bij je pr komt of verbeterd en het eventueel ook weer eens regende (frustratie).
De evenementen gaan ook steeds meer voorbereiding vergen, je neemt steeds meer spullen mee.
En de beloning blijft vaak uit.

Toen ik voor het eerst begon snapte ik een sippe mederijder uit een snellere groep ook niet.
Kevin hoe gaat het.. gezicht op onweer.
De hele dag kon er geen lach vanaf. _O-
Het grote voordeel van groepen 1 en 2 is ook het NIET bijhouden van rondetijden.

Heb je lekker gereden? Ja/nee.
Verder alleen plezier hebben 🥳
 
Vraag voor de kenners:

Mijn Corsa 4 Rosso banden zijn nu 6 dagen oud. Achter bijna op de slijtage-indicator maar voor kan nog wel even.

Volgende circuitdag is 2 dagen Mettet, dus wil sowieso de achterband vervangen. Adviseren jullie dan ook voor te vervangen?

En zal ik op corsa 4 rosso blijven of beter overstappen op Supercorsa SP?
Rij 2:05 op Zandvoort en 2:12 op Assen.
Heb een setje regenbanden er nu bij.

Alvast bedankt voor advies!
 

Bijlagen

  • 20230518_161353.jpg
    20230518_161353.jpg
    124,3 KB · Weergaven: 42
  • 20230518_161320.jpg
    20230518_161320.jpg
    172 KB · Weergaven: 42
Terug
Bovenaan Onderaan