Circuitbanden-Topic

CompK lijkt me prima keuze of Metzeler K3. Verschil tussen slick of profiel raceband is niet zo groot. Ik rijdt 2.01 op Zandvoort met K3 en het kan nog wel harder.
 
Het zou best kunnen dat ik te weinig warmte in mijn band rij, maar uit de warmer haal ik ze meestal met 1.6 bar en bij terugkomst in de pits zijn ze dan tot 1.75 opgelopen, dus lijkt me vrij OK.

Dan nog lijkt me een CompK meer dan genoeg, een K2 of zelfs SC3 heb ik nog niet nodig.

Geen probleem om deze met een profiel K1 Racetech RR te combineren? Of beter gewoon een nieuwe R11 achter monteren en niet zo zeuren. R11 of CompK scheelt niet zo heel veel in prijs namelijk

een band goed warm rijden (en houden) en een band oververhitten zijn weer verschillende dingen ;)
best complex allemaal, maar als je band kapot gaat is er gewoon iets mis. en meestal is dat wel bandenspanning.
je rondetijd in combinatie met vreetsporen en die relatief lage bandenspanning, doen me vermoeden dat je een hot tear te pakken hebt.
kijk eens of je hier iets van kan maken; Race Track Motorcycle Tyre Wear Guide - Types and Causes

In principe zou ik zoveel mogelijk bij dezelfde band blijven omdat er nogal verschil in carcas, compound en hoogte tussen de verschillende merken kan zitten.
zolang je nog niet makkelijk onder de 2 minuten op CPZ kan rijden zou ik me eerst op andere dingen focussen, voordat je jezelf 'gek' gaat maken met nog meer variabelen :)

Probeer eerst eens met de hoge kant van de aanbevolen bandenspanning voor de R11 te rijden en kijk eens of de band dan wel goed blijft.
(er vanuitgaande dat je veren op je gewicht zijn, de veervoorspanning juist staat, de demping niet absurd open of dicht, etc...)

PS: handige link voor Bridgestone aanbevolen bandenspanningen: Track use: Recommended tyre pressures by category | Gripping Stories - Bridgestone Corporation
 
Thanx voor de tips. Ik rij gewoon verder op mijj R11 en ga verder werken aan de tip die ik maandag van mijn privé trainer kreeg. Blijkbaar heb ik nooit actief geleerd de motor rechtop te zetten tijdens corner exit. Dus dan fik je de boel ook wel meer op dan nodig. Zeker in het scheivlak en kumho/luyendijk.

Gr. Michel
 
Thanx voor de tips. Ik rij gewoon verder op mijj R11 en ga verder werken aan de tip die ik maandag van mijn privé trainer kreeg. Blijkbaar heb ik nooit actief geleerd de motor rechtop te zetten tijdens corner exit. Dus dan fik je de boel ook wel meer op dan nodig. Zeker in het scheivlak en kumho/luyendijk.
Gr. Michel

In het kader van komkommertijd en wat tijd over, een paar tips om sneller te worden....

"Veel beginnende racers hebben problemen met banden, en gaan dan op "heksenjacht" naar betere banden die ze sneller zouden moeten maken.....
Zelfs topbanden krijgen dan het predikaat 'slechte grip' omdat ze niet doen wat de rijder wil, of gaan kapot omdat ze het misbruik niet aankunnen.
Meestal, vaak, zo niet altijd, zit het probleem echter niet in de band, maar in de manier waarop snelheid gehouden wordt en gas gegeven wordt.
Beginnende racers hebben over het algemeen een lage(re) bochtensnelheid waardoor ze de neiging hebben vroeg op het gas te gaan onder veel hellingshoek, of bij het uitkomen abrupt van weinig naar vol gas te gaan. Er zijn maar weinig banden die dat lang volhouden....
Snellere rijders nemen meer snelheid de bocht in mee, gaan later op het gas, en hoeven dan niet van weinig naar vol gas, maar hebben het gas er dan al redelijk op staan. De band hoeft daardoor niet continu alle acceleratie krachten in een korte tijd te absorberen, maar kan geleidelijker de krachten op het asfalt overbrengen. Gevolg is minder slijtage, betere grip en uiteindelijk snellere rondetijden en minder crashes (bv door high-siders).

Je kan je -in eerste instantie- dus beter focussen op meer snelheid de bocht in te nemen, dan op het nog harder uitaccelereren. Hard uit accelereren komt automatisch als je de bocht op de juiste manier aansnijdt en je op het juiste spoor (en in de juiste versnelling) zit als je op de apex zit. De eerste tekenen dat je te langzaam de bocht in gaat, is als je al voor de apex (veel) gas kan geven. Probeer in dat geval wat later of minder te remmen en de hogere snelheid die je dan meeneemt te combineren met sneller insturen. Hierbij is het ook belangrijk dat je naar de juiste versnelling terugschakelt. In principe moet je op het moment dat je gas gaat geven in de powerband van de motor zitten; de motor moet direct vermogen kunnen leveren, zonder dat je moet wachten.

Veel beginnende rijders schakelen te weinig terug waardoor het vermogen eerst opgebouwd moet worden en kostbare tijd verloren gaat! Meer terugschakelen dan je misschien gewend bent lijkt in eerste instantie eng of maakt de motor erg nerveus, maar heeft als voordeel dat je een gezonde portie motorrem tot je beschikking krijgt. Motorrem is vergelijkbaar met een klein beetje achterrem pakken terwijl je de bocht instuurt, en wat heeft dat als resultaat? Juist, dat je de bocht IN getrokken wordt! De motor heeft op dat moment veel minder de neiging om wijd te lopen en zal veel makkelijker naar de apex te sturen zijn. Je kan de motor dan ineens veel makkelijker bijsturen in de bocht; gas dicht betekent naar binnen, en door gas te geven duw je de motor weer naar buiten.

Het vinden van de juiste versnelling moet je wel even gedoseerd aanpakken. Zeker als je geen slipper-clutch hebt kan dit in het begin tot spannende situaties leiden. Over het algemeen schakelen beginnende rijders op het rechte stuk terug naar een versnelling waarin de toeren weer flink oplopen, en maken zich dan op voor de bocht. Er wordt dan vergeten dat er nog best een eindje te overbruggen is naar de apex van de bocht. Een stuk waarin nog steeds afgeremd wordt. De versnelling die op het rechte eind zo goed leek (want de toeren liepen immers aardig op), is dan ineens een versnelling te hoog. Iets wat de meeste beginnende racers nog niet goed in de gaten hebben, want het is al spannend genoeg...

De kunst van het snel rond gaan is dan toch 1 versnelling meer terug te schakelen, zodat je op de apex precies goed in de powerband terecht komt. Dat betekent dat je al remmend richting de bocht moet leren de motor op te vangen m.b.t. het maken van toeren en de sterke motorrem (die je overigens nog eens extra helpt om af te remmen naar de apex!). Dit is iets wat je gevoelsmatig moet aanleren door middel van tussengas geven, net iets later terugschakelen of een combinatie daarvan. Je zal merken dat zodra je dit door hebt, je nog harder bochten in kan gaan sturen, en daarbij ook veel meer vertrouwen krijgt dat je die bocht ook echt gaat halen! Zoals gezegd, ga dit beetje bij beetje uitproberen. Ga desnoods een paar rondjes iets langzamer rijden om die juiste versnellingen te vinden, en bouw je snelheid daarna weer op.

Je zal ook merken dat het oppakken van de motor de bocht uit een stuk makkelijker gaat als hij goed aan het gas hangt. Kleine bewegingen aan het gas hebben dan ineens veel meer effect, en maken het ook makkelijker de juiste lijn te vinden. Om snelle rondetijden te rijden is het niet zozeer belangrijk om heel vroeg op het gas te gaan, maar veel belangrijker, pas (vol) op het gas te gaan als je in de juiste lijn staat. Veel beginnende rijders willen (mede door de lage bochtensnelheid) vroeg op het gas en duwen zich te vroeg naar de buitenkant van de bocht. Meestal komt het er dan op neer dat het gas niet verder opengedraaid kan worden omdat ze anders buiten de baan komen. Een paar 'tellen' wachten met (vol) op het gas gaan levert meer op dan de tijd die je verliest door van het gas af te moeten. Als je dus merkt dat je bij het uitaccelereren vanaf de apex niet in een vloeiende beweging naar vol gas kan gaan, dan ga je waarschijnlijk te vroeg op het gas. Soms ligt dat aan de lage bochtensnelheid, maar soms ook simpelweg omdat je te graag 'wil'.

De beste manier om dit alles te evalueren is een camera te kopen. Film jezelf en let daarbij op het geluid dat je motor maakt, de toeren die gemaakt kunnen worden, de versnelling waar je in zit, en hoe en wanneer je gas geeft. Vergelijk die dingen dan eens met filmpjes van snelle rijders en probeer daar verbeterpunten uit te filteren, die je op je volgende circuitdag kan gaan uitproberen.
Er vanuit gaande dat je al prima weet hoe lijnen gereden moeten worden, wat een apex is, en dat je vooruit moet kijken waar je heen wilt, gaat het vinden van de juiste versnellingen en het opbouwen van hogere bochtensnelheden je al snel een verbetering van je rondetijden opleveren. En als bonus ga je daarbij ook meer vertrouwen krijgen dat je bochten kan halen (ook als je iets te hard de bocht in gaat).
Als je deze zaken onder controle hebt, kun je weer terug naar de tekentafel en de next steps maken in (zeer) laat remmen, kijktechniek en superstrakke lijnen rijden. Maar dat is pas weer belangijk als je basis snelheid op hoog niveau ligt."

Toen ik een aantal jaren geleden mijn filmpjes van Assen naast die van Matej Smrz ging bekijken, ging er een wereld voor me open! zo vaak terugschakelen deed ik niet, en zijn motor klonk alsof hij continu maximaal toeren draaide, terwijl als ik gas gaf en er niet veel gebeurde... Toen ik de keren daarop op Assen meer terug ging schakelen, doken mijn tijden omlaag! en zoals gezegd kon ik met veel meer vertrouwen rondkomen. Om nog even op de banden terug te komen, die bleven maar slijten, maar ik kon de grip wel beter benutten!. Ik kreeg wel minder last van extreme achterband slijtage en als ik dan eens grip verloor dan was het ook wel omdat ik aan het wrikken was, of simpelweg omdat de band al oud (en versleten) was. Over het algemeen heb ik nu alleen nog last van extreme slijtage als het asfalt te koud is....

Succes met leren!
 
Dank voor de meer dan uitgebreide reactie. Juist om veilig sneller te worden heb ik dit jaar wat privetrainingen bij racecracks geboekt. Veel van wat je schrijft klinkt inmiddels bekend, nu nog omzetten naar de praktijk.

Heb je trouwens ervaring met TPMS systemen op het citcuit? Het rommelen met bandenspanningsmeters nadat je de hele paddock over ben gesukkeld is ook verre van ideaal. Uitlezing op de baan lijkt mij ideaal om echt de juiste spanning af te kunnen lezen.
 
Dank voor de meer dan uitgebreide reactie. Juist om veilig sneller te worden heb ik dit jaar wat privetrainingen bij racecracks geboekt. Veel van wat je schrijft klinkt inmiddels bekend, nu nog omzetten naar de praktijk.

Heb je trouwens ervaring met TPMS systemen op het citcuit? Het rommelen met bandenspanningsmeters nadat je de hele paddock over ben gesukkeld is ook verre van ideaal. Uitlezing op de baan lijkt mij ideaal om echt de juiste spanning af te kunnen lezen.

Niet echt, maar toevallig zag ik wel een dergelijk systeem voorbij komen in de filmpjes van Dave Moss... lijkt me wel handig eigenlijk
dingen zijn ook niet echt duur, voor 50 eurie weet je wat er gebeurd onder je...


Iemand toevallig wel al ervaring met een dergelijk systeem?
 
Op mijn straatmotor heb ik een standaard bandenspanningssysteem........maar daar zit de meetunit op de velg aan de binnenkant van de band.
En kost een paar serieuze knaken en weegt wel een paar gram meer dan deze veredelde ventieldopjes.

Als ik dit dan zie voor nog geen 5 tientjes, vind ik het teveel Ali-gehalte hebben.........kan me niet voorstellen dat dit een precies tooltje is.

Maar probeer het eens uit en vertel hier je ervaring...........5 tientjes op een race-budget is niet de moeite waard. 8-)
 
Op mijn straatmotor heb ik een standaard bandenspanningssysteem........maar daar zit de meetunit op de velg aan de binnenkant van de band.
En kost een paar serieuze knaken en weegt wel een paar gram meer dan deze veredelde ventieldopjes.

Als ik dit dan zie voor nog geen 5 tientjes, vind ik het teveel Ali-gehalte hebben.........kan me niet voorstellen dat dit een precies tooltje is.

Maar probeer het eens uit en vertel hier je ervaring...........5 tientjes op een race-budget is niet de moeite waard. 8-)

Bij ali 32.20 euro 🤗
 
Al die systemen gaan automatisch aan dmv een accelerometer. Dus even in de warmers controleren gaat niet lukken. Verder vraag ik het me af of bekijken wat je bandenspanning is op het circuit ook niet de veiligste bezigheid is. Een laptimer leid mij al af.


Ditbkan wel wat zijn, licenced door Michelin, dus zal wel goed zijn. Ze hebben ook een tooltje die live alles checkt, maar dit is ligt, bevat geen batterijen in de sensors en je kan eventueel zelfs de meter in je raceoverall meenemen. Hiermee kan je lijkt me gelijk in de pitlaan stoppen en meten, zonder over de pacdock te sukkelen, opmzoek te gaan maar de meter, het dopje eraf te draaien etc etc ect. Ik ga het iig proberen.
 
Van alle tips die Nicks4Nix beschrijft kan ik uit eigen ervaring voornamelijk het gedeelte over de camera beamen. Niet alleen vanwege bovengenoemde redenen, maar ook je rijlijnen....uiteraard om te zien wat je fout doet, maar ook om te zien wat je tov andere rijders juiat goed doet. En het kost je ook niet al teveel.
 
Laatst bewerkt:
Al die systemen gaan automatisch aan dmv een accelerometer. Dus even in de warmers controleren gaat niet lukken. Verder vraag ik het me af of bekijken wat je bandenspanning is op het circuit ook niet de veiligste bezigheid is. Een laptimer leid mij al af.


Ditbkan wel wat zijn, licenced door Michelin, dus zal wel goed zijn. Ze hebben ook een tooltje die live alles checkt, maar dit is ligt, bevat geen batterijen in de sensors en je kan eventueel zelfs de meter in je raceoverall meenemen. Hiermee kan je lijkt me gelijk in de pitlaan stoppen en meten, zonder over de pacdock te sukkelen, opmzoek te gaan maar de meter, het dopje eraf te draaien etc etc ect. Ik ga het iig proberen.

Je wil eigenlijk altijd de combinatie van temperatuur en spanning weten. alleen de spanning zegt niet alles.
een band op te lage of hoge temperatuur maar wel op de juiste druk geeft niet de juiste grip en/of gaat kapot, en vice versa.
die Michelin dingen lijken alleen de spanning door te geven....
 
Van alle tips die Nicks4Nix beschrijft kan ik uit eigen ervaring voornamelijk het gedeelte over de camera beamen. Niet alleen vanwege bovengenoemde redenen, maar ook je rijlijnen....uiteraard om te zien wat je fout doet, maar ook om te zien wat je tov andere rijders juiat goed doet. En het kost je ook niet al teveel.

Ik zou wel in een gerenommeerd merk camera investeren, en niet de 1e de beste AliExpress camera.
Wat je niet wil is dat je loopt te kloten of de camera het wel of niet doet, of dat het bagger beeld en/of geluid is....
Ik heb destijds de simpelste GoPro gekocht (nu 200,-) en heb daar nog steeds heel veel plezier van.

Overigens vind ik dat rijlijnen enigszins overrated zijn voor de gevorderde rijder. Ik kan met de meest vreemde lijnen nog steeds strakke tijden rijden, zelfs als ik niet eens gebruik maak van de hele breedte van de baan. Vooropgesteld dat Iedereen wel een basis begrip heeft hoe bochten gereden moeten worden, komt de snelheid pas als je gebruik maakt van het vermogen van de motor. Zodra dat basis begrip van rijlijnen er dus in zit, zou ik de focus van lijnen even loslaten, en die aandacht gebruiken om je controle over (het vermogen van) de motor te vergroten. Je kan wel heel mooi op de apex landen, maar als je niet in staat bent om snelheid mee te nemen, of om jezelf weg te schieten, dan ben je nog steeds niet snel of lukt het je nog steeds niet om anderen in te halen. Het grappige is dat zodra je beter het vermogen van je motor gaat gebruiken, je ook veel beter merkt als je niet de juiste lijnen rijdt; het werkt dus ook andersom (positief naar je vaardigheid op het gebied van lijnen rijden).
 
Ik zou wel in een gerenommeerd merk camera investeren, en niet de 1e de beste AliExpress camera.
Wat je niet wil is dat je loopt te kloten of de camera het wel of niet doet, of dat het bagger beeld en/of geluid is....
Ik heb destijds de simpelste GoPro gekocht (nu 200,-) en heb daar nog steeds heel veel plezier van.

Overigens vind ik dat rijlijnen enigszins overrated zijn voor de gevorderde rijder. Ik kan met de meest vreemde lijnen nog steeds strakke tijden rijden, zelfs als ik niet eens gebruik maak van de hele breedte van de baan. Vooropgesteld dat Iedereen wel een basis begrip heeft hoe bochten gereden moeten worden, komt de snelheid pas als je gebruik maakt van het vermogen van de motor. Zodra dat basis begrip van rijlijnen er dus in zit, zou ik de focus van lijnen even loslaten, en die aandacht gebruiken om je controle over (het vermogen van) de motor te vergroten. Je kan wel heel mooi op de apex landen, maar als je niet in staat bent om snelheid mee te nemen, of om jezelf weg te schieten, dan ben je nog steeds niet snel of lukt het je nog steeds niet om anderen in te halen. Het grappige is dat zodra je beter het vermogen van je motor gaat gebruiken, je ook veel beter merkt als je niet de juiste lijnen rijdt; het werkt dus ook andersom (positief naar je vaardigheid op het gebied van lijnen rijden).

GoPro 4 black heb je voor 100 euro al.
 
In het kader van komkommertijd en wat tijd over, een paar tips om sneller te worden....

"Veel beginnende racers hebben problemen met banden, en gaan dan op "heksenjacht" naar betere banden die ze sneller zouden moeten maken.....
Zelfs topbanden krijgen dan het predikaat 'slechte grip' omdat ze niet doen wat de rijder wil, of gaan kapot omdat ze het misbruik niet aankunnen.
Meestal, vaak, zo niet altijd, zit het probleem echter niet in de band, maar in de manier waarop snelheid gehouden wordt en gas gegeven wordt.
Beginnende racers hebben over het algemeen een lage(re) bochtensnelheid waardoor ze de neiging hebben vroeg op het gas te gaan onder veel hellingshoek, of bij het uitkomen abrupt van weinig naar vol gas te gaan. Er zijn maar weinig banden die dat lang volhouden....
Snellere rijders nemen meer snelheid de bocht in mee, gaan later op het gas, en hoeven dan niet van weinig naar vol gas, maar hebben het gas er dan al redelijk op staan. De band hoeft daardoor niet continu alle acceleratie krachten in een korte tijd te absorberen, maar kan geleidelijker de krachten op het asfalt overbrengen. Gevolg is minder slijtage, betere grip en uiteindelijk snellere rondetijden en minder crashes (bv door high-siders).

Je kan je -in eerste instantie- dus beter focussen op meer snelheid de bocht in te nemen, dan op het nog harder uitaccelereren. Hard uit accelereren komt automatisch als je de bocht op de juiste manier aansnijdt en je op het juiste spoor (en in de juiste versnelling) zit als je op de apex zit. De eerste tekenen dat je te langzaam de bocht in gaat, is als je al voor de apex (veel) gas kan geven. Probeer in dat geval wat later of minder te remmen en de hogere snelheid die je dan meeneemt te combineren met sneller insturen. Hierbij is het ook belangrijk dat je naar de juiste versnelling terugschakelt. In principe moet je op het moment dat je gas gaat geven in de powerband van de motor zitten; de motor moet direct vermogen kunnen leveren, zonder dat je moet wachten.

Veel beginnende rijders schakelen te weinig terug waardoor het vermogen eerst opgebouwd moet worden en kostbare tijd verloren gaat! Meer terugschakelen dan je misschien gewend bent lijkt in eerste instantie eng of maakt de motor erg nerveus, maar heeft als voordeel dat je een gezonde portie motorrem tot je beschikking krijgt. Motorrem is vergelijkbaar met een klein beetje achterrem pakken terwijl je de bocht instuurt, en wat heeft dat als resultaat? Juist, dat je de bocht IN getrokken wordt! De motor heeft op dat moment veel minder de neiging om wijd te lopen en zal veel makkelijker naar de apex te sturen zijn. Je kan de motor dan ineens veel makkelijker bijsturen in de bocht; gas dicht betekent naar binnen, en door gas te geven duw je de motor weer naar buiten.

Het vinden van de juiste versnelling moet je wel even gedoseerd aanpakken. Zeker als je geen slipper-clutch hebt kan dit in het begin tot spannende situaties leiden. Over het algemeen schakelen beginnende rijders op het rechte stuk terug naar een versnelling waarin de toeren weer flink oplopen, en maken zich dan op voor de bocht. Er wordt dan vergeten dat er nog best een eindje te overbruggen is naar de apex van de bocht. Een stuk waarin nog steeds afgeremd wordt. De versnelling die op het rechte eind zo goed leek (want de toeren liepen immers aardig op), is dan ineens een versnelling te hoog. Iets wat de meeste beginnende racers nog niet goed in de gaten hebben, want het is al spannend genoeg...

De kunst van het snel rond gaan is dan toch 1 versnelling meer terug te schakelen, zodat je op de apex precies goed in de powerband terecht komt. Dat betekent dat je al remmend richting de bocht moet leren de motor op te vangen m.b.t. het maken van toeren en de sterke motorrem (die je overigens nog eens extra helpt om af te remmen naar de apex!). Dit is iets wat je gevoelsmatig moet aanleren door middel van tussengas geven, net iets later terugschakelen of een combinatie daarvan. Je zal merken dat zodra je dit door hebt, je nog harder bochten in kan gaan sturen, en daarbij ook veel meer vertrouwen krijgt dat je die bocht ook echt gaat halen! Zoals gezegd, ga dit beetje bij beetje uitproberen. Ga desnoods een paar rondjes iets langzamer rijden om die juiste versnellingen te vinden, en bouw je snelheid daarna weer op.

Je zal ook merken dat het oppakken van de motor de bocht uit een stuk makkelijker gaat als hij goed aan het gas hangt. Kleine bewegingen aan het gas hebben dan ineens veel meer effect, en maken het ook makkelijker de juiste lijn te vinden. Om snelle rondetijden te rijden is het niet zozeer belangrijk om heel vroeg op het gas te gaan, maar veel belangrijker, pas (vol) op het gas te gaan als je in de juiste lijn staat. Veel beginnende rijders willen (mede door de lage bochtensnelheid) vroeg op het gas en duwen zich te vroeg naar de buitenkant van de bocht. Meestal komt het er dan op neer dat het gas niet verder opengedraaid kan worden omdat ze anders buiten de baan komen. Een paar 'tellen' wachten met (vol) op het gas gaan levert meer op dan de tijd die je verliest door van het gas af te moeten. Als je dus merkt dat je bij het uitaccelereren vanaf de apex niet in een vloeiende beweging naar vol gas kan gaan, dan ga je waarschijnlijk te vroeg op het gas. Soms ligt dat aan de lage bochtensnelheid, maar soms ook simpelweg omdat je te graag 'wil'.

De beste manier om dit alles te evalueren is een camera te kopen. Film jezelf en let daarbij op het geluid dat je motor maakt, de toeren die gemaakt kunnen worden, de versnelling waar je in zit, en hoe en wanneer je gas geeft. Vergelijk die dingen dan eens met filmpjes van snelle rijders en probeer daar verbeterpunten uit te filteren, die je op je volgende circuitdag kan gaan uitproberen.
Er vanuit gaande dat je al prima weet hoe lijnen gereden moeten worden, wat een apex is, en dat je vooruit moet kijken waar je heen wilt, gaat het vinden van de juiste versnellingen en het opbouwen van hogere bochtensnelheden je al snel een verbetering van je rondetijden opleveren. En als bonus ga je daarbij ook meer vertrouwen krijgen dat je bochten kan halen (ook als je iets te hard de bocht in gaat).
Als je deze zaken onder controle hebt, kun je weer terug naar de tekentafel en de next steps maken in (zeer) laat remmen, kijktechniek en superstrakke lijnen rijden. Maar dat is pas weer belangijk als je basis snelheid op hoog niveau ligt."

Toen ik een aantal jaren geleden mijn filmpjes van Assen naast die van Matej Smrz ging bekijken, ging er een wereld voor me open! zo vaak terugschakelen deed ik niet, en zijn motor klonk alsof hij continu maximaal toeren draaide, terwijl als ik gas gaf en er niet veel gebeurde... Toen ik de keren daarop op Assen meer terug ging schakelen, doken mijn tijden omlaag! en zoals gezegd kon ik met veel meer vertrouwen rondkomen. Om nog even op de banden terug te komen, die bleven maar slijten, maar ik kon de grip wel beter benutten!. Ik kreeg wel minder last van extreme achterband slijtage en als ik dan eens grip verloor dan was het ook wel omdat ik aan het wrikken was, of simpelweg omdat de band al oud (en versleten) was. Over het algemeen heb ik nu alleen nog last van extreme slijtage als het asfalt te koud is....

Succes met leren!
Goede samenvatting!
 
Het zou best kunnen dat ik te weinig warmte in mijn band rij, maar uit de warmer haal ik ze meestal met 1.6 bar en bij terugkomst in de pits zijn ze dan tot 1.75 opgelopen, dus lijkt me vrij OK.

Dan nog lijkt me een CompK meer dan genoeg, een K2 of zelfs SC3 heb ik nog niet nodig.

Geen probleem om deze met een profiel K1 Racetech RR te combineren? Of beter gewoon een nieuwe R11 achter monteren en niet zo zeuren. R11 of CompK scheelt niet zo heel veel in prijs namelijk

ik rij onder de 2 minuten met de compk, ik combineer hem met een SC2/K2 aan de voorkant. Ik zou ook geen enkel probleem zien hem met de k1/sc1 te combineren, maar heb het nooit geprobeerd.
 
Wij rijden met hele team op CompK soft. Ik reed er 1.52 mee op assen. Doen er 3 competitiedagen mee. Met mijn tempo ben ik nu pas net toe aan de Racetec slick k1/k2.

Boven de 1:55 rij je naar mijn mening niet hard genoeg om een echte supersport slick op temperatuur te houden. Die banden zijn gemaakt om 1.45 mee te rijden...
Plus de CompK gaat relatief lang mee, heeft geen last van cold of hot tearing, minder last van specifieke setupeisen voor je vering en en kost ook nog eens een flinke klap minder.
 
Wij rijden met hele team op CompK soft. Ik reed er 1.52 mee op assen. Doen er 3 competitiedagen mee. Met mijn tempo ben ik nu pas net toe aan de Racetec slick k1/k2.

Boven de 1:55 rij je naar mijn mening niet hard genoeg om een echte supersport slick op temperatuur te houden. Die banden zijn gemaakt om 1.45 mee te rijden...
Plus de CompK gaat relatief lang mee, heeft geen last van cold of hot tearing, minder last van specifieke setupeisen voor je vering en en kost ook nog eens een flinke klap minder.

Wat rij je nu voor tijden dan?
Ik rij 51ers met Supercorsa bsb maar ben nu sc2 aan het proberen en ga de sc1 ook proberen.
 
Roy, mn screennaam verwijst naar mn straatfiets. Op circuit probeer ik bij je in de buurt te komen met de rood witte nieuwe R6 van Custom Graphics 😉

De k1/k2 ga ik op lausitz pas proberen.

Groeten Rik
 
Misschien ben ik te lomp met het gas maar ik rij maar 1.56 op assen. En rij met k2 achter en zodra deze minder beginnen te worden glij ik al vaker achter. Vering is recent afgesteld en druk staat op de voor geschreven 1.7 bar. De compk is heel aantrekkelijk geprijst maar ik lees ook andere verhalen als hierboven.

Misschien volgend jaar eens proberen, dit jaar overal banden gekocht. Scrubs en iets oudere setjes wat ik goedkoop kon krijgen. Dus deze ga ik eerst oprijden

Heb laatst op ecuyers met idm supercorsa scrubs gereden. Sc2 voor en sc1 achter ging super achterband die al gebruikt was heeft het 2 dagen uitgehouden. De laatste dag een sc0 erop die ik erbij gekocht had om te proberen. De grip was heerlijk banden hadden het 1 dag uitgehouden maar waren ook scrubs.

In oktober in Almeria ga ik bridgestone proberen ben ik erg benieuwd naar.
 
Oke! Heb ook weer wat geprobeerd...

Als eerste op Assen tandje kleiner achter om niet meer (zo lang) in de begrenzer te zitten voor Stekkenwal, Mandeveen en bij het iets omleggen Hoge Heide.

Als 2e van 180/55 SC BSB naar 180/60 SC2.

Heb daar een PR van 1:50.196 mee gereden. 3 tiende verbetering. Kan toeval zijn, kan idd aan tandwielverhouding en banden liggen...

Maar ik heb met de SC2 nu weer een schaamrandje van zo’n 3mm. Gevalletje wees niet zo’n mietje en gooi die fiets platter? Is dat idd een gevolg van 55 naar 60 hoog?
 
Even een klein tipje hier;

Het lijkt er op dat het oude type Metzeler Racetec K3 (Interact, met ronde profilering) langer mee gaat dan de nieuwe versie vanaf 2017 (met rechte profilering).
Oude versie is na 4 dagen nog niet helemaal op, nieuwe versie was met 3 dagen helemaal weg.
Kan wel zijn dat de nieuwe versie wat zachter is dus meer grip heeft, maar zelf geen verschil gemerkt.

s-l300.jpg

335-2548500.jpg
 
Even een klein tipje hier;

Het lijkt er op dat het oude type Metzeler Racetec K3 (Interact, met ronde profilering) langer mee gaat dan de nieuwe versie vanaf 2017 (met rechte profilering).
Oude versie is na 4 dagen nog niet helemaal op, nieuwe versie was met 3 dagen helemaal weg.
Kan wel zijn dat de nieuwe versie wat zachter is dus meer grip heeft, maar zelf geen verschil gemerkt.

s-l300.jpg

335-2548500.jpg

Beide op 3 en 4 dagen op hetzelfde circuit gereden? Zelfde temperatuur? Zelfde rondetijden?

Ik bedoel maar, veel variabelen die de levensduur kunnen beinvloeden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan