Circuitbanden-Topic

Ik ben aan mijn tweede setje td's bezig. Ik heb de indicatoren niet opgemeten na aanschaf maar heb het idee dat de tweede achterband sneller slijt als de vorige. Kan natuurlijk een gevoel zijn. Ik ben ook niet heel veel sneller geworden. Ik zal wanneer ik een nieuwe achterband haal deze eens opmeten.

Moet zeggen dat ik het wel een ijne band vind waar ik veel vetrouwen in heb.
 
Goedemorgen.
Ik wilde nog eens de meningen peilen over de Metzeler TD slick banden. Wij (m'n circuit maatjes en ik) hebben wisselende ervaringen.

Vorig jaar heb ik m'n eerste TD achterband gemonteerd op m'n CBR600RR, de slijtindicatoren waren ca. 5 diep. Ik heb er nu 5 dagen mee gereden, 4 dagen Mettet en 1 dag Zolder. Slijtindicatoren zijn nu nog ca. 3,5 - 4 mm diep. De band begint wel minder mooi rond te worden, zie ook de foto's onderstaand. Al met al ben ik tevreden over de band.
Een van m'n maatjes had vorig jaar een TD achterband besteld, maar ging 'm begin dit jaar pas monteren, toen kwam hij er achter dat de slijtindicatoren op zijn (nieuwe) TD maar ca. 2,4 mm diep waren, daarop heeft hij contact gehad met de leverancier en uit voorzorg maar een extra TD besteld echter bleek ook deze maar ca. 2,4 mm diepe indicatoren te hebben. Er lijken dus TD's met verschillende dieptes slijtindicatoren in omloop te zijn. De band begin dit seizoen toch maar gemonteerd en na 2 dagen, 1x Zolder en 1x Mettet, was de band al gesleten tot onderin de slijtindicator terwijl we een ongeveer gelijk tempo rijden. Hierover is hij natuurlijk zeer ontevreden.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Bij een nieuwe metzeler racetec slick zit de indicator sowieso boven de 4mm. Heb nu geen nieuwe liggen om te meten. Althans de laaste paar die ik kreeg...
 
Hhhmmm... ik rij er zelf (nog) niet mee. Maar afgelopen vrijdag op Zolder had mijn circuitmaatje er een gloedjenieuwe 190 TD slick op zitten (Yamaha r6 uit 2001) en die was aan het einde van de dag gewoon gaar aan de rechterkant:o de slijtindicatoren waren richting de rand gewoon weg en er zat een raar slijtspoor in. Bandendruk hebben we de hele dag in de gaten gehouden en was gelijk aan de 180 versie die hij eerst had. Daar haalde hij zeker 3 dagen mee.... Dus er is iets misgegaan.... wat blijft een beetje onduidelijk. Er is een mailtje naar Metzeler gegaan om eens te vragen. Vooral de laatste sessie was de extra slijtage enorm leek het. Hij gaat wel stevig rond op Zolder. Alle rondjes (7 stuks) in die sessie tussen 1.49 en 1.51
Enige verschil waren zijn bandenwarmers, die waren nieuw en hadden wel een wat hogere temperatuur, niet gemeten helaas omdat het batterijtje van de meter op was:( zou dat een en ander kunnen verklaren?
Denk eerder een vering probleem icm met deze band.
Rond de 1.50 is nog niet zo hard dat je in 1 dag een band hoort te verslijten.
 
Denk eerder een vering probleem icm met deze band.
Rond de 1.50 is nog niet zo hard dat je in 1 dag een band hoort te verslijten.
Hhhhhmmm.... beetje gek toch dat dat veringprobleem er dan zonder reden opeens is, dus ik denk ook niet dat het daar te zoeken is. Vorige band ging 3 dagen mee, deze dus eigenlijk maar één dag. Ik heb het idee dat die band prima 1.49 aankan, maar niet 7 rondjes in één sessie. Of is er hier iemand die kan bevestigen dat dat eigenlijk geen probleem moet zijn op zo'n band...
 
Hhhhhmmm.... beetje gek toch dat dat veringprobleem er dan zonder reden opeens is, dus ik denk ook niet dat het daar te zoeken is. Vorige band ging 3 dagen mee, deze dus eigenlijk maar één dag. Ik heb het idee dat die band prima 1.49 aankan, maar niet 7 rondjes in één sessie. Of is er hier iemand die kan bevestigen dat dat eigenlijk geen probleem moet zijn op zo'n band...
Wat was de vorige band?
 
Hhhhhmmm.... beetje gek toch dat dat veringprobleem er dan zonder reden opeens is, dus ik denk ook niet dat het daar te zoeken is. Vorige band ging 3 dagen mee, deze dus eigenlijk maar één dag. Ik heb het idee dat die band prima 1.49 aankan, maar niet 7 rondjes in één sessie. Of is er hier iemand die kan bevestigen dat dat eigenlijk geen probleem moet zijn op zo'n band...

Nee hoor. Als die shock lek raakt en niet lekker meer functioneert, iets wat ineens kan gebeuren, gaat je band er gewoon aan. En dat kan in een enkele sessie gebeuren.
 
Nee hoor. Als die shock lek raakt en niet lekker meer functioneert, iets wat ineens kan gebeuren, gaat je band er gewoon aan. En dat kan in een enkele sessie gebeuren.
Heb je een punt... maar zou je dat niet merken?? ga het wel even doorgeven, kan het gecheckt worden :t
 
Heb je een punt... maar zou je dat niet merken?? ga het wel even doorgeven, kan het gecheckt worden :t
Je kan natuurlijk elke band zo verrot rijden als je onder hellingshoek te agressief op het gas gaat.
Vaak is het eerder de rijder dan een fout in de band.
Hoewel het wel voorkomt.
Dat hoor je wel eens in de MotoGP. :+
 
  • Haha
Waarderingen: C4rN
Je kan natuurlijk elke band zo verrot rijden als je onder hellingshoek te agressief op het gas gaat.
Vaak is het eerder de rijder dan een fout in de band.
Hoewel het wel voorkomt.
Dat hoor je wel eens in de MotoGP. :+
Foutje in banden was er pas nog met dunlop op een bepaald eiland:+

Maargoed, alle gekheid op een stok. Een r6 uit 2001 trekt niet echt een band stuk met max. 100 pony's aan het achterwiel, en waarom zou hij na 500 rondjes op Zolder opeens veel eerder op het gas gaan. We waren gewoon verbaasd dat het ding zo snel stuk was. En de enige factor die anders was waren zijn bandenwarmers. Tijden doet hij al langer zo, alleen niet 7 rondjes achter elkaar. Zoals eerder genoemd is de schokbreker of de bandentemperatuur verdacht wat mij betreft, en is de moeite om even goed uit te zoeken... elke dag een band van €160,-- aan snot rijden terwijl je normaal zeker 3 dagen doet met het ding is wel zonde.
 
En de enige factor die anders was waren zijn bandenwarmers. Tijden doet hij al langer zo, alleen niet 7 rondjes achter elkaar. Zoals eerder genoemd is de schokbreker of de bandentemperatuur verdacht wat mij betreft, en is de moeite om even goed uit te zoeken... elke dag een band van €160,-- aan snot rijden terwijl je normaal zeker 3 dagen doet met het ding is wel zonde.
Welke bandenspanning wordt er eigenlijk gebruikt?
Is dit warm of koud gemeten? ( In de warmers of direct na de sessie?)
Bandenwarmer zou ik er niet te lang op laten zitten als de temperatuur niet instelbaar is. (Toch niet als je relatief snel bent)
Heb je een foto van de band?
1 dag is echt veel te kort
 
Welke bandenspanning wordt er eigenlijk gebruikt?
Is dit warm of koud gemeten? ( In de warmers of direct na de sessie?)
Bandenwarmer zou ik er niet te lang op laten zitten als de temperatuur niet instelbaar is. (Toch niet als je relatief snel bent)
Heb je een foto van de band?
1 dag is echt veel te kort
Bandenspanning is warm 1.8-1.9 zo uit de bandenwarmers. Na de sessie volgens mij weinig tot geen verschil. Zal het nog eens precies navragen, ik had m'n handjes vol aan m'n eigen nieuwe brommer, voor het eerst bandenwarmers en een verbetering van m'n rondetijden enzo.... _O-
 
Ik ben dit seizoen begonnen met een verse Metzeler TD slick set (achter 180/60) op een CBR600RR uit 2007. Steekt in de bandenwarmers op 80°. Ik rij geen snel tempo (1:20 op Mettet) dus is zeker een factor die mee speelt in de slijtage, en achteraan steekt een Wilbers schokdemper die goed is. Na 4 circuitdagen (1x Croix, 3x Mettet) zit de band iets over halfweg (schat ik) achteraan. Druk (achteraan) op 1.8, in de warmers, en als ik binnen kom gereden (zsm gemeten). Veel ben je er misschien niet mee, maar als het vergelijking kan dienen...
 
Klein vraagje over cold tears in een band. Zou dit ook te voorkomen zijn met bandenwarmers of is het puur de bandendruk verlagen?
IMG_20220603_162456.jpg
 
Klein vraagje over cold tears in een band. Zou dit ook te voorkomen zijn met bandenwarmers of is het puur de bandendruk verlagen?Bekijk bijlage 1769763


Je moet wel de bandenwarmer eraf halen als je gaat rijden doe je dat niet dan krijg je dit :+:+ Lees je eerst even in wat een bandenwarmer doet okay ?

Je banden slijtage op het middenloopvlak is 100% perfect dat zou je graag overal willen zien. Je band is te warm geworden (gaat dan smeren) ook verdenk ik dat je vering niet lekker afgesteld staat.
 
Bandenspanning is warm 1.8-1.9 zo uit de bandenwarmers. Na de sessie volgens mij weinig tot geen verschil. Zal het nog eens precies navragen, ik had m'n handjes vol aan m'n eigen nieuwe brommer, voor het eerst bandenwarmers en een verbetering van m'n rondetijden enzo.... _O-
Probeer de spanning met 0.1 te verhogen en opnieuw proberen. (Per sessie controleren)
Met m'n eerste td slick deed ik ongeveer 6-7 circuitdagen achter met een gsxr600 met 95pk.
M'n 2de td slick ging ongeveer 3-4 circuitdagen mee op een cbr1000rr sc57 (met mogelijks vermogenverlies).
Alles was in groep 3 (net niet snelste groep).
Morgen voor de eerste keer met een gsxr600 k7 met 125pk op Mettet. (Vorige richttijden waren 1.15-1.17)

Nieuwe profieldiepte achteraan bij een TD slick 180/60/17 is ongeveer 4.6mm.
Niet 2.4mm zoals op de vorige pagina's gezegd werd.
Vooraan ongeveer 2.8-3.0mm profieldiepte.
 
Je moet wel de bandenwarmer eraf halen als je gaat rijden doe je dat niet dan krijg je dit :+:+ Lees je eerst even in wat een bandenwarmer doet okay ?

Je banden slijtage op het middenloopvlak is 100% perfect dat zou je graag overal willen zien. Je band is te warm geworden (gaat dan smeren) ook verdenk ik dat je vering niet lekker afgesteld staat.

"voordelen van Bandenwarmers

Door middel van het gebruik van bandenwarmers zorg je ervoor dat je geen twee rondes hoeft te rijden om te banden om te warmen, banden gaan langer mee, geven direct grip en dus vele malen veiliger dan ze warm te rijden op het circuit. Doordat de banden op temperatuur zijn is er minder kans op het kapotgaan van de banden, vreetsporen en crashes als gevolg van koude banden. Daarnaast benut je optimaal je track time en verlies je tijd door het zelf warmrijden."


Voor zover mijn kennis/ervaring rijkt word een coldtear veroorzaakt door een te hoge bandendruk waardoor het wrijvingsoppervlak te klein word wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat de band op een plek te warm word terwijl het karkas nog te koud is. Het temperatuursverschil in de band zorgt ervoor dat het rubber kapot getrokken word. De gedachtegang was dan ook dat je met bandenwarmers de gehele band al aardig op temperatuur hebt en mede ook de velg, wat de temperatuur op zijn beurt weer beter vast houd in het karkas.

Dat betekend dus dat bandenwarmers dit probleem tackelt aangezien je de bandendruk in de warmers direct rond de werktemperatuur instelt. Daarbij is dan het gehele karkas en je velg op temperatuur waardoor het temperatuurverschil onderling minimaal is.

Het middenvlak van de band heeft een hardere compound, ik verwacht dat deze iets beter de temperatuur verspreid en slijt als een mooi zandstrandje. :Y

Verder inderdaad de Standaard vering op de RR en destijds laten afstellen door TFX (voor zover mogelijk) voor op het circuit. Met mijn 100KG schoon aan de haak zit ik overigens wel redelijk aan de max van deze vering, dit helpt vast ook niet mee aan de druk op de band.

Wat is de banddruk (warm) geweest en asfalt temperatuur?
De rossocorsa2 vraagt doorgaans hogere band druk op de achterband.

Het was een graad of 25°C, maar wel bewolkt. Dus gok dat het asfalt een 30-40°C is geweest. De bandendruk alleen niet warm opgemeten omdat we opgesteld moesten blijven in de pitstraat (Hier zal het dus ook wel fout gaan..:+). De aankomende circuitdag gaan we vrij rijden, dus dan kunnen we het wel mooi monitoren. Koud gemeten stond de band op 1.8-1.9 achter.
 
Verder inderdaad de Standaard vering op de RR en destijds laten afstellen door TFX (voor zover mogelijk) voor op het circuit. Met mijn 100KG schoon aan de haak zit ik overigens wel redelijk aan de max van deze vering, dit helpt vast ook niet mee aan de druk op de band.
Vergeleken bij mij ben je nog wat lichter. :+
Zelf kwam ik grondspeling te kort en heb ik een Hyperpro veer op de originele schokbreker laten zeten en sindsdien zijn mijn banden véééél netter afgesleten. Daarvoor was het 'ook' sloopwerk.
Nu wil ik mijzelf ook kuddo's geven dat ik beter met het gas omga, maar dat is misschien schone schijn. :+
 
"voordelen van Bandenwarmers

Door middel van het gebruik van bandenwarmers zorg je ervoor dat je geen twee rondes hoeft te rijden om te banden om te warmen, banden gaan langer mee, geven direct grip en dus vele malen veiliger dan ze warm te rijden op het circuit. Doordat de banden op temperatuur zijn is er minder kans op het kapotgaan van de banden, vreetsporen en crashes als gevolg van koude banden. Daarnaast benut je optimaal je track time en verlies je tijd door het zelf warmrijden."


Voor zover mijn kennis/ervaring rijkt word een coldtear veroorzaakt door een te hoge bandendruk waardoor het wrijvingsoppervlak te klein word wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat de band op een plek te warm word terwijl het karkas nog te koud is. Het temperatuursverschil in de band zorgt ervoor dat het rubber kapot getrokken word. De gedachtegang was dan ook dat je met bandenwarmers de gehele band al aardig op temperatuur hebt en mede ook de velg, wat de temperatuur op zijn beurt weer beter vast houd in het karkas.

Dat betekend dus dat bandenwarmers dit probleem tackelt aangezien je de bandendruk in de warmers direct rond de werktemperatuur instelt. Daarbij is dan het gehele karkas en je velg op temperatuur waardoor het temperatuurverschil onderling minimaal is.

Het middenvlak van de band heeft een hardere compound, ik verwacht dat deze iets beter de temperatuur verspreid en slijt als een mooi zandstrandje. :Y

Verder inderdaad de Standaard vering op de RR en destijds laten afstellen door TFX (voor zover mogelijk) voor op het circuit. Met mijn 100KG schoon aan de haak zit ik overigens wel redelijk aan de max van deze vering, dit helpt vast ook niet mee aan de druk op de band.



Het was een graad of 25°C, maar wel bewolkt. Dus gok dat het asfalt een 30-40°C is geweest. De bandendruk alleen niet warm opgemeten omdat we opgesteld moesten blijven in de pitstraat (Hier zal het dus ook wel fout gaan..:+). De aankomende circuitdag gaan we vrij rijden, dus dan kunnen we het wel mooi monitoren. Koud gemeten stond de band op 1.8-1.9 achter.
Ik denk dat je al met een te lage druk rijdt, de Corsa's warm op 2.3 is prima.
Anders rij je toch even langs de bandenboer op het circuit, die zou het moeten weten.
 
Koude druk zegt helaas niet zo bar veel (pun intended :P )...
Zoals Martijn al zegt, waar je met bijvoorbeeld een supercorsa een warme druk van 1.6-1.8 moet hebben, zul je bij de corsa2 1.8-2.3 moeten doen (1.8 als het echt knoeiend warm is, lees 30 graden en zonneschijn).
Je hebt nu 2 dingen om te checken/aanpassen/...
Banddruk warm en de vering. De standaard vering van meeste Japanse motoren is volgens mij erg slap (is ten minste wel mijn ervaring tot nog toe..).
 
Ga ik doen, bandenspanning ná iedere sessie even meten. Het gaat trouwens om een S1000RR, geen CB RR :P.
Eens kijken of er ook veringspecialisten zijn op de trackdays die ik nog ga doen, ga ik daar na iedere sessie ook wel even gauw langs. Wellicht is daar ook nog iets te halen.

Bedankt heren. :t
 
Banden spanning te laag idd, je ziet nu goed de overgang tussen de 2 compounds.
Het lijkt of je de 2 compounds uit elkaar trekt.
Dit had ik ook met rosse corsa 2 op 1.8.

Ik rij nu met 2.3bar achter en 2.4bar voor warm dan slijt de band veel mooier.
 
RossoCorsa2 op 1.8 kán wel. Maar daarvoor moet het echt knoeiend warm zijn.
Vorig jaar had ik zo'n dag op Assen. Asfalt was toen iets van 40 graden meen ik me te herinneren.
Toen sleet de band prachtig af met 1.8 warm.
Maar op een normale(re) dag is 2.1-2.3 bar gewenst voor deze band.
 
Hebben jullie nog een goed en prijstechnisch aantrekkelijke shop voor banden (metzeler/Pirelli) slicks? M'n vast adresje reageerde niet meer op bestellingen/email/telefoon... B|:X
 
Terug
Bovenaan Onderaan