coating van gerepareerde tank laat los

VeloChill

Die hard MF'er
29 apr 2010
328
0
Rotterdam
Ik heb een Yamaha Radian van 1989 waar de tank enkele jaren terug van lekte(is gerepareerd met een coating aan de binnenkant), door wat problemen met starten ben ik naar het probleem gaan zoeken. Als ik via de vulopening in de tank kijk, zie ik de schilfers tegen de tank wand zitten en loslaten(zie foto), na het legen van de tank merkte ik dat er erg veel gruis van de coating in zat.(op sommige delen in de tank is de coating geheel verdwenen)

Deze hersteloperatie van de lekkende tank is een paar jaar terug door een motorzaak uitgevoerd(mij niet bekend welke). Echter lijkt er dus iets niet goed gegaan te zijn.

Is het mogelijk om de tank opnieuw te laten coaten als de oude coating er nog in zit?
hoe zou ik dit het beste eruit kunnen (laten) halen? of kan ik beter naar een nieuwe tank opzoek gaan


hoewel de tank nu niet lekt komt er zoveel rotzooi in mn blok dat hij nu ook niet meer wil starten. zodoende heb ik geprobeerd om te carburateurs open te maken om te zien hoeveel rotzooi daarin is gekomen, echter krijg ik de schroeven totaal niet los na 24 uur weken in kruipolie/multispray. Zijn hier nog handige tips voor?

full
 
Hey Jaap! Jij ook al op de tweewieler :)

Dit gaat een leuk schoonmaak werkje worden.

Beste is om je tank te legen en een keer goed schoon te maken. Handvol grind er in en flink schudden, die oude coating moet er af. Ook alle brandstof filters en inderdaad je carburateurs moet je schoon maken.

Wat betreft de vastzittende schroefjes: echte kruipolie gebruiken (WD40 is geen kruipolie) en gewoon blijven proberen. Zorg ook dat je een schroevendraaier hebt die echt past. Als je de schroefkoppen al kapot gedraaid hebt kun je er met een dremel even een goede sleuf in maken, en dan met een grote platte schroevendraaier proberen. Meestal krijg je ze dan wel los.

Als je de tank schoon hebt: laat de lek dichtlassen. Eventueel daarna nieuwe tank-cure (zo heet dat spul volgensmij) er in gooien.

Als je er niet uit komt kom ik je nieuwe aanwinst wel een keertje bekijken :)
 
Laatst bewerkt:
Coating heeft losgelaten, mogelijk doordat de roest aan de binnenkant niet eerst goed weg is gehaald, dan kan de coating ook niet goed hechten.

Beste wat je kan doen om het schoon te krijgen: steentjes (schroeven, bouten moeren heb ik ook al gehoord) erin, schudden, dat maakt de oude coating los en dan moet je alles nog eruit zien te krijgen. Haal wel filters en andere zaken eerst uit de tank voordat je hieraan begint.

Lassen van de tank is het beste, mitst je een lasser kan vinden die eraan wil beginnen. Sommige zijn nogal bang voor de benzinedampen uit de tank, die kunnen ontploffen. Als je het laat lassen, weet je zeker dat het dicht is.

Daarna kan je nog tankcure erin doen, voor de zekerheid.
 
aiai..

ik herken dat helaas wel dat beeld :+

mijn tank lijkt daar ook last van te hebben, na demontage van mijn brabndstokraan zaten daar ook wat van die schilfers op. :P

ik ben dr niet bang voor aan zich, kep voldoende filters zitten om te voorkomen dat het op plaatsen terechtkomt waar het niet hoort... maar eigelijk moet ik het ook binnenkort aanpakken :(


maargoed. gewone ijzeren scroeven nemen overigens, geen rvs! dan kan je het naderhand met een magneet eruit vissen... dat kán een hoop geschud en gevloek voorkomen straks.

wat betrefd lekken, ik heb als eens een tank GESOLDEERD...
voordeel: geen vlam, dus stukken minder risico.
nadeel. lelijke druppels soldeer waar je niet makkelijk mooi overheen kunt lakken..
 
wat betrefd lekken, ik heb als eens een tank GESOLDEERD...
voordeel: geen vlam, dus stukken minder risico.
nadeel. lelijke druppels soldeer waar je niet makkelijk mooi overheen kunt lakken..

Hoe groot was het gat of de scheur? En wat voor soldeertin heb je gebruikt (in combinatie met eventuele vloeimiddelen)? Belangrijkste is nog wel het gebruikte soldeerijzer. Om een mooie, vlakke soldering te maken, moet je de plek rondom de soldeertin ook goed warm stoken, om ervoor te zorgen dat het goed vloeit/hecht. Overigens wel een slimme vinding dat solderen, nog niet aan gedacht, terwijl het zo simpel is.

Desalniettemin blijft een las inderdaad mooier, omdat je die vlak kan slijpen. Bij soldering kan je dat schudden, aangezien je dan de kans op haarscheuren en breken loopt. Vandaar waarschijnlijk ook de druppels.

TS, mocht je thuis een goed soldeerijzer hebben, dan is het voorstel van Quark een hele goede. Niet geschoten is altijd mis. Baat het niet, dan schaad het niet. Daarna tankcure voor de zekerheid.
 
dank voor de snelle reacties.

ben net al bezig geweest om de grote stukken eruit de spoelen/schudden en nu ziet de tank er vn binnen al veel beter uit als op het plaatje.

op dit moment lekt de tank niet en waar het lek zat, zit aan de buitenkant een soort van specie, en wat ik er van kan zien, lijkt het alsof er aan de binnenkant een laag kunststof in de tank is gegoten die is uitgehard.

nog wat plaatjes

langs de rode lijn zie je de coating nog in de bodem zitten
1067230092_5_Jflz.jpeg


1067229275_5_Gwrr.jpeg


buitenkant met specie
1067229296_5_Yz8F.jpeg


lekken doet ie niet, dus is het nodig om hem opnieuw te coaten?

heb net de brandstofkraan uit elkaar gehaald en schoongemaakt, zaten ook allemaal schilfers in. helaas kwam ik met de carburateurs eraf halen ook grote schilfers in de slang van tank naar de carburateur tegen

Cyber, kom binnenkort eens een biertje doen dan kun je em zien en kunnen we ff gaan rijden :D
 
Hoe groot was het gat of de scheur? En wat voor soldeertin heb je gebruikt (in combinatie met eventuele vloeimiddelen)? Belangrijkste is nog wel het gebruikte soldeerijzer. Om een mooie, vlakke soldering te maken, moet je de plek rondom de soldeertin ook goed warm stoken, om ervoor te zorgen dat het goed vloeit/hecht. Overigens wel een slimme vinding dat solderen, nog niet aan gedacht, terwijl het zo simpel is.

Desalniettemin blijft een las inderdaad mooier, omdat je die vlak kan slijpen. Bij soldering kan je dat schudden, aangezien je dan de kans op haarscheuren en breken loopt. Vandaar waarschijnlijk ook de druppels.

TS, mocht je thuis een goed soldeerijzer hebben, dan is het voorstel van Quark een hele goede. Niet geschoten is altijd mis. Baat het niet, dan schaad het niet. Daarna tankcure voor de zekerheid.

deze tank is door de eigenaar een aantal jaar geleden naar een motorzaak gebracht en daar is de reparatie uitgevoerd. hoe groot het gat was, weet ik dus niet, ik heb de motor op dit moment in bruikleen tot ik zelf een motor aangeschaft hebt(wat ik eigenlijk volgend seizoen pas wil doen, als de Radian het ten minste tot dan uit houdt.

aan de plaatjes is denk ik wel te zien dat het niet gelast of gesoldeerd is, het lijkt mij op een soort kunststof hars die in de tank is gegooid. vraag me af of lassen/solderen nog mogelijk is na de behandeling van enkele jaren terug.

heb trouwens op marktplaats een vervangende tank zien staan voor 30 euro, echter stond er niet bij in welke staat of kleur de tank was. misschien is dat wel een makkelijkere en uiteindelijk goedkopere optie(ken ook iemand die de tank, voor kostprijs van de verf, kan spuiten)
 
Voor die prijs altijd doen denk ik! Zeker als je m eventueel voor weinig in de juiste kleur kan krijgen. Natuurlijk wel er op letten dat deze tank roest-loos is :)

Dat biertje doen komt snel! komende weekends even druk, maar als het ergens in september nog goed weer is gaan we wel ff een ritje doen :)
 
Hoe groot was het gat of de scheur? En wat voor soldeertin heb je gebruikt (in combinatie met eventuele vloeimiddelen)? Belangrijkste is nog wel het gebruikte soldeerijzer. Om een mooie, vlakke soldering te maken, moet je de plek rondom de soldeertin ook goed warm stoken, om ervoor te zorgen dat het goed vloeit/hecht. Overigens wel een slimme vinding dat solderen, nog niet aan gedacht, terwijl het zo simpel is.
ik heb gewoon kleine gaatjes gedicht met een nomale electra soldeerbout. maar dan wel een temperatuurgeregelde.
je MOET het metaal van de tank warm genoeg maken zodat het hecht... als het eenmaal een beetje begint te vloeien is het kinderspel.

tip, er bestaand electrische soldeerbouten om bijvoorbeeld dakgoten e.d. te solderen, dat spul is hiervoor ideaal.

Desalniettemin blijft een las inderdaad mooier, omdat je die vlak kan slijpen. Bij soldering kan je dat schudden, aangezien je dan de kans op haarscheuren en breken loopt. Vandaar waarschijnlijk ook de druppels.
:Y
TS, mocht je thuis een goed soldeerijzer hebben, dan is het voorstel van Quark een hele goede. Niet geschoten is altijd mis. Baat het niet, dan schaad het niet. Daarna tankcure voor de zekerheid.

hele kleine gaatjes (2mm) gaat nog met een huis tuin en keukenboutje, als ben ik ook minimaal 5 minuten bezig geweest met warmstoken voordat de tin wilde hechten...

maar idd, het is voor de leek veel makkelijker... :Y
 
@Ts:

dicht is dicht, en schoon is "schoon"
zeker in jouw situatie zou ik er gewoon mee rijden, repareren kan altijd nog mocht dat nodig blijken.
je zou wel die extra tank alvast kunnen kopen en voorbereiden etc.. kan nooit kwaad.
 
@Ts:

dicht is dicht, en schoon is "schoon"
zeker in jouw situatie zou ik er gewoon mee rijden, repareren kan altijd nog mocht dat nodig blijken.
je zou wel die extra tank alvast kunnen kopen en voorbereiden etc.. kan nooit kwaad.


ik ben heel deze operatie begonnen omdat de motor dus niet meer wilde starten. er kwam benzine uit de retourleidingen van de carb's.

gisteren olie vervangen en toen bleek dat heel het blok vol stond met brandstof, totaal kwam er een liter of 5-7 uit het blok, motorolie extreem verdund met benzine. vervolgens iemand gebeld die veel meer ervaring heeft met het klussen aan motoren, die heeft mij geholpen om de carburateurs eraf te halen, echter de schroeven van de dekseltjes op de carburateur zaten te vast, dus in de week gedaan met 1299 WD, zojuist nog ff geprobeerd en nog steeds vast, dus ff opnieuw ingesprayed.

verschillende motorzaken vertelden mij dat het overlopen van je carburateurs waarschijnlijk komt doordat een van de naalden blijft hangen en zo heel de tijd brandstof blijft geven, de meer ervaren sleutelaar bevestigde dit ook
 
Laatst bewerkt:
Oei...... dan heb je mazzel gehad dat de motor niet wilde starten. Was dat wel gelukt dan had je een veel groter probleem gehad.......

Controleer de brandstofkraan op lekken en de vlotters op afsluiten.
 
:^

met die schilfers is het logisch dat de kraan niet lekker sluit ;)
idd die moet ook onder handen worden genomen :P


wat betrefd de rest van je problemen. yup. dat doen ze als er zooi inzit..
vervang die scroeven straks maar door mooie imbusboutjes, werkt stukken fijner vindt ik ;)

ik ken het.. heb hetzelfde geneuzel gehad, lekkende vlotternaalden EN een kraan vol prut zodat ie niet meer afsloot...
 
Laatst bewerkt:
ik ben heel deze operatie begonnen omdat de motor dus niet meer wilde starten. er kwam benzine uit de retourleidingen van de carb's.

gisteren olie vervangen en toen bleek dat heel het blok vol stond met brandstof, totaal kwam er een liter of 5-7 uit het blok, motorolie extreem verdund met benzine. vervolgens iemand gebeld die veel meer ervaring heeft met het klussen aan motoren, die heeft mij geholpen om de carburateurs eraf te halen, echter de schroeven van de dekseltjes op de carburateur zaten te vast, dus in de week gedaan met 1299 WD, zojuist nog ff geprobeerd en nog steeds vast, dus ff opnieuw ingesprayed.

Oh wow. Dat klinkt slecht.. Enige manier waarop ik kan bedenken dat er zoveel benzine in je blok terecht gekomen is is dat de benzine in je luchtfilter is gelopen en via je luchtfilter de carterventilatie in.. dan zat er iets ERG verstopt.

Wat betreft dat Valvoline spul: als ik me niet vergis is dat gewoon WD40 met een ander label. Zoek even echte kruipolie zoals http://www.overtoom.nl/az/imal-kruipolie.html

Met WD40 heb ik wel eens iets los gekregen, maar met echte kruipolie draai je er na een dag sommige bouten die muurvast zaten, er bijna met de hand uit.
 
de brandstof kraan is nu helemaal schoon en weer gemonteerd op de tank,

ik heb zojuist 2 vlotterbakjes eraf gehaald en deze waren geheel schoon, op wat aangekoekte residu in de bodem na, maar dit zou het probleem niet kunnen veroorzaken, schilfers of andere zooi die uit de tank zou komen heb ik niet gezien. de andere 2 vlotterbakjes wilden nog niet losdraaien

zal zo ff echte kruipolie gaan kopen, dat spul wat ik nu gebruikte werkte altijd prima voor sloten die helemaal vast zaten , maar ja op dat blok staan natuurlijk veel grotere krachten dan op een fietslotje

inbusboutjes zal ik gelijk ff halen, stond dat net ook al te denken toen ik ze terug draaide, wat een gepiel met die kruiskoppen
 
Laatst bewerkt:
liever geen rvs inbussen... dat kan een galvanische reactie opleveren tussen die alu-zink legering en het rvs. (duurt wel ff maar het kan wegvreten :P)

gewone stalen inbusjes moet je nemen. das het beste..

check wel ff nu je de boel toch loshebt of de vlotternaalden goed sluiten, je heb het nu toch zover uit elkaar liggen dat dat geen moeite meer is toch?
 
Laatst bewerkt:
Een schone kraan kan ook lekken....... controleren op goede werking dus voor je de handel weer aansluit.
Een schone vlotterkamer wil niet zeggen dat de vlotter ook écht afsluit....... dus ook die controleren. Doe dat snel voordat Willem1940 er achter komt...... :+
 
nouja, dat hangt een beetje van de toepassing af....
staal vervormd voordat het kapot gaat, rvs knapt direct af...

maar voor het monteren van vlotterbakjes is dat in dit geval wat minder relevant... :+

wat betrefd die kraan, en vlotternaalden, mijn advies is dat je dat moet checken vóórdat je de boel in elkaar prutst..
het lijkt op het oog vaak schoon en mooi, maar blijkt dan toch te lekken...

beide zaken zijn makkelijk te proberen zonder de boel helemaal te moeten monteren..

:)
 
Laatst bewerkt:
kun je de naalden zien vanuit de vlotterkamer? zal zo nog eens extra goed kijken.

voor zo ver ik kon beoordelen toen alles nog in elkaar zat, was er geen lek rond de vlotter bakjes. ik heb ze met een doek droog gemaakt en uren later hingen er geen druppeltjes meer aan de onderkant(aan de buitenkant dus) van de vlotterbakjes.

de carburateur ligt nu ook nog los een platic bak in de tuin, tot de 2 andere bakjes en alle 4 de deksels los zijn monteer ik het ook niet terug, omdat ik dan zo goed als zeker ben dat het probleem nog niet verholpen is. ik dacht dat de naald via de bovenzijde benaderd moest worden
 
als je het schanierpennetje eruit duwt kan je de vlotters losnemen en daar hangen de naalden aan.

doe wel schoon werken, want die dingen zijn erg gevoelig...

als ik de restt van je carbs zie, is een schoonmaakbeurtje zowiezo geen overbodige luxe...

1 zon korreltje op de verkeerde plek kan overstromende carbs veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
als je het schanierpennetje eruit duwt kan je de vlotters losnemen en daar hangen de naalden aan.

doe wel schoon werken, want die dingen zijn erg gevoelig...

als ik de restt van je carbs zie, is een schoonmaakbeurtje zowiezo geen overbodige luxe...

1 zon korreltje op de verkeerde plek kan overstromende carbs veroorzaken.

mja motor heb ik pas in bezit en hij was al zo vies als nu

ik zal zo eens proberen om dat pennetje los te halen


waar koop ik m4-16 inbus-boutjes? heb 2 ijzerhandels in de buurt gehad en auto onderdelen handel en een andere ijzerhandel die ik via de auto-onderdelen boer als verwijzing kreeg. geen van deze 4 partijen had m4-16 inbus, los van de materiaal soort.

op conrad.nl kon ik alleen RVS m4-16 inbus boutjes vinden
 
Terug
Bovenaan Onderaan