Color tune

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.619
10.718
Andere kant van de evenaar
Heren;

Ik heb nu ruim 20 jaar een ouwe GS1000, en dat ding heeft eigenlijk nooit echt lekker stationair gelopen.. Hij blijft wel stationair lopen, maar als ik andere oudere motoren hoor, dan klinkt dat veel beter.
Klepspeling is goed, synchroon is goed, AFR is goed.

Voor de AFR heb je een sensor in de uitlaat, dus je stelt alle 4 de carburateurs af, en niet individueel, dit is onmogelijk om te meten.

Nu zat ik er aan te denken dat om het stationair af te stellen per cilinder een color tune misschien wel eens een idee kan zijn. Zou dit hier voor werken? Of is een colortune niet echt geweldig?
Echt goedkoop zijn ze niet, dus ik dacht ik vraag het eerst hier.

Dank u
 
Heren;

Ik heb nu ruim 20 jaar een ouwe GS1000, en dat ding heeft eigenlijk nooit echt lekker stationair gelopen.. Hij blijft wel stationair lopen, maar als ik andere oudere motoren hoor, dan klinkt dat veel beter.
Klepspeling is goed, synchroon is goed, AFR is goed.

Voor de AFR heb je een sensor in de uitlaat, dus je stelt alle 4 de carburateurs af, en niet individueel, dit is onmogelijk om te meten.

Nu zat ik er aan te denken dat om het stationair af te stellen per cilinder een color tune misschien wel eens een idee kan zijn. Zou dit hier voor werken? Of is een colortune niet echt geweldig?
Echt goedkoop zijn ze niet, dus ik dacht ik vraag het eerst hier.

Dank u
Kun je niet in elke uitlaatbocht een sok lassen waar je de carbs elk afzonderlijk mee afsteld?
Mijn Tuono heeft 2 uitlaatbochten met elk een lassok.
 
  • Eens
Waarderingen: Loki
Kun je niet in elke uitlaatbocht een sok lassen waar je de carbs elk afzonderlijk mee afsteld?
Mijn Tuono heeft 2 uitlaatbochten met elk een lassok.
Dat heb ik vroeger wel eens geprobeerd, maar door het korte uitlaatspruitstuk werkt dat niet.
De aflezing wordt beinvloed.
Als ik zeg maar de sensor in de 1e bocht deed en verdraaide de 3de mengsel schroef, dan zag ik waardes veranderen in de eerste pijp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik heb een colortune, het verschilt per motor best wel hoe goed je de verbranding kan zien. Bij ouwe tweekleppers zoals mijn XS650 leek het het duidelijkste, wellicht door de grotere diameter bougie, bij m'n oliekoeler die zowel een kleinere bougie als een veel diepere schacht heeft waardoor je het periscoop hulpstuk moest gebruiken zat het op de grens van nutteloos. Sowieso met weinig omgevingslicht afstellen.

Tegenwoordig doe ik het via de temperatuur van de uitlaatbocht, toerental en geluid.
Door je turbo heeft het veel minder nut om per uitlaat de AF te meter.
Het kan trouwens zomaar zijn dat per cilinder je een flink verschillende afstelling krijgt, van 1 draai uit tot 2 draaien uit bijvoorbeeld.

En zorg dat verder alles goed is, dus kleppen gesteld, carbs gesynched (erg belangrijk anders kunnen de carbs buiten het stelbereik van de co-schroef zitten), vlotterbakhoogtes goed, geen lekken en alles schoon.

Wat bij jou turbo-fiets nog een rol kan spelen is dat de drukvulling bij stationair het venturi effect verstoord.
 
Wat verstaan we eigenlijk onder niet lekker lopen..

Jan heeft opzich een punt.. lagere compressie dus mengsel is relatief koud. Misschien ontsteekt dat moeilijker. Een warme bougie is niet echt een lange termijn oplossing. Maar als ie stationair er beter op zou lopen weet je weer iets meer.

Staan de nokkenassen per handboek of stel je die handmatig af..
 
Ik heb een colortune, het verschilt per motor best wel hoe goed je de verbranding kan zien. Bij ouwe tweekleppers zoals mijn XS650 leek het het duidelijkste, wellicht door de grotere diameter bougie, bij m'n oliekoeler die zowel een kleinere bougie als een veel diepere schacht heeft waardoor je het periscoop hulpstuk moest gebruiken zat het op de grens van nutteloos. Sowieso met weinig omgevingslicht afstellen.

Tegenwoordig doe ik het via de temperatuur van de uitlaatbocht, toerental en geluid.
Door je turbo heeft het veel minder nut om per uitlaat de AF te meter.
Het kan trouwens zomaar zijn dat per cilinder je een flink verschillende afstelling krijgt, van 1 draai uit tot 2 draaien uit bijvoorbeeld.

En zorg dat verder alles goed is, dus kleppen gesteld, carbs gesynched (erg belangrijk anders kunnen de carbs buiten het stelbereik van de co-schroef zitten), vlotterbakhoogtes goed, geen lekken en alles schoon.

Wat bij jou turbo-fiets nog een rol kan spelen is dat de drukvulling bij stationair het venturi effect verstoord.
Dat per cilinder verschillend, dat is de reden van mijn vraagt, want als alles gelijk is afgesteld per vlotterhoogte of een aantal slagen in/uit, dan kan er best wat verschil in zitten, heb ik geleerd.

Motor blijft niet draaien als ik de vlotterbeluchting slangen er af trek met stationair.

Maar hij heeft nooit echt lekker stationair gelopen.
 
Wat verstaan we eigenlijk onder niet lekker lopen..

Jan heeft opzich een punt.. lagere compressie dus mengsel is relatief koud. Misschien ontsteekt dat moeilijker. Een warme bougie is niet echt een lange termijn oplossing. Maar als ie stationair er beter op zou lopen weet je weer iets meer.

Staan de nokkenassen per handboek of stel je die handmatig af..
Hij blijft stationair draaien, maar net, slaat gauw af.
Als ik hem echt goed stationair wil laten draaien moet ik het op zo'n 1500rpm zetten.

Nokkenassen staan zoals ze horen.
Daar heb ik mee geexpwrimenteerd, standaard loopt ie het best onder alle toerentallen
 
Terug
Bovenaan Onderaan