compressie meten

Warten

Rookie
25 feb 2022
16
7
Hallo,kan je de compressie meten op een motorblok zonder carburateurs of uitlaat.
 
Natuurlijk. Je meet de compressie gedurende de arbeidsslag waarbij je kleppen gesloten zijn. Dus maakt het niet uit als er niks voor de inlaatklep of na de uitlaatklep zit.
 
je zal een iets hogere waarde (druk) meten als met cabs omdat je de weerstand en restrictie van de carb kwijt bent en dus iets meer lucht aan zuigt. normaal meet je met vol open vlinderklep om zo veel mogelijk lucht aan te zuigen en zonder carb heb je geen vlinderklep of luchtkanalen en dus zuig je nog een beetje meer lucht aan. benzine heb je niet nodig dus de carb ook niet en de uitlaat is er alleen voor het afvoeren van verbrandingsgassen en zit na de meting en heeft dus geen effect. het enige dat je nodig hebt is manier om de krukas redelijk snel rond te slingeren bij voorbeeld de startmotor met een accu met voldoende lading. en check wel even of er olie in het blok zit dat is best handig als je geen schade wilt oplopen.
 
Bedankt voor info,
Ik heb de motor laten draaien op de starter en heb ontdekt dat er zelfs geen speling was tussen de nok en de klepstel plaatjes dus veel te krap,ik heb ze nu onderling verplaatst en heb de kleinste maat op cilinder 1 geplaatst en heb nu al op cilinder 1(was 4.5 bar)-6.5bar maar staat nog te krap.

Ik heb nu de tool besteld om de nokkenas te liften om zo makkelijker de shims te verwijderen en te plaatsen,ik heb ook een kleinere maat voelplaatjes besteld beginnend met 0.03mm de mijne zijn vanaf 0.05mm, de torelantie voor de 1000 is tusseen 0.03 en 0.08mm,eens ik dat heb kan ik berekenen welke shims ik nodig heb om de juiste tolerantie te verkrijgen.
 
 
Terug
Bovenaan Onderaan