Compressie meting Thundercat/ Bimota YB9

Fulvia-hf

MF'er
26 okt 2021
62
67
Goedemiddag, Ik ben bezig met het aan de praat krijgen van mijn Bimota YB9SRi. Deze motorfiets uit 1997 gebruikt het motorblok van een Thundercat 600 alleen heeft Bimota er injectie opgeschroefd. Toen ik de motor kocht zaten er Kevin FCR 33mm racecarburateurs op. Flatsides. Liep goed maar gas gaat zwaar en met ongeveer 1:11 liep de brandstof er gewoon doorheen. Ik wilde de originele injectie erop zetten maar die zat er niet bij. Ongeveer 3 jaar geleden vond ik op MP exact de ontbrekende delen en ben ik die gaan monteren. De motor wil er niet mee lopen. Start wel maar dat duurt maar 30 seconden en dan zijn de bougies nat. ik heb al van alles gedaan meer verdenk nu de motor zelf. Het zou kunnen dat door jarenlang een te rijk mengsel de boringen versleten zijn en de compressie inmiddels te laag. Ik heb gisteravond gemeten en meet 9 bar op alle vier de cilinders. dat lijkt me aan de lage kant. Met een beetje olie op de zuiger schoot het omhoog naar 14 bar. Kan ik nu de conclusie trekken dat er inderdaad slijtage is in de cilinders of kan het makkelijk dat een koud blok met gesmeed zuigers (grotere speling) een een soort van chroomwand op de cilinders een lagere compressie geeft tot alles op bedrijfstemperatuur is?
Voor ca 400euro heb je een andere blok maar ik zou graag eerst bevestigd krijgen dat dit ook echt nodig is.
Mvrgr
W
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Compressie hoor je met warme motor te meten en bij vol openstaande gaskleppen of carbs.
Daarnaast hoeft compressie verlies niet door de zuigers te komen,maar kan ook door niet goed afsluitende
kleppen veroorzaakt worden,een lektest zou dat duidelijk kunnen maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
De motor loopt niet dus warm meten zit er niet in. Als ik olie in de cilinders spuit (klein beetje) dan kan de Meting alleen maar hoger uitpakken als de lek via de zuigerveren ging. De olie dicht dat tijdelijk af. De kleppen doen in dat verhaal niet mee. Mijn vraag is nu of een koude meting bij een relatief kleine cilinder zo'n invloed kan hebben of dat het blok aan zijn eind is.
 
denk dat het niet starten van jou motor komt door de 9 bar compressie .
als ik jou was verder zoeken waarom deze niet wil starten op injectie .
en voor je gemoedsrust even carburateur weer terug plaatsen en met warme motor de compressie testen
 
Wie zegt dat de ECU niet is aangepast om injectie foutmelding te omzeilen.
Gasklep sensor wel goed ingesteld?
Er zijn ECU's die een speciale koudstart loop hebben, los van bv motor temperatuur of Lambda sonde.
 
TPS is inderdaad een mogelijkheid. Ik heb de bij mij ontbrekende injectieset gekocht in onderdelen en ik krijg de TPS met gesloten gaskleppen niet onder de 1,16V. Bimota monteerde echter een vrij onbekend Injectie merk (TDD) waar niets over te vinden valt. TPS zou dus kunnen kloppen. Sowieso als hij loopt valt hij na ca 30 seconden uit omdat de bougies nat zijn. Injectoren zijn de originele en zijn door een erkend bedrijf schoongemaakt en goed bevonden.
 
Bimota, injectie, 1997? Goeie kans dat ze toen volledig in de experimentele fase zaten. Voor zo’n klein bedrijfje, in die tijd een hele onderneming. Ga er niet van uit dat als het technisch klopt, dat het dan zo werkt als iets van de grote merken in die tijd.
 
Het lijkt me erg lastig om dit injectiesyteem weer perfect werkend te krijgen omdat je informatie mist én verkrijgbaarheid van onderdelen.
Los van hoe goed het blok wel of niet meer is zou ik de FCR's terug zetten met een minder "snel" gashendel, ik heb ze ook op mijn Ducati en vind ze geweldig.
De originele Thundercat carburateurs zullen het het beste doen met een originele airbox en dat past denk ik niet op jouw Italiaanse pornofiets.
(als je hem zat bent mag je hem ook voor een mooi prijsje aan mij verkopen hoor O-) )
 
Het is dus geen Magneti Marelli ECU maar TDD. Er zit wel een soort diagnose stekker op maar van een type wat niemand kent. Bimota was één van de eerste fabrikanten die met een injectie fiets uitkwamen, de YB4i.e. Uitgekomen in 1987, tegelijk ongeveer met de 851 tricolore. Ze deelden veel onderdelen inclusief de P7 ECU. De TDD zat op de mijn Bimota, (en ik heb begrepen Benelli Tornado) de tweede generatie injectiefietsen zoals de SB7 en de YB9 vanaf half jaren 90. Er zijn er 225 van gebouwd en alleen in het instructieboekje staat een rudimentair draadschema maar helaas geen gegevens.
Zijn er TPS sensoren bekend op andere motoren die bij gesloten gaskleppen meer dan 1 volt moeten geven (stuurspanning 5V)?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Wie was er een Bimota dealer in de 90's?

William.

851 monoposto. Runner
Bimota Sb2. Probably in this lifetime
Bimota Yb9. Hopefully sooner
Nico Bakker Rd350. Runner
'85 GSXR750. Waiting for paint
906 Paso. Runner
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag, Ik ben bezig met het aan de praat krijgen van mijn Bimota YB9SRi. Deze motorfiets uit 1997 gebruikt het motorblok van een Thundercat 600 alleen heeft Bimota er injectie opgeschroefd. Toen ik de motor kocht zaten er Kevin FCR 33mm racecarburateurs op. Flatsides. Liep goed maar gas gaat zwaar en met ongeveer 1:11 liep de brandstof er gewoon doorheen. Ik wilde de originele injectie erop zetten maar die zat er niet bij. Ongeveer 3 jaar geleden vond ik op MP exact de ontbrekende delen en ben ik die gaan monteren. De motor wil er niet mee lopen. Start wel maar dat duurt maar 30 seconden en dan zijn de bougies nat. ik heb al van alles gedaan meer verdenk nu de motor zelf. Het zou kunnen dat door jarenlang een te rijk mengsel de boringen versleten zijn en de compressie inmiddels te laag. Ik heb gisteravond gemeten en meet 9 bar op alle vier de cilinders. dat lijkt me aan de lage kant. Met een beetje olie op de zuiger schoot het omhoog naar 14 bar. Kan ik nu de conclusie trekken dat er inderdaad slijtage is in de cilinders of kan het makkelijk dat een koud blok met gesmeed zuigers (grotere speling) een een soort van chroomwand op de cilinders een lagere compressie geeft tot alles op bedrijfstemperatuur is?
Voor ca 400euro heb je een andere blok maar ik zou graag eerst bevestigd krijgen dat dit ook echt nodig is.
Mvrgr
W
Ben je al wijzer geworden? Als de motor ( waarschijnlijk al flink rijk) liep met carburateurs maar nu niet doordat er teveel brandstof wordt ingespoten zal dat niet aan de compressie liggen.

Dit klinkt als dat er maximaal brandstof wordt ingespoten. Valt ie ook uit als je de gasklep (deels) open houdt? Dan zou de lucht / brandstof verhouding al iets beter moeten zijn namelijk.
Ik heb zelf eens gehad dat de motor echt beroerd liep en ik nauwelijks boven de 90 km per uur uit kon komen. Bleek de temperatuur sensor geen signaal te geven. Mijn motor dacht dat het -20 was ofzo terwijl het eerder +25 was. De TPS is ook al genoemd als mogelijke oorzaak. Ik neem niet aan dat er een geregelde katalysator op zat in die tijd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan