Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Het duurt allemaal wat langer dan verwacht, want ik had afgelopen week geen tijd. Maar nu is wel bijna het contragewicht van de krukas helemaal rond, morgen wil ik het gaan solderen en dan kunnen de schroeven aan de uiteinden van de strip aluminium weg. Als het morgen lukt en het nog niet te laat is ga ik dezelfde dag een testje doen, anders zo snel mogelijk. (PWS deadline is 5 februari, dus ik moet nu wel een tandje bijzetten)
20210131_182308.jpg
20210131_182315.jpg
20210131_182321.jpg
 
Het contragewicht is rond en gesoldeerd. Durafix is leuk om mee te werken, maar het was wel lastig dat het aluminium al is afgekoeld op het moment dat het soldeer bijna heet genoeg is. Een paar plekken waren niet helemaal dicht gesoldeerd dus die moest ik nog met een beetje plamuur opvullen en dat zit allemaal goed. Oh ja, ik ben erachter gekomen dat die plamuur heel hard gaat roken als het boven de 120 graden komt en als het heet genoeg is gaat de rook branden. De plamuur blijft gewoon vastzitten, maar wordt denk ik wel bros.
20210201_161750.jpg
20210201_161658.jpg


Ik heb nog een kleine test gedaan met remmenreiniger dat deed het goed, maar na 1 keer spuiten wilde ik dat niet nog een keer doen want het vreet de motor op. Het ontstekingstijdstip is nu gemakkelijk te veranderen door gewoon met een stokje te trekken aan de pick-up coil, zo is er ongeveer een speling van 10 graden. Ik merkte duidelijk met de remmenreiniger dat als de pick-up coil op de juiste plek staat de motor veel vaker en een veel sterkere verbranding geeft.
Zonder remmenreiniger deed de motor helemaal niks en dat vond ik heel raar, bovendien leek het dat hoelang ik ook de motor draaide er geen benzine verdween uit fles. Uiteindelijk bleek dat de inlaat voor de benzine in de carburateur verstopt zat. Ik doe de benzine in een normale plastic fles en in de deksel heb ik de slangen met een lijmpistool vast heb gezet, de lijm is alleen niet bestand tegen benzine en laat beetje bij beetje los waarbij het in kleine stukjes in de benzine komt. Die stukjes kwamen vast te zitten in de benzine groeven van carburateur, ik denk dat ik het er nu allemaal uit heb en dan ga ik morgen weer een testje doen.
Maar het probleem met de lijm blijft natuurlijk gewoon, dus moet ik iets anders bedenken om de benzine in te houden, heeft iemand een idee?
 
Het contragewicht is rond en gesoldeerd. Durafix is leuk om mee te werken, maar het was wel lastig dat het aluminium al is afgekoeld op het moment dat het soldeer bijna heet genoeg is. Een paar plekken waren niet helemaal dicht gesoldeerd dus die moest ik nog met een beetje plamuur opvullen en dat zit allemaal goed. Oh ja, ik ben erachter gekomen dat die plamuur heel hard gaat roken als het boven de 120 graden komt en als het heet genoeg is gaat de rook branden. De plamuur blijft gewoon vastzitten, maar wordt denk ik wel bros.
Bekijk bijlage 1591288Bekijk bijlage 1591290

Ik heb nog een kleine test gedaan met remmenreiniger dat deed het goed, maar na 1 keer spuiten wilde ik dat niet nog een keer doen want het vreet de motor op. Het ontstekingstijdstip is nu gemakkelijk te veranderen door gewoon met een stokje te trekken aan de pick-up coil, zo is er ongeveer een speling van 10 graden. Ik merkte duidelijk met de remmenreiniger dat als de pick-up coil op de juiste plek staat de motor veel vaker en een veel sterkere verbranding geeft.
Zonder remmenreiniger deed de motor helemaal niks en dat vond ik heel raar, bovendien leek het dat hoelang ik ook de motor draaide er geen benzine verdween uit fles. Uiteindelijk bleek dat de inlaat voor de benzine in de carburateur verstopt zat. Ik doe de benzine in een normale plastic fles en in de deksel heb ik de slangen met een lijmpistool vast heb gezet, de lijm is alleen niet bestand tegen benzine en laat beetje bij beetje los waarbij het in kleine stukjes in de benzine komt. Die stukjes kwamen vast te zitten in de benzine groeven van carburateur, ik denk dat ik het er nu allemaal uit heb en dan ga ik morgen weer een testje doen.
Maar het probleem met de lijm blijft natuurlijk gewoon, dus moet ik iets anders bedenken om de benzine in te houden, heeft iemand een idee?
Niet in een normale plastic fles doen, dat lost op in de benzine. Gebruik benzinebestendige slangen en een tankje van iets van metaal of aluminium. Misschien heeft je ma in de kast nog ergens een blik wat weg mag, boor daar een gat in en stop daar een tuitje van iets in. Als je brommer rijdt misschien gewoon daar de tank van lenen?
 
Niet in een normale plastic fles doen, dat lost op in de benzine. Gebruik benzinebestendige slangen en een tankje van iets van metaal of aluminium. Misschien heeft je ma in de kast nog ergens een blik wat weg mag, boor daar een gat in en stop daar een tuitje van iets in. Als je brommer rijdt misschien gewoon daar de tank van lenen?
Aan zoiets zat ik ook te denken, ga ik morgen proberen
 
Ik hoopte dat vandaag een dag van vreugde zou zijn met een motor die iets zou doen, misschien zelfs even uit zichzelf blijven draaien. Maar in de eerste 10 seconden van het testen ging er al wat fout, de pick-up coil raakte tijdens het draaien klem achter de magneet op het vliegwiel. De pickup schoot los waarbij de magneet op het vliegwiel, de standaard waarop de pickup vast zat en de moer van het vliegwiel los schoten. Daardoor was een testje die ik in eerste instantie in een paar uurtjes wilde afronden flink verlengd. Alles moest weer opnieuw vastgezet en de standaard opnieuw gemaakt worden waardoor ik uiteindelijk 4-5 uur verder was. Toen was het als 17 uur en toen ik wilde gaan testen bleek de pakking van de carburateur op de inlaat kapot gescheurd te zijn, daar moest toen ook een nieuwe pakking op. Toen ik eindelijk kon beginnen met testen moest ik al snel weer stoppen doordat ik een tikkend geluid hoorde, ik heb nog geen tijd gehad om er goed naar te kijken, maar waarschijnlijk is iets in het carter los gekomen. Hopelijk is er niks mis met de krukas of drijfstang.
Vrijdag zou die af moeten zijn, maar ik denk niet dat ik hem dan draaiende heb. Wat mij wel pijn doet is dat bij de vorige test de motor nog een paar keer 'pang' deed, nu deed die helemaal niets. Ik weet dat ik vonk heb, dat heb ik getest. Ik denk gewoon dat op het moment dat er eindelijk weer benzine in de motor kon komen de motor als moest stoppen met draaien door het tikkende geluid. Daardoor is er denk ik geen benzine in de cilinder kunnen komen.

De benzine'fles' is wel gelukt van een leeg gasblik met een gat onder en boven, het gat onder is zo klein dat de benzineslang er met wat wringen en drukken doorheen gaat. Het sluit mooi af en er lekt geen benzine.
20210202_133818.jpg


Hopelijk krijg ik het nog af, maar ik heb er niet meer zoveel vertrouwen in. Het hielp ook niet dat het de hele dag regende waardoor ik steeds gehaast wilde werken. Ik denk dat daardoor ook dingen eerder fout gingen, doordat ik niet de tijd nam.
 
Ik hoopte dat vandaag een dag van vreugde zou zijn met een motor die iets zou doen, misschien zelfs even uit zichzelf blijven draaien. Maar in de eerste 10 seconden van het testen ging er al wat fout, de pick-up coil raakte tijdens het draaien klem achter de magneet op het vliegwiel. De pickup schoot los waarbij de magneet op het vliegwiel, de standaard waarop de pickup vast zat en de moer van het vliegwiel los schoten. Daardoor was een testje die ik in eerste instantie in een paar uurtjes wilde afronden flink verlengd. Alles moest weer opnieuw vastgezet en de standaard opnieuw gemaakt worden waardoor ik uiteindelijk 4-5 uur verder was. Toen was het als 17 uur en toen ik wilde gaan testen bleek de pakking van de carburateur op de inlaat kapot gescheurd te zijn, daar moest toen ook een nieuwe pakking op. Toen ik eindelijk kon beginnen met testen moest ik al snel weer stoppen doordat ik een tikkend geluid hoorde, ik heb nog geen tijd gehad om er goed naar te kijken, maar waarschijnlijk is iets in het carter los gekomen. Hopelijk is er niks mis met de krukas of drijfstang.
Vrijdag zou die af moeten zijn, maar ik denk niet dat ik hem dan draaiende heb. Wat mij wel pijn doet is dat bij de vorige test de motor nog een paar keer 'pang' deed, nu deed die helemaal niets. Ik weet dat ik vonk heb, dat heb ik getest. Ik denk gewoon dat op het moment dat er eindelijk weer benzine in de motor kon komen de motor als moest stoppen met draaien door het tikkende geluid. Daardoor is er denk ik geen benzine in de cilinder kunnen komen.

De benzine'fles' is wel gelukt van een leeg gasblik met een gat onder en boven, het gat onder is zo klein dat de benzineslang er met wat wringen en drukken doorheen gaat. Het sluit mooi af en er lekt geen benzine.
Bekijk bijlage 1591599

Hopelijk krijg ik het nog af, maar ik heb er niet meer zoveel vertrouwen in. Het hielp ook niet dat het de hele dag regende waardoor ik steeds gehaast wilde werken. Ik denk dat daardoor ook dingen eerder fout gingen, doordat ik niet de tijd nam.
Neem de tijd en hou vol ,ik denk dat je het kan
 
Waar woont deze omgebouwde compressorpomp als ik vragen mag?
Misschien woont er een M-F bij je in de buurt om je ter plekke bij te staan. Of mag dat niet?

We lekker listig bedacht met dat gastankje. :t
Zou misschien wel fijn zijn, ik woon in Amsterdam. Maar ja dan moet iemand daar wel zin in hebben.
 
Laatst bewerkt:
Als je voor dit project geen voldoende krijg weet ik het ook niet meer. Ik denk dat je de eerste leerling van deze eeuw bent welke zoveel tijd, energie, en doorzettingsvermogen in een schoolproject heeft gestoken!! Ik snap dat je hem lopend wilt hebben, maar ik mag hopen dat dit niet de doorslag geeft voor een positief oordeel van je PWS?
Dit project verdient alle lof!!
Voeg je de link van dit topic ook toe in je werkstuk? Dan heeft de leraar een vrij duidelijk beeld hoe het geheel stap voor stap opgebouwd is!
Nogmaals complimenten. En succes met de laatste loodjes!
Na alle stappen die je doorlopen hebt gaat jou dit ook lukken!!!
 
Als je voor dit project geen voldoende krijg weet ik het ook niet meer. Ik denk dat je de eerste leerling van deze eeuw bent welke zoveel tijd, energie, en doorzettingsvermogen in een schoolproject heeft gestoken!! Ik snap dat je hem lopend wilt hebben, maar ik mag hopen dat dit niet de doorslag geeft voor een positief oordeel van je PWS?
Dit project verdient alle lof!!
Voeg je de link van dit topic ook toe in je werkstuk? Dan heeft de leraar een vrij duidelijk beeld hoe het geheel stap voor stap opgebouwd is!
Nogmaals complimenten. En succes met de laatste loodjes!
Na alle stappen die je doorlopen hebt gaat jou dit ook lukken!!!
Voor het PWS moet ik er nog een goed verhaal aan vast breien, of de motor draait geeft niet de doorslag (gelukkig). De link komt zeker als een bron in het PWS. Ik ga mijn best doen om het af te maken.
 
Ik heb z'n video's bekeken, ze zijn leuk, maar hij lijkt het wel makkelijker lijken dan het is. Hij had ook een video dat hij een tweetakt motor maakt, het probleem is dat hij ze maakt van bestaande motoren of op een makkelijke manier de carterinhoud kan verkleinen. Ik denk dat dat een flink probleem is bij deze compressorpomp dat de carterinhoud moeilijk te verkleinen is en dat brengt weer andere problemen met zich mee.
Ik was oorspronkelijk door één van zijn video's geïnspireerd.

Nu er geen druk meer is om de compressorpomp zo snel mogelijk af te hebben en ik nu aluminium soldeer heb ga ik misschien proberen het carter op een betere manier te verkleinen. Zal ik later nog wat beter naar kijken.
 
Het is misschien goed genoeg voor testen.
Dat is eigenlijk waarvan ik dacht dat dat het enige doel was om deze motor te bouwen. Op het moment dat het werkt ben je er klaar mee...
Da's een experiment toch? Mocht je je nou zorgen makenover je cartervulling kan je 'm misschien aanblazen met een (oude) stofzuiger, die blaast aan de achterkant
 
Terug
Bovenaan Onderaan